Research Article
BibTex RIS Cite

İSTANBUL ESENLER OTOGARI’NDA FAALİYET GÖSTEREN OTOBÜS İŞLETMELERİNİN WEB SİTE İÇERİKLERİNİN ANALİZİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Year 2016, Issue: 23, 291 - 310, 25.11.2016

Abstract

Günümüzde teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte insanların
internete istedikleri zaman kolayca erişebilmeleri işletmelerin müşteri
hizmetleri, satış ve pazarlama stratejilerini internet odaklı uygulayabilmesine
olanak sağlamıştır. Tüm işletmeler gibi otobüs işletmeleri de web siteleri
sayesinde daha geniş bir müşteri potansiyeline ulaşarak, satışlarını ve
karlılıklarını arttırmışlar. Yapılan bu araştırmanın amacı şehirlerarası otobüs
işletmelerinin web siteleri üzerinden hizmet verip vermediğini saptayarak,
web sitesi olan otobüs işletmelerinin sahip oldukları web sitelerini içerik
analizi yoluyla incelemektir. Bu bağlamda Araştırma kapsamında Türkiye’de
ulaştırma sektörü içerisinde yer alan İstanbul Esenler Otogarı’nda faaliyet
gösteren 145 farklı otobüs işletmesi örneklem olarak seçilmiştir. Bu 145
otobüs firması içerisinden sadece 85 tane firmanın web sitelerine sahip olduğu
tespit edilmiştir. Ayrıca web sitesine sahip olan işletmeler web sitelerinde en
çok “Terminal ve Bilet Satış Ofislerinin Telefon Numaraları” ve “Bilet ve
Rezervasyon Sorgulama” hizmetleri ile “İletişim” ve “Şirket Logosu”
bilgilerine yer vermiştir. “Bilet Alınan Otobüsün Haritadaki Konumu” bilgisi
ve “Online Destek Hattı” hizmeti açısından söz konusu web sitelerinin içerik
olarak zayıf kaldıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak şehirlerarası otobüs
işletmeleri açısından web sitesine sahip olmanın rekabet edebilirlik açısından
önemli bir unsur olduğu ve otobüs firmalarının sahip oldukları web sitelerin
sürekli olarak güncelleyerek teknolojik gelişmelere açık olması gerekliliği
anlaşılmıştır.

