Research Article
BibTex RIS Cite

Students’s Views on Subjects Related to Arabs in History Textbooks in Turkey and How They Perceive Arabs

Year 2017, Volume: 6 Issue: 1, 196 - 211, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.283349

Abstract

It is thought that more extensive studies on this topic is a requirement
and importan knowledge of how the common history of Turks and Arabs shaped the
world of ideas of new generations. Therefore, in this study, the course book
evaluation form consisting of 25 items prepared by examining the subjects in
the history textbooks used in the high schooland and attitude scale towards
Turkish-Arab relations consisting of 20 items was used in the 2012-2013
academic year in Turkey. These scales were applied to 6 different types of high
schools located in Turkey. Findings and interpretations are thought to be
important in terms of opinions of high school students in Turkey both about the
Arabs in high school history textbooks and attitudes towards Arabs. In the
study, it is seen that the students are in a positive attitude towards the Arab
nation in general terms; According to the narrative of the history textbooks,
the Turks thought that relations with the Arabs deteriorated during World War
I; It is seen as a remarkable result that they believe that the Western
countries have an important role in the breakdown of Turkish-Arab relations and
that they emphasize political activities in history textbooks in relation to
history textbooks.

References

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E. vd. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (3. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Cazgır, V., Genç, İ. vd. (2010). Ortaöğretim Tarih 10. Sınıf (2. Baskı). İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Churchill, G. A. (1979). A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research (JMR), 16, 64-73.
  • Demircioğlu, İ. H. (2010). Tarih öğretiminin amaçları. Mustafa Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? (1. Baskı) içinde (s. 65-70). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Gamsız, S. (2013). T.C. İnkılap tarihi ve Atatürkçülük, İstanbul: NETBİL.
  • Gökdemir, Z. B. (2010). Suudi Arabistan ders kitaplarında Türkler ve Türk imajı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Işık, H. (2016). The views of Arab students regarding Turks, The Ottoman Empire, and The Republic of Turkey: A case of Jordan. Educational Research and Reviews, 11(7), 377-389.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Köksal, H. (2013). Moral approaches used by history teachers in their ethical evaluations. International Journal of Academic Research, 5, (2), 181-186.
  • Okur, Y., Genç, İ. vd. (2012). Orta Öğretim Tarih 9. Sınıf (5. Baskı). İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Özay, İ. (2014). Arap ülkelerinde ilk ve ortaöğretim kurumlarında okutulan tarih kitaplarında Osmanlı ve Türk imajı (Suriye, Ürdün, Lübnan Örneği). I. Uluslararası Türk-Arap Müşterek Değerler Ve Kültürel Etkileşim Sempozyumu Bildirileri. Yunus Emre Enstitüsü, 12-15 Mayıs 2013, Amman/Ürdün. s. 228-233.
  • Safran, M. (2006). Tarih eğitimi makale ve bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şenol, Ş. (2012). Araştırma ve örneklem metodu. Ankara: Nobel.
  • Stradling, R. (2003). 20. yüzyıl Avrupa tarihi nasıl öğretilmeli. (Çev. Ahmet Ünal) İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Van Der Leeuw-Roord, J. (2009). Katılım, farkındalık ve hoşgörü için eğitim: Anahtar temaların tarih eğitimiyle ilgisi ve önemi. Semih Aktekin (Ed.). Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi (1. Baskı) içinde (s. 133-146). Ankara: Harf.
  • Yiğit, M. (2009). Arap ülkelerinde okutulan lise tarih ders kitaplarında Türkler (Ürdün ve Suriye örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yenal, G. (2011). Suriye ilk ve ortaöğretim ders kitaplarında Türkler ve Türk imajı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.

