Research Article
BibTex RIS Cite

SAĞLIK ÇALIŞANLARININ OLUMLU ÇOCUKLUK YAŞANTILARI İLE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 11 Issue: 3, 1644 - 1654, 16.10.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1211178

Abstract

Bu çalışma, sağlık çalışanlarının olumlu çocukluk yaşantılarıyla akıllı telefon bağımlılığı arasında bir ilişki olup olmadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tanımlayıcı tipteki çalışma Batman Eğitim ve Araştırma Hastanesinde (BEAH) görev yapan 491(198 erkek, 293 kadın) sağlık çalışanın katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veriler “Tanıtıcı Özellikler Formu (TÖF), Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği (ATB-KF) ve Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği (OÇYÖ)” ile toplanmıştır. Sağlık çalışanlarında olumlu çocukluk yaşantıları ile akılı telefon bağımlılığı arasında negatif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Ayrıca olumlu çocukluk yaşantılarının akıllı telefon bağımlılığını anlamlı bir şekilde yordadığı (p<.000) ve akıllı telefon bağımlılığın varyansının %4’ünü oluşturduğu ortaya çıkmıştır. Olumlu çocukluk yaşantıları akıllı telefon bağımlılığını azaltmada önemli bir yordayıcı olduğu saptanmıştır.

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

Çalışmaya katılan bütün sağlık çalışanlarına teşekkür ederim.

