Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Irony in the Visual Arts and the Use of Space with Irony Effect in Isaac Cordal's Statues as Social Awareness

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 67 - 82, 28.07.2022
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.1082898

Öz

From past to present, it is seen that artists benefit from irony while transferring the world, events and situations in the world to their works. The phenomenon of irony, which has emerged as a product of the artists' critical attitudes while interpreting the outside world, includes the artist's own perspective and stance against life rather than being an artistic means of expression in his work. Irony, which finds its place in works of art for the purpose of raising awareness, satirical or critical of all kinds of technological, political, cultural or social problems of the moment, and the problems that exist but are swept under the rug by ignoring, is also an expression of the sensitivity of the individual artist. In this article, which was prepared using literature research and visual research methods, the use of the concept of irony in visual arts is explained with examples. In addition, the connection of the sculptures of Isaac Cordal, which is the subject of the article, with the place where they are placed, the messages he wants to give to the audience, and the analysis of the effect of the ironic language he used while providing this, on his works are emphasized.

Kaynakça

  • Bal, A. A. (2000), Resim ve İroni Resimde Bir İfade Biçimi Olarak İroni, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dökeroğlu, Ö. (2013), Sanatta İroni ve Öyküleme Pratikleri, Sanatta Yeterlilik Sanat Eseri Çalışması Raporu, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Gültekin, T. ve Peker, B. (2016), Sanatta Toplumsal Eleştiri Sürecinde İroni Kavramı, Dil ve Söylem Analizi, İdil Dergisi, 5(9), 151.
  • Kierkegaard, S. (2003), İroni Kavramı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Komşu, U. C. (2011), Konfüçyus ve Sokrates’in Eğitim Felsefelerinin Yetişkin Eğitimi Açısından Karşılaştırılması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 38.
  • Nural Y. (2013), Isaac Cordal, https://bantmag.com/dergi/no-24/isaac-cordal-follow-the-leaders/, Erişim Tarihi: 27.10.2021.
  • Sarıoğlu, G. (2013), Baki, Nef’i ve Nedim Divanlarında İroni. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Tuğluk, A. (2017), İroni Nedir?, İdil Dergisi, 6(29), 447.
  • Ünal, H. (2015), İroni, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi,174-181.
  • Yıldırım, Ö. (2005), Sokratik Yöntem, Maiotik Sorgulama (Mayotik) Nedir?, www.https://felsefe.gen.tr/sokratesin-yontemi-maiotik-mayotik-sokratik-yontemnedir/, Erişim Tarihi: 04.11.2021.
  • Resim 1: https://instagram.com/bedrikarayagmurlar?igshid=gv9oyc4xhqz6, Erişim Tarihi: 05.11.2021.
  • Resim 2: https://artvizit.co/mehmetsiddikturan/, Erişim Tarihi: 05.11.2021.
  • Resim 3, Çeken, B. (2016), Görsel Cinas ve Sosyal Afişlerde Kullanımı, Akdeniz Sanat Dergisi, 9(18), 7.
  • Resim 4: Çeken, B. (2016), Görsel Cinas ve Sosyal Afişlerde Kullanımı, Akdeniz Sanat Dergisi, 9(18), 8.
  • Resim 5: http://www.etkihaber.com/engellileri-anlamak-konulu-afis-tasarimlarisergisi-acildi--44421h.htm, Erişim Tarihi: 05.11.2021.
  • Resim 6: https://www.instagram.com/p/CMwr04xBNWy/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 7: https://www.instagram.com/p/CMwr04xBNWy/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 8: https://www.instagram.com/p/Byrs4j8o5Hw/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 9: https://www.instagram.com/p/Byrs4j8o5Hw/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 10: https://www.instagram.com/p/-t_CiDsBte/?utm_source=ig_web_copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 11: https://www.instagram.com/p/ClsjKnMhzlB/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 12: https://www.instagram.com/p/CE_vVsShJ0E/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 13: https://www.instagram.com/p/CE_vVsShJ0E/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 14: https://www.instagram.com/p/Ba3kujPAITT/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 15: https://www.instagram.com/p/B-_9ytFBvAA/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.

GÖRSEL SANATLARDA İRONİ VE TOPLUMSAL FARKINDALIK OLARAK ISAAC CORDAL’IN HEYKELLERİNDE İRONİ ETKİSİ İLE MEKÂN KULLANIMI

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 67 - 82, 28.07.2022
https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.1082898

Öz

Geçmişten günümüze, sanatçılar dünyayı, dünyada yaşanılan olay ve durumları çalışmalarına aktarırken ironiden yararlandıkları görülmektedir. Sanatçıların dış dünyayı yorumlarken, eleştirel tavırlarının ürünü olarak ortaya çıkmış olan ironi olgusu, sanatçının eserinde sanatsal bir ifade aracı olmaktan daha çok, kendisinin hayata bakış açısını ve hayata karşı duruşunu içermektedir. İçinde yaşanılan anın teknolojik, siyasal, kültürel ya da toplumsal her türlü problemine, var olan fakat görmezden gelinen sorunlarına eleştirel, hicvedici veya farkındalığın arttırılması amacıyla sanat eserlerinde kendine yer bulan ironi sanatçı bireyin duyarlılığının da bir ifadesidir. Literatür araştırması ve görsel araştırma yöntemleri kullanılarak hazırlanan bu makalede, görsel sanatlarda ironi kavramının kullanımı örneklerle açıklanmıştır. Bununla birlikte makaleye konu olan İsaac Cordal’ın heykellerinin, yerleştirildiği mekân ile olan bağı, izleyiciye vermek istediği mesajları ve bunu sağlarken de kullanmış olduğu ironi dilinin, çalışmalarına olan etkisinin analizi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Bal, A. A. (2000), Resim ve İroni Resimde Bir İfade Biçimi Olarak İroni, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dökeroğlu, Ö. (2013), Sanatta İroni ve Öyküleme Pratikleri, Sanatta Yeterlilik Sanat Eseri Çalışması Raporu, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Gültekin, T. ve Peker, B. (2016), Sanatta Toplumsal Eleştiri Sürecinde İroni Kavramı, Dil ve Söylem Analizi, İdil Dergisi, 5(9), 151.
  • Kierkegaard, S. (2003), İroni Kavramı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • Komşu, U. C. (2011), Konfüçyus ve Sokrates’in Eğitim Felsefelerinin Yetişkin Eğitimi Açısından Karşılaştırılması, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 12(4), 38.
  • Nural Y. (2013), Isaac Cordal, https://bantmag.com/dergi/no-24/isaac-cordal-follow-the-leaders/, Erişim Tarihi: 27.10.2021.
  • Sarıoğlu, G. (2013), Baki, Nef’i ve Nedim Divanlarında İroni. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Tuğluk, A. (2017), İroni Nedir?, İdil Dergisi, 6(29), 447.
  • Ünal, H. (2015), İroni, Türk Dili Dil ve Edebiyat Dergisi,174-181.
  • Yıldırım, Ö. (2005), Sokratik Yöntem, Maiotik Sorgulama (Mayotik) Nedir?, www.https://felsefe.gen.tr/sokratesin-yontemi-maiotik-mayotik-sokratik-yontemnedir/, Erişim Tarihi: 04.11.2021.
  • Resim 1: https://instagram.com/bedrikarayagmurlar?igshid=gv9oyc4xhqz6, Erişim Tarihi: 05.11.2021.
  • Resim 2: https://artvizit.co/mehmetsiddikturan/, Erişim Tarihi: 05.11.2021.
  • Resim 3, Çeken, B. (2016), Görsel Cinas ve Sosyal Afişlerde Kullanımı, Akdeniz Sanat Dergisi, 9(18), 7.
  • Resim 4: Çeken, B. (2016), Görsel Cinas ve Sosyal Afişlerde Kullanımı, Akdeniz Sanat Dergisi, 9(18), 8.
  • Resim 5: http://www.etkihaber.com/engellileri-anlamak-konulu-afis-tasarimlarisergisi-acildi--44421h.htm, Erişim Tarihi: 05.11.2021.
  • Resim 6: https://www.instagram.com/p/CMwr04xBNWy/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 7: https://www.instagram.com/p/CMwr04xBNWy/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 8: https://www.instagram.com/p/Byrs4j8o5Hw/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 9: https://www.instagram.com/p/Byrs4j8o5Hw/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 10: https://www.instagram.com/p/-t_CiDsBte/?utm_source=ig_web_copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 11: https://www.instagram.com/p/ClsjKnMhzlB/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 12: https://www.instagram.com/p/CE_vVsShJ0E/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 13: https://www.instagram.com/p/CE_vVsShJ0E/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 14: https://www.instagram.com/p/Ba3kujPAITT/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
  • Resim 15: https://www.instagram.com/p/B-_9ytFBvAA/?utm_medium=copy_link, Erişim Tarihi: 29.10.2021.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Serap Yıldız İlden 0000-0002-5297-0864

Emine Bostancı 0000-0002-9667-2279

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız İlden, S., & Bostancı, E. (2022). GÖRSEL SANATLARDA İRONİ VE TOPLUMSAL FARKINDALIK OLARAK ISAAC CORDAL’IN HEYKELLERİNDE İRONİ ETKİSİ İLE MEKÂN KULLANIMI. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 67-82. https://doi.org/10.30913/alinterisosbil.1082898