With concept of globalization removing borders makes goods, services, and capital flows more liberate so that
companies must be on global markets. Strong branding helps companies differentiate from their competitors
and positioning on consumer’s mind. In this concept countries that have powerful and global brands create
positive country image on consumer’s mind. This research’s main purpose is examining branding and
internalization process on companies that be part of Turquality programmes and create a road map for
companies that want to apply Turquality programmes. On the methodology part, programs of Turquality
Brand Support and collect data with face to face interviews from three companies which they started branding
process. Results of the interviews, scope of Turquality programmes makes companies branding processs
easier, increase companies export and activities on foreign markets with incentives of R&D and training.
Küreselleşme olgusu, ülkeler arasındaki sınırların kalkması ile birlikte malların, hizmetlerin ve sermaye
akımlarının serbestleşmesini dolayısıyla işletmelerin uluslararası pazarlarda faaliyet göstermelerini kaçınılmaz
bir hale getirmiştir. İşletmelerin küresel rekabet ortamında rakiplerinden farklılaşması ve tüketici zihninde
konumlanması güçlü bir markalaşma ile sağlanmaktadır. Küresel ve güçlü markalara sahip olan ülkeler
tüketicinin gözünde olumlu bir ülke imajı oluşturmaktadır. Çalışmanın temel amacı Turquality Programları
kapsamında faaliyet gösteren işletmelerin markalaşma ve uluslararasılaşma süreçlerinin incelenmesi ve
programa başvuruda bulunup markalaşmak isteyen işletmelere bir yol haritası sunulmasıdır. Bu doğrultuda
araştırma kapsamında Turquality Marka Destek Programları ile markalaşma süreçlerini başlatmış üç işletme
ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilerek veriler toplanmıştır. Gerçekleştirilen görüşmeler
değerlendirildiğinde işletmelerin markalaşma süreçlerini kolaylaştırdıklarını, sağlanan ekonomik desteklerin
yanı sıra Ar-Ge ve eğitim destekleri ile işletmelerin ihracatlarını ve dış pazarlardaki faaliyet düzeylerini
arttırdıkları tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 20 |
______________________________________________________
Address: Karadeniz Technical University Department of Economics Room Number 213
61080 Trabzon / Turkey
e-mail : uiiidergisi@gmail.com