Bu
çalışmada, Senge’nin öğrenen örgüt ile ilgili beş disiplininin yeni girişimci
işletmelerde nasıl algılandığı, bu disiplinlerin uygulanma durumları ve öğrenen
örgüt ile işletme performansı arasındaki ilişki tespit edilmeye çalışılmıştır.
Araştırma kapsamında KOSGEB Karabük Müdürlüğüne kayıtlı ve Yeni Girişimci
Desteğinden yararlanmış işletmeler örneklem olarak alınmış ve anket yöntemi ile
elde edilen veriler analiz edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde yeni
girişimcilerde özellikle işletme sahibinin eğitim düzeyi ile işletmenin örgütsel
öğrenme olma durumları arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca
kişisel hâkimiyet disiplininin işletmelerin ürün/hizmet performansı ve çalışan
performansı üzerinde; zihni modeller disiplininin ürün/hizmet performansı
üzerinde ve takım halinde öğrenme disiplininin ise karlılık performansı
üzerinde pozitif ve anlamlı bir ilişkisinin olduğu anlaşılmıştır.
In this study,
it is tried to determine the relationship between Senge's five disciplines
related to the learning organization in new entrepreneurial enterprises, the
application of these disciplines and the performance of the learning
organization. Within the scope of the research, the enterprises that were
registered to KOSGEB Karabük Directorate and benefited from the New
Entrepreneur Support were taken as a sample and the data obtained by the survey
method were analyzed. As a result of the analyzes, it was seen that there was a
significant difference between the educational level of the enterprise owner
and the organizational learning status of the new entrepreneurs. In addition,
on the product/service performance and employee performance of the individual
discipline; it was understood that the discipline of mind models had a positive
and meaningful relationship to product/service performance and team discipline
on profitability performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 1 |
Econder International Academic Journal is an international, peer-reviewed multidisciplinary journal dedicated to publishing scholarly articles on all aspects of Economy and Business. Available online and published two times a year, the journal aims to become one of the leading platforms in the world for new findings and discussions of all fields of Economy and Business.