Research Article
BibTex RIS Cite

AN EMPIRIC RESEARCH ON THE PUBLIC LEARNED PROBLEM OF IMPOSSIBILITY

Year 2021, Volume: 9 Issue: 2, 89 - 100, 22.12.2021

Abstract

Learned helplessness is an important obstacle for the Turkish public administration to achieve its goals and objectives. Therefore, it is an important issue that needs to be addressed. It is thought that especially the public employees who constitute the human capital of the public administration, caught in learned helplessness will affect their success negatively and indirectly the success of the institution. The aim of the study prepared in this direction is to determine the effects of problems arising from learned helplessness in public administration on personal and organizational success and to determine the perceptions of public employees on this issue. In this context, learned helplessness is discussed conceptually and its function in public administration is included in the study. Then, a field study examining the effect of learned helplessness on public employees and organizations performing different public duties in different public institutions is included.

References

  • Abramson L.Y, Seligman M.E (1978). Learned Helplessness in Humans: Critique and Reformulation. J. Abnormal Psychol., 87(1): 49-74.
  • Aktan, C ve Yay, S. (2016). Öğrenilmiş Çaresizlik ve Değişime Karşı Pasif Direnç, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 8 (2), 58-71.
  • Ateş, H. (2018). Impacts of Learned Helplessness Theory on New Public Management Reforms: A Case Study in Turkish Health Sector . Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(5), 43-61.
  • Atkinsdon R.L., R.C. Atkinson, E.E. Smith, D. J. Bem, S.N. Hoeksema, C. D. Smith (1996) Hilgard's Introduction to Psychology, Harcourt College Publishers, Thirteenth Edition. USA.
  • Bargai, N., Ben-Shakhar, G., & Shalev, A. Y. (2007). Posttraumatic stress disorder and depression in battered women: The mediating role of learned helplessness. Journal of Family Violence, 22(5), 267-275.
  • Barutçu, E. ve Çöllü, B. (2020). Öğrenilmiş Çaresizlik ile Motivasyon Arasındaki İlişki: Pamukkale Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25 (1), 1-13.
  • Bayat, B. (2002). Örgütlerde, Güdülenme Yetersizlikleri ve Geri Çekilme-Kaçınma Davranışlarını Açıklamakta Kullanılabilecek Bir Model; Öğrenilmiş Çaresizlik, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4 (3), 1-14.
  • Biber, M. ve Başer, N. (2015). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği Geliştirilmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (2), 492-504.
  • Bilge, S. ve Poyraz, P. (2021). Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (1), 1-10.
  • Çayır, M. Y. & Sarıtaş, M. T (2017).Computer Assisted Qualitative Data Analysis: A Descriptive Content Analysis (2011 – 2016). Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 518-544.
  • Dağgöl, D.G. (2018). An Examination of Turkish College-Level Students’ Learned Helplessness States in EFL Context . Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 145-161.
  • Deniz, K ve Çömlekci, Y. (2020). Kamu Kurumlarında Çalışan Kadınlarda Öğrenilmiş Çaresizliğe Yol Açan Faktörler Üzerine Nitel Bir Çalışma . Management and Political Sciences Review, 2 (1), 51-88.
  • Düzgün Ş. ve Hayalioğlu H. (2006) “Öğrencilerde Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 13,404-413
  • Ersever, Ö.H. (1993) Öğrenilmiş Çaresizlik, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi cilt 26, Sayı:2 ss.621-632.
  • Ghasemi, F. (2021). A motivational response to the inefficiency of teachers’ practices towards students with learned helplessness. Learning and Motivation, 73, 101705.
  • Gökkaya, V. (2015). Çaresizliği Öğrenen Kadın: Öğrenilmiş̧ Çaresizlik, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 10(14):53-70. DOI:10.7827/TurkishStudies.8921
  • Gönül, B, Demir, M. (2020). Otel İşletmelerinde Öğrenilmiş Çaresizlik ve Kariyer Planlaması Arasındaki İlişkinin Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (3), 1648-1662. DOI: 10.33206/mjss.51988
  • Güler K. B. (2005). İşsizlik ve Yarattığı Psiko-Sosyal Sorunların Öğrenilmiş Çaresizlik Bağlamında İncelenmesi, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 55(1), 373-394.
  • Hiroto, D. S. (1974) Locus of control and learned heplessness, journal of Experimental Psychology 102,187-193.
