Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DENEYİME AÇIKLIK VE İŞLE BÜTÜNLEŞME ARASINDAKİ İLİŞKİDE ÖZ-YETERLİĞİN VE MÜKEMMELİYETÇİLİĞİN ROLLERİ: DÜZENLEYİCİ ARACI MODEL

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 50, 1017 - 1047, 20.10.2023
https://doi.org/10.35408/comuybd.1264033

Öz

Mevcut araştırmanın temel amacı, deneyime açıklığın işle bütünleşme üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkilerini (öz yeterlik aracılığıyla) mükemmeliyetçiliğin koşullu etkilerine göre düzenleyici-aracı model kapsamında incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Akademisyen ve öğretmenlerden oluşan 539 katılımcıya ilişkin veri, analizlerde kullanılmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için Hayes Process Macro uzantısı (Model 58) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında, deneyime açıklığın, öz-yeterliği ve işle bütünleşmeyi pozitif etkilediği; öz yeterliğin işle bütünleşmeyi pozitif etkilediği bulgulanmıştır. Deneyime açıklık ve öz-yeterlik arasındaki ilişkide mükemmeliyetçiliğin düzenleyici rolü olduğu görülmüştür. Düşük mükemmeliyetçilik koşulunda deneyime açıklığın öz-yeterliği pozitif etkilediği, yüksek mükemmeliyetçilik koşulunda deneyime açıklığın öz-yeterliği negatif etkilediği, orta mükemmeliyetçilik koşulunda deneyime açıklığın öz-yeterliği etkilemediği saptanmıştır. Benzer şekilde, öz-yeterlik ve işle bütünleşme arasında mükemmeliyetçiliğin düzenleyici rolü olduğu gözlemlenmiştir. Düşük ve orta mükemmeliyetçilik koşulunda öz-yeterliğin işle bütünleşmeyi pozitif etkilediği, yüksek mükemmeliyetçilik durumunda öz-yeterliğin işle bütünleşmeyi istatiksel olarak etkilemediği görülmüştür. Deneyime açıklığın işle bütünleşme üzerinde öz-yeterlik aracılığıyla dolaylı pozitif etkisinin sadece düşük düzeyde mükemmeliyetçilik koşulunda anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmada, ikili zıtlıklar sadece düşük ve orta düzeyde mükemmeliyetçilik koşulunda anlamlı olduklarından, düşük ve orta düzeyde mükemmeliyetçi bireylerde, deneyime açıklığın öz-yeterlik aracılığıyla işle bütünleşme üzerindeki dolaylı etkilerin mükemmeliyetçilik seviyelerine göre koşullu olduğu; yüksek mükemmeliyetçilik düzeyine sahip bireylerde deneyime açıklığın öz-yeterlik aracılığıyla işle bütünleşme üzerindeki dolaylı etkisinin, mükemmeliyetçiliğe bağlı olmadığı ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1994). Psychological Testing and Assessment, Boston: Allyn and Bacon.
  • Akdoğan, F. ve Yeşiltaş, M. D. (2022). Çalışanların Örgütsel Demokrasi Algılarının Bağlamsal Performansa Etkisinde İşe Bağlılığın Aracılık Rolü. 3. Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57 (4), 3479-3498.
  • Akhtar, R., Boustani, L., Tsivrikos, D. ve Chamorro-Premuzic, T. (2015). The Engageable Personality: Personality and Trait EI as Predictors of Work Engagement. Personality and Individual Differences, 73, 44-49.
  • Allen, B. P. (1990). Personality, Social and Biological Perspectives on Personal Adjustment, Belmont, CA: Brooks/Cole.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ardıç, K. ve Polatçı, S. (2009). Tükenmişlik Sendromu ve Madalyonun Öbür Yüzü: İşle Bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (32), 21-46.
  • Arslan, E. T. ve Demir, H. (2017). İşe Angaje Olma ve İş Tatmini Arasındaki İlişki: Hekim ve Hemşireler Üzerine Nicel Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 24 (2), 371-389.
  • Attridge, M. (2009). Measuring and Managing Employee Work Engagement: A Review of the Research and Business Literature. Journal of Workplace Behavioral Health, 24, 383-398.
  • Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113–131.
  • Baer, M. ve Oldham, G. R. (2006). The Curvilinear Relation between Experienced Creative Time Pressure and Creativity: Moderating Effects of Openness To Experience and Support for Creativity. Journal of Applied Psychology, 91 (4), 963–970.
  • Bakker, A. B. (2011). An Evidence-Based Model of Work Engagement. Current Directions in Psychological Science, 20 (4), 265-269.
  • Bakker, A. B. ve Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Managerial Psychology, 22 (3), 309–328.
  • Bakker, A. B., Sanz Vergel, A. I. ve Kuntze, J. (2015). Student Engagement and Performance: A Weekly Diary Study on the Role of Openness. Motivation and Emotion, 39 (1), 49-62.
  • Bakker, A.B. ve Demerouti, E. (2008). Towards a Model of Work Engagement. Career Development International, 13 (3), 209-223.
  • Balcı, O. ve Ağ, C. (2020). Örgütsel Özdeşleşme ve İşten Ayrılma Niyetinin Çalışmaya Tutkunluk Üzerindeki Etkisi. Turkish Studies-Economy, 15 (3), 1195-1213.
  • Bandura, A. (1984). Representing Personal Determinants in Causal Structures. Psychological Review, 91 (4), 508–511.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2006). Toward a Psychology of Human Agency. Perspectives on Psychological Science, 1 (2), 164–180.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları, İstanbul: Ezgi Kitapevi.
  • Beauregard, T. A. (2012). Perfectionism, Self‐Efficacy and OCB: The Moderating Role of Gender. Personnel Review, 41 (5), 590-608.
  • Beghetto, R. (2006). Creative Self-Efficacy: Correlates in Middle and Secondary Students. Creativity Research Journal, 18 (4), 447-457.
  • Benet-Martínez, V. ve John, O. P. (1998). Los Cinco Grandes across Cultures and Ethnic Groups: Multitrait-Multimethod Analyses of the Big Five in Spanish and English. Journal of Personality and Social Psychology, 75 (3), 729-750.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8 (4), 470-483.
