Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Faaliyet Giderlerinin Kârlılığa Etkisi: İmalat Sanayi Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 12, 31.07.2020
https://doi.org/10.22466/acusbd.604301

Öz

21. yüzyılda imalat sanayi işletmelerinin varlıklarını sürdürebilmeleri için etkin bir gider kontrolü yapmaları zorunludur. Nitekim işletmeler rekabet üstünlüğü kazanabilmek için genel olarak ya maliyetlerini azaltmalı ya da daha yüksek kalite düzeyini yakalamalıdırlar. Bu çalışmanın amacı Türk imalat sanayi firmalarının faaliyet giderleri ile kârlılıkları arasındaki ilişkileri açıklamaktır. Çalışmada özellikle hangi faaliyet giderinin kârlılık üzerindeki etkisi daha yüksektir sorusuna yanıt aranmaya çalışılmıştır. Bu doğrultuda çalışmada 1996-2015 yıl sonu verileriyle söz konusu ilişki çoklu doğrusal regresyon analiziyle test edilmiştir. Regresyon ve diğer analiz araçlarıyla elde edilen bulgulara göre pazarlama harcamaları ile kârlılık arasında pozitif yönlü ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki gözlemlenmiştir. Sonuç olarak işletmeler pazarlamayı sadece reklam yapmak olarak algılamamalı lojistik, halkla ilişkiler, marka değeri, kurumsal sosyal sorumluluk vd. gibi unsurlara önem vererek pazarlama faaliyetlerini daha profesyonel olarak gerçekleştirmelidirler. 