  • Kanten, P., Gümüştekin, G. ve Durmaz, M. (2018). Öfke Yönetimini Etkileyen Öncüller Hemşireler Üzerinde Nitel Bir Araştırma. 6. Örgütsel Davranış Kongresi, 1-15, Isparta.
  • Koğ O.U. ve Başer N. (2011) Görselleştirme Yaklaşımının Matematikte Öğrenilmiş Çaresizliğe ve Soyut Düşünmeye Etkisi Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 01, Sayı: 03, 89-108.
  • Kumari, S. S., & Manohar, J. (2017). Organizational cultural factors leading to learned helplessness in service industry in Bangalore–An empirical study. Journal of Management, 1(1).
  • Landry, N., Gifford, R., Milfont, T. L., Weeks, A., & Arnocky, S. (2018). Learned helplessness moderates the relationship between environmental concern and behavior. Journal of Environmental Psychology, 55, 18-22.
  • Maier, S.F. and Seligman, M.E.P. (1976). Learned helplessness: theory and evidence. Journal of Experimental Psychology. 105, 3-46.
  • Michels, R. (1962) Political Parties, The Free Press, New York.
  • Mohanty, A., Pradhan, R. K., & Jena, L. K. (2015). Learned helplessness and socialization: A reflective analysis. Psychology, 6(07), 885.
  • Ocheho, T., Oke, O., & Lanre-Babalola, F. (2019). Differences in school connectedness and learned helplessness among undergraduates in a public and private university in Osun State, Nigeria. International Journal of Educational Research, 6(1), 39-49.
  • Orhan, U. ve Udul V. (2016). Akademisyenlerin Doktora ve Doçentlik Sürecinde Yaşadıkları Öğrenilmiş Çaresizlik Üzerine Nitel Bir Araştırma C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 17, Sayı 2.
  • Rizvi, Y. S., & Sikand, R. (2020). Learned Helplessness at the Workplace and Its Impact on Work Involvement: An Empirical Analysis. Global Business Review, 0972150920976693.
  • Seligman, M.E.P. and Maier,S.F. (1967). Dailure to escape traumatic shock, Journal of Experimental Psychology. 74, 1-9.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Song X, Vilares I (2021) Assessing the relationship between the human learned helplessness depression model and anhedonia. PLoS ONE 16(3): e0249056. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249056
  • Sutherland, K. S., Singh, N. N., Sutherland, K. S., Conroy, M., & Stichter, J. P. (2004). Learned helplessness and students with emotional or behavioral disorders: Deprivation in the classroom. Behavioral Disorders, 29(2), 169-181.
  • Tabakçı H.Ş. ve Karakelle S. (2010) Öğrenilmiş Çaresizliğin Bilme Hissi Kararı Üzerindeki Etkisinin Gelişimsel Olarak İncelenmesi Psikoloji Çalışmaları Dergisi 30 (2010) 53-72
  • Tutar, H. (2007). "Örgütsel Eylemsizliği Açıklama Aracı Olarak Öğrenilmiş Çaresizlik", The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 9(1), 142-161.
  • Yağar, F. & Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik ve Güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(3), 1-9.
  • Yenilmez, Ö. (2020). İşletme Bölümü Öğrencilerinin Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin İncelenmesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5 (1), 13-24.
  • Yüksel ve Özkiraz (2012) The Main Problem of Turkish Public Administration: Learned Helplessness, African Journal of Business Management Vol. 6(4), pp. 1214-1221.

KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Year 2021, Volume: 9 Issue: 2, 89 - 100, 22.12.2021

Abstract

Öğrenilmiş çaresizlik Türk kamu yönetiminin amaç ve hedeflerine ulaşmasında önemli bir engeldir. Bu nedenle üzerinde durulması gereken önemli bir konudur. Özellikle kamu yönetiminin beşeri sermayesini oluşturan kamu çalışanlarının öğrenilmiş çaresizliğe yakalanmaları başta kendi başarılarını dolaylı yoldan da kurumun başarısını olumsuz yönde etkileyeceği düşünülmektedir. Bu doğrultuda hazırlanan çalışmanın amacı kamu yönetiminde öğrenilmiş çaresizlikten kaynaklanan sorunların kişisel ve örgütsel başarı üzerine nasıl bir etki ortaya çıkardığını, kamu çalışanlarının bu konudaki algılarını saptamak oluşturmaktadır. Bu kapsamda çalışmada öncelikle öğrenilmiş çaresizlik kavramsal açıdan ele alınmakta ve kamu yönetimindeki işlevine yer verilmektedir. Ardından öğrenilmiş çaresizliğin farklı kamu kurumlarında farklı kamu görevlerini yerine getiren kamu çalışanları ve örgütleri üzerindeki etkisini ele alan bir alan araştırmasına yer verilmektedir.