  • Caprara, G.V., Vecchione, M., Alessandri, G., Gerbino, M. ve Barbaranelli, C. (2011). The Contribution of Personality Traits and Self-Efficacy Beliefs to Academic Achievement: A Longitudinal Study. British Journal of Educational Psychology, 81 (1), 78-96.
  • Cengiz, H. (2022). Duygusal Zekâ Özelliğinin İş Aile Çatışmasına Etkisinde Uyumlu Mükemmeliyetçiliğin Düzenleyici Rolü. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (3), 1282-1295.
  • Chen, I. S. (2016). Examining the Linkage between Creative Self-Efficacy and Work Engagement: The Moderating Role of Openness To Experience. Baltic Journal of Management, 11 (4), 516-534.
  • Childs, J. H. ve Stoeber, J. (2010). Self-Oriented, Other-Oriented, and Socially Prescribed Perfectionism in Employees: Relationships with Burnout and Engagement. Journal of Workplace Behavioral Health, 25 (4), 269-281.
  • Costa, P. T. ve McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO—PI—R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO—FFI) Professional Manual, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Del Líbano, M., Llorens, S., Salanova, M. ve Schaufeli, W. B. (2012). About the Dark and Bright Sides of Self-Efficacy: Workaholism and Work Engagement. The Spanish Journal of Psychology, 15 (2), 688-701.
  • Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F. ve Schaufeli, W. B. (2001). The Job Demands-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86 (3), 499–512.
  • Deuling, J. K. ve Burns, L. (2017). Perfectionism and Work-Family Conflict: Self-Esteem and Self-Efficacy as Mediator. Personality and Individual Differences, 116, 326-330.
  • Dykstra, E.E. (2006). Relationship of Perfectionism and Gender to Academic Performance and Social Functioning in Adolescents. Doctor of Philosophy, Indiana University.
  • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error. Journal Of Marketing Research, 18 (1), 39-50.
  • Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I. ve Neubauer, A. L. (1993). A Comparison of Two Measures of Perfectionism. Personality and Individual Differences, 14 (1), 119-126.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C. ve Rosenblate, R. (1990). The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449–468.
  • Frost, R.O. ve Henderson, K.J. (1991). Perfectionism and Reactions to Athletic Competition. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13 (4), 323–335.
  • Fry, P. S. (1995). Perfectionism, Humor, and Optimism as Moderators of Health Outcomes and Determinants of Coping Styles of Women Executives. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 121 (2), 211–245.
  • Gao, Y., Shi, J., Niu, Q. ve Wang, L. (2013). Work–Family Conflict and Job Satisfaction: Emotional Intelligence as a Moderator. Stress and Health, 29 (3), 222-228.
  • Greenidge, D. ve Coyne, I. (2014). Job Stressors and Voluntary Work Behaviours: Mediating Effect of Emotion and Moderating Roles of Personality and Emotional Intelligence. Human Resource Management Journal, 24 (4), 479-495.
  • Grzegorek, J. L., Slaney, R. B., Franze, S. ve Rice, K. R. (2004). Self-Criticism, Dependency, Self-Esteem, and Grade-Point Average Satisfaction among Clusters of Perfectionists and Non-Perfectionists. Journal of Counseling Psychology, 51 (2), 192-200.
  • Gürbüz, S. (2021). Sosyal Bilimlerde Aracı, Düzenleyici ve Durumsal Etki Analizleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F. Jr., Black, W. C. Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis, New Jersey, Prentice-Hall International Inc.
  • Hakanen, J.J., Bakker, A.B. ve Demerouti, E. (2005). How Dentists Cope With Their Job Demands and Stay Engaged: The Moderating Role of Job Resources. European Journal of Oral Sciences, 113 (6), 479-487.
  • Hart, B. A., Gilner, F. H., Handal, P. J. ve Gfeller, J. D. (1998). The Relationship Between Perfectionism and Self-Efficacy. Personality and Individual Differences, 24 (1), 109-113.
  • Havuz, Ş. ve Erbay, E. Ö. (2021). Çalışan Tutkunluğuyla Performans Arasındaki İlişkide Lider Mükemmeliyetçiliğinin Düzenleyici Rolü. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3 (2), 193-202.
  • Hayes, A. F. (2013). An Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach, New York: Guilford Press.
  • Heslin, P.A. ve Klehe, U.C. (2006). Self-efficacy. S. G. Rogelberg (Ed.), Encyclopedia of Industrial/Organizational Psychology içinde, (s.705-708). Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Hewitt, P. L. ve Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the Self and Social Contexts: Conceptualization, Assessment, and Association with Psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (3), 456-470.
  • Hirschi, A. (2012). Callings and Work Engagement: Moderated Mediation Model of Work Meaningfulness, Occupational Identity, and Occupational Self-Efficacy. Journal of Counseling Psychology, 59 (3), 479–485.
  • Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress. American Psychologist, 44, 513–524.
  • Hobfoll, S. E. (2002). Social and Psychological Resources and Adaptation. Review of General Psychology, 6, 307–324.
  • Homan, A. C., Hollenbeck, J. R., Humphrey, S. E., Knippenberg, D. V., Ilgen, D. R. ve Van Kleef, G. A. (2008). Facing Differences with an Open Mind: Openness to Experience, Salience of İntragroup Differences, and Performance of Diverse Work Groups. Academy of Management Journal, 51 (6), 1204-1222.
  • Horney, K. (1950). Neurosis and Human Growth, New York: Norton.
  • Jose, P. E. (2013). Doing Statistical Mediation and Moderation, New York: Guilford Press.
  • Judge, T. A., Jackson, C. L., Shaw, J. C., Scott, B. A. ve Rich, B. L. (2007). Self-Efficacy and Work-Related Performance: The Integral Role of Individual Differences. Journal of Applied Psychology, 92 (1), 107-127.
  • Kalkan, M. ve Kaya, S. N. (2007). Evlilik Öncesi İlişkileri Değerlendirme Ölçeğinin (EÖİDÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3 (11), 35-40.
