Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİKAL TİYATRO YAZIMI VE YAPIM HAZIRLIKLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA: “SACİDE NİNE’NİN SİHİRLİ BASTONU”

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 912 - 930, 29.12.2022
https://doi.org/10.55666/folklor.1196268

Öz

Müziğin anlatım olanaklarıyla desteklenen bir tiyatro çeşidi olan “müzikal tiyatro”, İtalyan operasına karşı London, West-End’de üretilmiş bir öykü anlatım biçimidir. Müzikal tiyatro daha sonra New York, Manhattan bölgesinde Broadway caddesinde ve civarında yer alan tiyatro ve konser salonlarında gelişim göstermiş, turne geleneğinin etkisiyle öncelikle İngilizce konuşulan ülkelerde, daha sonra dünya genelinde yayılmıştır. Operadan en büyük farkı, ses ustalığının değil, oyunculuğun ilk önem sırasında olmasıdır. Buna karşın öykü anlatımının oturduğu zemin müziktir. Müzikal tiyatroda oyunculuk ve beden performansı ön plandadır. Mekân ve kostüm tasarımı operanın aksine abartıdan uzak, öyküye hizmet eder niteliktedir. Bu makalede, müzikal tiyatronun doğuşu ve tarihsel gelişimi ile ilgili genel bir bilgi verilirken, Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Müzik ve Sahne Sanatları Sanatta Yeterlik Programı tez projesi olarak hazırlanan “Sacide Nine’nin Sihirli Bastonu” isimli özgün müzikal tiyatro eseri üzerinden bir müzikal tiyatro prodüksiyonunun hazırlık aşamaları incelenir ve bu tür bir hikâye anlatımında, metin-söz ve müzik işbirliğiyle temanın nasıl şekillendiği ile birlikte besteleme süreçleri de ortaya konur. Metin, şarkı sözleri ve müziğini Selda Ergen’in yazdığı “Sacide Nine’nin Sihirli Bastonu” isimli eser müzikal tiyatro alanının ülkemizdeki gelişimine katkı sağlamak amacına hizmet eder. T.C. Devlet Opera ve Balesi bünyesinde, 2022/2023 sezonunda sahnelenmek üzere onay beklemektedir.

Kaynakça

  • Referans1 ARICI, O. (2020). Kurmacanın İnşası. İstanbul: Habitus Yayıncılık. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü.
  • Referans2 CAN, H. (2006). Aristotheles’te Katharsis Kavramı. Dergi Park, Cilt, Sayı 2, 63- 70, 01.09.2006. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/803611.
  • Referans3 GÖKTAŞ, E. (2010). “Melodi, Dramatik Aksiyon ve Olay Dizisi”. Sanat Dergisi, C.0, S.2. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2590/33327.
  • Referans4 KUTLAY, E. (2017). “Osmanlı Modernleşmesinin Müzikal Boyutu”. Z Dergisi -Kültür, Sanat, Şehir- Mevsimlik Tematik dergi. https://www.zdergisi.istanbul/makale/osmanli-modernlesmesinin-muzikal-boyutu-385
  • Referans5 MEYER, R. E. (2013). “Türk Modası ve On Sekizinci Yüzyıl Müziği”. (Çev. Genç, S.) Tarih Dergisi, Sayı 56 (2012 / 2), İstanbul. s. 147-165.
  • Referans6 NUTKU, Ö. (1990). Dram Sanatı Tiyatroya Giriş. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Referans7 TNGD, (The New Grove Dictionary of Music and Musicians), (1980). 2nd ed., edited by Stanley, S. & Executive editor Tyrrell, J., Oxford University Press, 1980- ISBN 0-333-60800-3, pages: 453 – 464. (Çev: Ergen, S.).
  • Referans8 TORUN, İ. (2002). “Kapitalizmin Zorunlu Şartı “Protestan Ahlak”. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, ss. 89-98.
  • Referans9 TÖRE, E. (2009). “Türk Tiyatrosunun Kaynakları”. Journal of Turkish Studies, Volume 4 /1-II, p:2187-2188-2189, doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.614.
  • Referans10 Almaida, M. H., (2015). “Top 5 Countries that kick ass in Musical Theater “. https://newmusicaltheatre.com/blogs/green-room/top-5-countries-that-kick-ass-in-musical-theater (Erişim tarihi:20.09.2022)
  • Referans11 Diren Sanat, (2018). “Bollywood Müzikali Taj Express Başladı/ Müzikalin Başrol Oyuncuları Koreografisini Öğretecek”. https://www.dirensanat.com/2018/01/24/bollywood-muzikali-taj-express-basladi/ (Erişim Tarihi: 28.08.2022)
  • Referans12 Estukyan, V. (2016). “18. Yüzyıl Rum Ortodoks müziğinin altın çağıydı”. https://www.agos.com.tr/tr/yazi/14588/18-yuzyil-rum-ortodoks-muziginin-altin-cagiydi (Erişim tarihi: 27.08.2022)
  • Referans13 Rosky, N. (2017). ‘’The Musicalization of Animation: How Broadway Made the Big ScreenSing’’. https://www.broadwayworld.com/article/The-Musicalization-of-Animation-How-Broadway-Made-the-Big-Screen-Sing-20170513(Erişim tarihi: 10.09.2022)
  • Referans14 Serkan Koç / Kam Film, (2006). “Gizlenen Atatürk Belgeseli”. https://www.izlesene.com/video/gizlenen-ataturk-belgeseli/9289451(Erişim tarihi: 30.08.2022)
  • Referans15 Vikipedi, “Bizans İmparatorluğu”. https://tr.wikipedia.org/wiki/Bizans_%C4%B0mparatorlu%C4%9Fu (Erişim Tarihi: 06.09.2022)
  • Referans16 Vikipedi, “Hisseli Harikalar Kumpanyası”. https://tr.wikipedia.org/wiki/Hisseli_Harikalar_Kumpanyas%C4%B1 (Erişim Tarihi 28.08.2022)
  • Referans17 Vikipedi, “Operatta”. https://wikitrtr.top/wiki/operetta (Erişim Tarihi:04.09.2022)
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selda Ergen 0000-0003-3418-9115

Tan Temel 0000-0001-5164-0292

Turan Sağer 0000-0002-1059-678X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ergen, S., Temel, T., & Sağer, T. (2022). MÜZİKAL TİYATRO YAZIMI VE YAPIM HAZIRLIKLARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA: “SACİDE NİNE’NİN SİHİRLİ BASTONU”. Folklor Akademi Dergisi, 5(3), 912-930. https://doi.org/10.55666/folklor.1196268