Kaynakça

  • Akgün, A. ve Akgün, V. Ö. (2016). İşletmelerde Ar-Ge Harcamalarinin Karliliğa Etkisi: Aselsan Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 1-12.
  • Apergis, N. ve Sorros, J. (2014). The Role of R&D Expenses for Profitability: Evidence from U.S. Fossil and Renewable Energy Firms, International Journal of Economics and Finance, 6(3), 8-15.
  • Archarungroj, P. ve Hoshino, Y. (1999). Firm Size and R&D on Profitability: An Empirical Analysis on Japanese Chemical and Pharmaceutical Industry, Japanese Journal of Administrative Science, 13(2), 71-86.
  • Ayrıçay, Y. ve Kilıç, M. (2018). Pazarlama Yoğunluğu ve Firma Performansi İlişkisi: BIST’de Bir Alan Araştirmasi, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 177-191.
  • Banerje, N. ve Siddhanta, S. (2015). An Empirical Investigation on the Impact of Marketing Communication Expenditure on Firms’ Profitability: Evidence from India, Global Business Review, 16(4), 609-622.
  • Çağlak, E. ve Çakır, H. M. (2018). Araştırma-Geliştirme Faaliyetlerinin Firma Karlılığı Üzerine Etkisi: BİST 100 Endeksinde Bir Uygulama, Pamukkale Journal of Euroasian Socioeconomic Studies, 5(2), 78-91.
  • Chauvin, K. W. ve Hirschey, M. (1993). Advertising, R&D Expenditures and the Market Value of the Firm, Financial Management, 22(4), 128-140.
  • Chen, Y. ve Ibhagui, O. W. (2019). R&D Investment-Firm Performance Nexus: New Evidence from NASDAQ Listed Firm, North American Journal of Economics & Finance, 1-36.
  • Chowdhury, S. R. (2017). Measuring the Relationship among the Advertisement Expenditure, Sales Revenue and Profit on Steel Industries and Banking Industries in Bangladesh, European Journal of Business and Management, 9(9), 1-5.
  • Çiftçi, C. (2014). Türkiye İmalat Sanayiinde Ölçek Bazında Karlılık ve Temel Giderler İlişkisi: 1998-2009 Dönemi, Sosyoekonomi, 2, 229-252.
  • Çıtak, L. (2015). Pazarlama Yatirimlarinin Finansal Performans Üzerindeki Etkisi ve Borsa İstanbul KOBİ Sanayi Endeksi Firmalarinin Etkinliklerinin Değerlendirilmesi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 45, 49-68.
  • Coad, A. ve Rao, R. (2010). Firm Growth and R&D Expenditure, Economics of Innovation and New Technology, 19(2), 127-145.
  • Dağlı, H. ve Ergün, T. (2017). Türkiye’de Ar-Ge Harcamalarinin Firma Karliliğina Etkisi, KTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 69-83.
  • Demirgüneş, K. ve Üçler, G. (2016). Ar-Ge Yatırımları ve Büyüme: İmalat Sektörü Üzerine Ampirik Bir Çalışma, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 45(1), 53-64.
  • Doğan, M. ve Yıldız, F. (2016). Araştirma ve Geliştirme Harcamalarinin (Arge) Firma Karliliği Üzerindeki Etkisi: BİST’te İşlem Gören İmalat Sanayi Firmalari Üzerine Bir Araştirma, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Eylül, 14, 178-187.
  • Geyikçi, U. B. ve Mucan, B. (2016). Reklam Harcamalarinin Finansal Duruma Olan Etkisinin Panel Veri Analizi Yöntemiyle Ölçümü, Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 68-85.
  • Işık, N., Engeloğlu, Ö. ve Kılınç, E. C. (2016). Araştirma ve Geliştirme Harcamalarinin, Kârlilik ve Satişlar Üzerindeki Etkisi: Borsa İstanbul Firmalari Üzerine Bir Uygulama, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 27-46.
  • Jaisinghani, D. ve Kanjilal, K. (2019). Marketing Investments and Firm Performance in Manufacturing Sector: A Panel Threshold Model for China, Journal of the Asia Pacific Economy, 24(1), 117-126.
  • Kallunki, J. P., Pykko, E. ve Laamenen, T. (2004). Stock Market Valuation, Profitability and R&D Spending of the Firm: The Effect of Technology Mergers and Acquisitions, Journal of Business Finance & Accounting, 36(7) & (8), 838-862.
  • Katenova, M., Dumlupınar, B. ve Efe, İ. (2016). Relation of Marketing and Profitibality of Kazakhstan Banks, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 239-247.
  • Kayıhan, B. ve Tepeli, Y. (2017). Faaliyet Giderlerinin İşletme Karliliği Üzerindeki Etkisi: BIST Metal Eşya, Makine ve Gereç Yapim Sektöründe Bir Araştirma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 327-337.
  • Kıracı, M., Çelikay, F. ve Çelikay, D. (2016). The Effects of Firms’ R&D Expenditures on Profitability: An Analysis with Panel Error Correction Model for Turkey, International Journal of Business and Social Science, 7(5), 233-240.
  • Kocamış, T. U. ve Güngör, A. (2014). Türkiye’de Ar-Ge Harcamaları ve Teknoloji Sektöründe Ar-Ge Giderlerinin Kârlılık Üzerine Etkisi: Borsa İstanbul Uygulaması, Maliye Dergisi, 166, 127-138.
  • Lee, C. ve Griffith, D .A. (2004). The Marketing Strategy-Performance Relationship in an Export-Driven Developing Economy, International Marketing Review, 21(3), 321-334.
  • Mahendru, M. ve De, K.K. (2014). Does Advertising Expenditure Impact Firm Value: A Case of Indian FMCG Industry, Global Journal of Management and Business Research Finance, 14(1), 6-18.
  • Nazlı, E. ve Özer, İ. D. ve Yanıktepe, B. (2018). Ar-Ge Giderlerinin Karlılık ve Net Satışlara Etkisinin Bir Analizi: Kocaeli İli Örneği, 5th International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), 79-89.
  • Özen, E. ve Kılınç, F. (2015). İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 147-17.
  • Özer, A., Öztürk, M. ve Özer, N. (2019). BİST İmalat Sanayi Firmalarının Araştırma ve Geliştirme Giderlerinin Piyasa Değeri ve Firma Kârlılığı Üzerindeki Etkisi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 82, 135-146.
  • Özer, M. ve Gülençer, İ. (2019). İşletmelerin Ar-Ge ve Pazarlama Harcamalarinin Pay Değeri Üzerindeki Etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 52-73.
  • Öztürk, E. ve Dülgeroğlu, İ. (2016). Pazarlama ve Genel Yönetim Giderlerinin Firma Performansi Üzerindeki Etkisi, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 136-146.
  • Öztürk, E. ve Zeren, F. (2015). The Impact of R&D Expenditure on Firm Performance in Manufacturing Industry: Further Evidence from Turkey, International Journal of Economics Research, 6(2), 32-36.
  • Sevüktekin, M., Nargeleçekenler, M. (2010), Ekonometrik Zaman Serileri Analizi : E-Views Uygulamalı, Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, H. H. ve Sakarya, Ş. (2018). Firmalarin Ar-Ge Harcamalarinin Aktif ve Özsermaye Karliliğina Etkisi: BIST Teknoloji Sektöründe Bir Uygulama, İşletme Bilimi Dergisi, 6(3), 39-60.
  • Yıldırtan, D. Ç. (2011), E-Views Uygulamalı Temel Ekonometri: Makro Ekonomik Verilerle, İstanbul: Türkmen.

