Traffic accidents occurring are one of the most important issues that cause loss of life and property of the people. With the increasing population, the number of vehicles increasing in use creates traffic density. For this reason, studies aimed at reducing traffic accidents are of vital importance. In this study, a total of 3833 fatal and injured traffic accidents that occurred between 2010-2017 in Şişli district were analyzed with the help of geographical information systems and Kernel density method. In this study, various maps were created according to the accident type, time zone and the type of vehicles that had the most accident, and the locations of the accidents were examined. It is aimed to help reduce the number of possible accidents by taking necessary precautions in locations that are determined to be risky according to the accident intensities obtained. It has been observed that the accidents intensify differently according to the changing time zones, especially on the streets. In the study, it is also aimed to help the units that make traffic planning by making separator maps of the types of vehicles that have the most accidents on these streets, according to the accident types, days of the week and time zones.
We would like to thank the General Directorate of Security for providing the data they have for the completion of this study. We would also like to thank the 100/2000 YÖK doctoral scholarship program.
Trafik kazaları, insanların can ve mal kaybına neden olan en önemli konulardan biridir. Artan nüfusla birlikte kullanımı artan araç sayısı beraberinde trafik yoğunluğunu meydana getirmektedir. Bu nedenle trafik kazalarını azaltmaya yönelik çalışmalar hayati önem taşımaktadır. Bu çalışmada Şişli ilçesindeki 2010-2017 yılları arasında meydana gelmiş toplam 3833 ölümlü ve yaralanmalı trafik kazası coğrafi bilgi sistemleri ve çekirdek yoğunluk yöntemi yardımıyla analiz edilmiştir. Bu çalışma ile kaza türü, saat dilimi ve en çok kaza yapan araç türlerine göre çeşitli haritalar oluşturularak kazaların oluş lokasyonları incelenmiştir. Elde edilen kaza yoğunluklarına göre riskli olduğu tespit edilen lokasyonlarda gerekli önlemler alınarak olabilecek kaza sayılarının azaltılmasında yardımcı olmak amaçlanmıştır. Özellikle caddelerde değişen saat dilimlerine göre kazaların farklı olarak yoğunlaştığı görülmüştür. Çalışmada ayrıca bu caddelerde en çok kaza yapan araç cinslerinin kaza oluş türleri, haftanın günleri ve saat dilimlerine göre ayrıştırıcı haritaları yapılarak trafik planlaması yapan birimlere yardımcı olunması amaçlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 24, 2023 |
Publication Date | March 27, 2023 |
Submission Date | December 6, 2022 |
Acceptance Date | February 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 1 |