Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 1019 - 1045, 30.09.2022
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129933

Öz

letişim teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler iletişim sektörünü doğrudan etkilemektedir. İletişim sektöründe tanımlanan birçok meslek grubu iletişim teknolojilerinin sunduğu yeni imkânlara dayalı olarak mesleki kural ve uygulamalar bakımından sürekli bir değişimle karşı karşıya kalmaktadır. Bu durum hem mesleğin kendisini ve hem de meslekte istihdam edilecek insan kaynağını sürekli günceli yakalamaya zorlamaktadır. Dolayısıyla bu alanda çalışan insan kaynağı, hem mesleki gelecek hem de bireysel beceri ve yeterlilikler bakımından belirsizlikler yaşayabilmektedir. Bu durum mesleki belirsizliği ve buna bağlı olarak mesleki kaygı durumunu ortaya çıkarabilmektedir.
Bu çalışma gazetecilik bölümünde okuyan üniversite öğrencilerinin son dönemde mesleki olarak yoğun bir şekilde yaşanan dijitalleşme ve dijital dönüşüm süreçlerine bağlı olarak mesleki kaygı durumlarını ele almaktadır. Bu amaçla Süleyman Demirel Üniversitesi Gazetecilik Bölümünde okuyan 231 öğrencinin katılımıyla bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğrencilerin dijitalleşme ve dijital dönüşümle ilgili algıları tanımlanmış ve bu algıların öğrencilerin meslek kaygıları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu bağlamda araştırmada öğrencilerin dijitalleşmeyle ilgili algıları “dijital eğitim”, “mesleki değersizleşme”, “dijital beceri”, “erişim” ve “maliyet” olmak üzere beş ayrı faktör olarak tanımlanmıştır. Bu faktörlerin öğrencilerin gazetecilik meslek kaygıları üzerindeki etkilerine bakıldığında ise genel olarak “mesleki değersizleşme”, “erişim” ve “maliyet” faktörlerinin araştırmaya katılan öğrencilerin mesleki kaygılarında anlamlı ve pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğu görülmüştür

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2013). İnternet’in Gazeteciliğe Getirdiği Yenilikler. Selçuk İletişim, 5(1), 30-41.
  • Başaran, F. (2014). Yeni iletişim teknolojileri, alternatif iletişim olanakları. Mülkiye Dergisi, 34(269), 255-270.
  • Berger, R., Romeo, M., Gidion, G., & Poyato, L. (2016). Media Use and Technostress. İçinde I. L. Gómez Chova, G. Chova, A. L. Martínez, & I. C.- del Torres (Ed.), 10th International Technology, Education and Development Conference. IATED Academy. https://doi.org/10.21125/inted.2016.1092
  • Birsen, H. (2013). İnternet Yayıncılığı Nedir? İçinde H. İ. Gürcan (Ed.), İnternet yayıncılığı (ss. 2-21). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Çark, Ö. (2020). Dijital Dönüşümün İşgücü ve Meslekler Üzerindeki Etkileri. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 4(1), 1-19.
  • Çetikaya, A. (2017). Basın İşletmelerinde Çevrimici Gazetecilik ile İstihdam ve İşgücü Becerilerinin Dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 380-398.
  • Çetinkuş, H., & Keleş, N. (2018). Muhabir / Habercinin Temel Kitabı. Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Dijital. (2022). İçinde Türk Dil Kurumu Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
  • Doğan, U., & Karakuş, Y. (2016). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımının Yordayıcısı Olarak Çok Boyutlu Yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 60(1), 57-71.
  • Ellonen, N., & Nätti, J. (2015). Job İnsecurity and The Unemployment Rate: Microand Macro-Level Predictors of Perceived Job İnsecurity Among Finnish Employees 1984–2008. Economic and Industrial Democracy, 36, 51-71.
  • Erdoğan, İ. (2021). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Mesleki Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskiyeni Dergisi, 45, 797-818.
  • Fırat, F. (2018). İnternet Habercı̇lı̇ğı̇nde Yapay Zeka Teknolojı̇sı̇ Kullanımı: Robot Gazetecı̇lı̇k [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Genç, H. (2010). İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş 2.0 Uygulamaları. 481-487.
  • Güllüpunar, H. (2010). Siyasal İletişim ve Aday İmajı. Eğitim Kitabevi.
  • Karagöz, U. (2016). Dijital Dönüşüm ve Türkiye. İdarecinin Sesi, 1(171), 71-75.
  • Kayış, A. (2006). Güvenilirlik Analizi. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss. 403-419). Asil Yayıncılık.
  • Kurtulmuş, K. (2006). Araştırma Yöntemleri. Türkmen Kitabevi.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve Net.Art. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 9-22.
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0: İnternet Gazateciliğinde Hipermetinsellik. Gece Yayınları.
  • Özcan, A. (2015). Yerel basında bı̇lı̇şı̇m teknolojı̇lerı̇nı̇n kullanımı ve etkı̇lerı̇ [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, E. (2006). Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss. 259-269). Asil Yayın Dağıtım.
  • Pfafnger, K. F., Reif, J. A. M., Spieß, E., & Berger, R. (2020). Anxiety in a Digitalised Work Environment. GIO, 51. Ragu-Nathan, T. S., Tarafdar, M., Ragu-Nathan, B. S., & Tu, Q. (2008). The Consequences of Technostress for End Usersin Organizations: Conceptual Developmentand Empirical Validation. Information Systems Research, 19(4), 417-433.
  • Tayfun, A. N. T., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558.
  • Tunca, L., & Çağlar, N. (2022). Yerel Gazetelerde Dı̇jı̇tal Dönüşüm Antalya Yerel Gazetelerı̇ Üzerı̇nden Bı̇r İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(33), 603-618.
  • Uludağ, G., Taşdöven, A., & Dönmez, M. (2014). Polis Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 75-94.
  • Ünal, D. (2020). Yeni Medyada Gazeteciliğin Dönüşümüne Dair Nitel Bir Araştırma. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 238-253. van Vuuren, C. V., & Klandermans, P. G. (1990). Individual reactions to job insecurity: An integrated model. İçinde P. J. D. Drenth, J. A. Sergeant, & R. J. Takens (Ed.), European perspectives in psychology (ss. 133-146). John Wiley & Sons.
  • Yıldırım, B. (2013). Gazeteciliğin dönüşümü: Yöndeşen ortam ve yöndeşen gazetecilik. Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.

