BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 2, 76 - 84, 18.09.2014

Öz

Aim: This study has been carried out to determine the assertiveness levels of high school students in relation to certain variablesMethod: The sample of descriptive study included 949 students studying in secondary schools subordinate to Istanbul National Education Directorate. A questionnaire prepared by the researchers and Rathus Assertiveness Inventory were used for data collection.Results: Demographic characteristics and Rathus Assertiveness Inventory scores of the students were compared. Rathus Assertiveness Inventory scores of the females, being born in Istanbul, having high incomes, participating in decisions at home and describing themselves as assertive and agressive were found to be high. In contrast, having health problems, success situation, failing in exams, family type, situation of parents being alive, numbers of siblings and birth order of attendants in their families had no effect on Rathus Assertiveness Inventory scoresConclusion: Being female, having high income and participating in decisions in the family increased students’ Rathus Assertiveness Inventory scores

Kaynakça

  • Adana, F. (2006). Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyi ve benlik kavramı üzerine atılganlık eğitiminin etkisi. Hemşirelik Dergisi, 56: 23-32.
  • Adana, F. ve ark. (2009). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2): 51-56.
  • Adejumo, D. (1981). Sex differences in assertiveness among university students in Nigeria. Journal of Social Psychology ,113: 139–140.
  • Alberti, R., Emmons, M. (1998). Atılganlık Hakkınızı Kullanın. Çeviren: S. Katlan, 1.basım, HYB Yayıncılık., Ankara.
  • Alberti,B., Emmons, M. (2002). Atılganlık: Kendinize Yatırım Yapın. Çeviren: S. Katlan, 1.basım, HYB Yayıncılık, Ankara.
  • Bozkurt, E. (2010) Bireylerin iletişim sorunları ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/medergi/16. htm (11.2010).
  • Bridges, K. R., Sanderman, R., Breukers, P., Ranchor, A., Arrindell, W. A. (1991). Sex differences in assertiveness on the U.S. version of the scale for interpersonal behavior. Personality and Individual Differences, 12(12): 1239-1243.
  • Buzlu, S. (1999). Hemşirelerde girişkenlik hakları ve beden dili. Hemşirelik Bülteni, 11(43-44): 337-344.
  • Buzlu, S., Bilgin, H. (2001). Hemşirelik öğrencilerinde girişkenlik eğitiminin değerlendirilmesi. I. Uluslararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı, Nevşehir, 166-167.
  • Calsbeek, H., Rijken, M., Bekkers, M. J. T. M., Dekker, J., Van Berge-Henegouwen, G. P. (2006). School and leisure activities in adolescents and young adults with chronic digestive disorders: Impact of burden of disease. International Journal of Behavioral Medicine , 13(2): 121 – 130.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. 1. basım. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Küçük, L., Buzlu, S., Can, G. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde bir davranış biçimi olarak atılganlık düzeyi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 16(62): 90-96. Niikura, R. (1999). Assertiveness among Japanese, Malaysian, Filipino, and U.S. white-collar workers. Journal of Social Psychology, 139: 690–700.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. 3. basım, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Özcan, A. (1996). Hasta Hemşire İlişkisi ve İletişim. 1. basım, Saray Kitapevi, İzmir.
  • Özkan, B., Seviğ, Ü. (2007). Hemşirelerin atılganlık düzeyi. Erciyes Tıp Dergisi, 29(1): 40-46.
  • Rotheram, M. J., Armstrong, M. (1980). Assertiveness training with high school students. Adolescence, 15(58): 267–276.
  • Stebbins, C. A., Kelly, B. R., Tolor, A., Power, M. E. (1977). Sex differences in assertiveness in college students. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 95(2): 309–315.
  • Twenge, J. M. (2001). Changes in women’s assertiveness in response to status and roles: A cross-temporal meta-analysis, 1931– 199 J Pers Soc Psychol, 81(1): 133–45.
  • Üstün, B. (1995). Hemşirelerin atılganlık ve tükenmişlik düzeyleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Lise Öğrencilerinin Atılganlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2013, Cilt: 21 Sayı: 2, 76 - 84, 18.09.2014

Öz

Amaç: Bu araştırma lise öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı araştırmanın örneklemini İstanbul Milli Eğitim İl Müdürlüğüne bağlı Ortaöğretimde öğrenim gören
949 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında araştırmacılarca geliştirilen 13 soruluk anket formu ve Rathus Atılganlık
Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin demografik özellikleri ile Rathus Atılganlık Ölçeği puan ortalamaları karşılaştırılmış kız
öğrencilerin, İstanbul’da doğanların, geliri fazla olanların, evde alınan kararlara katılanların, kendini atılgan ve
saldırgan olarak tanımlayanların Rathus Atılganlık Ölçeği Puanları yüksek bulunmuştur. Sağlık sorunu varlığının, başarı
durumunun, sınıfta kalma durumunun, aile tipinin, ebeveynlerin hayatta olma durumunun, kardeş sayısının, kaçıncı çocuk
olduğunun Rathus Atılganlık Ölçeği puan ortalamasını etkilemediği saptandı.
Sonuç: Öğrencilerin atılganlık puanını kız olmanın, gelirin fazla olmasının ve ailede alınan kararlara katılmalarının
arttırdığı bulundu.