  • Kanten, P. ve Yesiltas, M. (2015). The Effects of Positive and Negative Perfectionism on Work Engagement, Psychological Well-Being and Emotional Exhaustion. Procedia Economics and Finance, 23, 1367-1375.
  • Karagonlar, G., Öztürk, E. B. ve Özmen, Ö. N. (2015). Çalışanın Örgütle Sosyal Mübadele Algısı ve İşten Ayrılma Niyeti: İşe Cezbolmanın ve Öz Yeterliliğin Rolü. ODTÜ Gelişme Dergisi, 42 (Aralık), 411-433.
  • Kenek, G. (2021). Dönüştürücü Liderlik, Yenilikçi Örgüt Kültürü, İş Özellikleri ve İşle Bütünleşme İlişkisi: İş Tatmininin ve Deneyime Açıklık Kişilik Özelliğinin Rolü, Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kerse, G. ve Karabey, C. N. (2019). Örgütsel Sinizm ve Özdeşleşme Bağlamında Algılanan Örgütsel Desteğin İşe Bağlanma ve Politik Davranış Algısına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14 (1), 83-108.
  • Kim, H. J., Shin, K. H. ve Swanger, N. (2009). Burnout and Engagement: A Comparative Analysis Using the Big Five Personality Dimensions. International Journal of Hospitality Management, 28 (1), 96-104.
  • Komarraju, M. ve Karau, S. J. (2005). The Relationship between The Big Five Personality Traits and Academic Motivation. Personality and Individual Differences, 39 (3), 557-567.
  • Kung, C. S. ve Chan, C. K. (2014). Differential Roles of Positive and Negative Perfectionism in Predicting Occupational Eustress and Distress. Personality and Individual Differences, 58, 76-81.
  • Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J. ve Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and Work Engagement: Do Individual Differences Make a Difference?. Personality and Individual Differences, 40 (3), 521-532.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate statistics: Use and Interpretation, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Lim, J. S., Choe, M. J., Zhang, J. ve Noh, G. Y. (2020). The Role of Wishful Identification, Emotional Engagement, and Parasocial Relationships in Repeated Viewing of Live-Streaming Games: A Social Cognitive Theory Perspective. Computers in Human Behavior, 108, 106327.
  • Lorente, L., Salanova, M., Martínez, I. M. ve Vera, M. (2014). How Personal Resources Predict Work Engagement and Self‐Rated Performance Among Construction Workers: A Social Cognitive Perspective. International Journal of Psychology, 49 (3), 200-207.
  • Luthans, F. ve Youssef, C. M. (2007). Emerging Positive Organizational Behavior. Journal of Management, 33 (3), 321–349.
  • Mackinnon, D. P., Lockwood, C. M. ve Williams, J. (2004). Confidence Limits For The Indirect Effect: Distribution of The Product and Resampling Methods. Multivariate Behavioral Research, 39 (1), 99-128.
  • Maslach, C. ve Leiter, M. P. (2008). Early Predictors Of Job Burnout and Engagement. Journal of Applied Psychology, 93 (3), 498-512.
  • McCrae, R. R. (1987). Creativity, Divergent Thinking, and Openness to Experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (6), 1258–1265.
  • McCrae, R.R. ve Costa, P.T. (1997) Conceptions and correlates of openness to experience. R. Hogan, R. Johnson ve S. Briggs (Eds.), Handbook of Personality Psychology içinde, (s. 825–847). California: Academic Press.
  • Mertler, C. A. ve Vannatta Reinhart, R. (2017). Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application and Interpretation, New York: Routledge Taylor & Francis.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mills, G. E. ve Gay, L. R. (2019). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications, New Jersey: Pearson.
  • Muller, D., Judd, C. M. ve Yzerbyt, V. Y. (2005). When Moderation is Mediated and Mediation is Moderated. Journal of Personality and Social Psychology, 89 (6), 852-863.
  • Nellestijn, E. (2019). The Effect of Job Insecurity on the Well-Being of Employees The Relationship between Job Insecurity, Burnout, and Work Engagement and the Moderating Role of Age and Openness to Experience, Master's thesis, Holland: Utrecht University.
  • Özdemir, M. ve Doğan, A. (2021). Bireylerin Çalışma Düşüncesine Göre İşe Tutkunluk Düzeyindeki Farklılığın İncelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13 (3), 2203-2222.
  • Özer, Ö., Saygılı, M. ve Uğurluoğlu, Ö. (2015). Sağlık Çalışanlarının İşe Cezbolma Düzeylerinin Belirlenmesine İlişkin Bir Araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 3 (3), 261-272.
  • Peterson, E. R. ve Whiteman, M. C. (2007). I think I can, I think I can…: The Interrelationships among Self-Assessed Intelligence, Self-Concept, Self-Efficacy and The Personality Trait Intellect in University Students in Scotland and New Zealand. Personality and Individual Differences, 43 (4), 959-968.
  • Preacher, K. J., Rucker, D. D., ve Hayes, A. F. (2007). Addressing Moderated Mediation Hypotheses: Theory, Methods, and Prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42 (1), 185-227.
  • Ram, A. (2005). The Relationship of Positive and Negative Perfectionism to Academic Achievement, Achievement Motivation, and Well-Being in Tertiary Students, Master Thesis, New Zeland: University of Canterbury.
  • Rice, K. G., Ashby, J. S. ve Slaney, R. B. (1998). Self-Esteem as a Mediator between Perfectionism and Depression: A Structural Equations Analysis. Journal of Counseling Psychology, 45 (3), 304–314.
  • Rich, B. L., Lepine, J. A. ve Crawford, E. R. (2010). Job Engagement: Antecedents and Effects on Job Performance. Academy of Management Journal, 53, 617– 635.
  • Sánchez-Cardona, I., Rodriguez-Montalbán, R., Acevedo-Soto, E., Lugo, K. N., Torres-Oquendo, F. ve Toro-Alfonso, J. (2012). Self-Efficacy and Openness to Experience as Antecedent of Study Engagement: An Exploratory Analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2163-2167.
  • Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. ve Salanova, M. (2006). The Measurement of Work Engagement with a Short Questionnaire: A Cross-National Study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701-716.
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V. ve Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3 (1), 71-92.
  • Schaufeli, W. B. ve Bakker, A. (2004). Job Demands, Job Resources, and Their Relationship with Burnout and Engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational Behavior, 25, 293–315.
  • Schmitt, D. P., Allik, J., McCrae, R. R. ve Benet-Martínez, V. (2007). The Geographic Distribution of Big Five Personality Traits: Patterns and Profiles of Human Self-Description Across 56 Nations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38 (2), 173-212.
  • Schwarzer, R. ve Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy Scale. J. Weinman, S. Wright ve M. Johnston, (Eds.), Measures in Health Psychology: A User’s Portfolio: Causal and Control Beliefs içinde, (s. 35-37). Windsor, UK: Nfer-Nelson.
  • Shim, S. S., Rubenstein, L. D. ve Drapeau, C. W. (2016). When Perfectionism is Coupled with Low Achievement: The Effects on Academic Engagement and Help Seeking in Middle School. Learning and Individual Differences, 45, 237-244.
  • Silgado, J., Timpano, K. R., Buckner, J. D. ve Schmidt, N. B. (2010). Social Anxiety and Bulimic Behaviors: The Moderating Role of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 34, 487-492.
  • Söylemez, N. (2017). Migren Hastalarının Ameliyat Öncesi Yaşam Doyumları ile Öz Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yüksek lisans tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi. Stajkovic, A. D. ve Luthans, F. (1998). Self-Efficacy and Work-Related Performance: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 124 (2), 240-261.
  • Stoeber, J. ve Damian, L. E. (2016). Perfectionism in Employees: Work Engagement, Workaholism, and Burnout. F. M. Sirois ve D. S. Molnar (Eds.), Perfectionism, Health, and Well-Being içinde (s. 265-283). New York: Springer.
  • Stoeber, J. ve Otto, K. (2006). Positive Conceptions of Perfectionism: Approaches, Evidence, Challenges. Personality and Social Psychology Review, 10 (4), 295-319.
  • Stoeber, J. ve Rambow, A. (2007). Perfectionism in Adolescent School Students: Relations with Motivation, Achievement, and Well-Being. Personality and Individual Differences, 42 (7), 1379-1389.
  • Stricker, J., Buecker, S., Schneider, M. ve Preckel, F. (2019). Multidimensional Perfectionism and the Big Five Personality Traits: A Meta–Analysis. European Journal of Personality, 33 (2), 176-196.
  • Sweetman, D. ve Luthans, F. (2010). The Power of Positive Psychology: Psychological Capital and Work Engagement. A. B. Bakker ve M. P. Leiter (Eds.), Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research içinde, (s. 54–68) Hove: Psychology Press.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson.
  • Taylor, S. E. ve Stanton, A. L. (2007). Coping Resources, Coping Processes, and Mental Health. Annual Review of Clinical Psychology, 3, 377–401.
  • Tziner, A. ve Tanami, M. (2013). Examining the Links between Attachment, Perfectionism, and Job Motivation Potential with Job Engagement and Workaholism. Journal of Work and Organizational Psychology, 29 (2), 65-74.
  • Ülbeği, İ. D., İplik, E. ve Yalçın, A. (2018). Etik Liderliğin İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisinde İşe Adanmanın Rolü. Sayıştay Dergisi, (111), 173-195.
  • Vatansever Durmaz, İ. B. (2019). Havayolu yolcu taşımacılığı sektöründe algılanan stres ve işle bütünleşme arasındaki ilişkinin işten ayrılma kararına etkisi. Al-Farabi International Journal on Social Sciences, 3 (1), 59-69.
  • Wang, K. T., Wong, Y. J. ve Fu, C. C. (2013). Moderation Effects of Perfectionism and Discrimination on Interpersonal Factors and Suicide Ideation. Journal of Counseling Psychology, 60 (3), 367-378.
  • Wei, M., Mallinckrodt, B., Russell, D. W. ve Abraham, W. T. (2004). Maladaptive Perfectionism as a Mediator and Moderator between Adult Attachment and Depressive Mood. Journal of Counseling Psychology, 51 (2), 201-212.
  • West, S. G., Finch, J. F. ve Curran, P. J. (1995). Structural Equation Models with Nonnormal Variables: Problems and Remedies. R. H. Hoyle (Ed.), Structural Equation Modeling: Concepts, Issues, and Applications içinde, (s. 56-75), London: Sage Publications.
  • Worthington, R. L. ve Whittaker, T. A. (2006). Scale Development Research: A Content Analysis and Recommendations for Best Practices. The Counseling Psychologist, 34 (6), 806-838.
  • Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E. ve Schaufeli, W. B. (2007). The Role of Personal Resources in the Job Demands-Resources Model. International Journal of Stress Management, 14 (2), 121–141.
  • Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E. ve Schaufeli, W. B. (2009). Reciprocal Relationships between Job Resources, Personal Resources, and Work Engagement. Journal of Vocational Behavior, 74 (3), 235–244.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46 (Özel sayı), 74-85.
  • Yeşiltaş, M. D. ve İmadoğlu, T. (2020). Kamu Sektöründeki Çalışanların Etik Konum Algılarının Makyavelizm Eğilimlerinin ve İşe Angaje Olma Davranışlarının İncelenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 8 (4), 204-239.
  • Zhang, Y., Gan, Y. ve Cham, H. (2007). Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis. Personality and Individual Differences, 43 (6), 1529-1540.