References

  • Akcan, G. ve Taşören, A. B. (2020). Genç yetişkinlerde çocukluk çağı olumsuz yaşantıları, öz-şefkat ve duygu düzenleme becerileri depresyon belirtilerini yordar mı? Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 37(2), 59-80.
  • Ayanoğlu, M., Boğa, E., Kay, M. A., İnci, R., Tarkoçin, S., Kaçmaz, C., ...Göğebakan, Ş. (2019). Çocukluk döneminde görülen duygusal ve davranışsal sorunlarla ilgili Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 196-210.
  • Balcı, Ş., Karakoç, E. ve Öğüt, N. (2020). Sağlık çalışanları arasında sosyal medya bağımlılığı: İki boyutlu benlik saygısının rolü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 296-317.
  • Bethell, C., Jones, J., Gombojav, N., Linkenbach, J. ve Sege, R. (2019). Positive childhood experiences and adult mental and relational health in a statewide sample. JAMA Pediatrics, 173(11), e193007.
  • Cervone, D. ve Pervin, L. A, Personality: Theory and Research (14th ed.). Jefferson City, MO: 2018, John Wiley & Sons.
  • Craig, J. M., Wolff, K. T. ve Baglivio, M. T. (2022). Clustering of adverse and positive childhood experiences: the nature and correlates of risk and protective factors. Child Abuse & Neglect, 134, 105878.
  • Crandall, A., Miller, J.R, Cheung, A., Novilla, L. K., Glade, R., Novilla, M. L. B. ve Hanson, C. L. (2019). ACEs and counter-ACEs: How positive and negative childhood experiences influence adult health. Child Abuse & Neglect, 96, 104089.
  • Crouch, E., Radcliff, E., Merrell, M. A, Hung, P. ve Bennett, K. J. (2021). Positive childhood experiences promote school success. Maternal and Child Health Journal, 25(10), 1646-1654.
  • Çelik, O. T., Kay, M.A. ve İnci, R. (2021). Çocuğun sosyal gelişimi. Atik, D. ve Kılıç N. (Ed.). Sağlık bilimleri alanında akademik çalışmalar 2 içinde (ss. 91-110). İzmir: Duvar Yayıncılık.
  • Çiçek, I., Tanriverdi, S., Şanlı, M. E. ve Bulus, M. (2021). Parental Attitudes and Socio-demographic Factors as Predictors of Smartphone Addiction in University Students. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(2), 158-169.
  • Çiçek, İ, (2020). Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı (ss.115-129). Ankara: Eğiten Kitabevi.
  • Çiçek, İ. ve Çeri, V. (2021). Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Humanistic Perspective, Atıf Cite, 3 (3), 643-659. https://doi.org/10.47793/hp.980149.
  • Daines, C. L, Hansen, D., Novilla, M. L. B. ve Crandall, A. (2021). Effects of positive and negative childhood experiences on adult family health. BMC Public Health, 21(1), 1-8.
  • Daysal, B. ve Yılmazel, G. (2020). Halk sağlığı gözüyle akıllı telefon bağımlılığı ve ergenlik. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 14(2), 316-322.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdaş, A., Akpınar, A. ve Sert, H. (2014). Validity and reliability of the turkish version of the smartphone addiction scale in a younger population, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 24(3), 226-234.
  • Doğan, T. ve Aydın, F. T. (2021). Mutlu çocuklar mutlu yetişkinler mi oluyor?, İnsan ve Toplum, 11(1), 69-95.
  • Doğan, T. ve Yavuz, K. (2020). Yetişkinlerde psikolojik sağlamlık, olumlu çocukluk deneyimleri ve algılanan mutluluk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12, 312-330. https://doi.org/10.18863/pgy.750839
  • Ghogare, A. S., Aloney, S. A., Vankar, G. K, Bele, A. W., Patil, P. S. ve Ambad, R. S. (2022). A cross-sectional online survey of an impact of Covid-19 lockdown on smartphone addiction and nomophobia among undergraduate health sciences students of a rural tertiary health-care center from Maharashtra, India. Annals of Indian Psychiatry, 6(1), 27.
  • Günal, A. ve Pekçetin, S. (2019). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile servikal bölge ve üst ekstremite ağrısı arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(2), 114-119.
  • Kay, M. A. ve Sağlam, M. (2021). Covid-19 salgını sürecinin ailede ebeveyn tutumları ile çocuklarda duygusal ve davranışsal durumlar açısından değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(3), 1115-1130.https://doi.org/10.33715/inonusaglik.986414
  • Kocatürk, M. ve Çiçek, İ. (2021). Relationship between positive childhood experiences and psychological resilience in university students: the mediating role of self-esteem. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1-12.
  • Kwon, M., Kim, D. J, Cho, H. ve Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS One, 8(12), e83558.
  • Masoom Ali, S., Yildirim, M., Abdul Hussain, S. ve Vostanis, P. (2020). Self-reported mental health problems and post-traumatic growth among children in Pakistan care homes. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 30(1), 62–76. https://doi.org/10.1080/02185385.2019.1710726
  • Noyan C. O., Darçın A., Nurmedov, S., Yılmaz, O. ve Dilbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenirlilik çalışması, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Özsoy, F. ve Kulu, M. (2021). Sağlık çalışanlarında bağımlılık: sigara, alkol, internet, akıllı telefon bağımlılığı ve dikkat eksikliği düzeylerinin incelenmesi. Genel Tip Dergisi, 31(1), 82-90.
  • Şanlı, M. E. ve Kavak, F. (2022). The effects of peer relationships on smartphone addiction among adolescents. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 437-444.
  • Taş, S. (2022). Olumlu çocukluk yaşantılarının bireysel yaratıcılıkla ilişkisinde öz-saygının aracılık etkisi. Omer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 296-310.
  • Tunca, A. (2022). Kadınların mutluluğunun yordayıcıları olarak öz-şefkat ve olumlu çocukluk yaşantıları. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 535-545.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021) TÜİK Haber Bülteni 2021: Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 adresinden 04.10.2022 tarihinde erişildi.
  • Yayan, E. H., Arıkan, D., Saban, F., Baş, N. G. ve Özcan, Ö. Ö. (2016). Examination of the correlation between ınternet addiction and socialphobia in adolescents. Western Journal Of Nursing Research, 3, 1-15.