A STUDY ON THE VOCATIONAL ANXIETY OF JOURNALISM STUDENTS BASED ON DIGITALIZATION

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 1019 - 1045, 30.09.2022
https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129933

Öz

Developments in communication technologies directly affect the communication sector. Many occupational groups in the communication sector are faced with a constant change in terms of vocational rules and practices based on the new opportunities offered by communication technologies. This situation forces both the profession and the human resources to be employed in the occupation to stay up to date. Therefore, human individuals working in this field may face uncertainties in terms of both their professional future and individual skills and competencies. This situation can reveal professional uncertainty and, accordingly, professional anxiety. This study deals with the vocational anxiety of university students in the journalism department due to the digitalization and digital transformation processes that have been experienced intensely recently. For this purpose, a study was conducted with the participation of 231 students from the journalism department of Süleyman Demirep University. In the study, students' perceptions of digitalization and digital transformation were defined and the effects of these perceptions on students' vocational anxiety were investigated. In this context, students' perceptions of digitalization in the study were defined as five different factors: "digital education", "vocational depreciation", "digital skill", "access" and "cost". Considering the effects of these factors on students' journalism vocational anxiety; In general, "vocational depreciation", "access" and "cost" factors have a significant and positive effect on the vocational anxiety of the students participating in the research.