THE ROLES OF SELF-EFFICACY AND PERFECTIONISM IN THE RELATIONSHIP BETWEEN OPENNESS TO EXPERIENCE AND WORK ENGAGEMENT: MODERATED MEDIATON MODEL

Yıl 2023, Cilt: 21 Sayı: 50, 1017 - 1047, 20.10.2023
https://doi.org/10.35408/comuybd.1264033

Öz

The main purpose of the current research is to examine the direct and indirect of openness to experience on work engagement (through self-efficacy) and conditional effects of perfectionism in the context of the moderated mediation model. The study included quantitative research methods. The analysis is included data from 539 participants consisting of academicians and teachers. The study hypotheses are tested using Hayes Process Macro Extension (Model 58). It had been determined that openness to experience positively effects self-efficacy and work engagement moreover, self-efficacy has a positive effect on work engagement in the research results. Furthermore, it has been found that perfectionism has a moderating effect in the link between openness to experience and self-efficacy. It was discovered that openness to experience had a a statistically significant positive effect on self-efficacy in the low perfectionism condition, but had a statistically significant negative effect on self-efficacy in the high perfectionism condition and had no statistical effect on self-efficacy in the medium perfectionism condition. It was observed that perfectionism has a moderating role between self-efficacy and work engagement. It was discovered that self-efficacy had a statistically significant positive effect on work engagement in the low and medium perfectionism conditions, but had no statistically significant effect on work engagement in the high perfectionism condition. The indirect positive effect of openness to experience on work engagement via self-efficacy has been revealed to be significant only in the low level of perfectionism condition. Since the pairwase contrast are significant only in the low and medium perfectionism conditions, it was revealed that the indirect effects of openness to experience on work engagement through self-efficacy are conditional on perfectionism levels in low and moderate perfectionists; the indirect effects of openness to experience on work engagement through self-efficacy are not conditional on perfectionism levels in high perfectionists.

Kaynakça

  • Aiken, L.R. (1994). Psychological Testing and Assessment, Boston: Allyn and Bacon.
  • Akdoğan, F. ve Yeşiltaş, M. D. (2022). Çalışanların Örgütsel Demokrasi Algılarının Bağlamsal Performansa Etkisinde İşe Bağlılığın Aracılık Rolü. 3. Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57 (4), 3479-3498.
  • Akhtar, R., Boustani, L., Tsivrikos, D. ve Chamorro-Premuzic, T. (2015). The Engageable Personality: Personality and Trait EI as Predictors of Work Engagement. Personality and Individual Differences, 73, 44-49.
  • Allen, B. P. (1990). Personality, Social and Biological Perspectives on Personal Adjustment, Belmont, CA: Brooks/Cole.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Ardıç, K. ve Polatçı, S. (2009). Tükenmişlik Sendromu ve Madalyonun Öbür Yüzü: İşle Bütünleşme. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, (32), 21-46.
  • Arslan, E. T. ve Demir, H. (2017). İşe Angaje Olma ve İş Tatmini Arasındaki İlişki: Hekim ve Hemşireler Üzerine Nicel Bir Araştırma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 24 (2), 371-389.
  • Attridge, M. (2009). Measuring and Managing Employee Work Engagement: A Review of the Research and Business Literature. Journal of Workplace Behavioral Health, 24, 383-398.
  • Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe’ye Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113–131.
  • Baer, M. ve Oldham, G. R. (2006). The Curvilinear Relation between Experienced Creative Time Pressure and Creativity: Moderating Effects of Openness To Experience and Support for Creativity. Journal of Applied Psychology, 91 (4), 963–970.
  • Bakker, A. B. (2011). An Evidence-Based Model of Work Engagement. Current Directions in Psychological Science, 20 (4), 265-269.
  • Bakker, A. B. ve Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources Model: State of the Art. Journal of Managerial Psychology, 22 (3), 309–328.
  • Bakker, A. B., Sanz Vergel, A. I. ve Kuntze, J. (2015). Student Engagement and Performance: A Weekly Diary Study on the Role of Openness. Motivation and Emotion, 39 (1), 49-62.
  • Bakker, A.B. ve Demerouti, E. (2008). Towards a Model of Work Engagement. Career Development International, 13 (3), 209-223.
  • Balcı, O. ve Ağ, C. (2020). Örgütsel Özdeşleşme ve İşten Ayrılma Niyetinin Çalışmaya Tutkunluk Üzerindeki Etkisi. Turkish Studies-Economy, 15 (3), 1195-1213.
  • Bandura, A. (1984). Representing Personal Determinants in Causal Structures. Psychological Review, 91 (4), 508–511.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman.
  • Bandura, A. (2006). Toward a Psychology of Human Agency. Perspectives on Psychological Science, 1 (2), 164–180.
  • Bayram, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları, İstanbul: Ezgi Kitapevi.
  • Beauregard, T. A. (2012). Perfectionism, Self‐Efficacy and OCB: The Moderating Role of Gender. Personnel Review, 41 (5), 590-608.
  • Beghetto, R. (2006). Creative Self-Efficacy: Correlates in Middle and Secondary Students. Creativity Research Journal, 18 (4), 447-457.
  • Benet-Martínez, V. ve John, O. P. (1998). Los Cinco Grandes across Cultures and Ethnic Groups: Multitrait-Multimethod Analyses of the Big Five in Spanish and English. Journal of Personality and Social Psychology, 75 (3), 729-750.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8 (4), 470-483.
  • Caprara, G.V., Vecchione, M., Alessandri, G., Gerbino, M. ve Barbaranelli, C. (2011). The Contribution of Personality Traits and Self-Efficacy Beliefs to Academic Achievement: A Longitudinal Study. British Journal of Educational Psychology, 81 (1), 78-96.
  • Cengiz, H. (2022). Duygusal Zekâ Özelliğinin İş Aile Çatışmasına Etkisinde Uyumlu Mükemmeliyetçiliğin Düzenleyici Rolü. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22 (3), 1282-1295.
  • Chen, I. S. (2016). Examining the Linkage between Creative Self-Efficacy and Work Engagement: The Moderating Role of Openness To Experience. Baltic Journal of Management, 11 (4), 516-534.
  • Childs, J. H. ve Stoeber, J. (2010). Self-Oriented, Other-Oriented, and Socially Prescribed Perfectionism in Employees: Relationships with Burnout and Engagement. Journal of Workplace Behavioral Health, 25 (4), 269-281.
  • Costa, P. T. ve McCrae, R. R. (1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO—PI—R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO—FFI) Professional Manual, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi.
