Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Akademisyen Olmayanlar Açısından Doktora Eğitimi

Yıl 2021, Cilt: 36 Sayı: 2, 295 - 313, 30.06.2021
https://doi.org/10.24988/ije.202136204

Öz

Ülkelerin hem araştırmacı işgücü olarak hem de akademik işgücü olarak doktora mezunlarına ihtiyaçları bulunmaktadır. Bu nedenle doktora yapanların sayısının artması önem taşımaktadır. Akademik personel olmadan doktora eğitimine devam eden kişilerle ilgili araştırmaların azlığı dikkat çekmektedir. Çalışmada akademisyen olmadan dışarıdan doktora yapan kişilerin motivasyonları, deneyimleri ve yaşadıkları sorunlar fenomenolojik bir desende nitel bir araştırma ile incelenmiştir. Ege Bölgesinde bulunan iki devlet üniversitesinde doktora eğitimi gören 23 kişiden oluşan örneklemin çoğunluğu akademik kariyerde bulunmak istemektedir. Sosyalleşme konusunda ise kısmen kendilerini alanın parçası hissetmektedir. Son olarak kadroda olmamaktan kaynaklanan ekonomik sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut H., Şahin Ç., Çepni S., (2013), “Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, C:20, 50-69.
  • Akturan, U., Esen, A. (2013). Fenomenoloji. Baş T. ve Akturan, U. (Der.) Nitel araştırma yöntemleri (s.83-98). Ankara: Seçkin.
  • Baş G., (2013), “Öğretmenlerin Lisansüstü Eğitimden Beklentileri: Nitel Bir Araştırma (Niğde İli Örneği), Yükseköğretim Dergisi, 2013;3(2):61-69.
  • Bernsteın B., Evans B., Fyffe J., Halaı N., Hall F. L., Jensen H. S., Marsh H., Ortega S. (2014), “The Continuing Evolution Of The Research Doctorate”, Globalization and Its Impacts on the Quality of PhD Education, (Eds. B. Nerad, B. Evans), Sense Publishers, Netherlands, 5-30.
  • Braılsford I., (2010), “Motives and aspirations for doctoral study: Career, personal, and inter-personal factors in the decision to embark on a history Ph.D.”, International Journal of Doctoral Studies, 5, 15-27.
  • Churchıll H., Sanders T. (2007), Getting Your PhD A Practical Insider’s Guide, Sage Publications.
  • De Grande H., De Boyser K., Vandevelde K., Rossem V., (2014), “From academia to industry: are doctorate holders ready?”, Journal of the Knowledge Economy, (5):538–561.
  • Emmioğlu S. E., Mcalpıne L., Amundsen C., (2017), "Doctoral Students’ Experiences Of Feelıng (Or Not) Lıke An Academıc", International Journal Of Doctoral Studies, 1273-90.
  • Gardner, S. K., Gopaul, B., (2012), “The part-time doctoral student experience”, International Journal of Doctoral Studies, 7, 63-78.
  • Gıll T., Hoppe U., (2009). “The business professional doctorate as an informing channel: A survey and analysis”, International Journal of Doctoral Studies, 4, 27-57.
  • Golde C. M., (2005), “The Role of the Department and Discipline in Doctoral Student Attrition: Lessons from Four Departments”, The Journal of Higher Education, 76:6, 669-700.
  • Günay D., (2018), “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim ve Lisansüstü Eğitime Felsefi Bir Bakış”, Üniversite Araştırmaları Dergisi, Ağustos 2018, Cilt 1, Sayı 2, Sayfa: 71-88.
  • https://yuzikibinbursu.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/100-2000-doktora-projesi-nedir.aspx, (06.06.2020).
  • James, N. Ve Hugh, B. (2016), Online Interviewing, (Ed. D. Silverman), Qualitative Research (ss.245-260). London: Sage.
  • Karadağ E., Danışman Ş., Dulay S., Öztekin Bayır Ö., Tekel E., (2018), “Eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin zorlu akademik yolculukları: Doktora tez süreci”, Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 103–112.
  • Keçeli S. A., Duymaz F. Z., (2017), “Lisansüstü Eğitimin Anket Sonuçları İle Değerlendirilmesi: Kocaeli Üniversitesi Deneyimi”, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Eylül, Cilt 3, Sayı 3, s.24-27.
  • Nyquıst, J. D., Mannıng, L., Wulff, D. H., Austın, A. E., Sprague, J., Fraser, P. K., Woodford, B. (1999), “On the road to becoming a professor”, Change, 31(3), 18-27.
  • Özmen Z. M., Aydın Güç F., (2013). “Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 214-219.
  • Parada F., Peacock J., (2015), “The Quality of Doctoral Training and Employability of Doctorate Holders: the Views of Doctoral Candidates and Junior Researchers”, The European Higher Education Area: between critical reflections and future policies. (Eds. Curaj A., Matei L., Pricopie R., Salmi J., Scott P.), Berlin: Springer, 593–612.
  • Sayan Y., Aksu H. H., (2005), “Akademik Personel Olmayan Lisansüstü Eğitim Yapan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Çalışma: Dokuz Eylül Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi Durum Belirlemesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (Özel Sayı 1), 59-66.
  • Sever I., Ersoy A., (2017), “Araştırma Görevlilerinin Gözünden Danışmanlık ve Doktora Süreçleri”, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, (7:1), 183-202.
  • Sevinç B., (2001), “Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • Sezgin F. (2002), Araştırma görevlilerinin yetiştirilmesinde tez danışmanı öğretim üyelerinin yetiştiricilik rolleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Weıdman J. C., (2010), Doctoral student socialization for research , On becoming a scholar. Socialization and development in doctoral education. (Eds. S. K. Gardner, P. Mendoza) Virginia: Stylus Publishing, LLC.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Doctorate Education for Non-Academics