References

  • ALNIAÇIK, Ümit, ÖZBEK, Volkan (2009), “Otobüs İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Ölçümü – Kandıra Gürkan Turizm Örneği”, Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:2, Cilt:1, Sayı:3.
  • ALTAN, M., ENGİN, O. (2004), “Bir Seyahat İşletmesinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2004, Sayı: 11, 585-598.
  • AKGÜNGÖR, Ali Paydar, DEMİREL, Abdulmuttalip (2003), “Türkiye’deki Ulaştırma Sistemlerinin Analizi Ve Ulaştırma Politikaları”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Yıl:2004, Cilt:10, Sayı:3, Sayfa:423-430.
  • AYDIN, Nagehan (2013), “Firmaların Web Sitelerinde Bulunması İstenilen İçerik Ve Kalite Unsurları: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Kargo Firmalarının Web Sitelerine Dair Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane.
  • BALCI, Ali (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem Akademi.
  • BARDAKÇIOĞLU A., HAŞILOĞLU, S. B., (2008), “Şehirlerarası Otobüs Firmalarının Hizmet Kalitesini Ölçmeye Dönük Bir Araştırma”, Pazarlama Dünyası, 2008-1, ss. 46-51.
  • BERMAN, B., THELEN, S. (2004), “A Guide to Developing and Managing A Well-İntegrated Multi-Channel Retail Strategy”, International Journal of Retail & Distribution Management, 32 (3), 147-156.
  • BUHALİS, D., MAİN, H. (1998), “Information Technology in Peripheral Small And Medium Hospitality Enterprises: Strategic Analysis And Critical Factors”, International Journal of Contemporary Hospitality Management,10 (5), 198–202.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, K. ÇAKMAK, Ebru, AKGÜN, Özcan, Ercan, KARADENİZ, Şirin, DEMİREL, Funda,(2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi.
  • CONNOLLY, P., McGING, G. (2007), “High Performance Work Practices and Competitive Advantage in the Irish Hospitality Sector. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19 (3), 201-210.
  • COYLE, J. R., THORSON, E. (2001), “The Effects of Progressive Levels of Interactivity and Vividness in Web Marketing Sites”, Journal of Advertisig, XXX (fall), 65-77.
  • ÇATI, Kahraman (2003),“Ulaşım Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi Ve Bir Uygulama”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 27, No:1
  • ÇETİN, Birol, BARIŞ, Serap, SAROĞLU, Serap (2011),“Türkiye’de Karayollarının Gelişimine Genel Bir Bakış”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt :1, Sayı: 1.
  • ÇİÇEK, H., DEMİREL, M., ONAT, O. K. (2010),“İşletmelerin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma”, Burdur İl Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl:2010, Cilt:15, Sayı:2.
  • ÇUBUKÇU, M. İhsan (2010),“Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi GRALLA, P. (1998), “How the Internet Works”, 4th ed. Indianapolis: Que Corporation.
  • GÜL, Hasan, BOZ, Mustafa (2012),“İnternet Ortamında Pazarlama, Online Rezervasyon; Şehirlerarası Otobüs Firmaları Üzerine Bir Araştırma”,İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi
  • İNCE, Erdal (2012), “Cumhuriyetin İlk Yıllarında Türkiye’de Karayolu Ulaşımına Genel Bir Bakış Ve Köyde Ulaşım”, Çttad, S.S. 171-188.
  • KAPLUHAN, Erol (2014),“Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’de Karayolu Ulaşımının Tarihsel Gelişimi Ve Mevcut Yapısı”, Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt:7, Sayı:33.
  • KARABAĞ, S. Filiz, M. ÖZEN, Hande, Özen Hüseyin (2010), “Bir İletişim Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Öneri, Cilt:9, Sayı:33
  • KAYACAN, İ. (2015, 06 05). Dünden Bugüne: Kamil Koç Otobüsleri. Http://İsakayacan.Blogspot.Com.Tr/2011_08_01_Archive.Html. Adresinden Alındı
  • KILIÇLAR, Arzu, SARI, Yaşar, SEÇİLMİŞ, Cihan (2011),“Yolcuların Ulaşım Aracı Olarak Yüksek Hızlı Treni Tercih Nedenleri Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • KOÇOĞLU,Cenk Murat, AKSOY, Ramazan (2012),“Hizmet Kalitesinin Servperf Yönetimi İle Ölçülmesi: Otobüs İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:29
  • KORKMAZ, Murat, ALACAHAN, Nur Dilbaz (2012),“Karayolu Yolcu Taşımacılığı Katma Değer Tahmininin Detaylı Analizi”
  • KÖROĞLU, A., GEYİK, S. (2011), “Otel İşletmelerinin Web Sayfalarının İçerik Analiziyle Değerlendirmesi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, 1st International Symposium on Tourism and Hotel Management, 29 Eylül-1 Ekim 2011, Konya, 253-265.
  • KÖROGLU, A., KARAMAN, S., GEYİK, S. (2011), “Pazarlama İletişim Aracı Olarak Internet: Butik Otellerin Web Sayfalarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”, 12. Ulusal Turizm Kongresi: Türk Turizminde Sürdürülebilir Rekabet Avantajının Elde Edilmesi, Akçakoca – Düzce, 101- 108.
  • MAURER, S. D., LİU, Y. (2007), “Developing Effective e-Recruiting Websites: Insights for Managers from Marketers”, Business Horizons, 50 (4), 305-314.
  • Milli Eğitim Bakanlığı(2011), “Ulaştırma Hizmetleri Alanı Karayolu Taşımacılığı”, Ankara.
  • PARK, Y. A., GRETZEL, U. (2007), “Success Factors for Destination Marketing Web Sites: A Qualitative Meta-Analysis”, Journal of Travel Research, 46 (1), 46-63.
  • ÖZER, H., AKTÜRK, E., ULAŞ, B. (2006), “Karayolu İle Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığında Yolcu Tercihlerinin Analizi: Erzurum İçin Bir Uygulama”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XXV 82), 27-40.
  • SARKAR, B., LOUREİRO, S. M. C. (2013), “A Framework to Analyse the Effect of Hotel Websites Stimuli on Emotions, Attitude and Intentions Moderated by Sensory Curiosity; Language of Instruction; Classification of Hotel; And Annual Income of Customer”, Tourism & Management Studies, 331-342.
  • STARKOV, M. (2002), “Brand Erosion or How Not to Market Your Hotel on the Web” http://hotelexecutive.com/business_review/197/branderosion-or-how-not-to-market-your-hotel-on-the-web adrtesinden 10.04.2016 Tarihinde Alındı.
  • YANNOPOULOS, P. (2011)., “Impact of The Internet on Marketing Strategy Formulation,” International Journal of Business and Social Science, 2 (18), 1-7.
  • YILMAZ, İbrahim (2012),“Turizm Öğrencilerinin Karayolu Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerine Yönelik Algılamaları”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:23, Sayı:1.
  • ZEITHAML, V. A., PARASURAMAN, A., MALHOTRA, A. (2002), “Service Quality Delivery through Web Sites: A Critical Review of Extant Knowledge. Journal of The Academy of Marketing Science, 30 (4), 362-375.
  • ZENGİN, E., ERDAL, A. (2000), “Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Journal of Qafqaz University, 3(1), 43-56.
  • http://www.varan.com.tr/tarihcemiz.aspx, Erişim Tarih Aralığı: 18.06.2015 – 20.06.2015
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCy%C3%BCk_%C4%B0stanbul_Oto gar%C4%B1, Erişim Tarih Aralığı: 28.06.2015 – 30.06.2015
  • http://www.cayiragasi.com.tr/#!about/cipy, Erişim Tarih Aralığı: 08.06.2015 – 12.06.2015
  • http://www.kamilkoc.com.tr/hakkimizda, Erişim Tarih Aralığı: 08.06.2015 – 12.06.2015
Year 2016, Issue: 23, 291 - 310, 25.11.2016