  • Del Líbano, M., Llorens, S., Salanova, M. ve Schaufeli, W. B. (2012). About the Dark and Bright Sides of Self-Efficacy: Workaholism and Work Engagement. The Spanish Journal of Psychology, 15 (2), 688-701.
  • Demerouti, E., Bakker, A. B., Nachreiner, F. ve Schaufeli, W. B. (2001). The Job Demands-Resources Model of Burnout. Journal of Applied Psychology, 86 (3), 499–512.
  • Deuling, J. K. ve Burns, L. (2017). Perfectionism and Work-Family Conflict: Self-Esteem and Self-Efficacy as Mediator. Personality and Individual Differences, 116, 326-330.
  • Dykstra, E.E. (2006). Relationship of Perfectionism and Gender to Academic Performance and Social Functioning in Adolescents. Doctor of Philosophy, Indiana University.
  • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error. Journal Of Marketing Research, 18 (1), 39-50.
  • Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., Mattia, J. I. ve Neubauer, A. L. (1993). A Comparison of Two Measures of Perfectionism. Personality and Individual Differences, 14 (1), 119-126.
  • Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C. ve Rosenblate, R. (1990). The Dimensions of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449–468.
  • Frost, R.O. ve Henderson, K.J. (1991). Perfectionism and Reactions to Athletic Competition. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13 (4), 323–335.
  • Fry, P. S. (1995). Perfectionism, Humor, and Optimism as Moderators of Health Outcomes and Determinants of Coping Styles of Women Executives. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 121 (2), 211–245.
  • Gao, Y., Shi, J., Niu, Q. ve Wang, L. (2013). Work–Family Conflict and Job Satisfaction: Emotional Intelligence as a Moderator. Stress and Health, 29 (3), 222-228.
  • Greenidge, D. ve Coyne, I. (2014). Job Stressors and Voluntary Work Behaviours: Mediating Effect of Emotion and Moderating Roles of Personality and Emotional Intelligence. Human Resource Management Journal, 24 (4), 479-495.
  • Grzegorek, J. L., Slaney, R. B., Franze, S. ve Rice, K. R. (2004). Self-Criticism, Dependency, Self-Esteem, and Grade-Point Average Satisfaction among Clusters of Perfectionists and Non-Perfectionists. Journal of Counseling Psychology, 51 (2), 192-200.
  • Gürbüz, S. (2021). Sosyal Bilimlerde Aracı, Düzenleyici ve Durumsal Etki Analizleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hair, J. F. Jr., Black, W. C. Babin, B. J. ve Anderson, R. E. (2010). Multivariate Data Analysis, New Jersey, Prentice-Hall International Inc.
  • Hakanen, J.J., Bakker, A.B. ve Demerouti, E. (2005). How Dentists Cope With Their Job Demands and Stay Engaged: The Moderating Role of Job Resources. European Journal of Oral Sciences, 113 (6), 479-487.
  • Hart, B. A., Gilner, F. H., Handal, P. J. ve Gfeller, J. D. (1998). The Relationship Between Perfectionism and Self-Efficacy. Personality and Individual Differences, 24 (1), 109-113.
  • Havuz, Ş. ve Erbay, E. Ö. (2021). Çalışan Tutkunluğuyla Performans Arasındaki İlişkide Lider Mükemmeliyetçiliğinin Düzenleyici Rolü. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3 (2), 193-202.
  • Hayes, A. F. (2013). An Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach, New York: Guilford Press.
  • Heslin, P.A. ve Klehe, U.C. (2006). Self-efficacy. S. G. Rogelberg (Ed.), Encyclopedia of Industrial/Organizational Psychology içinde, (s.705-708). Thousand Oaks: Sage Publication.
  • Hewitt, P. L. ve Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the Self and Social Contexts: Conceptualization, Assessment, and Association with Psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (3), 456-470.
  • Hirschi, A. (2012). Callings and Work Engagement: Moderated Mediation Model of Work Meaningfulness, Occupational Identity, and Occupational Self-Efficacy. Journal of Counseling Psychology, 59 (3), 479–485.
  • Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress. American Psychologist, 44, 513–524.
  • Hobfoll, S. E. (2002). Social and Psychological Resources and Adaptation. Review of General Psychology, 6, 307–324.
  • Homan, A. C., Hollenbeck, J. R., Humphrey, S. E., Knippenberg, D. V., Ilgen, D. R. ve Van Kleef, G. A. (2008). Facing Differences with an Open Mind: Openness to Experience, Salience of İntragroup Differences, and Performance of Diverse Work Groups. Academy of Management Journal, 51 (6), 1204-1222.
  • Horney, K. (1950). Neurosis and Human Growth, New York: Norton.
  • Jose, P. E. (2013). Doing Statistical Mediation and Moderation, New York: Guilford Press.
  • Judge, T. A., Jackson, C. L., Shaw, J. C., Scott, B. A. ve Rich, B. L. (2007). Self-Efficacy and Work-Related Performance: The Integral Role of Individual Differences. Journal of Applied Psychology, 92 (1), 107-127.
  • Kalkan, M. ve Kaya, S. N. (2007). Evlilik Öncesi İlişkileri Değerlendirme Ölçeğinin (EÖİDÖ) Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 3 (11), 35-40.
  • Kanten, P. ve Yesiltas, M. (2015). The Effects of Positive and Negative Perfectionism on Work Engagement, Psychological Well-Being and Emotional Exhaustion. Procedia Economics and Finance, 23, 1367-1375.
  • Karagonlar, G., Öztürk, E. B. ve Özmen, Ö. N. (2015). Çalışanın Örgütle Sosyal Mübadele Algısı ve İşten Ayrılma Niyeti: İşe Cezbolmanın ve Öz Yeterliliğin Rolü. ODTÜ Gelişme Dergisi, 42 (Aralık), 411-433.
