This paper investigates the relationship between emotional intelligence and resilience of university students by systematic review method. In the relevant databases, we reviewed numerous studies, published in academic journals until April 2019. Based on the PRISMA flow diagram, we have included sixteen studies to evaluate. Consequently, we detected a significant positive correlation between emotional intelligence and resilience of university students. However, all the studies were cross-sectional. Therefore, this condition requires longitudinal studies. Thus, researchers can reveal the evolution of the relationship between related concepts by conducting time-event or longitudinal studies in future studies.
emotional intelligence resilience resilient individual emotional intelligence training systematic review
Bu çalışmada, sistematik inceleme yöntemiyle, üniversite öğrencilerin duygusal zekâları ve yılmazlıkları arasındaki ilişki incelenmiştir. İlgili elektronik veri tabanlarında 2019 yılının nisan ayına kadar akademik dergilerde yayınlanmış çalışmalar taranmıştır. PRISMA akış diyagramı temel alınarak taranan çalışmalar; inceleme sürecinden geçirilmiş olup, değerlendirme amacıyla 16 çalışma nihai olarak incelemeye dahil edilmiştir. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin duygusal zekâlarının ve yılmazlıklarının anlamlı ve pozitif ilişkili olduğu görülmüştür. Ancak taranan çalışmaların kesitsel tasarıma sahip olması, zaman-olay ve boyuna çalışmaların da yapılması gerektiği düşüncesini ortaya koymaktadır. Bu bakımdan, gelecek çalışmalarda zaman-olay veya boyuna çalışmalar yapılarak ilgili kavramlar arasındaki ilişkinin gelişimi açığa çıkarılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2020 |
Acceptance Date | May 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 4 |