Research Article
BibTex RIS Cite

Kadının "Metalaştırılma" Sorununun Sosyal Medya Üzerinden Okunması: Ala Loca Üzerine Bir İnceleme

Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 35 - 51, 01.05.2013

Abstract

Bu araştırma genel bağlamda medyadaki kadın temsilinin politik olduğundan hareketle günümüz popüler kitle iletişim araçlarından internet kullanım alanı olarak sosyal medyadaki İslami kadın temsillerinin okumasını gerçekleştirmiştir. Türkiye’deki ataerkil toplum yapısı ile medya temsil ve söylemleri arasındaki ilişkisellik bu yapıyı kırmaya değil meşrulaştırmaya yönelik inşa edilmektedir; bu çalışmanın öncelikli amacı bunu sorunsallaştırmaktır. Araştırmamızın ikincil bir amacı kadın ve meta(laşma) kavramlarının ilişkiselliğini sorunsallaştırmaktır. Kapitalist sistemde kadın ve bedeni bir meta muamelesi görmekte, hem üretim hem de tüketim için bir amaç olarak kullanılmaktadır. Bu ilişkisellik çoğu zaman gerek popüler sinema, gerekse kadın dergileri gibi kitle iletişim araçları bağlamında sıklıkla çalışılmıştır. Bu araştırmayı diğerlerinden farklı kılmaya çalışan olan Türkiye’de son beş yılda siyasal İslamın belki de bir uzantısı olarak ‘popülerleşen’ İslami kadın dergilerinin ve bu dergilere ait sosyal medya kaynaşma alanlarının incelenmiş olmasıdır.

Çalışmamızın odak noktası Ala dergisi olup, bu derginin tıpkı facebook gibi bir sosyal paylaşım alanı olan Ala Loca sitesinin eleştirel analizi yapılmıştır. Araştırmamızda söylemanalizi yöntemi uygulanmış olup, kuramsal bağlamdaki tartışmamız ‘yabancılaşma’,metalaşma’, ‘fetiş’, ‘toplumsal cinsiyet/kadın olmak’, ‘tüketim’, ‘sınıf’ ve ‘temsili kavramları üzerinden temellendirilmiştir.

References

  • Ala Dergi (2012) http://aladergi.com/
  • Baudrillard, Jean. ‘Tüketim Toplumu’ Ayrıntı Yayınları İstanbul; 2012.
  • Dyer, Richard (1993) akt. Anneke Smelik. Feminist Sinema ve Film Teorisi ve Ayna Çatladı, İst; Agora, 2008.
  • Hall, Stuart. Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. ed. Hall, London; Sage.2003.
  • Lefebvre, Henri, Marx’ın Sosyolojisi. Sorun Yayınları, İstanbul; 1996.
  • Loca (2013) http://alaloca.net/activity/
  • Parkan, Mutlu, Brecht Estetiği ve Sinema. Donkişot, Bordo Siyah Klasik Yay, İstanbul; 2004.
  • Turgut, Özden Pektaş, İnternet Reklâmlarında Tasarım Sorunları: Banne Reklamlar Üzerine Bir İnceleme, http://inet‐tr.org.tr/inetconf10/bildiri/12.doc, Erişim Tarihi: 12.02.2010.
  • Vural Z. Beril Akıncı, Bat Mikail (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fak. Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University.
Year 2013, Volume: 2 Issue: 3, 35 - 51, 01.05.2013

Abstract

References

  • Ala Dergi (2012) http://aladergi.com/
  • Baudrillard, Jean. ‘Tüketim Toplumu’ Ayrıntı Yayınları İstanbul; 2012.
  • Dyer, Richard (1993) akt. Anneke Smelik. Feminist Sinema ve Film Teorisi ve Ayna Çatladı, İst; Agora, 2008.
  • Hall, Stuart. Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. ed. Hall, London; Sage.2003.
  • Lefebvre, Henri, Marx’ın Sosyolojisi. Sorun Yayınları, İstanbul; 1996.
  • Loca (2013) http://alaloca.net/activity/
  • Parkan, Mutlu, Brecht Estetiği ve Sinema. Donkişot, Bordo Siyah Klasik Yay, İstanbul; 2004.
  • Turgut, Özden Pektaş, İnternet Reklâmlarında Tasarım Sorunları: Banne Reklamlar Üzerine Bir İnceleme, http://inet‐tr.org.tr/inetconf10/bildiri/12.doc, Erişim Tarihi: 12.02.2010.
  • Vural Z. Beril Akıncı, Bat Mikail (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fak. Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University.
There are 9 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

İzlem Ali Kanlı This is me

Feriha Dikmen

Publication Date May 1, 2013
Submission Date January 7, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Ali Kanlı, İ., & Dikmen, F. (2013). Kadının "Metalaştırılma" Sorununun Sosyal Medya Üzerinden Okunması: Ala Loca Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 35-51.