Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF MASS MEDIA ON HEALTH COMMUNICATION IN THE USE OF HEALTH SERVICE AND THE ROLE OF SOCIAL MEDIA: THE CASE STUDY OF THE PROVINCE OF KILIS

Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 3, 160 - 179, 29.12.2019
https://doi.org/10.31201/ijhmt.615367

Öz

Mass media, internet and social media play an
important role in the provision of health communication thanks to technological
innovations. These resources have become the platforms that people use to seek
advice before the use of health services and then giving advice. This study was
carried out to determine the use of social media in the selection of
physicians, dentists and hospitals in Kilis. For this purpose, the questions
that reveal the personal behaviours of the participants and the Before and After
Purchasing in Social Media scale were used. The study was carried out on 391
people living in Kilis province. As a result of the study, it was determined
that individuals were not sufficiently affected by social media in the
selection of doctors, dentists and hospitals. 72,9% percent of individuals
surveyed have reached the conclusion that they use social media. Internet or
social media utilization rate for health-related developments is 19,8%. As a
result of the study, it was found that there was no significant difference
between the participants' social behaviours before and after the purchase in
social media for age and occupational variables; it was observed that there was
a significant difference among education status variable.

Kaynakça

  • Aba, G. (2011). Sağlık Hizmetlerinde Ağızdan Ağıza Pazarlama: Bir Alan Araştırması, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 6(16), 45-60.
  • Ahmed, R. and Bates, B.R. (2013). Health Communication and Mass Media An Integrated Approach to Policy and Practice, Gower Publishing Limited, Farnham, 3.
  • Bat, M. ve Vural, Z. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • Benker, T. ve Arıkan, Y. (2011). Internet and social media impacts on Turkish health care professionals’ reaching health and drug side effect related information. Drug Saf. Retrieved 25.07.2018,http://www.boehringeringelheim.com.tr/content/dam/Internet/opu/tr_TR/documents/.
  • Çimen, M., Çizmeci, E., Deniz, S. ve Erkoç, B. (2015). Hastane Tercihinde Sosyal Medyanın Kullanımı, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1203-1210.
  • Çobaner, A. ve Köksoy, S. (2014, 5-7 Şubat). Sağlık Alanında Sosyal Medyanın Kullanımı: Twitter’da Sağlık Mesajları, XVI. Akademik Bilişim Konferansında sunuldu, Mersin.
  • Darı, B. (2017). Sosyal Medya ve Sağlık, 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 6(18), 731-758.
  • Dilber, F. (2014). Kitle İletişim Araçları ve Suç Olgusu, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(1), 60-66.
  • Ekiyor, A. ve Tengilimoğlu, D. (2014). Sağlıkta Reklam Serbest Olmalı Mı? Tüketici Görüşleri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 45-71.
  • Eroğlu, E. (2012). “Tüketici Davranışı Kavramı ve Özellikleri”, Tüketici Davranışları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 11-12.
  • Fener, E. (2016). Hastane ve Hekim Tercihinde Sosyal Medyanın Etkisine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülsoy, T. (2009). Etkileşimli Medya ve Pazarlama Terimler Sözlüğü. Baruh, L. Ve Yüksel M. içinde, Değişen İletişim Ortamında Etkileşimli Pazarlama, Doğan Kitap, İstanbul, 245.
  • Halis, B. (2012). Tüketimin Değişen Yüzü: Elektronik Ticaret Uygulamaları ve Sosyal Paylaşım Ağlarının Rolü, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1, 149-160.
  • Hoşgör, D. (2014). İletişim ve Sağlık İletişimi, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, Ö. (2011). Kitle İletişim Araçlarının Eğitime Etkileri Hakkında Yönetici, Öğretmen, Veli ve Öğrenci Görüşleri: Bir Durum Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kaplan, M.A. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, The Journal of the Kelley School of Business, Indiana University, 53, 59-68.
  • Kaya, E. (2014). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Kılıç, S. (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kim, W., Jeong, O.R. ve Lee, SW. (2010). On Social Web Sites, Information Systems by Elsevier, 2, 215-236.
  • Kotsenas, A.L., Arce, M., Aase, L., Timimi, F.K., Young, C. ve Wald, J.T. (2018). The Strategic Imperative for the Use of Social Media in Health Care, Journal of the American College of Radiology, 15, 155-161.
  • Kurtulmuş, S. (1998). Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi, Değişim Dinamikleri Yayınları, İstanbul, 44.
  • Öz, M. ve Uyar, E. (2014). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Algılanan Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti Üzerinde Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(26), 123-132.
  • Parlak, F. (2010). Sosyal Medya ve Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkileri: Nitel Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Pazarcı, Ö., Gölge, U.H., Çamurcu, Y., Saygılı, H., Kılınç, S., Keskinbıçkı, M.V. ve Korkmaz, M. (2015). Internet Use by Orthopedic and Traumatology Patients in Turkey, Cumhuriyet Medical Journal, 37(4), 269-275.
  • Pentescu, A., Cetina, I. ve Orzan, G. (2015). Social Media’s Impact on Healthcare Services, Procedia Economics and Finance, 27, 646-651.
  • Syed-Abdul, S., Gabarron, E. ve Lau, A.Y.S. (2016). Participatory Health Through Social Media, Academic Press, Cambridge, 28.
  • Şantaş, F., Kurşun, A. ve Kar, A. (2016). Hastane Tercihine Etki Eden Faktörler: Sağlık Hizmetleri Pazarlaması Perspektifinden Alan Araştırması, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 17-33.
  • Tengilimoglu, D., Sarp, N., Yar, C. E., Bektaş, M., Hıdır, M. N. and Korkmaz, E. (2017). The consumers' social media use in choosing physicians and hospitals: the case study of the province of Izmir, The International journal of health planning and management, 32(1), 19-35.
  • Tengilimoğlu, E. (2014). Hastane ve Hekim Tercihinde Sosyal Medya Kullanımının Etkisi: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tengilimoğlu, E., Parıltı, N. ve Yar, C.E. (2014, 10-12 Eylül). Hastane ve Hekim Seçiminde Sosyal Medyanın Kullanım Düzeyi: Ankara İli Örneği, 8. Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi’nde sözel bildiri olarak sunulmuştur, Lefke.
  • Thomas, R.K. (2006). Health Communication, Springer Science, New York, 1-2.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7, 5-15.
  • Yıldırım, Y. (2016). Tüketicinin Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kaynakları ve Güvenirlikleri: Referans Grubu Olarak Yakın Çevrenin Etkisinin İncelenmesi, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 214-231.
  • Yılmaz, E. (2011). Doktorumun hastasıyım.com, Mavna Yayınları, İstanbul, 11-12.
  • Ying, M. (2012). Sosyal Medya Platformları Üzerinden Pazarlama ve Bu Mecrayı Etkin Kullanan Sektörler, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yüksel, Ö. (2009). Kitle İletişim Araçları ve Yanlış Bilinçlilik, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Bupa Health Pulse. (2010). “Online Health: Untanglıng The Web”. Retrieved 25.07.2018 www.bupa.com/healthpulse
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2018). Retrieved 12.06.2018 https://www.cdc.gov/
  • PEW Research Center. (2010). Retrieved 27.07.2018, http://PEWinternet.org
  • PwC Health Research Institute. (2012). Social Media “Likes” Healthcare. Retrieved 27.07.2018, https://www.pwc.com/us/en/health-industries/health-research-institute.html
  • Social Touch. (2013). Türkiye’de İnternetin Sağlık Bilgi ve Hizmetlerine Ulaşma Amaçlı Kullanım Alışkanlıkları. Retrieved 06.06.2018, http://www.socialtouch.com.tr/
Yıl 2019, Cilt: 4 Sayı: 3, 160 - 179, 29.12.2019
https://doi.org/10.31201/ijhmt.615367