Abstract

References

  • ALNIAÇIK, Ümit, ÖZBEK, Volkan (2009), “Otobüs İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Ölçümü – Kandıra Gürkan Turizm Örneği”, Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:2, Cilt:1, Sayı:3.
  • ALTAN, M., ENGİN, O. (2004), “Bir Seyahat İşletmesinde Müşteri Memnuniyetinin Ölçülmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2004, Sayı: 11, 585-598.
  • AKGÜNGÖR, Ali Paydar, DEMİREL, Abdulmuttalip (2003), “Türkiye’deki Ulaştırma Sistemlerinin Analizi Ve Ulaştırma Politikaları”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Yıl:2004, Cilt:10, Sayı:3, Sayfa:423-430.
  • AYDIN, Nagehan (2013), “Firmaların Web Sitelerinde Bulunması İstenilen İçerik Ve Kalite Unsurları: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Kargo Firmalarının Web Sitelerine Dair Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane.
  • BALCI, Ali (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler, Pegem Akademi.
  • BARDAKÇIOĞLU A., HAŞILOĞLU, S. B., (2008), “Şehirlerarası Otobüs Firmalarının Hizmet Kalitesini Ölçmeye Dönük Bir Araştırma”, Pazarlama Dünyası, 2008-1, ss. 46-51.
  • BERMAN, B., THELEN, S. (2004), “A Guide to Developing and Managing A Well-İntegrated Multi-Channel Retail Strategy”, International Journal of Retail & Distribution Management, 32 (3), 147-156.
  • BUHALİS, D., MAİN, H. (1998), “Information Technology in Peripheral Small And Medium Hospitality Enterprises: Strategic Analysis And Critical Factors”, International Journal of Contemporary Hospitality Management,10 (5), 198–202.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, K. ÇAKMAK, Ebru, AKGÜN, Özcan, Ercan, KARADENİZ, Şirin, DEMİREL, Funda,(2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi.
  • CONNOLLY, P., McGING, G. (2007), “High Performance Work Practices and Competitive Advantage in the Irish Hospitality Sector. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19 (3), 201-210.
  • COYLE, J. R., THORSON, E. (2001), “The Effects of Progressive Levels of Interactivity and Vividness in Web Marketing Sites”, Journal of Advertisig, XXX (fall), 65-77.
  • ÇATI, Kahraman (2003),“Ulaşım Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi Ve Bir Uygulama”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 27, No:1
  • ÇETİN, Birol, BARIŞ, Serap, SAROĞLU, Serap (2011),“Türkiye’de Karayollarının Gelişimine Genel Bir Bakış”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt :1, Sayı: 1.
  • ÇİÇEK, H., DEMİREL, M., ONAT, O. K. (2010),“İşletmelerin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma”, Burdur İl Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl:2010, Cilt:15, Sayı:2.
  • ÇUBUKÇU, M. İhsan (2010),“Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi GRALLA, P. (1998), “How the Internet Works”, 4th ed. Indianapolis: Que Corporation.
  • GÜL, Hasan, BOZ, Mustafa (2012),“İnternet Ortamında Pazarlama, Online Rezervasyon; Şehirlerarası Otobüs Firmaları Üzerine Bir Araştırma”,İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi
  • İNCE, Erdal (2012), “Cumhuriyetin İlk Yıllarında Türkiye’de Karayolu Ulaşımına Genel Bir Bakış Ve Köyde Ulaşım”, Çttad, S.S. 171-188.
  • KAPLUHAN, Erol (2014),“Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’de Karayolu Ulaşımının Tarihsel Gelişimi Ve Mevcut Yapısı”, Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt:7, Sayı:33.
  • KARABAĞ, S. Filiz, M. ÖZEN, Hande, Özen Hüseyin (2010), “Bir İletişim Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Web Sitelerinin Etkinliği Üzerine Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Öneri, Cilt:9, Sayı:33
  • KAYACAN, İ. (2015, 06 05). Dünden Bugüne: Kamil Koç Otobüsleri. Http://İsakayacan.Blogspot.Com.Tr/2011_08_01_Archive.Html. Adresinden Alındı