Kaynakça

  • Aktaş, C. (2013). İnternet’in Gazeteciliğe Getirdiği Yenilikler. Selçuk İletişim, 5(1), 30-41.
  • Başaran, F. (2014). Yeni iletişim teknolojileri, alternatif iletişim olanakları. Mülkiye Dergisi, 34(269), 255-270.
  • Berger, R., Romeo, M., Gidion, G., & Poyato, L. (2016). Media Use and Technostress. İçinde I. L. Gómez Chova, G. Chova, A. L. Martínez, & I. C.- del Torres (Ed.), 10th International Technology, Education and Development Conference. IATED Academy. https://doi.org/10.21125/inted.2016.1092
  • Birsen, H. (2013). İnternet Yayıncılığı Nedir? İçinde H. İ. Gürcan (Ed.), İnternet yayıncılığı (ss. 2-21). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Çark, Ö. (2020). Dijital Dönüşümün İşgücü ve Meslekler Üzerindeki Etkileri. International Journal of Entrepreneurship and Management Inquiries, 4(1), 1-19.
  • Çetikaya, A. (2017). Basın İşletmelerinde Çevrimici Gazetecilik ile İstihdam ve İşgücü Becerilerinin Dönüşümü. Erciyes İletişim Dergisi, 5(1), 380-398.
  • Çetinkuş, H., & Keleş, N. (2018). Muhabir / Habercinin Temel Kitabı. Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Dijital. (2022). İçinde Türk Dil Kurumu Sözlüğü. https://sozluk.gov.tr/
  • Doğan, U., & Karakuş, Y. (2016). Lise Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanımının Yordayıcısı Olarak Çok Boyutlu Yalnızlık. Sakarya University Journal of Education, 60(1), 57-71.
  • Ellonen, N., & Nätti, J. (2015). Job İnsecurity and The Unemployment Rate: Microand Macro-Level Predictors of Perceived Job İnsecurity Among Finnish Employees 1984–2008. Economic and Industrial Democracy, 36, 51-71.
  • Erdoğan, İ. (2021). İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Mesleki Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskiyeni Dergisi, 45, 797-818.
  • Fırat, F. (2018). İnternet Habercı̇lı̇ğı̇nde Yapay Zeka Teknolojı̇sı̇ Kullanımı: Robot Gazetecı̇lı̇k [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Genç, H. (2010). İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş 2.0 Uygulamaları. 481-487.
  • Güllüpunar, H. (2010). Siyasal İletişim ve Aday İmajı. Eğitim Kitabevi.
  • Karagöz, U. (2016). Dijital Dönüşüm ve Türkiye. İdarecinin Sesi, 1(171), 71-75.
  • Kayış, A. (2006). Güvenilirlik Analizi. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss. 403-419). Asil Yayıncılık.
  • Kurtulmuş, K. (2006). Araştırma Yöntemleri. Türkmen Kitabevi.
  • Kutup, N. (2010). İnternet ve Sanat, Yeni Medya ve Net.Art. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 9-22.
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0: İnternet Gazateciliğinde Hipermetinsellik. Gece Yayınları.
  • Özcan, A. (2015). Yerel basında bı̇lı̇şı̇m teknolojı̇lerı̇nı̇n kullanımı ve etkı̇lerı̇ [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztürk, E. (2006). Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri (ss. 259-269). Asil Yayın Dağıtım.
  • Pfafnger, K. F., Reif, J. A. M., Spieß, E., & Berger, R. (2020). Anxiety in a Digitalised Work Environment. GIO, 51. Ragu-Nathan, T. S., Tarafdar, M., Ragu-Nathan, B. S., & Tu, Q. (2008). The Consequences of Technostress for End Usersin Organizations: Conceptual Developmentand Empirical Validation. Information Systems Research, 19(4), 417-433.
  • Tayfun, A. N. T., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558.
  • Tunca, L., & Çağlar, N. (2022). Yerel Gazetelerde Dı̇jı̇tal Dönüşüm Antalya Yerel Gazetelerı̇ Üzerı̇nden Bı̇r İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 13(33), 603-618.
  • Uludağ, G., Taşdöven, A., & Dönmez, M. (2014). Polis Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(2), 75-94.
  • Ünal, D. (2020). Yeni Medyada Gazeteciliğin Dönüşümüne Dair Nitel Bir Araştırma. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 1(3), 238-253. van Vuuren, C. V., & Klandermans, P. G. (1990). Individual reactions to job insecurity: An integrated model. İçinde P. J. D. Drenth, J. A. Sergeant, & R. J. Takens (Ed.), European perspectives in psychology (ss. 133-146). John Wiley & Sons.
  • Yıldırım, B. (2013). Gazeteciliğin dönüşümü: Yöndeşen ortam ve yöndeşen gazetecilik. Selçuk İletişim, 6(2), 230-253.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Güllüpunar 0000-0002-6479-6269

Lütfi Tunca 0000-0001-5051-637X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güllüpunar, H., & Tunca, L. (2022). DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 10(2), 1019-1045. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129933
AMA Güllüpunar H, Tunca L. DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. Eylül 2022;10(2):1019-1045. doi:10.19145/e-gifder.1129933
Chicago Güllüpunar, Hasan, ve Lütfi Tunca. “DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 10, sy. 2 (Eylül 2022): 1019-45. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129933.
EndNote Güllüpunar H, Tunca L (01 Eylül 2022) DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 10 2 1019–1045.
IEEE H. Güllüpunar ve L. Tunca, “DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, e-gifder, c. 10, sy. 2, ss. 1019–1045, 2022, doi: 10.19145/e-gifder.1129933.
ISNAD Güllüpunar, Hasan - Tunca, Lütfi. “DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 10/2 (Eylül 2022), 1019-1045. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1129933.
JAMA Güllüpunar H, Tunca L. DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2022;10:1019–1045.
MLA Güllüpunar, Hasan ve Lütfi Tunca. “DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, c. 10, sy. 2, 2022, ss. 1019-45, doi:10.19145/e-gifder.1129933.
Vancouver Güllüpunar H, Tunca L. DİJİTALLEŞMEYE DAYALI OLARAK GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN YAŞADIKLARI MESLEK KAYGILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. e-gifder. 2022;10(2):1019-45.