Research Article
BibTex RIS Cite

Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı ve Uluslararası Bilgi Değişiminin Önemi

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 167 - 192, 29.12.2020
https://doi.org/10.30927/ijpf.803513

Abstract

Tasarruf sahibi ülke ve şirketlerin fonlarından, sermaye akımlarından pay almak isteyen ülkeler, bu süreçte haksız rekabet işlemleri ile söz konusu pazardan faydalanmak için yeni vergisel düzenlemeler yapmaya başlamışlardır. Bu kapsamda kaynak ülkeler haksız vergi rekabeti, vergi kaçakçılığı, çifte vergiyi önleme, matrah aşındırması gibi kavramlar ile karşı karşıya kalmaya başlamışlardır. Zararlı vergi rekabetine zemin oluşturan bu süreçleri önlemek adına birçok ülke farklı tedbirler almak ve mevzuatlarında farklı düzenlemeler geliştirmek durumunda kalmışlardır. Bunlardan birisi de KEYKK (Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı) kavramı olarak şekillenmiş olup, bu kurumun çalışma temelini “uluslararası bilgi değişim” uygulaması oluşturmaktadır. Hızla hareket eden uluslararası sermaye ve yatırımlarda farkındalığı arttırmak adına uluslararası bilgi değişimi haksız vergi rekabetinin önüne KEYKK uygulamaları ile geçilebileceği düşünülmektedir.
Bu makalenin temel amacı, KEYKK’nın Türkiye ve Dünyadaki yasal kapsamı hakkında bilgi vermek, zararlı vergi rekabetinin önüne geçebilecek bir müessese olan KEYKK’nın etkin ve verimli çalışabilmesi için uluslararası bilgi değişiminin önemine dikkat çekmektir. Makalede OECD model konvansiyonu, FATCA uygulaması, çifte vergiyi önleme anlaşmaları ve Avrupa Birliği Karşılıklı Yardımlaşma Direktifi gibi anlaşma ve düzenlemeler söz konusu amacın gerçekleştirilmesine dayanak olacak etmenlerdir.

Countries that want to take a share from the funds and capital flows of the saving countries and companies have started to make tax arrangements in order to get a share from the market in question with their unfair competition. In this context, the source countries have started to face concepts such as unfair tax competition, tax evasion, double tax prevention, tax base abrasion. Many countries have had to develop important tax institutions in order to prevent processes that underpin harmful tax competition. One of these was the concept of KEYKK (Controlled Foreign Institution Gain) and the foundation of this institution is based on the application of “information exchange”. In order to raise awareness in rapidly moving international capital and investments, international information exchange can prevent unfair tax competition with KEYKK practices.
The main purpose of this article is KEYKK’s Turkey and in the world to provide information about the legal scope of the KEYKK’s is an institution that can prevent the harmful tax competition in the international exchange of information in order to operate effectively and efficiently is to draw attention to the importance. Agreements and arrangements such as the OECD model convention, FATCA implementation, double tax prevention agreements and the European Union Mutual Assistance Directive are the basis for achieving this goal.