Examining the Relationship Between Positive Childhood Lives of Healthcare Professionals and Smartphone Addiction

Year 2023, Volume: 11 Issue: 3, 1644 - 1654, 16.10.2023
https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1211178

Abstract

This study was conducted to determine whether there is a relationship between the positive childhood experiences of health workers and smartphone addiction. The descriptive study was carried out with the participation of 491 healthcare professionals working in Batman Training and Research Hospital (BTRH). The data were collected with the “Descriptive Characteristics Form (DCF), Smartphone Addiction Scale (SAS-SF) and Positive Childhood Experiences Scale (PCES)”. It has been determined that there is a negative and significant relationship between positive childhood experiences and smartphone addiction in healthcare workers. In addition, it was revealed that positive childhood experiences significantly predicted smartphone addiction (p<.000) and constituted 4% of the variance of smartphone addiction. In summary, positive childhood experiences were found to be an important predictor of reducing smartphone addiction.

Project Number

yok

References

  • Akcan, G. ve Taşören, A. B. (2020). Genç yetişkinlerde çocukluk çağı olumsuz yaşantıları, öz-şefkat ve duygu düzenleme becerileri depresyon belirtilerini yordar mı? Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 37(2), 59-80.
  • Ayanoğlu, M., Boğa, E., Kay, M. A., İnci, R., Tarkoçin, S., Kaçmaz, C., ...Göğebakan, Ş. (2019). Çocukluk döneminde görülen duygusal ve davranışsal sorunlarla ilgili Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 7(2), 196-210.
  • Balcı, Ş., Karakoç, E. ve Öğüt, N. (2020). Sağlık çalışanları arasında sosyal medya bağımlılığı: İki boyutlu benlik saygısının rolü. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 296-317.
  • Bethell, C., Jones, J., Gombojav, N., Linkenbach, J. ve Sege, R. (2019). Positive childhood experiences and adult mental and relational health in a statewide sample. JAMA Pediatrics, 173(11), e193007.
  • Cervone, D. ve Pervin, L. A, Personality: Theory and Research (14th ed.). Jefferson City, MO: 2018, John Wiley & Sons.
  • Craig, J. M., Wolff, K. T. ve Baglivio, M. T. (2022). Clustering of adverse and positive childhood experiences: the nature and correlates of risk and protective factors. Child Abuse & Neglect, 134, 105878.
  • Crandall, A., Miller, J.R, Cheung, A., Novilla, L. K., Glade, R., Novilla, M. L. B. ve Hanson, C. L. (2019). ACEs and counter-ACEs: How positive and negative childhood experiences influence adult health. Child Abuse & Neglect, 96, 104089.
  • Crouch, E., Radcliff, E., Merrell, M. A, Hung, P. ve Bennett, K. J. (2021). Positive childhood experiences promote school success. Maternal and Child Health Journal, 25(10), 1646-1654.
  • Çelik, O. T., Kay, M.A. ve İnci, R. (2021). Çocuğun sosyal gelişimi. Atik, D. ve Kılıç N. (Ed.). Sağlık bilimleri alanında akademik çalışmalar 2 içinde (ss. 91-110). İzmir: Duvar Yayıncılık.
  • Çiçek, I., Tanriverdi, S., Şanlı, M. E. ve Bulus, M. (2021). Parental Attitudes and Socio-demographic Factors as Predictors of Smartphone Addiction in University Students. International Journal of Psychology and Educational Studies, 8(2), 158-169.
  • Çiçek, İ, (2020). Çocuk psikolojisi ve ruh sağlığı (ss.115-129). Ankara: Eğiten Kitabevi.
  • Çiçek, İ. ve Çeri, V. (2021). Olumlu Çocukluk Yaşantıları Ölçeği: Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Humanistic Perspective, Atıf Cite, 3 (3), 643-659. https://doi.org/10.47793/hp.980149.
  • Daines, C. L, Hansen, D., Novilla, M. L. B. ve Crandall, A. (2021). Effects of positive and negative childhood experiences on adult family health. BMC Public Health, 21(1), 1-8.
  • Daysal, B. ve Yılmazel, G. (2020). Halk sağlığı gözüyle akıllı telefon bağımlılığı ve ergenlik. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 14(2), 316-322.