Kaynakça

  • Adana, F. (2006). Lise öğrencilerinin atılganlık düzeyi ve benlik kavramı üzerine atılganlık eğitiminin etkisi. Hemşirelik Dergisi, 56: 23-32.
  • Adana, F. ve ark. (2009). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2): 51-56.
  • Adejumo, D. (1981). Sex differences in assertiveness among university students in Nigeria. Journal of Social Psychology ,113: 139–140.
  • Alberti, R., Emmons, M. (1998). Atılganlık Hakkınızı Kullanın. Çeviren: S. Katlan, 1.basım, HYB Yayıncılık., Ankara.
  • Alberti,B., Emmons, M. (2002). Atılganlık: Kendinize Yatırım Yapın. Çeviren: S. Katlan, 1.basım, HYB Yayıncılık, Ankara.
  • Bozkurt, E. (2010) Bireylerin iletişim sorunları ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/medergi/16. htm (11.2010).
  • Bridges, K. R., Sanderman, R., Breukers, P., Ranchor, A., Arrindell, W. A. (1991). Sex differences in assertiveness on the U.S. version of the scale for interpersonal behavior. Personality and Individual Differences, 12(12): 1239-1243.
  • Buzlu, S. (1999). Hemşirelerde girişkenlik hakları ve beden dili. Hemşirelik Bülteni, 11(43-44): 337-344.
  • Buzlu, S., Bilgin, H. (2001). Hemşirelik öğrencilerinde girişkenlik eğitiminin değerlendirilmesi. I. Uluslararası V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Özet Kitabı, Nevşehir, 166-167.
  • Calsbeek, H., Rijken, M., Bekkers, M. J. T. M., Dekker, J., Van Berge-Henegouwen, G. P. (2006). School and leisure activities in adolescents and young adults with chronic digestive disorders: Impact of burden of disease. International Journal of Behavioral Medicine , 13(2): 121 – 130.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. 1. basım. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Küçük, L., Buzlu, S., Can, G. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde bir davranış biçimi olarak atılganlık düzeyi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 16(62): 90-96. Niikura, R. (1999). Assertiveness among Japanese, Malaysian, Filipino, and U.S. white-collar workers. Journal of Social Psychology, 139: 690–700.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. 3. basım, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Özcan, A. (1996). Hasta Hemşire İlişkisi ve İletişim. 1. basım, Saray Kitapevi, İzmir.
  • Özkan, B., Seviğ, Ü. (2007). Hemşirelerin atılganlık düzeyi. Erciyes Tıp Dergisi, 29(1): 40-46.
  • Rotheram, M. J., Armstrong, M. (1980). Assertiveness training with high school students. Adolescence, 15(58): 267–276.
  • Stebbins, C. A., Kelly, B. R., Tolor, A., Power, M. E. (1977). Sex differences in assertiveness in college students. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 95(2): 309–315.
  • Twenge, J. M. (2001). Changes in women’s assertiveness in response to status and roles: A cross-temporal meta-analysis, 1931– 199 J Pers Soc Psychol, 81(1): 133–45.
  • Üstün, B. (1995). Hemşirelerin atılganlık ve tükenmişlik düzeyleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Hülya Arslantaş

Filiz Adana Bu kişi benim

Muazzez Şahbaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 21 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslantaş, H., Adana, F., & Şahbaz, M. (2014). -. Florence Nightingale Journal of Nursing, 21(2), 76-84.
AMA Arslantaş H, Adana F, Şahbaz M. -. Florence Nightingale Journal of Nursing. Eylül 2014;21(2):76-84.
Chicago Arslantaş, Hülya, Filiz Adana, ve Muazzez Şahbaz. “-”. Florence Nightingale Journal of Nursing 21, sy. 2 (Eylül 2014): 76-84.
EndNote Arslantaş H, Adana F, Şahbaz M (01 Eylül 2014) -. Florence Nightingale Journal of Nursing 21 2 76–84.
IEEE H. Arslantaş, F. Adana, ve M. Şahbaz, “-”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 21, sy. 2, ss. 76–84, 2014.
ISNAD Arslantaş, Hülya vd. “-”. Florence Nightingale Journal of Nursing 21/2 (Eylül 2014), 76-84.
JAMA Arslantaş H, Adana F, Şahbaz M. -. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;21:76–84.
MLA Arslantaş, Hülya vd. “-”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 21, sy. 2, 2014, ss. 76-84.
Vancouver Arslantaş H, Adana F, Şahbaz M. -. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;21(2):76-84.