Beslenme insanoğlunun biyolojik varlığını korumak ve devam ettirebilmek amacıyla sürdürdüğü yaşamsal bir faaliyettir. Toplumsal ve kültürel yapıda meydana gelen değişimler, beslenme alışkanlıklarını da etkilemiştir. Türk toplumunun beslenme alışkanlıkları içerisinde önemli bir yeri olan köy ürünleri de bu değişimden etkilenmiştir. Çalışmada Şanlıurfa ilinde bulunan tüketicilerin köy ürünleri ve bu ürünleri satan işletmelere yönelik tutumları araştırılmıştır. Tüketicilerin tutumları; cinsiyet, yaş, eğitim, gelir, hanehalkı sayısı ve köy ile bağlantılı olma durumu değişkenlerine göre incelenmiştir. Kadın tüketiciler, erkek tüketicilere göre; köy ürünleri satan işletmelerin ürünlerinin kaliteli, besleyici ve sağlıklı olma özelliklerinin endüstriyel köy ürünlerine göre daha iyi olduğunu düşünmektedirler. Genç ve orta yaş altı olan tüketiciler; sağlıklı ve güvenilir olma konusunda endişeler taşımaktadırlar. Diğer taraftan köy ile bağlantısı olan tüketiciler köy ürünleri satan işletmelerde satılan ürünlerin fiyatı konusunda olumlu tutum sergilemişlerdir. Ancak araştırma sahasında yer alan köy ürünü satan işletmelerin tüketiciyi yanlış bilgilendirerek (organik ya da doğal ürün iddiası) haksız rekabet ortamı yarattıkları, gıda ürünleri satış yönetmeliklerine aykırı davrandıkları tespit edilmiştir. Bu olumsuzlukların giderilebilmesi için; ilgili kurumlar tarafından denetimlerin yapılması şarttır. Ayrıca küçük aile işletmelerinin örgütlenerek, örgüt markası oluşturmaları sağlanmalıdır. Böylelikle köy ürünleri pazarında haksız rekabetin önüne geçilebileceği gibi üreticilerin gelirlerinin artması, tüketicilerin kaliteli, sağlıklı ve uygun fiyattan köy ürünlerine ulaşabilmesi de sağlanmış olacaktır.
Köy Ürünleri Tarımsal Pazarlama Tüketici Davranışları Kırsalda Örgütlenme
Harran Üniversitesi BAP Koordinasyon Birimi
18213
Bu çalışmanın saha araştırmaları süresince gerekli finansmanı sağlayan Harran Üniversitesi BAP Koordinasyon birimi personellerine teşekkürler.
Nutrition is a vital activity for humanity so as to protect and maintain their biological asset. Changes in the social and cultural structure have also affected nutritional habits. Village products which have an important place in the eating habits of the Turkish society, were also affected by this change. In the research, the attitudes of the consumers in the province of Şanlıurfa towards the village products and the businesses selling these products were investigated. The main material of the study was obtained from the household members residing in the city center of Şanlıurfa province and from the individuals who are the decision makers in food consumption. The data were obtained through the survey method applied in households. The number of households in the universe (130,190) was taken from the Address Based Population Registration System of TUIK. 326 households were interviewed in the research area (95% confidence interval and ± 5.43 margin of error). Both descriptive and hypothetical analysis methods were used in the analysis of the data obtained by the survey method. Consumer attitudes were researched according to variables of gender, age, education, income, number of households and relationship with village. Female consumers compared to male consumers think that the quality, nutritious and healthy qualities of the products of businesses selling village products are better than industrial village products. Young and middle-aged consumers have worry for products being healthy and reliable. On the other hand, consumers who have a connection with the village showed a positive attitude towards the price of the products sold in enterprises selling village products.
Rural Organization, Agricultural Marketing, Consumer Behaviours,
18213
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 18213 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 20 Sayı: 78 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.