Demiryolu ulaşımı
ve Yüksek Hızlı Tren Sistemleri ekonomik ve sosyal yapı üzerinde yarattığı
doğrudan ve türev etkiler ile önemli bir ulaşım alternatifi ve yatırım
alanıdır. Keynesyen karakterli iktisat politikalarının uygulandığı ülkelerde ve
konjonktürlerde de ulaşım yatırımları önemli bir harcama alanı olarak ortaya
çıkmaktadır. Türkiye ulaşım altyapısını ve ağını kurgularken uzun yıllar
demiryolu yatırımlarını ihmal etmiştir. Gelişmiş ülkelerde toplam ulaşım ağı
içinde demiryolunun payı %10’ların üzerindeyken bu oran Türkiye’de %1,5
düzeyindedir. Bölgesel farklılıkların yoğun yaşandığı, kaynak dağılımında büyük
etkinsizliklerin söz konusu olduğu ve cari açığın enerji açığı olarak
tanımlandığı Türkiye’de Yüksek Hızlı Tren sistemlerinin söz konusu sorunların
azaltılmasında önemli katkılar sunacağı söylenebilir. Bu bağlamda Yüksek Hızlı
Tren büyüme kalkınma sürecinin de bir tamamlayıcısı olarak ele alınabilir.
Railway and high speed train systems are important alternative
transportation and investment area with direct and indirect effects on economic
and social structure. Transportation investments emerge as an important area of
spending in countries where Keynesian economic policies are applied in. Turkey
neglected the railway investments while it was planning transport
infrastructure and network. While the share of railway in total transport
network in developed countries is over 10%, this rate is about 1,5% in Turkey.
It is said that high speed train systems can make contribute for reducing the
problems in Turkey where regional disparities are experienced intensely,
resource allocative is inefficiency and current deficit is defined as the
energy deficit. In this context, high speed train systems can be taken as a
supplement of the development process.
Journal Section | Issue |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Submission Date | November 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 27 Issue: 1 |