Effect of Operating Expenses on Profitability: An Investigation on Manufacturing Industry

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 12, 31.07.2020
https://doi.org/10.22466/acusbd.604301

Öz

In the 21st century, manufacturing industry enterprises have to carry out an effective expenditure control in order to survive. As a matter of fact, in order to gain a competitive advantage, companies should either reduce their costs or achieve a higher quality level. The aim of this study is to explain the relationship between operating expenses and profitability of Turkish manufacturing industry firms. In this study, it is tried to answer especially the question of which activity cost has a higher impact on profitability. In this respect, the relationship between 1996 and 2015 was tested by multiple linear regression analysis. According to the findings obtained by regression and other analysis tools, a positive and statistically significant relationship between marketing expenditures and profitability was observed. As a result, businesses should not perceive marketing as just advertising but should perceive marketing as logistics, public relations, brand value, corporate social responsibility and so on. Moreover businesses must do marketing activities more professionally.

Kaynakça

  • Akgün, A. ve Akgün, V. Ö. (2016). İşletmelerde Ar-Ge Harcamalarinin Karliliğa Etkisi: Aselsan Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 1-12.
  • Apergis, N. ve Sorros, J. (2014). The Role of R&D Expenses for Profitability: Evidence from U.S. Fossil and Renewable Energy Firms, International Journal of Economics and Finance, 6(3), 8-15.
  • Archarungroj, P. ve Hoshino, Y. (1999). Firm Size and R&D on Profitability: An Empirical Analysis on Japanese Chemical and Pharmaceutical Industry, Japanese Journal of Administrative Science, 13(2), 71-86.
  • Ayrıçay, Y. ve Kilıç, M. (2018). Pazarlama Yoğunluğu ve Firma Performansi İlişkisi: BIST’de Bir Alan Araştirmasi, Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 177-191.
  • Banerje, N. ve Siddhanta, S. (2015). An Empirical Investigation on the Impact of Marketing Communication Expenditure on Firms’ Profitability: Evidence from India, Global Business Review, 16(4), 609-622.
  • Çağlak, E. ve Çakır, H. M. (2018). Araştırma-Geliştirme Faaliyetlerinin Firma Karlılığı Üzerine Etkisi: BİST 100 Endeksinde Bir Uygulama, Pamukkale Journal of Euroasian Socioeconomic Studies, 5(2), 78-91.
  • Chauvin, K. W. ve Hirschey, M. (1993). Advertising, R&D Expenditures and the Market Value of the Firm, Financial Management, 22(4), 128-140.
  • Chen, Y. ve Ibhagui, O. W. (2019). R&D Investment-Firm Performance Nexus: New Evidence from NASDAQ Listed Firm, North American Journal of Economics & Finance, 1-36.
  • Chowdhury, S. R. (2017). Measuring the Relationship among the Advertisement Expenditure, Sales Revenue and Profit on Steel Industries and Banking Industries in Bangladesh, European Journal of Business and Management, 9(9), 1-5.
  • Çiftçi, C. (2014). Türkiye İmalat Sanayiinde Ölçek Bazında Karlılık ve Temel Giderler İlişkisi: 1998-2009 Dönemi, Sosyoekonomi, 2, 229-252.
  • Çıtak, L. (2015). Pazarlama Yatirimlarinin Finansal Performans Üzerindeki Etkisi ve Borsa İstanbul KOBİ Sanayi Endeksi Firmalarinin Etkinliklerinin Değerlendirilmesi, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 45, 49-68.
  • Coad, A. ve Rao, R. (2010). Firm Growth and R&D Expenditure, Economics of Innovation and New Technology, 19(2), 127-145.
  • Dağlı, H. ve Ergün, T. (2017). Türkiye’de Ar-Ge Harcamalarinin Firma Karliliğina Etkisi, KTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7(13), 69-83.
  • Demirgüneş, K. ve Üçler, G. (2016). Ar-Ge Yatırımları ve Büyüme: İmalat Sektörü Üzerine Ampirik Bir Çalışma, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 45(1), 53-64.
  • Doğan, M. ve Yıldız, F. (2016). Araştirma ve Geliştirme Harcamalarinin (Arge) Firma Karliliği Üzerindeki Etkisi: BİST’te İşlem Gören İmalat Sanayi Firmalari Üzerine Bir Araştirma, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Eylül, 14, 178-187.
