The
aim of this study is to develop idealist teacher scale in order to determine
the idealistic teachers' level of idealism. The sample of the study consists of
455 teachers who were randomly selected from the schools affiliated to National
Education Ministry in Kahramanmaraş. Cross-validation procedure was applied to
measure the construct validity of the scale. In other words, exploratory factor
analysis was applied to the first part of the study group (n = 228) and confirmatory
factor analysis was applied to the other part (n = 227). As a result of
exploratory factor analysis, it was found that KMO value was .93 and Barnett
Test (p < .05) was significant, and this situation was found to be
compatible with exploratory factor analysis. The explained variance of the
scale, unidimensioal, was found to be 61.82%. Confirmatory factor analysis
supports this situation (χ² / sd = 1.95; CFI = .91; TLI = .91; RMSEA = .05;
SRMR = .06). The reliability of the scale calculated by Cronbach Alpha was
found to be .88. These findings show both validity and reliability of the
developed scale.
Bu
çalışmanın amacı öğretmenlerin idealistlik düzeylerini belirlemek için idealist
öğretmen ölçeğini geliştirmektir. Çalışmanın örneklemi Kahramanmaraş ili Milli
Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullardan basit seçkisiz olarak belirlenmiş 455
öğretmen oluşturmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini ölçmek için çapraz geçerleme
prosedürü uygulanmıştır. Diğer bir ifade ile çalışma grubunun ilk kısmına (n = 228)
açımlayıcı faktör analizi, diğer kısmına da (n = 227) doğrulayıcı faktör
analizi uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda KMO değerinin .93 ve
Barnett Test (p < .05)’nin ise anlamlı olduğu ortaya çıkmış, bu durumun
mevcut verinin açımlayıcı faktör analizine uygun olduğu görülmüştür. Tek faktörlü olarak bulunan ölçeğin açıklanan
varyansı %61.82 olarak bulunmuştur. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi bu durumu
destekler niteliktedir (χ²/sd = 1.95; CFI = .91; TLI = .91; RMSEA = .05; SRMR =
.06). Cronbach Alfa ile hesaplanan ölçek
güvenirliği ise .88 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar geliştirilen bu
ölçeğin hem geçerliğini hem de güvenirliğini desteklemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |