Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KUZEY MAKEDONYA CUMHURİYETİ'NDE HÜKÜMET ÜZERİNDEKİ PARLAMENTO KONTROLÜ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 21, 339 - 357, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013

Öz

Bir ülkedeki kuvvetler ayrılığı, hala birçok bilim insanı, politikacı, sosyal filozof tarafından tartışılan bir konudur. Kuvvetler ayrılığı sosyal, toplumsal, coğrafi, kültürel, siyasi, tarihsel vb. birçok faktöre bağlıdır. Bu nedenle, bu çalışmanın temel amaçlarından biri, belirli bir ülkede kuvvetler kavramının ve kuvvetler ayrılığının gerçekte neyi temsil ettiğini açıklamaktır.
Kuvvetler ve kuvvetler ayrılığı kavramları kısaca tanımlandıktan sonra, Kuzey Makedonya Cumhuriyeti'nde kuvvetler ayrılığının gerçekten uygulamada işleyip işlemediği veya Anayasa, kanunlar ve tüzükler çerçevesinde konulan bir şey olup olmadığı incelenmektedir, yani vatandaşlara demokrasi içinde yaşadıklarını göstermek mi için kağıda yazıp yazılmadığı analiz edilir. Devlet makamları arasında belli bir kontrol, denge ve denetimin olması için kurulan kuvvetler ayrılığına, yani kontrol ve denge sistemine en çok dikkat edilmektedir. Bu sistem, herhangi bir siyasi rejimde demokrasinin kalitesini belirleyen birincil değişken olarak kabul edilebilir. Diğer bir deyişle, yasama organının yürütmenin çalışmalarını denetlemek için sahip olduğu araçları inceler ve daha da önemlisi bunların ne kadar etkili ve verimli olduğunu göstermeye çalışır.

Kaynakça

  • Assembly of the Republic of North Macedonia. (2022, February 10). Interpellations. Retrieved from https://www.sobranie.mk/materijali.nspx on 20.03.2022.
  • Burns, A. I. and Markman, S. J. (1987). Understanding separation of powers. Pace Law Review, 7(3), 574-607.
  • Constitution of the Republic of North Macedonia. Davitkovski, B. and Pavlovska-Daneva, A. (2018). Administrative law - first part (substantive law) (third amended edition). Skopje, Republic of North Macedonia: St. Cyril and Methodius University.
  • Debard, T. (2002). Dictionaire de droit constitutionnel. Paris, France: Ellippses.
  • Foucault, M. (1999). Materialism and education. Westport: Bergin and Garney.
  • Gusheva (1997). The politically controlled Assembly of the Republic of Macedonia over the executive power. The Faculty of Law, Skopje, Macedonia.
  • Horowitz, L. I. (1967). Power, politics and people, The collected essays of C. Wright Mills, Oxford: Oxford University Press.
  • Janevski, D., Korunovska, N., Naumovska, N., Neykov, K., Bogatinovska, S., Milovski, K., Trcoski, A. and Shekerinska, L. (2006). Open society institute foundation – Macedonia. We Study Law. Skopje, Macedonia.
  • Jennings, I. (1959). Cabinet Government. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kandich, R. T. (2012). Judicial authority in the constitutional and legislative development of Republic of Serbia. Belgrad, Serbia.
  • Korunovska-Avramovska, N. (2012). The Parliamentary control over the government in Republic Macedonia. Skopje, Republic of North Macedonia: Open Society Foundation – Macedonia.
  • Lowenstein, K. (1957). Political power and government process, Chicago, United States of America.
  • Machiavelli, N. (1985). The Prince. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Marolov, D. and Mitev, O. (2016). Creating an Independent Republic of Macedonia. Internal Situation and Foreign Policy. Shtip: Grin Verlag.
  • Markovich, L. (1991). The parliamentary law. Zrenjanin, Serbia: Ekspres.
  • Meyerson, D. (2004). The rule of law and the separation of powers. Macquarie Law Journal, 4, 1-6.
  • Persson, T., Roland, G. and Tabellini, G. (1997). Separation of powers and political accountability. The Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1163-1202.
  • Siljanovska-Davkova, G. (2011). Modern “models” of government organization: Dilemmas and challenges. Zbornik PFZ, 365-389.
  • Siljanovska-Davkova, G. and Sharikj, S. (2015). The Constitutional law. Skopje, Macedonia: Kultura. State Elections Commission. (2023, March 9). Parliamentary Elections. Retrieved from https://www.sec.mk/izbori/ on 10.03.2023.
  • Taseva, S., Markovska Dimov, D., Karai, J. (2016). National integrity system - assessment for Macedonia. Skopje, Republic of North Macedonia: Datapons Skopje.
  • Tuntev, A. (2005). Republic of Macedonia first decade (1990-1999). Skopje, Macedonia: MI-AN.

THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 21, 339 - 357, 28.04.2023
https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013

Öz

The separation of power in a country is still a topic on which many scientists, politicians, social philosophers debate. The separation of power depends on many factors, such as social, societal, geographical, cultural, political, historical and so on. Thus, one of the main goal of this study is to explain what the concept of power and the separation of power actually represent in a given country.
After briefly defining the concepts of power and separation of power, it is analyzed whether the separation of power in Republic of North Macedonia really works in practice, or it is something put in the framework of Constitution, laws and bylaws, i. e. written on paper, in order to show its citizens that they live in a democracy. The most attention is paid to the separation of power, the so-called check and balance system, which is established in order to have a certain control, balance and supervision between state bodies, could be considered as the primary variable to determine the quality of democracy in any political regime. More specifically, the relationship between the legislative and executive authorities is analyzed. In other words, it examines the means that the legislative authority possesses for control over the work of the executive authority and, more importantly, try to show how much they are effective and efficient.

