Research Article
BibTex RIS Cite

Yatırımcı Duyarlılığının Hisse Senedi Getirilerindeki Rolü ve Tüketici Güven Endeksiyle Ölçülmesi

Year 2020, Volume: 34 Issue: 1, 77 - 97, 25.01.2020
https://doi.org/10.16951/atauniiibd.640837

Abstract

Türkiye gibi gelişmekte olan ekonomilerde hisse senedi getirilerinin
tahmin edilmesi, finans çalışmalarında önemli araştırma konuları içerisinde
bulunmaktadır. Ayrıca hisse senedi getirilerinin tahmin edilmesi yatırımcılar
açısından da önemlidir. Bu çalışmada hisse senedi getirilerinin yatırımcı
duyarlılığı aracılığı ile tahmin edilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın teorik
kısmında ayrıntılı bir literatür çalışması yapılmıştır. Uygulama kısmında ise,
tahmin için geliştirilen modellerde bağımsız değişken olarak yatırımcı
duyarlılığını temsil eden Tüketici Güven Endeksi ve alt endeksleri
kullanılmıştır. Bu kapsamda 5 değişkenle kurulan toplam 5 model kullanılarak
destek vektör makineleri yöntemleri ile analiz yapılmıştır. Analizi yapılan tüm
modellerde, 2007- 2018 yılları arasındaki aylık verilerden yararlanılmıştır.
Değişkenlere ait toplanan 144 aylık verinin %70’ lik kısmı eğitim verisi
olarak, %30’ luk kısmı ise matematiksel modellerin tahmin başarısını ölçmek
için kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda, destek vektör makinesi yöntemi ile
yapılan tahminlerin başarılı sonuçlar verdiği görülmüştür.

References

  • Akhtar, Shumi; Faff, Robert; Oliver, Barry; Subrahmanyam, Avanidhar (2011). The power of bad: The negativity bias in Australian consumer sentiment announcements on stock returns. Journal of Banking & Finance, 35(5), 1239-1249.
  • Akkuş, Hilmi T.; Zeren, Feyyaz (2019). Tüketici Güven Endeksi ve Katılım-30 İslami Hisse Senedi Endeksi Arasındaki Saklı İlişkinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Third Sector Social Economic Review, 54(1), 53-70.
  • Antoniou, Constantinos.; Doukas, John A.; Subrahmanyam Avanidhar (2013). Cognitive dissonance, sentiment, and momentum. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 48(1), 245-275.
  • Baker, Malcolm; Wurgler, Jeffrey (2006). Investor sentiment and the cross‐section of stock returns. The journal of finance, 61(4), 1645-1680.
  • Başakın, Eyyup. E.; Özger, Mehmet; Ünal, Necati. E. (2019). Gri tahmin yöntemi ile İstanbul su tüketiminin modellenmesi. Politeknik Dergisi, 22(3), 755-761.
  • Bathia, Deven; Bredin, Don (2013). An examination of investor sentiment effect on G7 stock market returns. The European Journal of Finance, 19(9), 909-937.
  • Black, Fischer (1986). Noise. The journal of finance, 41(3), 528-543.
  • Charoenrook, Anchada (2005). Does sentiment matter. Unpublished working paper. Vanderbilt University.
  • Chau, Frankie; Deesomsak, Rataporn; Koutmos, Dimitrios (2016). Does investor sentiment really matter?. International Review of Financial Analysis, 48, 221-232.
  • Cherkassky, Vladimir.; Mulier Filip (2007). Learning from data: concepts, theory, and methods. John Wiley & Sons.
  • Coakley, Jerry; Dotsis, George; LIU, Xiaoquan; Zhaı, Jia (2014). Investor sentiment and value and growth stock index options. The European Journal of Finance, 20(12), 1211-1229.
