Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PERSPECTIVES of CULINARY EDUCATION PARTICIPANTS at PUBLIC EDUCATION CENTERS on GASTRONOMIC TOURISM and THEIR INTENTIONS to WORK WITHIN the SCOPE of GASTRONOMIC TOURISM: THE CASE of KASTAMONU

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 75 - 86, 02.01.2024

Öz

Advancements in science and technology have made lifelong learning a necessity as individuals aspire to enhance their knowledge, skills, and competencies. Public Education Centers, one of the institutions of adult education, continue to operate through various courses, activities, and initiatives in areas such as providing education, creating employment opportunities, supporting vocational development, and nurturing a qualified workforce. Gastronomic tourism, which aims to attract tourists interested in exploring a region or country's local cuisine, holds significant potential, especially when considering the culinary education provided by Public Education Centers. In this study, the goal was to determine the perspectives of individuals who have completed culinary training at Public Education Centers regarding gastronomic tourism and to identify their intentions to work within the gastronomic tourism sector. To achieve the research objectives, a literature review was initially conducted. Subsequently, a semi-structured interview technique based on voluntarism was implemented, aided by the data obtained. A study group of 20 individuals who had successfully completed culinary training at the Public Education Center in Kastamonu city center was established. Descriptive analysis technique was applied to the data collected. The research findings indicate that individuals who have undergone culinary training exhibit a positive outlook towards gastronomic tourism and that their intentions to work within the gastronomic tourism sector are influenced by various factors.

Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Kendirci, P. (2016). Gastronomi turizmi ve coğrafi işaretlemeli ürünler. Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler 2. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bekar, A., Kılıç, B. ve Şahin, Ö. (2011, Kasım 30- Aralık 4). Gastro turizm ve turistik tüketicilerin gastro turizme yönelik görüşleri [Konferans sunumu]. 12. Ulusal Turizm Kongresi.
  • Birdir, K. ve Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi 3(2), 57-68.
  • Buyruk, H. (2018). Gelişen teknolojiler, değişen işgücü nitelikleri ve eğitim. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 599-632.
  • Demiray, E.(2013). Uzaktan eğitim ve kadın eğitiminde uzaktan eğitimin önemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 155-168, ISSN: 2146-9199.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: a user-friendly guide for social scientists. London: Routledge Publications.
  • Dolanbay, T. (2014). Hayat boyu öğrenme sürecinde halk eğitimi merkezlerinin yaşadığı yönetsel sorunlar, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Eloranta, L. (2013). Innovation in a non-formal adult education organisation – multi-case study in four adult education centres, [Unpublished doctoral dissertation]. Lappeenranta Univesity of Technology.
  • Geray, C. (2002). Halk Eğitmi. Ankara: İmaj Yayınevi
  • Hatipoğlu, A. (2014). Osmanlı saray mutfağı’nın gastronomi turizmi çerçevesinde incelenmesi, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Karaman, U. (2023). Bir yetişkin eğitimi kurumu olarak Altındağ halk eğitimi merkezi. [Yayımlanmamış doktora tezi] Ankara Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Knox, A. B. (2002). Evaluation for continuing education a comprehensive guide to success, Jossey-Bass.
  • Keleş, Y. (2018). Neden turizm eğitimi? lisans düzeyinde turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6(4), 219-236.
  • Milli Eğitim Kanunu (1739 S.K), T.C. Resmi gazete, 27587, 21 Mayıs 2010. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521-4.htm
  • Ngaka, W., Openjuru, G., Mazur, R.E. (2012). Exploring formal and non-formal education practices for ıntegrated and diverse learning environments in uganda. The International Journal of Diversity in Organizations, Communities and Nations, 11(6), 109-121.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Meb) https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/egitim/yaygin-egitim#:~:text=Yayg%C4%B1n%20e%C4%9Fitim%2C%20toplumun%20ihtiya%C3%A7lar%C4%B1%20%C4%B1%C5%9F%C4%B1%C4%9F%C4%B1nda,kar%C5%9F%C4%B1l%C4%B1%C4%9F%C4%B1nda%20sertifika%20ald%C4%B1klar%C4%B1%20e%C4%9Fitim%20s%C3%BCrecidir. Erişim tarihi: 01.09.2023
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Meb). https://www.meb.gov.tr/halk-egitimi-kurslarindan-yararlanan-vatandas-sayisi-4-ayda-38-milyona-ulasti/haber/26093/tr Erişim Tarihi: 02.08.2023.
  • Öney H. (2016). Gastronomi eğitimi üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (35), 193-203.
  • Özdemir, G. Dülger Altıner, D. (2019). Gastronomi kavramları ve gastronomi turizmi üzerine bir inceleme. ESBDER 12(1), 1-14.
  • Peker, D. (2023). Türkiye’de halk eğitimi merkezi programlarının beşeri sermayenin geliştirilmesi ve yoksullukla mücadele açısından etkinliği: Antalya, Muğla, Van ve Hatay örnekleri, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Samancı, O. ve Ocakcı, E. (2017). Hayat boyu öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, (24), 711-722.
  • Schee, B. A. V. (2011). Changing general education perceptions through perspectives and the ınterdisciplinary first-year seminar. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23,(3), 382-387.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 01.08.2023
  • Türkoğlu A. ve Uça, S. (2011). Türkiye’de halk eğitimi: tarihsel gelişimi, sorunları ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 48-62.
  • Url-1 https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx Erişim Tarihi: 05.08.2023.
  • Url-2 https://e-yaygin.meb.gov.tr/download.ashx?fileID=4646 Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Url-3 https://demirci.meb.gov.tr/www/halk-egitimi-merkezlerinde-hangi-tur-kurslar-acilir/icerik/1408#:~:text=Milli%20E%C4%9Fitim%20Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20%C3%87%C4%B1rakl%C4%B1k%20ve,sa%C4%9Flayan%20birer%20yayg%C4%B1n%20e%C4%9Fitim%20kurumudur. Erişim Tarihi: 02.09.2023.
  • Url-4 https://www.siirt.edu.tr/dosya/personel/ata-aof-sosyal-hizmette-gorusme-ilke-ve teknikleri-siirt-201992695248413.pdf Erişim tarihi: 05.08.2023.
  • Yıldırım, M. (2009). Hayat boyu öğrenme kapsamında yaygın eğitim ve halk eğitimi merkezleri. Ankara: Gazi Kitabevi.