  • Demirci, K., Orhan, H., Demirdaş, A., Akpınar, A. ve Sert, H. (2014). Validity and reliability of the turkish version of the smartphone addiction scale in a younger population, Klinik Psikofarmakoloji Bülteni, 24(3), 226-234.
  • Doğan, T. ve Aydın, F. T. (2021). Mutlu çocuklar mutlu yetişkinler mi oluyor?, İnsan ve Toplum, 11(1), 69-95.
  • Doğan, T. ve Yavuz, K. (2020). Yetişkinlerde psikolojik sağlamlık, olumlu çocukluk deneyimleri ve algılanan mutluluk. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 12, 312-330. https://doi.org/10.18863/pgy.750839
  • Ghogare, A. S., Aloney, S. A., Vankar, G. K, Bele, A. W., Patil, P. S. ve Ambad, R. S. (2022). A cross-sectional online survey of an impact of Covid-19 lockdown on smartphone addiction and nomophobia among undergraduate health sciences students of a rural tertiary health-care center from Maharashtra, India. Annals of Indian Psychiatry, 6(1), 27.
  • Günal, A. ve Pekçetin, S. (2019). Üniversite öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile servikal bölge ve üst ekstremite ağrısı arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 28(2), 114-119.
  • Kay, M. A. ve Sağlam, M. (2021). Covid-19 salgını sürecinin ailede ebeveyn tutumları ile çocuklarda duygusal ve davranışsal durumlar açısından değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(3), 1115-1130.https://doi.org/10.33715/inonusaglik.986414
  • Kocatürk, M. ve Çiçek, İ. (2021). Relationship between positive childhood experiences and psychological resilience in university students: the mediating role of self-esteem. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 1-12.
  • Kwon, M., Kim, D. J, Cho, H. ve Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PloS One, 8(12), e83558.
  • Masoom Ali, S., Yildirim, M., Abdul Hussain, S. ve Vostanis, P. (2020). Self-reported mental health problems and post-traumatic growth among children in Pakistan care homes. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 30(1), 62–76. https://doi.org/10.1080/02185385.2019.1710726
  • Noyan C. O., Darçın A., Nurmedov, S., Yılmaz, O. ve Dilbaz, N. (2015). Akıllı telefon bağımlılığı ölçeğinin kısa formunun üniversite öğrencilerinde Türkçe geçerlilik ve güvenirlilik çalışması, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16, 73-81.
  • Özsoy, F. ve Kulu, M. (2021). Sağlık çalışanlarında bağımlılık: sigara, alkol, internet, akıllı telefon bağımlılığı ve dikkat eksikliği düzeylerinin incelenmesi. Genel Tip Dergisi, 31(1), 82-90.
  • Şanlı, M. E. ve Kavak, F. (2022). The effects of peer relationships on smartphone addiction among adolescents. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(3), 437-444.
  • Taş, S. (2022). Olumlu çocukluk yaşantılarının bireysel yaratıcılıkla ilişkisinde öz-saygının aracılık etkisi. Omer Halisdemir Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 296-310.
  • Tunca, A. (2022). Kadınların mutluluğunun yordayıcıları olarak öz-şefkat ve olumlu çocukluk yaşantıları. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 535-545.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2021) TÜİK Haber Bülteni 2021: Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437 adresinden 04.10.2022 tarihinde erişildi.
  • Yayan, E. H., Arıkan, D., Saban, F., Baş, N. G. ve Özcan, Ö. Ö. (2016). Examination of the correlation between ınternet addiction and socialphobia in adolescents. Western Journal Of Nursing Research, 3, 1-15.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Mehmet Emin Şanlı 0000-0002-5515-2752

Project Number yok
Early Pub Date October 10, 2023
Publication Date October 16, 2023
Submission Date November 28, 2022
Acceptance Date June 9, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Şanlı, M. E. (2023). SAĞLIK ÇALIŞANLARININ OLUMLU ÇOCUKLUK YAŞANTILARI İLE AKILLI TELEFON BAĞIMLILIĞI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 11(3), 1644-1654. https://doi.org/10.33715/inonusaglik.1211178