Amaç: Bu araştırma, 14-16 yaş futbolcularda 6 haftalık bilateral ve ünilateral core egzersizlerinin çeviklik, dikey sıçrama ve fonksiyonel hareket tarama testi parametreleri üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmaya Sakarya ilinde yaşayan (yaş = 15.14 ± 4.32; boy = 165.50 4.56) gönüllü 14 futbolcu erkek katılmıştır. Katılımcılar 6 hafta bilateral ve ünilateral core egzersizlerine tabi tutulmuşlardır. Araştırma yarı deneysel tasarım ile dizayn edilmekte olup katılımcılar Deney1(bilateral) ve Deney2(ünilateral) grubu olarak iki farklı gruba ayrılmıştır. Araştırma öncesi ve sonrasında katılımcıların vücut kompozisyonları (vücut ağırlığı ve boy uzunluğu) ve anaerobik egzersiz performansları (dikey sıçrama, çeviklik, fonksiyonel hareket tarama) ön test ve son test olarak ölçülmüştür. Araştırmada toplanan veriler SPSS 24.0 paket programı ile tanımlayıcı istatistik olarak ortalama ve standart sapma değerleri alınmış, verilerin genel olarak çözümlenmesinde tekrarlı ölçümlerde varyans analizi (Repeated measures - ANOVA) kullanılmıştır. Güven aralığı %95 olarak seçilmiş ve p<0,05‘in altındaki değerler istatiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen verilerin sonuçlarına göre dikey sıçrama, çeviklik ve fonksiyonel hareket tarama testlerinde her iki grupta da ön test verilerine göre son test verilerinde gelişim sağlandığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte gruplar arasındaki farka bakıldığında ünlateral grubun bilateral gruba göre dikey sıçrama, çeviklik ve fonksiyonel hareket tarama testlerinde daha fazla gelişim gösterdiği tespit edilmiştir.
Sonuç: Elde edilen veriler sonucunda 6 hafta boyunca uygulanan bilateral ve ünilateral core egzersizlerinin katılımcıların anaerobik performans değerlerinde olumlu anlamda bir etki yaptığı ayrıca core egzersizlerinin tek taraflı yapılmasının daha olumlu sonuçlar ortaya koyabileceği gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 25, 2023 |
Publication Date | June 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |