Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY

Yıl 2019, BEYKOZ AKADEMİ 2019 ÖZEL SAYI, 112 - 122, 01.10.2019
https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122

Öz

In this study, it is investigated whether there is a significant difference between the attitudes and
purchasing behavior of the students taking and not taking green and reverse logistics course.
The sample of the study consists of students studying at the Department of Transportation and
Logistics, Faculty of Applied Sciences, Necmettin Erbakan University in 2018-2019 academic
year. In the study, a questionnaire consisting of 25 questions was applied to the students who
took Green and Reverse Logistics courses. It was investigated whether there was a significant
difference between the attitudes and the purchasing behavior of the students taking and not
taking this course towards green products. As a result of the research, a significant difference
was found in the attitudes of the students who took the green and reverse logistics course and
the students who did not take the course towards the recycled products. Students who take the
green and reverse logistics course are more moderate about recycled products and are interested
in purchasing. One of the factors of this is the recycling issue in the course content and the
contribution of recycled products to the environment. As a result of the research questions on
green purchasing behavior which is another dimension of the research, no significant difference
was observed between the students taking and not taking the course. Green purchasing behavior
comes to the forefront with more material elements than environmental awareness. With the
expression among the questionnaire questions “I take into account the price factor”, it was seen
that the majority of the participants are looking at the price rather than the environmental impact
of the products

Kaynakça

  • Aslan, F., & Çınar, R. (2007). Yeşil Pazarlama Faaliyetleri Çerçevesinde Kafkas Üniversitesi Öğrencilerinin Çevreye Duyarli Ürünleri Kullanma Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştirma. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(9), 169-184.
  • Birdoğan, B. (2003). Tersine Lojistik Zorunluluk mu? Kazanç mı?. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 4(1), 18-39.
  • Boztepe, H. R. (2018). Yeşil Lojistikte Depo Yeri Seçimi. (Unpublished doctoral dissertation) İstanbul University, İstanbul, Turkey
  • Çakıroğlu, A. D., Özcan, A., & Çakıroğlu, M. (2019). Genç Tüketicilerin Yeşil Ürünlere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi: Giresun Üniversitesinde Bir Uygulama. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20), 75-88.
  • Demirel, Ö. N., & Gökçen, H. (2008). Geri kazanımlı imalat sistemleri için lojistik ağı tasarımı: literatür araştırması. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 23(4), 903-912.
  • Doğan H., Acayıp E. & Büyükmert A. (2013). Eğitimde Yeşil İnsan Tüketimde Yeşil Ürün: Nazilli İİBF ve Nazilli MYO Öğrencilerine Yönelik Bir Duyarlılık Analizi Çalışması. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5 (2), 152-162.
  • Dowlatshahi, S. (2000). Developing a theory of reverse logistics. Interfaces, 30(3), 143-155.
  • Erbaşlar, G. (2012). Yeşil Pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi (MBD), 1(2), 94-101.
  • Ergülen, A. & Büyükkeklik, A. (2008). Sürdürülebilir Kalkınmanın Ekonomik ve Çevre Boyutları Açısından Atık Yönetimi ve E-Atıklar. Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 1(2), 14-21.
  • Erol, İ., Velı̇oğlu, M. N., & Şerı̇foğlu, F. S. (2006). AB uyum yasaları ve sürdürülebilir kalkınma bağlamında tersine tedarik zinciri yönetimi: Türkiye’ye yönelik araştırma firsatları ve önerileri. Iktisat Isletme ve Finans, 21(244), 86-106.
  • Hazen, B. T., Wu, Y., Cegielski, C. G., Jones-Farmer, L. A., & Hall, D. J. (2012). Consumer reactions to the adoption of green reverse logistics. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 22(4), 417-434.
  • Jain, S. K., & Kaur, G. (2004). Green marketing: An attitudinal and behavioural analysis of Indian consumers. Global Business Review, 5(2), 187-205.
  • Kaçtıoğlu, S., & Şengül, Ü. (2010). Erzurum kenti ambalaj atiklarinin geri dönüşümü için tersine lojistik aği tasarimi ve bir karma tamsayili programlama modeli. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(1), 89-112.
  • Karaca, S. (2013). Tüketicilerin Yesil Ürünlere Iliskin Tutumlarinin Incelenmesine Yönelik Bir Arastirma. Ege Akademik Bakış, 13(1), 99.
  • Kaufmann, H. R., Panni, M. F. A. K., & Orphanidou, Y. (2012). Factors affecting consumers' green purchasing behavior: An integrated conceptual framework. Amfiteatru Economic Journal, 14(31), 50-69.
  • Lai, K. H., & Wong, C. W. (2012). Green logistics management and performance: Some empirical evidence from Chinese manufacturing exporters. Omega, 40(3), 267-282.
  • Nakiboğlu, G. (2007). Tersine Lojistik: Önemi ve Dünyadaki Uygulamaları. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 181-196.
  • Onurlubaş, E. (2016). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörler. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 70-106.
  • Öktem, B. (2016). Geri Dönüşümün Üretim Maliyetlerine Etkisi ve Kağıt Karton Sektöründe Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1), 359-381.
  • Pettit, D., & PAUL, J. (1992). It’s Not Easy Being Green: The Limits of Green Consumerism in Light of the Logic. Queen’s Quarterly, 99, 2.
  • Sima, V. (2014). Green Behaviour of the Romanian Consumers. Economic Insights-Trends & Challenges, 66(3).
  • Straughan, R. D., & Roberts, J. A. (1999). Environmental segmentation alternatives: a look at green consumer behavior in the new millennium. Journal of consumer marketing, 16(6), 558-575.
  • Temur, G. T., Ayvaz, B., & Bolat, B. (2015). Tersine Lojistik Yönetimi Dünya’da ve Türkiye’de Durum, 1. Baskı, Nobel Yayınları, İstanbul.
  • Thapa, S. H. A. L. I. N. I., & Verma, S. H. I. K. H. A. (2014). Analysis of green marketing as environment protection tool: a study of consumer of dehradun. International Journal of Research in Commerce & Management, 5(9), 78-84.
  • Yalçı, E. B., Altuğ, N., & Akın, Y. K. (2017). Tüketicilerin Sosyal Sorumluluk Bilinci Doğrultusunda Tersine Lojistiğe Bakış Açıları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (60), 383-395.
  • Yılmaz, V. & Arslan T. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Koruma Vaatleri ve Çevre Dostu Tüketim Davranışlarının İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (3), 1-10.
  • Zhu, Q., & Sarkis, J. (2006). An inter-sectoral comparison of green supply chain management in China: drivers and practices. Journal of Cleaner Production, 14(5), 472-486.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Başaran Bu kişi benim 0000-0002-4615-5337

Abdullah Oktay Dündar 0000-0002-8508-165X

Aygen Sev Bu kişi benim 0000-0001-6675-6239

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 24 Ağustos 2019
Kabul Tarihi 20 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 BEYKOZ AKADEMİ 2019 ÖZEL SAYI

Kaynak Göster

APA Başaran, S., Dündar, A. O., & Sev, A. (2019). INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY. Beykoz Akademi Dergisi112-122. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122
AMA Başaran S, Dündar AO, Sev A. INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY. Beykoz Akademi Dergisi. Published online 01 Ekim 2019:112-122. doi:10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122
Chicago Başaran, Selda, Abdullah Oktay Dündar, ve Aygen Sev. “INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY”. Beykoz Akademi Dergisi, Ekim (Ekim 2019), 112-22. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122.
EndNote Başaran S, Dündar AO, Sev A (01 Ekim 2019) INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY. Beykoz Akademi Dergisi 112–122.
IEEE S. Başaran, A. O. Dündar, ve A. Sev, “INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY”, Beykoz Akademi Dergisi, ss. 112–122, Ekim 2019, doi: 10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122.
ISNAD Başaran, Selda vd. “INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY”. Beykoz Akademi Dergisi. Ekim 2019. 112-122. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122.
JAMA Başaran S, Dündar AO, Sev A. INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY. Beykoz Akademi Dergisi. 2019;:112–122.
MLA Başaran, Selda vd. “INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY”. Beykoz Akademi Dergisi, 2019, ss. 112-2, doi:10.14514/byk.m.26515393.2019.sp/112-122.
Vancouver Başaran S, Dündar AO, Sev A. INVESTIGATION OF THE ATTITUDES AND PURCHASING BEHAVIOR OF THE STUDENTS TAKING GREEN AND REVERSE LOGISTICS COURSE TOWARDS GREEN PRODUCTS: THE CASE OF NECMETTIN ERBAKAN UNIVERSITY. Beykoz Akademi Dergisi. 2019:112-2.