Yıl 2021, Cilt: 36 Sayı: 2, 295 - 313, 30.06.2021
https://doi.org/10.24988/ije.202136204

Öz

Countries need doctorate graduates both as a researcher and as an academic labor. For this reason, it is important to increase the number of doctorate students. At the same time, the scarcity of research on people who continue their doctoral education without academic staff is remarkable. In the study, the motivations, experiences and problems of people who have done a doctorate without being an academician have been examined with a qualitative research. The majority of the sample of 23 people who study doctorate at two state universities in the Aegean Region want to pursue an academic career. As for socialization, they feels part of the field. Finally, it was determined that they experienced economic problems arising from not being in the staff.

Kaynakça

  • Akbulut H., Şahin Ç., Çepni S., (2013), “Doktora Tez Sürecinde Karşılaşılan Problemlerin Belirlenmesi: Eğitim Fakültesi Örneği”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, C:20, 50-69.
  • Akturan, U., Esen, A. (2013). Fenomenoloji. Baş T. ve Akturan, U. (Der.) Nitel araştırma yöntemleri (s.83-98). Ankara: Seçkin.
  • Baş G., (2013), “Öğretmenlerin Lisansüstü Eğitimden Beklentileri: Nitel Bir Araştırma (Niğde İli Örneği), Yükseköğretim Dergisi, 2013;3(2):61-69.
  • Bernsteın B., Evans B., Fyffe J., Halaı N., Hall F. L., Jensen H. S., Marsh H., Ortega S. (2014), “The Continuing Evolution Of The Research Doctorate”, Globalization and Its Impacts on the Quality of PhD Education, (Eds. B. Nerad, B. Evans), Sense Publishers, Netherlands, 5-30.
  • Braılsford I., (2010), “Motives and aspirations for doctoral study: Career, personal, and inter-personal factors in the decision to embark on a history Ph.D.”, International Journal of Doctoral Studies, 5, 15-27.
  • Churchıll H., Sanders T. (2007), Getting Your PhD A Practical Insider’s Guide, Sage Publications.
  • De Grande H., De Boyser K., Vandevelde K., Rossem V., (2014), “From academia to industry: are doctorate holders ready?”, Journal of the Knowledge Economy, (5):538–561.
  • Emmioğlu S. E., Mcalpıne L., Amundsen C., (2017), "Doctoral Students’ Experiences Of Feelıng (Or Not) Lıke An Academıc", International Journal Of Doctoral Studies, 1273-90.
  • Gardner, S. K., Gopaul, B., (2012), “The part-time doctoral student experience”, International Journal of Doctoral Studies, 7, 63-78.
  • Gıll T., Hoppe U., (2009). “The business professional doctorate as an informing channel: A survey and analysis”, International Journal of Doctoral Studies, 4, 27-57.
  • Golde C. M., (2005), “The Role of the Department and Discipline in Doctoral Student Attrition: Lessons from Four Departments”, The Journal of Higher Education, 76:6, 669-700.
  • Günay D., (2018), “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim ve Lisansüstü Eğitime Felsefi Bir Bakış”, Üniversite Araştırmaları Dergisi, Ağustos 2018, Cilt 1, Sayı 2, Sayfa: 71-88.
  • https://yuzikibinbursu.yok.gov.tr/Sayfalar/HaberDuyuru/100-2000-doktora-projesi-nedir.aspx, (06.06.2020).