References

  • Abramson L.Y, Seligman M.E (1978). Learned Helplessness in Humans: Critique and Reformulation. J. Abnormal Psychol., 87(1): 49-74.
  • Aktan, C ve Yay, S. (2016). Öğrenilmiş Çaresizlik ve Değişime Karşı Pasif Direnç, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 8 (2), 58-71.
  • Ateş, H. (2018). Impacts of Learned Helplessness Theory on New Public Management Reforms: A Case Study in Turkish Health Sector . Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3(5), 43-61.
  • Atkinsdon R.L., R.C. Atkinson, E.E. Smith, D. J. Bem, S.N. Hoeksema, C. D. Smith (1996) Hilgard's Introduction to Psychology, Harcourt College Publishers, Thirteenth Edition. USA.
  • Bargai, N., Ben-Shakhar, G., & Shalev, A. Y. (2007). Posttraumatic stress disorder and depression in battered women: The mediating role of learned helplessness. Journal of Family Violence, 22(5), 267-275.
  • Barutçu, E. ve Çöllü, B. (2020). Öğrenilmiş Çaresizlik ile Motivasyon Arasındaki İlişki: Pamukkale Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25 (1), 1-13.
  • Bayat, B. (2002). Örgütlerde, Güdülenme Yetersizlikleri ve Geri Çekilme-Kaçınma Davranışlarını Açıklamakta Kullanılabilecek Bir Model; Öğrenilmiş Çaresizlik, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4 (3), 1-14.
  • Biber, M. ve Başer, N. (2015). Üniversite Öğrencilerine Yönelik Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği Geliştirilmesi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (2), 492-504.
  • Bilge, S. ve Poyraz, P. (2021). Finans Dersi Alan Öğrencilerin Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin Belirlenmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği, Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (1), 1-10.
  • Çayır, M. Y. & Sarıtaş, M. T (2017).Computer Assisted Qualitative Data Analysis: A Descriptive Content Analysis (2011 – 2016). Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 518-544.
  • Dağgöl, D.G. (2018). An Examination of Turkish College-Level Students’ Learned Helplessness States in EFL Context . Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 145-161.
  • Deniz, K ve Çömlekci, Y. (2020). Kamu Kurumlarında Çalışan Kadınlarda Öğrenilmiş Çaresizliğe Yol Açan Faktörler Üzerine Nitel Bir Çalışma . Management and Political Sciences Review, 2 (1), 51-88.
  • Düzgün Ş. ve Hayalioğlu H. (2006) “Öğrencilerde Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi” Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 13,404-413
  • Ersever, Ö.H. (1993) Öğrenilmiş Çaresizlik, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi cilt 26, Sayı:2 ss.621-632.
  • Ghasemi, F. (2021). A motivational response to the inefficiency of teachers’ practices towards students with learned helplessness. Learning and Motivation, 73, 101705.
  • Gökkaya, V. (2015). Çaresizliği Öğrenen Kadın: Öğrenilmiş̧ Çaresizlik, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 10(14):53-70. DOI:10.7827/TurkishStudies.8921
  • Gönül, B, Demir, M. (2020). Otel İşletmelerinde Öğrenilmiş Çaresizlik ve Kariyer Planlaması Arasındaki İlişkinin Analizi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (3), 1648-1662. DOI: 10.33206/mjss.51988
  • Güler K. B. (2005). İşsizlik ve Yarattığı Psiko-Sosyal Sorunların Öğrenilmiş Çaresizlik Bağlamında İncelenmesi, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 55(1), 373-394.
  • Hiroto, D. S. (1974) Locus of control and learned heplessness, journal of Experimental Psychology 102,187-193.
  • Kanten, P., Gümüştekin, G. ve Durmaz, M. (2018). Öfke Yönetimini Etkileyen Öncüller Hemşireler Üzerinde Nitel Bir Araştırma. 6. Örgütsel Davranış Kongresi, 1-15, Isparta.
  • Koğ O.U. ve Başer N. (2011) Görselleştirme Yaklaşımının Matematikte Öğrenilmiş Çaresizliğe ve Soyut Düşünmeye Etkisi Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 01, Sayı: 03, 89-108.
  • Kumari, S. S., & Manohar, J. (2017). Organizational cultural factors leading to learned helplessness in service industry in Bangalore–An empirical study. Journal of Management, 1(1).