References

  • Akıncı, Z. (2007). Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı, https://www.verginet.net/dtt/1/ZaferAkinciSMMMKontrolEdilenYabanciKurumKazanci-17092007_14375.aspx, (25.06.2020).
  • Ateş, L. (2015). “Vergisel Bilgilerin Otomatik Değişimi Standardı ve Türkiye”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2, 665-682.
  • Bilen, C. İ. (2010). “Bir Vergi Güvenlik Müessesesi Olarak Kontrol Edilen Yabancı Kurum (Cfc) Müessesesi ve Türkiye Uygulamasının Dünya Uygulamaları Işığında Değerlendirilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çakmak, T. (2016). Otomatik Bilgi Değişim Anlaşmalarının Ulusal Vergi Hukukuna Yansımaları, https://home.kpmg/content/dam/kpmg/pdf/2016/06/tr-sorumlu-vergicilik-timur-cakmak.pdf, (04.06.2020).
  • Çelikkaya, A. & Bişgin, A. (2012). “Uluslararası Alanda Vergi İdareleri Arasında Bilgi Değişimi: Türkiye’nin Taraf Olduğu Anlaşmalar Açısından Konunun Değerlendirilmesi”, Maliye Dergisi, 163, 76-94.
  • Erkuş, H. & Ateş, L. (2007). “ Kontrol Edilen Yabancı Kurumlar ve 5520 Sayılı Kanunla Yapılan Düzenlemelerin İrdelenmesi”, Vergi Dünyası Dergisi, 310, 123.
  • Fontana, R. (2006). “The Uncertain Futures of CFC Regimes in the Member States of the European Union-Part II”, European Taxation, 328.
  • Gedik, G. (2014). Türk ve Amerikan Vergi Hukuklarında Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazançları, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Gedik, G. (2014). “Türk Vergi Hukukunda Kontrol Edilen Yabancı Kurumların Vergilendirilmesi” Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 17 (3), 85-112.
  • Gelir İdaresi Başkanlığı (2007). Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları Çerçevesinde Vergilendirme Esasları, 1, Ankara.
  • Gelir İdaresi Başkanlığı (2006), https://www.gib.gov.tr/node/106297/pdf, (30.06.2020).
  • Gelir İdaresi Başkanlığı (2006), “5520 Sayılı KVK Gerekçesi”, http://www.gib.gov.tr/fileadmin/user_upload/Gerekceler/5520_Sayili_Kanun.pdf, (12.06.2020).
  • Kahriman, H. & Tepekule, U. (2014). Uluslararası Vergilemede Yeni Bir Otomatik Bilgi Değişim Uygulaması Olarak FATCA. R. Gökbunar, M. Miynat, B. Kovancılar, T. Canbay, & S. Cura içinde, Prof. Dr. Naci Birol MUTER’e Armağan, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Rektörlük Basımevi.
  • Neksymm, (2018). Ülkeler arası otomatik bilgi değişimi başlıyor, http://www.neksymm.com/ulkeler-arasinda-otomatik-bilgi-degisimi-basliyor_d486/, (04.06.2020)
  • OECD (2012). Automatic Exchange of Information What it is, How it works, Benefits, What Remains To Be Done, OECD.
  • OECD (2013). A Step Change In Tax Transparency, OECD Secretary - General Report To The G20 Leaders içinde St. Petersburg, Rusya: OECD.
  • Ortaç, F. R. & Atabey, E. S. (2016). “Bir Vergi Güvenlik Önlemi Olarak Kontrol Edilen Kurum Kazancı Ve Türkiye-Hollanda Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması Açısından Uygulamasının İncelenmesi”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 63-77.
  • Öz, N. S. (2006). “Kurumlar Vergisi Kanunu’na Göre Türkiye’de Kontrol Edilen Yabancı Kurum Uygulaması”, TÜRMOB Sirküler Rapor, 10, 5-36.
  • Sağlam, M. (2010). “Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazançlarının Vergilendirilmesi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Soydan, B. Y. (1995). Uluslararası Vergi Anlaşmaları, Beta Basım Yayın, İstanbul.
  • Taş, B. (2019). Vergi Alanında Uluslararası Otomatik Bilgi Değişimi ve Türkiye, https://vergialgi.net/vergi-alaninda-uluslararasi-otomatik-bilgi-degisimi-ve-turkiye, (04.07.2020)
  • Uslu, A. İ. (2019). “Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kurallarının Güçlendirilmesi: Beps ve Atad Projelerindeki ve Türk Mevzuatındaki Düzenlemeler”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 25(2), 1389-1415.
  • Yavaşlar, F. B. (2015). “Türk Vergi Hukukunda Uluslararası Bilgi Değişimine İzin Veren Hukuki Kaynakların Tespiti ve Değerlendirilmesi”, Vergi Dünyası Dergisi, 401, 25-37.
  • Yüce, M. (2016). Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı, http://www.yenidonem.com.tr/yazarlar/mehmet-yuce-91/kontrol-edilen yabanci-kurum-kazanci-3221.html, (25.06.2020)
  • 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu, T.C. Resmi Gazete 26205, 21 Haziran 2006.
  • 1 Seri No’lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği, T.C. Resmi Gazete 26482, 03 Nisan 2007.
  • 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun, T.C. Resmi Gazete 26323, 18 Ekim 2006.

Earning of Controlled Foreign Corporation and Importance of Exchange of International Information

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 167 - 192, 29.12.2020
https://doi.org/10.30927/ijpf.803513

Abstract

Countries that want to take a share from the funds and capital flows of the saving countries and companies have started to make tax arrangements in order to get a share from the market in question with their unfair competition. In this context, the source countries have started to face concepts such as unfair tax competition, tax evasion, double tax prevention, tax base abrasion. Many countries have had to develop important tax institutions in order to prevent processes that underpin harmful tax competition. One of these was the concept of KEYKK (Controlled Foreign Institution Gain) and the foundation of this institution is based on the application of “information exchange”. In order to raise awareness in rapidly moving international capital and investments, international information exchange can prevent unfair tax competition with KEYKK practices.
The main purpose of this article is KEYKK’s Turkey and in the world to provide information about the legal scope of the KEYKK’s is an institution that can prevent the harmful tax competition in the international exchange of information in order to operate effectively and efficiently is to draw attention to the importance. Agreements and arrangements such as the OECD model convention, FATCA implementation, double tax prevention agreements and the European Union Mutual Assistance Directive are the basis for achieving this goal.