  • Corredor, Pilar; Ferrer, Elena; Santamaria, Rafael (2013). Investor sentiment effect in stock markets: Stock characteristics or country-specific factors?. International Review of Economics & Finance, 27, 572-591.
  • Debata, Byomakesh; Dash, Saumya R.; Mahakud, Jitendra (2018). Investor sentiment and emerging stock market liquidity. Finance Research Letters, 26, 15-31.
  • De Long, J. Bradford; Shleifer, Andrei; Summers, Lawrance H.; Waldmann, Robert J. (1990). Noise trader risk in financial markets. Journal of political Economy, 98(4), 703-738.
  • Fernandes, Carla M. D. A.; Gonçalves, Paulo M. M. G.; Vıerıa, Elisabete F. S. (2013). Does sentiment matter for stock market returns? Evidence from a small European market. Journal of Behavioral Finance, 14(4), 253-267.
  • Ferrer, Elena, Salaber, Julie.; Zalewska, Anna (2016). Consumer confidence indices and stock markets' meltdowns. The European Journal of Finance, 22(3), 195-220.
  • Haykin, Simon (2001). Neural networks, a Comprehensive Foundation. Preditice Hall, Englewood Cliffs. New Jersey.
  • https://www.borsaistanbul.com
  • http://www.tuik.gov.tr
  • Kandır, Serkan. Y. (2006). Tüketici güveni ve hisse senedi getirileri ilişkisi: İMKB Mali sektör şirketleri üzerinde bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 217-230.
  • Kahneman, Daniel; Tversky, Amos (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk, Econometrica, 47(2), 263-292.
  • Kale, Süleyman; Akkaya, Murat (2016). The relation between confidence climate and stock returns: The case of Turkey. Procedia economics and finance, 38, 150-162.
  • Korkmaz, Turhan.; Çevik, Emrah İ. (2009). Reel Kesim Güven Endeksi ile İMKB 100 Endeksi arasındaki dinamik nedensellik ilişkisi. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 38(1).
  • Lemmon Michael; Portnıaguına, Evgenia (2006). Consumer confidence and asset prices: Some empirical evidence. The Review of Financial Studies, 19(4), 1499-1529.
  • Otoo, Maria. W. (1999). Consumer sentiment and the stock market.
  • Qiu, Lily.; Welch, Ivo (2004). Investor sentiment measures (No. w10794). National Bureau of Economic Research.
  • Schmeling, Maik (2009). Investor sentiment and stock returns: Some international evidence. Journal of empirical finance, 16(3), 394-408.
  • Shleıfer, Andrei (2000). Inefficient markets: An introduction to behavioural finance. OUP Oxford.
  • Smola, Alex J.; Scholkopf, Bernhard (2004). A tutorial on support vector regression. Statistics and computing, 14(3), 199-222.
  • Tekin, Bilgehan; Cengiz, Selim (2019). Pay Senedi Piyasası ile Tüketici Güven Endeksi Arasındaki Nedensellik ve Eşbütünleşme İlişkileri (The Casuality and Cointegration Relationships Between Stock Market and Consumer Confidence Index: A Case Study in Borsa Istanbul). Tekin, B. & Cengiz, S.(2018), Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5, 29.
  • Topuz, Yusuf V. (2011). Tüketici güveni ve hisse senedi fiyatları arasındaki nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Vapnik, Vladimir N. (1995). The nature of statistical learning. Theory.
Year 2020, Volume: 34 Issue: 1, 77 - 97, 25.01.2020
https://doi.org/10.16951/atauniiibd.640837