  • Landry, N., Gifford, R., Milfont, T. L., Weeks, A., & Arnocky, S. (2018). Learned helplessness moderates the relationship between environmental concern and behavior. Journal of Environmental Psychology, 55, 18-22.
  • Maier, S.F. and Seligman, M.E.P. (1976). Learned helplessness: theory and evidence. Journal of Experimental Psychology. 105, 3-46.
  • Michels, R. (1962) Political Parties, The Free Press, New York.
  • Mohanty, A., Pradhan, R. K., & Jena, L. K. (2015). Learned helplessness and socialization: A reflective analysis. Psychology, 6(07), 885.
  • Ocheho, T., Oke, O., & Lanre-Babalola, F. (2019). Differences in school connectedness and learned helplessness among undergraduates in a public and private university in Osun State, Nigeria. International Journal of Educational Research, 6(1), 39-49.
  • Orhan, U. ve Udul V. (2016). Akademisyenlerin Doktora ve Doçentlik Sürecinde Yaşadıkları Öğrenilmiş Çaresizlik Üzerine Nitel Bir Araştırma C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 17, Sayı 2.
  • Rizvi, Y. S., & Sikand, R. (2020). Learned Helplessness at the Workplace and Its Impact on Work Involvement: An Empirical Analysis. Global Business Review, 0972150920976693.
  • Seligman, M.E.P. and Maier,S.F. (1967). Dailure to escape traumatic shock, Journal of Experimental Psychology. 74, 1-9.
  • Sığrı, Ü. (2018). Nitel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A. Ş.
  • Song X, Vilares I (2021) Assessing the relationship between the human learned helplessness depression model and anhedonia. PLoS ONE 16(3): e0249056. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0249056
  • Sutherland, K. S., Singh, N. N., Sutherland, K. S., Conroy, M., & Stichter, J. P. (2004). Learned helplessness and students with emotional or behavioral disorders: Deprivation in the classroom. Behavioral Disorders, 29(2), 169-181.
  • Tabakçı H.Ş. ve Karakelle S. (2010) Öğrenilmiş Çaresizliğin Bilme Hissi Kararı Üzerindeki Etkisinin Gelişimsel Olarak İncelenmesi Psikoloji Çalışmaları Dergisi 30 (2010) 53-72
  • Tutar, H. (2007). "Örgütsel Eylemsizliği Açıklama Aracı Olarak Öğrenilmiş Çaresizlik", The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 9(1), 142-161.
  • Yağar, F. & Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik ve Güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(3), 1-9.
  • Yenilmez, Ö. (2020). İşletme Bölümü Öğrencilerinin Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Düzeylerinin İncelenmesi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 5 (1), 13-24.
  • Yüksel ve Özkiraz (2012) The Main Problem of Turkish Public Administration: Learned Helplessness, African Journal of Business Management Vol. 6(4), pp. 1214-1221.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Güven 0000-0002-5073-6345

Publication Date December 22, 2021
Acceptance Date October 4, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Güven, A. (2021). KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, 9(2), 89-100.
AMA Güven A. KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. December 2021;9(2):89-100.
Chicago Güven, Ahmet. “KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 9, no. 2 (December 2021): 89-100.
EndNote Güven A (December 1, 2021) KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 9 2 89–100.
IEEE A. Güven, “KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, vol. 9, no. 2, pp. 89–100, 2021.
ISNAD Güven, Ahmet. “KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives 9/2 (December 2021), 89-100.
JAMA Güven A. KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. 2021;9:89–100.
MLA Güven, Ahmet. “KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives, vol. 9, no. 2, 2021, pp. 89-100.
Vancouver Güven A. KAMUDA ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK SORUNSALINA YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Journal of International Management Educational and Economics Perspectives. 2021;9(2):89-100.