References

  • Akıncı, Z. (2007). Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı, https://www.verginet.net/dtt/1/ZaferAkinciSMMMKontrolEdilenYabanciKurumKazanci-17092007_14375.aspx, (25.06.2020).
  • Ateş, L. (2015). “Vergisel Bilgilerin Otomatik Değişimi Standardı ve Türkiye”, İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2, 665-682.
  • Bilen, C. İ. (2010). “Bir Vergi Güvenlik Müessesesi Olarak Kontrol Edilen Yabancı Kurum (Cfc) Müessesesi ve Türkiye Uygulamasının Dünya Uygulamaları Işığında Değerlendirilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çakmak, T. (2016). Otomatik Bilgi Değişim Anlaşmalarının Ulusal Vergi Hukukuna Yansımaları, https://home.kpmg/content/dam/kpmg/pdf/2016/06/tr-sorumlu-vergicilik-timur-cakmak.pdf, (04.06.2020).
  • Çelikkaya, A. & Bişgin, A. (2012). “Uluslararası Alanda Vergi İdareleri Arasında Bilgi Değişimi: Türkiye’nin Taraf Olduğu Anlaşmalar Açısından Konunun Değerlendirilmesi”, Maliye Dergisi, 163, 76-94.
  • Erkuş, H. & Ateş, L. (2007). “ Kontrol Edilen Yabancı Kurumlar ve 5520 Sayılı Kanunla Yapılan Düzenlemelerin İrdelenmesi”, Vergi Dünyası Dergisi, 310, 123.
  • Fontana, R. (2006). “The Uncertain Futures of CFC Regimes in the Member States of the European Union-Part II”, European Taxation, 328.
  • Gedik, G. (2014). Türk ve Amerikan Vergi Hukuklarında Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazançları, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Gedik, G. (2014). “Türk Vergi Hukukunda Kontrol Edilen Yabancı Kurumların Vergilendirilmesi” Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 17 (3), 85-112.
  • Gelir İdaresi Başkanlığı (2007). Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları Çerçevesinde Vergilendirme Esasları, 1, Ankara.
  • Gelir İdaresi Başkanlığı (2006), https://www.gib.gov.tr/node/106297/pdf, (30.06.2020).
  • Gelir İdaresi Başkanlığı (2006), “5520 Sayılı KVK Gerekçesi”, http://www.gib.gov.tr/fileadmin/user_upload/Gerekceler/5520_Sayili_Kanun.pdf, (12.06.2020).
  • Kahriman, H. & Tepekule, U. (2014). Uluslararası Vergilemede Yeni Bir Otomatik Bilgi Değişim Uygulaması Olarak FATCA. R. Gökbunar, M. Miynat, B. Kovancılar, T. Canbay, & S. Cura içinde, Prof. Dr. Naci Birol MUTER’e Armağan, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Rektörlük Basımevi.
  • Neksymm, (2018). Ülkeler arası otomatik bilgi değişimi başlıyor, http://www.neksymm.com/ulkeler-arasinda-otomatik-bilgi-degisimi-basliyor_d486/, (04.06.2020)
  • OECD (2012). Automatic Exchange of Information What it is, How it works, Benefits, What Remains To Be Done, OECD.
  • OECD (2013). A Step Change In Tax Transparency, OECD Secretary - General Report To The G20 Leaders içinde St. Petersburg, Rusya: OECD.
  • Ortaç, F. R. & Atabey, E. S. (2016). “Bir Vergi Güvenlik Önlemi Olarak Kontrol Edilen Kurum Kazancı Ve Türkiye-Hollanda Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşması Açısından Uygulamasının İncelenmesi”, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 63-77.
  • Öz, N. S. (2006). “Kurumlar Vergisi Kanunu’na Göre Türkiye’de Kontrol Edilen Yabancı Kurum Uygulaması”, TÜRMOB Sirküler Rapor, 10, 5-36.
  • Sağlam, M. (2010). “Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazançlarının Vergilendirilmesi”, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Soydan, B. Y. (1995). Uluslararası Vergi Anlaşmaları, Beta Basım Yayın, İstanbul.
  • Taş, B. (2019). Vergi Alanında Uluslararası Otomatik Bilgi Değişimi ve Türkiye, https://vergialgi.net/vergi-alaninda-uluslararasi-otomatik-bilgi-degisimi-ve-turkiye, (04.07.2020)
  • Uslu, A. İ. (2019). “Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kurallarının Güçlendirilmesi: Beps ve Atad Projelerindeki ve Türk Mevzuatındaki Düzenlemeler”, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 25(2), 1389-1415.
  • Yavaşlar, F. B. (2015). “Türk Vergi Hukukunda Uluslararası Bilgi Değişimine İzin Veren Hukuki Kaynakların Tespiti ve Değerlendirilmesi”, Vergi Dünyası Dergisi, 401, 25-37.
  • Yüce, M. (2016). Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı, http://www.yenidonem.com.tr/yazarlar/mehmet-yuce-91/kontrol-edilen yabanci-kurum-kazanci-3221.html, (25.06.2020)
  • 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu, T.C. Resmi Gazete 26205, 21 Haziran 2006.
  • 1 Seri No’lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliği, T.C. Resmi Gazete 26482, 03 Nisan 2007.
  • 5549 Sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun, T.C. Resmi Gazete 26323, 18 Ekim 2006.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Law in Context
Journal Section Articles
Authors

Taner Ercan 0000-0001-9647-0127

Publication Date December 29, 2020
Submission Date October 2, 2020
Acceptance Date November 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Ercan, T. (2020). Kontrol Edilen Yabancı Kurum Kazancı ve Uluslararası Bilgi Değişiminin Önemi. International Journal of Public Finance, 5(2), 167-192. https://doi.org/10.30927/ijpf.803513

________________________________________________________________________________________________________________________

9246    9241    Content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.