Öz

Kaynakça

  • Aba, G. (2011). Sağlık Hizmetlerinde Ağızdan Ağıza Pazarlama: Bir Alan Araştırması, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 6(16), 45-60.
  • Ahmed, R. and Bates, B.R. (2013). Health Communication and Mass Media An Integrated Approach to Policy and Practice, Gower Publishing Limited, Farnham, 3.
  • Bat, M. ve Vural, Z. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yasar University, 20(5), 3348-3382.
  • Benker, T. ve Arıkan, Y. (2011). Internet and social media impacts on Turkish health care professionals’ reaching health and drug side effect related information. Drug Saf. Retrieved 25.07.2018,http://www.boehringeringelheim.com.tr/content/dam/Internet/opu/tr_TR/documents/.
  • Çimen, M., Çizmeci, E., Deniz, S. ve Erkoç, B. (2015). Hastane Tercihinde Sosyal Medyanın Kullanımı, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 1203-1210.
  • Çobaner, A. ve Köksoy, S. (2014, 5-7 Şubat). Sağlık Alanında Sosyal Medyanın Kullanımı: Twitter’da Sağlık Mesajları, XVI. Akademik Bilişim Konferansında sunuldu, Mersin.
  • Darı, B. (2017). Sosyal Medya ve Sağlık, 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 6(18), 731-758.
  • Dilber, F. (2014). Kitle İletişim Araçları ve Suç Olgusu, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(1), 60-66.
  • Ekiyor, A. ve Tengilimoğlu, D. (2014). Sağlıkta Reklam Serbest Olmalı Mı? Tüketici Görüşleri, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 45-71.
  • Eroğlu, E. (2012). “Tüketici Davranışı Kavramı ve Özellikleri”, Tüketici Davranışları, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 11-12.
  • Fener, E. (2016). Hastane ve Hekim Tercihinde Sosyal Medyanın Etkisine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gülsoy, T. (2009). Etkileşimli Medya ve Pazarlama Terimler Sözlüğü. Baruh, L. Ve Yüksel M. içinde, Değişen İletişim Ortamında Etkileşimli Pazarlama, Doğan Kitap, İstanbul, 245.
  • Halis, B. (2012). Tüketimin Değişen Yüzü: Elektronik Ticaret Uygulamaları ve Sosyal Paylaşım Ağlarının Rolü, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 1, 149-160.
  • Hoşgör, D. (2014). İletişim ve Sağlık İletişimi, Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, Ö. (2011). Kitle İletişim Araçlarının Eğitime Etkileri Hakkında Yönetici, Öğretmen, Veli ve Öğrenci Görüşleri: Bir Durum Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kaplan, M.A. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, The Journal of the Kelley School of Business, Indiana University, 53, 59-68.
  • Kaya, E. (2014). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Kılıç, S. (2014). Kitle İletişim Araçlarının Gelişimi ve Sosyal Medyanın Siyasal İletişimi Etkileme Rolü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kim, W., Jeong, O.R. ve Lee, SW. (2010). On Social Web Sites, Information Systems by Elsevier, 2, 215-236.
  • Kotsenas, A.L., Arce, M., Aase, L., Timimi, F.K., Young, C. ve Wald, J.T. (2018). The Strategic Imperative for the Use of Social Media in Health Care, Journal of the American College of Radiology, 15, 155-161.
  • Kurtulmuş, S. (1998). Sağlık Ekonomisi ve Hastane Yönetimi, Değişim Dinamikleri Yayınları, İstanbul, 44.
  • Öz, M. ve Uyar, E. (2014). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Algılanan Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti Üzerinde Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(26), 123-132.
  • Parlak, F. (2010). Sosyal Medya ve Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkileri: Nitel Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Pazarcı, Ö., Gölge, U.H., Çamurcu, Y., Saygılı, H., Kılınç, S., Keskinbıçkı, M.V. ve Korkmaz, M. (2015). Internet Use by Orthopedic and Traumatology Patients in Turkey, Cumhuriyet Medical Journal, 37(4), 269-275.
  • Pentescu, A., Cetina, I. ve Orzan, G. (2015). Social Media’s Impact on Healthcare Services, Procedia Economics and Finance, 27, 646-651.
  • Syed-Abdul, S., Gabarron, E. ve Lau, A.Y.S. (2016). Participatory Health Through Social Media, Academic Press, Cambridge, 28.
  • Şantaş, F., Kurşun, A. ve Kar, A. (2016). Hastane Tercihine Etki Eden Faktörler: Sağlık Hizmetleri Pazarlaması Perspektifinden Alan Araştırması, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 19(1), 17-33.
  • Tengilimoglu, D., Sarp, N., Yar, C. E., Bektaş, M., Hıdır, M. N. and Korkmaz, E. (2017). The consumers' social media use in choosing physicians and hospitals: the case study of the province of Izmir, The International journal of health planning and management, 32(1), 19-35.
  • Tengilimoğlu, E. (2014). Hastane ve Hekim Tercihinde Sosyal Medya Kullanımının Etkisi: Ankara İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Tengilimoğlu, E., Parıltı, N. ve Yar, C.E. (2014, 10-12 Eylül). Hastane ve Hekim Seçiminde Sosyal Medyanın Kullanım Düzeyi: Ankara İli Örneği, 8. Sağlık ve Hastane İdaresi Kongresi’nde sözel bildiri olarak sunulmuştur, Lefke.
  • Thomas, R.K. (2006). Health Communication, Springer Science, New York, 1-2.
  • Yağmurlu, A. (2011). Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 7, 5-15.
  • Yıldırım, Y. (2016). Tüketicinin Satın Alma Karar Sürecinde Bilgi Kaynakları ve Güvenirlikleri: Referans Grubu Olarak Yakın Çevrenin Etkisinin İncelenmesi, Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7(1), 214-231.
  • Yılmaz, E. (2011). Doktorumun hastasıyım.com, Mavna Yayınları, İstanbul, 11-12.
  • Ying, M. (2012). Sosyal Medya Platformları Üzerinden Pazarlama ve Bu Mecrayı Etkin Kullanan Sektörler, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yüksel, Ö. (2009). Kitle İletişim Araçları ve Yanlış Bilinçlilik, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Bupa Health Pulse. (2010). “Online Health: Untanglıng The Web”. Retrieved 25.07.2018 www.bupa.com/healthpulse
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2018). Retrieved 12.06.2018 https://www.cdc.gov/
  • PEW Research Center. (2010). Retrieved 27.07.2018, http://PEWinternet.org
  • PwC Health Research Institute. (2012). Social Media “Likes” Healthcare. Retrieved 27.07.2018, https://www.pwc.com/us/en/health-industries/health-research-institute.html
  • Social Touch. (2013). Türkiye’de İnternetin Sağlık Bilgi ve Hizmetlerine Ulaşma Amaçlı Kullanım Alışkanlıkları. Retrieved 06.06.2018, http://www.socialtouch.com.tr/
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Akış 0000-0002-0796-2494

Ersin Ayhan

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2019
Kabul Tarihi 26 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akış, M., & Ayhan, E. (2019). THE EFFECT OF MASS MEDIA ON HEALTH COMMUNICATION IN THE USE OF HEALTH SERVICE AND THE ROLE OF SOCIAL MEDIA: THE CASE STUDY OF THE PROVINCE OF KILIS. International Journal of Health Management and Tourism, 4(3), 160-179. https://doi.org/10.31201/ijhmt.615367