Türkiye’de Okutulan Tarih Ders Kitaplarındaki Araplarla İlgili Konulara Dair Öğrencilerin Görüşleri ve Arap Algısı

Year 2017, Volume: 6 Issue: 1, 196 - 211, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.283349

Abstract

Son yıllarda gelişme gösteren Türk – Arap ilişkilerinden dolayı
özellikle iki topluluk arasındaki tarihteki ilişkinin tarih ders kitaplarına
nasıl yansıtıldığı üzerinde durulması gereken bir konudur. Bunun yanında her
iki toplumun ve yeni nesillerinin birbirini algılamasında tarih ders
kitaplarının önemli bir yeri olduğu düşünülmektedir. Türk ve Arap ortak
tarihinin yeni nesillerin fikir dünyasında nasıl şekillendiği bilgisinin önemi
ve bu konuya dair daha geniş etütlerin yapılmasının bir gereklilik olduğu
belirtilebilir. Çalışmada, Türkiye’de 2012-2013 eğitim öğretim yılında
liselerde okutulan tarih ders kitaplarındaki konular incelenerek hazırlanan 25
maddeden oluşan ders kitabı değerlendirme formu ve 20 maddeden oluşan Türk-Arap
ilişkilerine yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Hazırlanan bu ölçekler
Türkiye’deki 5 ilde, 6 farklı türdeki lisede uygulanmıştır. Elde edilen
bulgular ve yorumların hem Türkiye’deki lise öğrencilerinin lise tarih ders
kitaplarında yer alan Araplar ile ilgili görüşlerini hem de Araplar ile ilgili
sahip oldukları tutumlarını ortaya koyma açısından önemli olduğu
düşünülmektedir.  

References

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E. vd. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (3. Baskı). Ankara: PegemA.
  • Cazgır, V., Genç, İ. vd. (2010). Ortaöğretim Tarih 10. Sınıf (2. Baskı). İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Churchill, G. A. (1979). A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research (JMR), 16, 64-73.
  • Demircioğlu, İ. H. (2010). Tarih öğretiminin amaçları. Mustafa Safran (Ed.), Tarih nasıl öğretilir? (1. Baskı) içinde (s. 65-70). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Gamsız, S. (2013). T.C. İnkılap tarihi ve Atatürkçülük, İstanbul: NETBİL.
  • Gökdemir, Z. B. (2010). Suudi Arabistan ders kitaplarında Türkler ve Türk imajı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Işık, H. (2016). The views of Arab students regarding Turks, The Ottoman Empire, and The Republic of Turkey: A case of Jordan. Educational Research and Reviews, 11(7), 377-389.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Köksal, H. (2013). Moral approaches used by history teachers in their ethical evaluations. International Journal of Academic Research, 5, (2), 181-186.
  • Okur, Y., Genç, İ. vd. (2012). Orta Öğretim Tarih 9. Sınıf (5. Baskı). İstanbul: MEB Devlet Kitapları.
  • Özay, İ. (2014). Arap ülkelerinde ilk ve ortaöğretim kurumlarında okutulan tarih kitaplarında Osmanlı ve Türk imajı (Suriye, Ürdün, Lübnan Örneği). I. Uluslararası Türk-Arap Müşterek Değerler Ve Kültürel Etkileşim Sempozyumu Bildirileri. Yunus Emre Enstitüsü, 12-15 Mayıs 2013, Amman/Ürdün. s. 228-233.
  • Safran, M. (2006). Tarih eğitimi makale ve bildiriler. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şenol, Ş. (2012). Araştırma ve örneklem metodu. Ankara: Nobel.
  • Stradling, R. (2003). 20. yüzyıl Avrupa tarihi nasıl öğretilmeli. (Çev. Ahmet Ünal) İstanbul: Tarih Vakfı.
  • Van Der Leeuw-Roord, J. (2009). Katılım, farkındalık ve hoşgörü için eğitim: Anahtar temaların tarih eğitimiyle ilgisi ve önemi. Semih Aktekin (Ed.). Çok kültürlü bir Avrupa için tarih ve sosyal bilgiler eğitimi (1. Baskı) içinde (s. 133-146). Ankara: Harf.
  • Yiğit, M. (2009). Arap ülkelerinde okutulan lise tarih ders kitaplarında Türkler (Ürdün ve Suriye örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yenal, G. (2011). Suriye ilk ve ortaöğretim ders kitaplarında Türkler ve Türk imajı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hasan Işık

Abdülcelil Gök This is me

Publication Date February 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Işık, H., & Gök, A. (2017). Students’s Views on Subjects Related to Arabs in History Textbooks in Turkey and How They Perceive Arabs. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(1), 196-211. https://doi.org/10.14686/buefad.283349

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education