BibTex RIS Cite

NECESSITY OF ACCOUNTING AND FINANCE COURSES IN TOURISM EDUCATION AT UNDERGRADUATE LEVEL

Year 2015, Volume: 2 Issue: 3, 0 - 0, 29.09.2015

Abstract

The people who will get bachelor’s degree in tourism should be equipped with necessary accounting and finance knowledge for analyzing and decision-making, besides the core knowledge. The purpose of this study is to analyze the necessity of accounting and finance courses in the curriculums of undergraduate schools related with tourism education and making suggestions. A survey is conducted to 2 different undergraduate tourism programs’ students about their opinions about the efficiency of accounting and finance courses they get in their education terms. According to the results, core courses about accounting and finance are in the curriculum, but the number of the courses related to decision making is still not sufficient, even it is better than before.  Students think that General Accounting, Cost Accounting, Managerial Accounting and Cost Control in Tourism Establishments should be taught mostly in Accounting-Finance courses group.

References

  • Akoğlan Kozak ve M., Kozak, N. (2000), Türkiye’de Lise, Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Seyahat Acenteciliği
  • Programlarında Okutulan Derslerin Sektörün Beklentilerine Uygunluğu, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(Eylül-Aralık): 57-67. Akoğlan Kozak, M. (2009), Akademik Turizm Eğitimi üzerine bir Durum Analizi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 1-20
  • Christou, E. S. (1999), Hospitality Management Education In Greece: An Exploratory Study, Tourism Management,20(6): 683-691.
  • Chung, K. Y. (2000), Hotel management curriculum reform based on required competencies of hotel employees and career success in the hotel industry, Tourism Management, 21: 473-487.
  • Çetin, Ş. (2005),Öğrenci Stajlarında Yararlanılan Dersler Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme: Mersin Turizm
  • İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2): 153-169. Gürbüz, A. K. ve Dağdeviren, A. (2007), Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Veren Kurumların Ders Programlarının
  • Fonksiyonel Açıdan İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(18): 157-167. Subaşı Ş. ve Demir, B. (2009), Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi,
  • Muhasebe ve Finansman Dergisi, 44(4): 127-136. Tetik, N. ve Kınay, F. (2007), Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Veren Okullarda, Muhasebe-Finans Eğitimine
  • Verilen Önem ile Eğitimin Yeterliliği Konusunda bir Araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 9(3): 1-18. Türkeri, İ. (2014), Yükseköğretim Düzeyinde Turizm Eğitiminin Özel Nitelikli Sorunları Ve Çözüm Önerileri,
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4): 1-14
  • Uyar, S. Ve Yelgen, E. (2012), Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri, Trakya Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 327-348. Wang, J., Ayres, H. Ve Huyton, J. (2010), Is Tourism Education Meeting the Needs of the Tourism Industry? An
  • Australian case study. Journal of Hospitality & Tourism Education, 22(1): 8-14.
Year 2015, Volume: 2 Issue: 3, 0 - 0, 29.09.2015

Abstract

Turizmle ilgili eğitim veren lisans düzeyindeki yüksekokul ve fakültelerden mezun olanların, turizmle ilgili temel bilgiler yanında, analiz ve karar vermede gerekli muhasebe ve finansman bilgileriyle donatılmış olarak yetiştirilmeleri gerekir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de turizmle ilgili eğitim veren lisans düzeyindeki yüksekokul ve fakültelerin ders programlarında yer alan muhasebe ve finansman derslerinin durumunu karşılaştırmalı bir şekilde inceleyerek önerilerde bulunmaktır. Ayrıca turizmle ilgili 2 ayrı lisans bölümündeki öğrencilere anket yapılarak, eğitimöğretim dönemlerinde aldıkları muhasebe ve finansman derslerinin yeterliliği konusundaki görüşleri analiz edilmiştir. Sonuçlara göre muhasebe-finansmanla ilgili temel derslerin programlarda yer aldığı, ancak eskiye göre daha iyi olsa da, karar almaya yönelik derslerin halen yeterli olmadığı görülmektedir. Öğrencilerin en çok okutulması gerektiğini düşündükleri muhasebe-finansman dersleri, sırasıyla Genel Muhasebe, Maliyet Muhasebesi, Yönetim Muhasebesi ve Turizm İşletmelerinde Maliyet Kontrolü dersleridir.1. GİRİŞ

References

  • Akoğlan Kozak ve M., Kozak, N. (2000), Türkiye’de Lise, Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Seyahat Acenteciliği
  • Programlarında Okutulan Derslerin Sektörün Beklentilerine Uygunluğu, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 11(Eylül-Aralık): 57-67. Akoğlan Kozak, M. (2009), Akademik Turizm Eğitimi üzerine bir Durum Analizi, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22: 1-20
  • Christou, E. S. (1999), Hospitality Management Education In Greece: An Exploratory Study, Tourism Management,20(6): 683-691.
  • Chung, K. Y. (2000), Hotel management curriculum reform based on required competencies of hotel employees and career success in the hotel industry, Tourism Management, 21: 473-487.
  • Çetin, Ş. (2005),Öğrenci Stajlarında Yararlanılan Dersler Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme: Mersin Turizm
  • İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16(2): 153-169. Gürbüz, A. K. ve Dağdeviren, A. (2007), Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Veren Kurumların Ders Programlarının
  • Fonksiyonel Açıdan İncelenmesi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(18): 157-167. Subaşı Ş. ve Demir, B. (2009), Fakültelerin İşletme Bölümlerinde Verilen Muhasebe Derslerinin Durum Analizi,
  • Muhasebe ve Finansman Dergisi, 44(4): 127-136. Tetik, N. ve Kınay, F. (2007), Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Veren Okullarda, Muhasebe-Finans Eğitimine
  • Verilen Önem ile Eğitimin Yeterliliği Konusunda bir Araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 9(3): 1-18. Türkeri, İ. (2014), Yükseköğretim Düzeyinde Turizm Eğitiminin Özel Nitelikli Sorunları Ve Çözüm Önerileri,
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4): 1-14
  • Uyar, S. Ve Yelgen, E. (2012), Konaklama İşletmelerinin Muhasebe Eğitiminden Beklentileri, Trakya Üniversitesi
  • Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 327-348. Wang, J., Ayres, H. Ve Huyton, J. (2010), Is Tourism Education Meeting the Needs of the Tourism Industry? An
  • Australian case study. Journal of Hospitality & Tourism Education, 22(1): 8-14.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ahmet Kaya

Filiz Angay Kutluk

Nilufer Tetik

Publication Date September 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Kaya, A., Kutluk, F. A., & Tetik, N. (2015). NECESSITY OF ACCOUNTING AND FINANCE COURSES IN TOURISM EDUCATION AT UNDERGRADUATE LEVEL. Journal of Economics Finance and Accounting, 2(3). https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2015312964

Journal of Economics, Finance and Accounting (JEFA) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. JEFA aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in the area of economics, finance, accounting and auditing. The editor in chief of JEFA invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. JEFA publishes academic research studies only. JEFA charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - JEFA applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). JEFA is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract and method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.