Research Article
BibTex RIS Cite

KAMU ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKALARINI TERCİH ETME/ETMEME NEDENLERİNİN ARAŞTIRILMASI: MUŞ İLİNDE BİR UYGULAMA

Year 2021, Volume: 9 Issue: 2, 346 - 357, 30.12.2021
https://doi.org/10.53586/susbid.1015375

Abstract

Özet
Gelişen ekonomik koşullara bağlı olarak finans ve bankacılık sektörleri de değişim yaşamaktadır. Bu değişimi, hizmetlerine yansıtma amacı taşıyan bankacılık sektörü de yeni bankacılık faaliyetleri gerçekleştirmeye çalışmaktadır. Bu sebeple gerek dünya gerekse Türkiye finans piyasalarında son yıllarda ortaya çıkan ve gittikçe önemi artan Katılım Bankacılığı gündeme gelmiştir. “Faizsiz Bankacılık”, “ İslami Bankacılık” gibi isimlerle de anılan bu bankacılık türü, bankacılık sisteminin hızlıca büyüyen ve sürekli gelişen bir parçası olmuştur. Bankacılık faaliyetlerinde İslami prensipleri dikkate alarak faaliyet gösteren bu bankacılık sistemi, faiz konusundaki hassasiyeti sebebiyle atıl fonların ekonomide verimli kullanılmasını sağlamada önem kazanan bir sistem olarak görülmektedir. Bunun yanı sıra yabancı kaynakların ülkemize kazandırılması konusunda da oldukça etkili olan katılım bankacılığı, ülke ekonomisine bu yönüyle büyük katkı sağlamaktadır. Geleneksel bankaların yaptıkları bütün işleri yürüten katılım bankacılığında banka ve müşteriler arasında gerçekleştirilen işlemlerde kâr ve zarar paylaşımı söz konusu olmaktadır. Toplumda faizden uzak duran ve İslami hassasiyeti olan birçok birey, fonlarını geleneksel bankalara yatırmamaktadır. Bu gibi sebeplere bağlı olarak katılım bankaları, fonları faiz olmayan yöntemler kullanarak toplamaktadır. Bu nedenle katılım bankacılığı fonlara ihtiyacı olan kesimlere yine faizsiz yöntemler kullandırmayı amaçlayan bir bankacılık sistemi olarak önem kazanmıştır. Böylece hem bireylere hem de ekonomiye destek sağlayan bir rol üstlenmektedir. Bu çalışmada, bireylere ve ekonomiye büyük katkı sağlayan katılım bankalarının tercih edilme/edilmeme nedenlerinin araştırılması hedeflenmiş ve bu kapsamda kamu çalışanları araştırmaya dâhil edilmiştir. Çalışmada ulaşılan veriler, nicel analiz yöntemleri içerisinde yer alan anket çalışması ile elde edilmiş olup; SPSS 22.0 programı aracılığıyla analiz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Bankacılık, Katılım Bankacılığı, Faiz, Müşteri