  • Kenek, G. (2021). Dönüştürücü Liderlik, Yenilikçi Örgüt Kültürü, İş Özellikleri ve İşle Bütünleşme İlişkisi: İş Tatmininin ve Deneyime Açıklık Kişilik Özelliğinin Rolü, Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Kerse, G. ve Karabey, C. N. (2019). Örgütsel Sinizm ve Özdeşleşme Bağlamında Algılanan Örgütsel Desteğin İşe Bağlanma ve Politik Davranış Algısına Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14 (1), 83-108.
  • Kim, H. J., Shin, K. H. ve Swanger, N. (2009). Burnout and Engagement: A Comparative Analysis Using the Big Five Personality Dimensions. International Journal of Hospitality Management, 28 (1), 96-104.
  • Komarraju, M. ve Karau, S. J. (2005). The Relationship between The Big Five Personality Traits and Academic Motivation. Personality and Individual Differences, 39 (3), 557-567.
  • Kung, C. S. ve Chan, C. K. (2014). Differential Roles of Positive and Negative Perfectionism in Predicting Occupational Eustress and Distress. Personality and Individual Differences, 58, 76-81.
  • Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J. ve Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and Work Engagement: Do Individual Differences Make a Difference?. Personality and Individual Differences, 40 (3), 521-532.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. ve Morgan, G. A. (2005). SPSS for Intermediate statistics: Use and Interpretation, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Lim, J. S., Choe, M. J., Zhang, J. ve Noh, G. Y. (2020). The Role of Wishful Identification, Emotional Engagement, and Parasocial Relationships in Repeated Viewing of Live-Streaming Games: A Social Cognitive Theory Perspective. Computers in Human Behavior, 108, 106327.
  • Lorente, L., Salanova, M., Martínez, I. M. ve Vera, M. (2014). How Personal Resources Predict Work Engagement and Self‐Rated Performance Among Construction Workers: A Social Cognitive Perspective. International Journal of Psychology, 49 (3), 200-207.
  • Luthans, F. ve Youssef, C. M. (2007). Emerging Positive Organizational Behavior. Journal of Management, 33 (3), 321–349.
  • Mackinnon, D. P., Lockwood, C. M. ve Williams, J. (2004). Confidence Limits For The Indirect Effect: Distribution of The Product and Resampling Methods. Multivariate Behavioral Research, 39 (1), 99-128.
  • Maslach, C. ve Leiter, M. P. (2008). Early Predictors Of Job Burnout and Engagement. Journal of Applied Psychology, 93 (3), 498-512.
  • McCrae, R. R. (1987). Creativity, Divergent Thinking, and Openness to Experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (6), 1258–1265.
  • McCrae, R.R. ve Costa, P.T. (1997) Conceptions and correlates of openness to experience. R. Hogan, R. Johnson ve S. Briggs (Eds.), Handbook of Personality Psychology içinde, (s. 825–847). California: Academic Press.
  • Mertler, C. A. ve Vannatta Reinhart, R. (2017). Advanced and Multivariate Statistical Methods: Practical Application and Interpretation, New York: Routledge Taylor & Francis.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mills, G. E. ve Gay, L. R. (2019). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications, New Jersey: Pearson.
  • Muller, D., Judd, C. M. ve Yzerbyt, V. Y. (2005). When Moderation is Mediated and Mediation is Moderated. Journal of Personality and Social Psychology, 89 (6), 852-863.
  • Nellestijn, E. (2019). The Effect of Job Insecurity on the Well-Being of Employees The Relationship between Job Insecurity, Burnout, and Work Engagement and the Moderating Role of Age and Openness to Experience, Master's thesis, Holland: Utrecht University.
  • Özdemir, M. ve Doğan, A. (2021). Bireylerin Çalışma Düşüncesine Göre İşe Tutkunluk Düzeyindeki Farklılığın İncelenmesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 13 (3), 2203-2222.
  • Özer, Ö., Saygılı, M. ve Uğurluoğlu, Ö. (2015). Sağlık Çalışanlarının İşe Cezbolma Düzeylerinin Belirlenmesine İlişkin Bir Araştırma. Business & Management Studies: An International Journal, 3 (3), 261-272.
  • Peterson, E. R. ve Whiteman, M. C. (2007). I think I can, I think I can…: The Interrelationships among Self-Assessed Intelligence, Self-Concept, Self-Efficacy and The Personality Trait Intellect in University Students in Scotland and New Zealand. Personality and Individual Differences, 43 (4), 959-968.
  • Preacher, K. J., Rucker, D. D., ve Hayes, A. F. (2007). Addressing Moderated Mediation Hypotheses: Theory, Methods, and Prescriptions. Multivariate Behavioral Research, 42 (1), 185-227.
  • Ram, A. (2005). The Relationship of Positive and Negative Perfectionism to Academic Achievement, Achievement Motivation, and Well-Being in Tertiary Students, Master Thesis, New Zeland: University of Canterbury.
  • Rice, K. G., Ashby, J. S. ve Slaney, R. B. (1998). Self-Esteem as a Mediator between Perfectionism and Depression: A Structural Equations Analysis. Journal of Counseling Psychology, 45 (3), 304–314.
  • Rich, B. L., Lepine, J. A. ve Crawford, E. R. (2010). Job Engagement: Antecedents and Effects on Job Performance. Academy of Management Journal, 53, 617– 635.
  • Sánchez-Cardona, I., Rodriguez-Montalbán, R., Acevedo-Soto, E., Lugo, K. N., Torres-Oquendo, F. ve Toro-Alfonso, J. (2012). Self-Efficacy and Openness to Experience as Antecedent of Study Engagement: An Exploratory Analysis. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2163-2167.
  • Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. ve Salanova, M. (2006). The Measurement of Work Engagement with a Short Questionnaire: A Cross-National Study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701-716.
  • Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V. ve Bakker, A. B. (2002). The Measurement of Engagement and Burnout: A Two Sample Confirmatory Factor Analytic Approach. Journal of Happiness Studies, 3 (1), 71-92.
  • Schaufeli, W. B. ve Bakker, A. (2004). Job Demands, Job Resources, and Their Relationship with Burnout and Engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational Behavior, 25, 293–315.