  • KILIÇLAR, Arzu, SARI, Yaşar, SEÇİLMİŞ, Cihan (2011),“Yolcuların Ulaşım Aracı Olarak Yüksek Hızlı Treni Tercih Nedenleri Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
  • KOÇOĞLU,Cenk Murat, AKSOY, Ramazan (2012),“Hizmet Kalitesinin Servperf Yönetimi İle Ölçülmesi: Otobüs İşletmeleri Üzerine Bir Uygulama”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:29
  • KORKMAZ, Murat, ALACAHAN, Nur Dilbaz (2012),“Karayolu Yolcu Taşımacılığı Katma Değer Tahmininin Detaylı Analizi”
  • KÖROĞLU, A., GEYİK, S. (2011), “Otel İşletmelerinin Web Sayfalarının İçerik Analiziyle Değerlendirmesi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, 1st International Symposium on Tourism and Hotel Management, 29 Eylül-1 Ekim 2011, Konya, 253-265.
  • KÖROGLU, A., KARAMAN, S., GEYİK, S. (2011), “Pazarlama İletişim Aracı Olarak Internet: Butik Otellerin Web Sayfalarının İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”, 12. Ulusal Turizm Kongresi: Türk Turizminde Sürdürülebilir Rekabet Avantajının Elde Edilmesi, Akçakoca – Düzce, 101- 108.
  • MAURER, S. D., LİU, Y. (2007), “Developing Effective e-Recruiting Websites: Insights for Managers from Marketers”, Business Horizons, 50 (4), 305-314.
  • Milli Eğitim Bakanlığı(2011), “Ulaştırma Hizmetleri Alanı Karayolu Taşımacılığı”, Ankara.
  • PARK, Y. A., GRETZEL, U. (2007), “Success Factors for Destination Marketing Web Sites: A Qualitative Meta-Analysis”, Journal of Travel Research, 46 (1), 46-63.
  • ÖZER, H., AKTÜRK, E., ULAŞ, B. (2006), “Karayolu İle Şehirlerarası Yolcu Taşımacılığında Yolcu Tercihlerinin Analizi: Erzurum İçin Bir Uygulama”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XXV 82), 27-40.
  • SARKAR, B., LOUREİRO, S. M. C. (2013), “A Framework to Analyse the Effect of Hotel Websites Stimuli on Emotions, Attitude and Intentions Moderated by Sensory Curiosity; Language of Instruction; Classification of Hotel; And Annual Income of Customer”, Tourism & Management Studies, 331-342.
  • STARKOV, M. (2002), “Brand Erosion or How Not to Market Your Hotel on the Web” http://hotelexecutive.com/business_review/197/branderosion-or-how-not-to-market-your-hotel-on-the-web adrtesinden 10.04.2016 Tarihinde Alındı.
  • YANNOPOULOS, P. (2011)., “Impact of The Internet on Marketing Strategy Formulation,” International Journal of Business and Social Science, 2 (18), 1-7.
  • YILMAZ, İbrahim (2012),“Turizm Öğrencilerinin Karayolu Yolcu Taşımacılığı Hizmetlerine Yönelik Algılamaları”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt:23, Sayı:1.
  • ZEITHAML, V. A., PARASURAMAN, A., MALHOTRA, A. (2002), “Service Quality Delivery through Web Sites: A Critical Review of Extant Knowledge. Journal of The Academy of Marketing Science, 30 (4), 362-375.
  • ZENGİN, E., ERDAL, A. (2000), “Hizmet Sektöründe Toplam Kalite Yönetimi. Journal of Qafqaz University, 3(1), 43-56.
  • http://www.varan.com.tr/tarihcemiz.aspx, Erişim Tarih Aralığı: 18.06.2015 – 20.06.2015
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCy%C3%BCk_%C4%B0stanbul_Oto gar%C4%B1, Erişim Tarih Aralığı: 28.06.2015 – 30.06.2015
  • http://www.cayiragasi.com.tr/#!about/cipy, Erişim Tarih Aralığı: 08.06.2015 – 12.06.2015
  • http://www.kamilkoc.com.tr/hakkimizda, Erişim Tarih Aralığı: 08.06.2015 – 12.06.2015
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Halil İbrahim Karakan

Serkan Türkmen

İbrahim Giritlioğlu

Murat Kılıç This is me

Publication Date November 25, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 23

Cite

APA Karakan, H. İ., Türkmen, S., Giritlioğlu, İ., Kılıç, M. (2016). İSTANBUL ESENLER OTOGARI’NDA FAALİYET GÖSTEREN OTOBÜS İŞLETMELERİNİN WEB SİTE İÇERİKLERİNİN ANALİZİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(23), 291-310.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).