References

  • KAYNAKÇA Avcı, T., & Aktaş, M. (2015). Katılım Bankalarının Kâr Payı Ödemeleri İle Mevduat Bankalarının Faiz Ödemelerinin Birbirlerine Yakın Olmasının Nedenlerinin Araştırılması”. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 41-51
  • Ayrıçay, Y., Ada , Ş., & Kaya , A. (2013). Katılım Bankacılığının Gelişiminin Önündeki Engeller: Bir Alan Araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 119-137.
  • Hanif, M. (2011). Differences and Similarities ın Islamic and Conventional Banking. International Journal of Business and Social Sciences, 2(2), 166-175.
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (9.Basım). Ankara : Tarcan Maatbacılık. Karakaya, A., & Karamustafa , O. (2004). Bankalarda Teknoloji Yoğun Finansal Ürünlerin Kullanılmasında Müşteri Özelliklerinin Rolü. Active Bankacılık ve Finans Dergisi(38), 1-6. Mansour, W., Ben Abdelhamid, M., Masood, O., & Niazi, G. (2010). İslamic Banking and Customers' Preferences: The Case of the UK”. Qualitative Research in Financial Markets, 2(3), 185-199.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS destekli) Uygulamalar. Ankara : Seçkin Yayıncılık.
  • Özsoy, İ., Görmez , B., & Mekik , S. (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20(1), 187-206.
  • Öztop, F. (2006). Özel Finans Kurumlarının Vergilendirilmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Özulucan, A., & Deran, A. (2009). Katılım Bankacılığı ile Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 85-108.
  • Pehlivan, P. (2016). Türkiye'de Katılım Bankacılığı ve Bankacılık Sektöründeki Önemi. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 297-324.
  • Saleh, A., & Zeitun, R. (2001). Islamic Banking Performance in The Middle East: A Case Study of
  • Türkan, Y., & Arpacık , M. (2017). Din Görevlilerinin Katılım Bankacılığına Bakış Açısı: Bingöl'de Ampirik Bir Uygulama. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 233-244.
  • Yazıcı, R. (2016). Finansal Krizlerin Önlenmesinde Katılım Bankacılığı Sisteminin Rolü Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya İktisat Dergisi, 5(1), 59-82.
Year 2021, Volume: 9 Issue: 2, 346 - 357, 30.12.2021
https://doi.org/10.53586/susbid.1015375

Abstract

References

  • KAYNAKÇA Avcı, T., & Aktaş, M. (2015). Katılım Bankalarının Kâr Payı Ödemeleri İle Mevduat Bankalarının Faiz Ödemelerinin Birbirlerine Yakın Olmasının Nedenlerinin Araştırılması”. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 41-51
  • Ayrıçay, Y., Ada , Ş., & Kaya , A. (2013). Katılım Bankacılığının Gelişiminin Önündeki Engeller: Bir Alan Araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 119-137.
  • Hanif, M. (2011). Differences and Similarities ın Islamic and Conventional Banking. International Journal of Business and Social Sciences, 2(2), 166-175.
  • Kalaycı, Ş. (2018). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (9.Basım). Ankara : Tarcan Maatbacılık. Karakaya, A., & Karamustafa , O. (2004). Bankalarda Teknoloji Yoğun Finansal Ürünlerin Kullanılmasında Müşteri Özelliklerinin Rolü. Active Bankacılık ve Finans Dergisi(38), 1-6. Mansour, W., Ben Abdelhamid, M., Masood, O., & Niazi, G. (2010). İslamic Banking and Customers' Preferences: The Case of the UK”. Qualitative Research in Financial Markets, 2(3), 185-199.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları, Teknikler ve (SPSS destekli) Uygulamalar. Ankara : Seçkin Yayıncılık.
  • Özsoy, İ., Görmez , B., & Mekik , S. (2013). Türkiye’de Katılım Bankalarının Tercih Edilme Sebepleri: Ampirik Bir Tetkik. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20(1), 187-206.
  • Öztop, F. (2006). Özel Finans Kurumlarının Vergilendirilmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Özulucan, A., & Deran, A. (2009). Katılım Bankacılığı ile Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 85-108.
  • Pehlivan, P. (2016). Türkiye'de Katılım Bankacılığı ve Bankacılık Sektöründeki Önemi. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(31), 297-324.
  • Saleh, A., & Zeitun, R. (2001). Islamic Banking Performance in The Middle East: A Case Study of
  • Türkan, Y., & Arpacık , M. (2017). Din Görevlilerinin Katılım Bankacılığına Bakış Açısı: Bingöl'de Ampirik Bir Uygulama. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 233-244.
  • Yazıcı, R. (2016). Finansal Krizlerin Önlenmesinde Katılım Bankacılığı Sisteminin Rolü Üzerine Bir Değerlendirme. Sakarya İktisat Dergisi, 5(1), 59-82.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nazan Güngör Karyağdı 0000-0003-3938-4147

Publication Date December 30, 2021
Submission Date October 27, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Güngör Karyağdı, N. (2021). KAMU ÇALIŞANLARININ KATILIM BANKALARINI TERCİH ETME/ETMEME NEDENLERİNİN ARAŞTIRILMASI: MUŞ İLİNDE BİR UYGULAMA. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(2), 346-357. https://doi.org/10.53586/susbid.1015375

Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.