Kaynakça

  • Assembly of the Republic of North Macedonia. (2022, February 10). Interpellations. Retrieved from https://www.sobranie.mk/materijali.nspx on 20.03.2022.
  • Burns, A. I. and Markman, S. J. (1987). Understanding separation of powers. Pace Law Review, 7(3), 574-607.
  • Constitution of the Republic of North Macedonia. Davitkovski, B. and Pavlovska-Daneva, A. (2018). Administrative law - first part (substantive law) (third amended edition). Skopje, Republic of North Macedonia: St. Cyril and Methodius University.
  • Debard, T. (2002). Dictionaire de droit constitutionnel. Paris, France: Ellippses.
  • Foucault, M. (1999). Materialism and education. Westport: Bergin and Garney.
  • Gusheva (1997). The politically controlled Assembly of the Republic of Macedonia over the executive power. The Faculty of Law, Skopje, Macedonia.
  • Horowitz, L. I. (1967). Power, politics and people, The collected essays of C. Wright Mills, Oxford: Oxford University Press.
  • Janevski, D., Korunovska, N., Naumovska, N., Neykov, K., Bogatinovska, S., Milovski, K., Trcoski, A. and Shekerinska, L. (2006). Open society institute foundation – Macedonia. We Study Law. Skopje, Macedonia.
  • Jennings, I. (1959). Cabinet Government. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kandich, R. T. (2012). Judicial authority in the constitutional and legislative development of Republic of Serbia. Belgrad, Serbia.
  • Korunovska-Avramovska, N. (2012). The Parliamentary control over the government in Republic Macedonia. Skopje, Republic of North Macedonia: Open Society Foundation – Macedonia.
  • Lowenstein, K. (1957). Political power and government process, Chicago, United States of America.
  • Machiavelli, N. (1985). The Prince. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Marolov, D. and Mitev, O. (2016). Creating an Independent Republic of Macedonia. Internal Situation and Foreign Policy. Shtip: Grin Verlag.
  • Markovich, L. (1991). The parliamentary law. Zrenjanin, Serbia: Ekspres.
  • Meyerson, D. (2004). The rule of law and the separation of powers. Macquarie Law Journal, 4, 1-6.
  • Persson, T., Roland, G. and Tabellini, G. (1997). Separation of powers and political accountability. The Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1163-1202.
  • Siljanovska-Davkova, G. (2011). Modern “models” of government organization: Dilemmas and challenges. Zbornik PFZ, 365-389.
  • Siljanovska-Davkova, G. and Sharikj, S. (2015). The Constitutional law. Skopje, Macedonia: Kultura. State Elections Commission. (2023, March 9). Parliamentary Elections. Retrieved from https://www.sec.mk/izbori/ on 10.03.2023.
  • Taseva, S., Markovska Dimov, D., Karai, J. (2016). National integrity system - assessment for Macedonia. Skopje, Republic of North Macedonia: Datapons Skopje.
  • Tuntev, A. (2005). Republic of Macedonia first decade (1990-1999). Skopje, Macedonia: MI-AN.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Tüm Sayı
Yazarlar

Martina Zhuzhelovska 0009-0004-6356-0563

Gonca Bayraktar Durgun 0009-0002-2484-7612

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 8 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Zhuzhelovska, M., & Bayraktar Durgun, G. (2023). THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA. Akademik Hassasiyetler, 10(21), 339-357. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013
AMA Zhuzhelovska M, Bayraktar Durgun G. THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA. Akademik Hassasiyetler. Nisan 2023;10(21):339-357. doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013
Chicago Zhuzhelovska, Martina, ve Gonca Bayraktar Durgun. “THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA”. Akademik Hassasiyetler 10, sy. 21 (Nisan 2023): 339-57. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013.
EndNote Zhuzhelovska M, Bayraktar Durgun G (01 Nisan 2023) THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA. Akademik Hassasiyetler 10 21 339–357.
IEEE M. Zhuzhelovska ve G. Bayraktar Durgun, “THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA”, Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 21, ss. 339–357, 2023, doi: 10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013.
ISNAD Zhuzhelovska, Martina - Bayraktar Durgun, Gonca. “THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA”. Akademik Hassasiyetler 10/21 (Nisan 2023), 339-357. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013.
JAMA Zhuzhelovska M, Bayraktar Durgun G. THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA. Akademik Hassasiyetler. 2023;10:339–357.
MLA Zhuzhelovska, Martina ve Gonca Bayraktar Durgun. “THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA”. Akademik Hassasiyetler, c. 10, sy. 21, 2023, ss. 339-57, doi:10.58884/akademik-hassasiyetler.1260013.
Vancouver Zhuzhelovska M, Bayraktar Durgun G. THE PARLIAMENTARY CONTROL OVER THE GOVERNMENT IN THE REPUBLIC OF NORTH MACEDONIA. Akademik Hassasiyetler. 2023;10(21):339-57.

MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ

Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.