  • James, N. Ve Hugh, B. (2016), Online Interviewing, (Ed. D. Silverman), Qualitative Research (ss.245-260). London: Sage.
  • Karadağ E., Danışman Ş., Dulay S., Öztekin Bayır Ö., Tekel E., (2018), “Eğitim fakültesi araştırma görevlilerinin zorlu akademik yolculukları: Doktora tez süreci”, Yükseköğretim Dergisi, 8(1), 103–112.
  • Keçeli S. A., Duymaz F. Z., (2017), “Lisansüstü Eğitimin Anket Sonuçları İle Değerlendirilmesi: Kocaeli Üniversitesi Deneyimi”, Kocaeli Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi Eylül, Cilt 3, Sayı 3, s.24-27.
  • Nyquıst, J. D., Mannıng, L., Wulff, D. H., Austın, A. E., Sprague, J., Fraser, P. K., Woodford, B. (1999), “On the road to becoming a professor”, Change, 31(3), 18-27.
  • Özmen Z. M., Aydın Güç F., (2013). “Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması”, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(3), 214-219.
  • Parada F., Peacock J., (2015), “The Quality of Doctoral Training and Employability of Doctorate Holders: the Views of Doctoral Candidates and Junior Researchers”, The European Higher Education Area: between critical reflections and future policies. (Eds. Curaj A., Matei L., Pricopie R., Salmi J., Scott P.), Berlin: Springer, 593–612.
  • Sayan Y., Aksu H. H., (2005), “Akademik Personel Olmayan Lisansüstü Eğitim Yapan Bireylerin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Bir Çalışma: Dokuz Eylül Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi Durum Belirlemesi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (Özel Sayı 1), 59-66.
  • Sever I., Ersoy A., (2017), “Araştırma Görevlilerinin Gözünden Danışmanlık ve Doktora Süreçleri”, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, (7:1), 183-202.
  • Sevinç B., (2001), “Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • Sezgin F. (2002), Araştırma görevlilerinin yetiştirilmesinde tez danışmanı öğretim üyelerinin yetiştiricilik rolleri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara.
  • Weıdman J. C., (2010), Doctoral student socialization for research , On becoming a scholar. Socialization and development in doctoral education. (Eds. S. K. Gardner, P. Mendoza) Virginia: Stylus Publishing, LLC.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Seçer 0000-0003-2041-318X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2020
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 36 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Seçer, B. (2021). Akademisyen Olmayanlar Açısından Doktora Eğitimi. İzmir İktisat Dergisi, 36(2), 295-313. https://doi.org/10.24988/ije.202136204

İzmir İktisat Dergisi
TR-DİZİN, DOAJ, EBSCO, ERIH PLUS, Index Copernicus, Ulrich’s Periodicals Directory, EconLit, Harvard Hollis, Google Scholar, OAJI, SOBIAD, CiteFactor, OJOP, Araştırmax, WordCat, OpenAIRE, Base, IAD, Academindex
tarafından taranmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ije/contacts


İZMİR İKTİSAT DERGİSİ 2022 yılı 37. cilt 1. sayı ile birlikte sadece elektronik olarak yayınlanmaya başlamıştır.