  • Geyikçi, U. B. ve Mucan, B. (2016). Reklam Harcamalarinin Finansal Duruma Olan Etkisinin Panel Veri Analizi Yöntemiyle Ölçümü, Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 68-85.
  • Işık, N., Engeloğlu, Ö. ve Kılınç, E. C. (2016). Araştirma ve Geliştirme Harcamalarinin, Kârlilik ve Satişlar Üzerindeki Etkisi: Borsa İstanbul Firmalari Üzerine Bir Uygulama, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 27-46.
  • Jaisinghani, D. ve Kanjilal, K. (2019). Marketing Investments and Firm Performance in Manufacturing Sector: A Panel Threshold Model for China, Journal of the Asia Pacific Economy, 24(1), 117-126.
  • Kallunki, J. P., Pykko, E. ve Laamenen, T. (2004). Stock Market Valuation, Profitability and R&D Spending of the Firm: The Effect of Technology Mergers and Acquisitions, Journal of Business Finance & Accounting, 36(7) & (8), 838-862.
  • Katenova, M., Dumlupınar, B. ve Efe, İ. (2016). Relation of Marketing and Profitibality of Kazakhstan Banks, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 239-247.
  • Kayıhan, B. ve Tepeli, Y. (2017). Faaliyet Giderlerinin İşletme Karliliği Üzerindeki Etkisi: BIST Metal Eşya, Makine ve Gereç Yapim Sektöründe Bir Araştirma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 327-337.
  • Kıracı, M., Çelikay, F. ve Çelikay, D. (2016). The Effects of Firms’ R&D Expenditures on Profitability: An Analysis with Panel Error Correction Model for Turkey, International Journal of Business and Social Science, 7(5), 233-240.
  • Kocamış, T. U. ve Güngör, A. (2014). Türkiye’de Ar-Ge Harcamaları ve Teknoloji Sektöründe Ar-Ge Giderlerinin Kârlılık Üzerine Etkisi: Borsa İstanbul Uygulaması, Maliye Dergisi, 166, 127-138.
  • Lee, C. ve Griffith, D .A. (2004). The Marketing Strategy-Performance Relationship in an Export-Driven Developing Economy, International Marketing Review, 21(3), 321-334.
  • Mahendru, M. ve De, K.K. (2014). Does Advertising Expenditure Impact Firm Value: A Case of Indian FMCG Industry, Global Journal of Management and Business Research Finance, 14(1), 6-18.
  • Nazlı, E. ve Özer, İ. D. ve Yanıktepe, B. (2018). Ar-Ge Giderlerinin Karlılık ve Net Satışlara Etkisinin Bir Analizi: Kocaeli İli Örneği, 5th International Congress on Political, Economic and Social Studies (ICPESS), 79-89.
  • Özen, E. ve Kılınç, F. (2015). İşletmelerde Finansal Performansın Artmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Halkla İlişkiler Algısı, Optimum Ekonomi ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 147-17.
  • Özer, A., Öztürk, M. ve Özer, N. (2019). BİST İmalat Sanayi Firmalarının Araştırma ve Geliştirme Giderlerinin Piyasa Değeri ve Firma Kârlılığı Üzerindeki Etkisi, Muhasebe ve Finansman Dergisi, 82, 135-146.
  • Özer, M. ve Gülençer, İ. (2019). İşletmelerin Ar-Ge ve Pazarlama Harcamalarinin Pay Değeri Üzerindeki Etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(19), 52-73.
  • Öztürk, E. ve Dülgeroğlu, İ. (2016). Pazarlama ve Genel Yönetim Giderlerinin Firma Performansi Üzerindeki Etkisi, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 136-146.
  • Öztürk, E. ve Zeren, F. (2015). The Impact of R&D Expenditure on Firm Performance in Manufacturing Industry: Further Evidence from Turkey, International Journal of Economics Research, 6(2), 32-36.
  • Sevüktekin, M., Nargeleçekenler, M. (2010), Ekonometrik Zaman Serileri Analizi : E-Views Uygulamalı, Ankara: Nobel.
  • Yıldırım, H. H. ve Sakarya, Ş. (2018). Firmalarin Ar-Ge Harcamalarinin Aktif ve Özsermaye Karliliğina Etkisi: BIST Teknoloji Sektöründe Bir Uygulama, İşletme Bilimi Dergisi, 6(3), 39-60.
  • Yıldırtan, D. Ç. (2011), E-Views Uygulamalı Temel Ekonometri: Makro Ekonomik Verilerle, İstanbul: Türkmen.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tüm Bölümler
Yazarlar

Ersin Yenisu 0000-0002-0235-4270

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2020
Gönderilme Tarihi 9 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yenisu, E. (2020). Faaliyet Giderlerinin Kârlılığa Etkisi: İmalat Sanayi Üzerine Bir İnceleme. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.22466/acusbd.604301

Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi

ACUSBDCreative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC) ile lisanslanmıştır.