  • Schmitt, D. P., Allik, J., McCrae, R. R. ve Benet-Martínez, V. (2007). The Geographic Distribution of Big Five Personality Traits: Patterns and Profiles of Human Self-Description Across 56 Nations. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38 (2), 173-212.
  • Schwarzer, R. ve Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy Scale. J. Weinman, S. Wright ve M. Johnston, (Eds.), Measures in Health Psychology: A User’s Portfolio: Causal and Control Beliefs içinde, (s. 35-37). Windsor, UK: Nfer-Nelson.
  • Shim, S. S., Rubenstein, L. D. ve Drapeau, C. W. (2016). When Perfectionism is Coupled with Low Achievement: The Effects on Academic Engagement and Help Seeking in Middle School. Learning and Individual Differences, 45, 237-244.
  • Silgado, J., Timpano, K. R., Buckner, J. D. ve Schmidt, N. B. (2010). Social Anxiety and Bulimic Behaviors: The Moderating Role of Perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 34, 487-492.
  • Söylemez, N. (2017). Migren Hastalarının Ameliyat Öncesi Yaşam Doyumları ile Öz Yeterlilikleri Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Yüksek lisans tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi. Stajkovic, A. D. ve Luthans, F. (1998). Self-Efficacy and Work-Related Performance: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 124 (2), 240-261.
  • Stoeber, J. ve Damian, L. E. (2016). Perfectionism in Employees: Work Engagement, Workaholism, and Burnout. F. M. Sirois ve D. S. Molnar (Eds.), Perfectionism, Health, and Well-Being içinde (s. 265-283). New York: Springer.
  • Stoeber, J. ve Otto, K. (2006). Positive Conceptions of Perfectionism: Approaches, Evidence, Challenges. Personality and Social Psychology Review, 10 (4), 295-319.
  • Stoeber, J. ve Rambow, A. (2007). Perfectionism in Adolescent School Students: Relations with Motivation, Achievement, and Well-Being. Personality and Individual Differences, 42 (7), 1379-1389.
  • Stricker, J., Buecker, S., Schneider, M. ve Preckel, F. (2019). Multidimensional Perfectionism and the Big Five Personality Traits: A Meta–Analysis. European Journal of Personality, 33 (2), 176-196.
  • Sweetman, D. ve Luthans, F. (2010). The Power of Positive Psychology: Psychological Capital and Work Engagement. A. B. Bakker ve M. P. Leiter (Eds.), Work Engagement: A Handbook of Essential Theory and Research içinde, (s. 54–68) Hove: Psychology Press.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics, Boston: Pearson.
  • Taylor, S. E. ve Stanton, A. L. (2007). Coping Resources, Coping Processes, and Mental Health. Annual Review of Clinical Psychology, 3, 377–401.
  • Tziner, A. ve Tanami, M. (2013). Examining the Links between Attachment, Perfectionism, and Job Motivation Potential with Job Engagement and Workaholism. Journal of Work and Organizational Psychology, 29 (2), 65-74.
  • Ülbeği, İ. D., İplik, E. ve Yalçın, A. (2018). Etik Liderliğin İş Tatmini ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisinde İşe Adanmanın Rolü. Sayıştay Dergisi, (111), 173-195.
  • Vatansever Durmaz, İ. B. (2019). Havayolu yolcu taşımacılığı sektöründe algılanan stres ve işle bütünleşme arasındaki ilişkinin işten ayrılma kararına etkisi. Al-Farabi International Journal on Social Sciences, 3 (1), 59-69.
  • Wang, K. T., Wong, Y. J. ve Fu, C. C. (2013). Moderation Effects of Perfectionism and Discrimination on Interpersonal Factors and Suicide Ideation. Journal of Counseling Psychology, 60 (3), 367-378.
  • Wei, M., Mallinckrodt, B., Russell, D. W. ve Abraham, W. T. (2004). Maladaptive Perfectionism as a Mediator and Moderator between Adult Attachment and Depressive Mood. Journal of Counseling Psychology, 51 (2), 201-212.
  • West, S. G., Finch, J. F. ve Curran, P. J. (1995). Structural Equation Models with Nonnormal Variables: Problems and Remedies. R. H. Hoyle (Ed.), Structural Equation Modeling: Concepts, Issues, and Applications içinde, (s. 56-75), London: Sage Publications.
  • Worthington, R. L. ve Whittaker, T. A. (2006). Scale Development Research: A Content Analysis and Recommendations for Best Practices. The Counseling Psychologist, 34 (6), 806-838.
  • Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E. ve Schaufeli, W. B. (2007). The Role of Personal Resources in the Job Demands-Resources Model. International Journal of Stress Management, 14 (2), 121–141.
  • Xanthopoulou, D., Bakker, A. B., Demerouti, E. ve Schaufeli, W. B. (2009). Reciprocal Relationships between Job Resources, Personal Resources, and Work Engagement. Journal of Vocational Behavior, 74 (3), 235–244.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46 (Özel sayı), 74-85.
  • Yeşiltaş, M. D. ve İmadoğlu, T. (2020). Kamu Sektöründeki Çalışanların Etik Konum Algılarının Makyavelizm Eğilimlerinin ve İşe Angaje Olma Davranışlarının İncelenmesi. Business & Management Studies: An International Journal, 8 (4), 204-239.
  • Zhang, Y., Gan, Y. ve Cham, H. (2007). Perfectionism, Academic Burnout and Engagement among Chinese College Students: A Structural Equation Modeling Analysis. Personality and Individual Differences, 43 (6), 1529-1540.
Toplam 114 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Aslan 0000-0001-5742-8938

Tuğba Soyman 0000-0002-7944-0986

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Aslan, A., & Soyman, T. (2023). DENEYİME AÇIKLIK VE İŞLE BÜTÜNLEŞME ARASINDAKİ İLİŞKİDE ÖZ-YETERLİĞİN VE MÜKEMMELİYETÇİLİĞİN ROLLERİ: DÜZENLEYİCİ ARACI MODEL. Yönetim Bilimleri Dergisi, 21(50), 1017-1047. https://doi.org/10.35408/comuybd.1264033

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,