Abstract

References

  • Akhtar, Shumi; Faff, Robert; Oliver, Barry; Subrahmanyam, Avanidhar (2011). The power of bad: The negativity bias in Australian consumer sentiment announcements on stock returns. Journal of Banking & Finance, 35(5), 1239-1249.
  • Akkuş, Hilmi T.; Zeren, Feyyaz (2019). Tüketici Güven Endeksi ve Katılım-30 İslami Hisse Senedi Endeksi Arasındaki Saklı İlişkinin Araştırılması: Türkiye Örneği. Third Sector Social Economic Review, 54(1), 53-70.
  • Antoniou, Constantinos.; Doukas, John A.; Subrahmanyam Avanidhar (2013). Cognitive dissonance, sentiment, and momentum. Journal of Financial and Quantitative Analysis, 48(1), 245-275.
  • Baker, Malcolm; Wurgler, Jeffrey (2006). Investor sentiment and the cross‐section of stock returns. The journal of finance, 61(4), 1645-1680.
  • Başakın, Eyyup. E.; Özger, Mehmet; Ünal, Necati. E. (2019). Gri tahmin yöntemi ile İstanbul su tüketiminin modellenmesi. Politeknik Dergisi, 22(3), 755-761.
  • Bathia, Deven; Bredin, Don (2013). An examination of investor sentiment effect on G7 stock market returns. The European Journal of Finance, 19(9), 909-937.
  • Black, Fischer (1986). Noise. The journal of finance, 41(3), 528-543.
  • Charoenrook, Anchada (2005). Does sentiment matter. Unpublished working paper. Vanderbilt University.
  • Chau, Frankie; Deesomsak, Rataporn; Koutmos, Dimitrios (2016). Does investor sentiment really matter?. International Review of Financial Analysis, 48, 221-232.
  • Cherkassky, Vladimir.; Mulier Filip (2007). Learning from data: concepts, theory, and methods. John Wiley & Sons.
  • Coakley, Jerry; Dotsis, George; LIU, Xiaoquan; Zhaı, Jia (2014). Investor sentiment and value and growth stock index options. The European Journal of Finance, 20(12), 1211-1229.
  • Corredor, Pilar; Ferrer, Elena; Santamaria, Rafael (2013). Investor sentiment effect in stock markets: Stock characteristics or country-specific factors?. International Review of Economics & Finance, 27, 572-591.
  • Debata, Byomakesh; Dash, Saumya R.; Mahakud, Jitendra (2018). Investor sentiment and emerging stock market liquidity. Finance Research Letters, 26, 15-31.
  • De Long, J. Bradford; Shleifer, Andrei; Summers, Lawrance H.; Waldmann, Robert J. (1990). Noise trader risk in financial markets. Journal of political Economy, 98(4), 703-738.
  • Fernandes, Carla M. D. A.; Gonçalves, Paulo M. M. G.; Vıerıa, Elisabete F. S. (2013). Does sentiment matter for stock market returns? Evidence from a small European market. Journal of Behavioral Finance, 14(4), 253-267.
  • Ferrer, Elena, Salaber, Julie.; Zalewska, Anna (2016). Consumer confidence indices and stock markets' meltdowns. The European Journal of Finance, 22(3), 195-220.
  • Haykin, Simon (2001). Neural networks, a Comprehensive Foundation. Preditice Hall, Englewood Cliffs. New Jersey.
  • https://www.borsaistanbul.com
  • http://www.tuik.gov.tr
  • Kandır, Serkan. Y. (2006). Tüketici güveni ve hisse senedi getirileri ilişkisi: İMKB Mali sektör şirketleri üzerinde bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 217-230.
  • Kahneman, Daniel; Tversky, Amos (1979). Prospect Theory: An Analysis of Decision Under Risk, Econometrica, 47(2), 263-292.
  • Kale, Süleyman; Akkaya, Murat (2016). The relation between confidence climate and stock returns: The case of Turkey. Procedia economics and finance, 38, 150-162.
  • Korkmaz, Turhan.; Çevik, Emrah İ. (2009). Reel Kesim Güven Endeksi ile İMKB 100 Endeksi arasındaki dinamik nedensellik ilişkisi. Istanbul University Journal of the School of Business Administration, 38(1).
  • Lemmon Michael; Portnıaguına, Evgenia (2006). Consumer confidence and asset prices: Some empirical evidence. The Review of Financial Studies, 19(4), 1499-1529.
  • Otoo, Maria. W. (1999). Consumer sentiment and the stock market.
  • Qiu, Lily.; Welch, Ivo (2004). Investor sentiment measures (No. w10794). National Bureau of Economic Research.
  • Schmeling, Maik (2009). Investor sentiment and stock returns: Some international evidence. Journal of empirical finance, 16(3), 394-408.
  • Shleıfer, Andrei (2000). Inefficient markets: An introduction to behavioural finance. OUP Oxford.
  • Smola, Alex J.; Scholkopf, Bernhard (2004). A tutorial on support vector regression. Statistics and computing, 14(3), 199-222.
  • Tekin, Bilgehan; Cengiz, Selim (2019). Pay Senedi Piyasası ile Tüketici Güven Endeksi Arasındaki Nedensellik ve Eşbütünleşme İlişkileri (The Casuality and Cointegration Relationships Between Stock Market and Consumer Confidence Index: A Case Study in Borsa Istanbul). Tekin, B. & Cengiz, S.(2018), Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5, 29.
  • Topuz, Yusuf V. (2011). Tüketici güveni ve hisse senedi fiyatları arasındaki nedensellik ilişkisi: Türkiye örneği. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi.
  • Vapnik, Vladimir N. (1995). The nature of statistical learning. Theory.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Salim Sercan Sarı 0000-0003-2607-5249

Şule Yüksel Yiğiter 0000-0003-3230-5784

Publication Date January 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 34 Issue: 1

Cite

APA Sarı, S. S., & Yiğiter, Ş. Y. (2020). Yatırımcı Duyarlılığının Hisse Senedi Getirilerindeki Rolü ve Tüketici Güven Endeksiyle Ölçülmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 34(1), 77-97. https://doi.org/10.16951/atauniiibd.640837

4aoDA4.pngithenticate-badge-rec-positive.png800px-Open-Access-PLoS.svg.png