HALK EĞİTİMİ MERKEZLERİNDE AŞÇILIK EĞİTİMİ ALAN KURSİYERLERİN GASTRONOMİ TURİZMİNE KARŞI BAKIŞ AÇILARI VE GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA ÇALIŞMA NİYETLERİ: KASTAMONU ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 75 - 86, 02.01.2024

Öz

Bilim ve teknolojide ki gelişmeler, bireylerin bilgi, beceri ve yetkinlikleri geliştirmek istemesi hayat boyu öğrenmeyi gerekli hale getirmiştir. Yaygın eğitim kurumlarından biri olan halk eğitimi merkezleri kişilere eğitim verme, istihdam yaratma, mesleki gelişim, nitelikli iş gücü oluşturma gibi konularda, çeşitli kurslarla, etkinliklerle ve faaliyetlerle varlığını sürdürmektedir. Gastronomi turizmi, bir bölge veya ülkenin yerel mutfağına odaklanan turistleri çekmeyi amaçlayan bir turizm türü olduğundan halk eğitimi merkezlerinde verilen aşçılık eğitimi gastronomi için önemli bir potansiyele sahiptir. Çalışmada, halk eğitimi merkezlerinde aşçılık eğitimi alan kursiyerlerin gastronomi turizmine karşı bakış açılarını tespit etmek ve gastronomi turizmi kapsamında aşçılık mesleğine yönelik çalışma niyetlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma amaçlarına ulaşabilmek için öncelikle literatür taraması yapılmıştır. Elde edilen verilerin yardımıyla gönüllülük esasına dayalı yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Kastamonu il merkezinde bulunan halk eğitimi merkezinden aşçılık eğitimini başarıya bitirmiş kursiyerler ile 20 kişilik bir çalışma grubu oluşturulmuştur. Elde edilen verilere betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Araştırma bulguları olarak aşçılık eğitimi alan kursiyerlerin gastronomi turizmine karşı olumlu bir bakış açısı sergiledikleri ve gastronomi turizmi kapsamında çalışma niyetlerin birçok faktöre bağlı olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, A. ve Kendirci, P. (2016). Gastronomi turizmi ve coğrafi işaretlemeli ürünler. Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler 2. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bekar, A., Kılıç, B. ve Şahin, Ö. (2011, Kasım 30- Aralık 4). Gastro turizm ve turistik tüketicilerin gastro turizme yönelik görüşleri [Konferans sunumu]. 12. Ulusal Turizm Kongresi.
  • Birdir, K. ve Akgöl, Y. (2012). Gastronomi turizmi ve Türkiye’yi ziyaret eden yabancı turistlerin gastronomi deneyimlerinin değerlendirilmesi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi 3(2), 57-68.
  • Buyruk, H. (2018). Gelişen teknolojiler, değişen işgücü nitelikleri ve eğitim. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 599-632.
  • Demiray, E.(2013). Uzaktan eğitim ve kadın eğitiminde uzaktan eğitimin önemi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 2(2), 155-168, ISSN: 2146-9199.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: a user-friendly guide for social scientists. London: Routledge Publications.
  • Dolanbay, T. (2014). Hayat boyu öğrenme sürecinde halk eğitimi merkezlerinin yaşadığı yönetsel sorunlar, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Eloranta, L. (2013). Innovation in a non-formal adult education organisation – multi-case study in four adult education centres, [Unpublished doctoral dissertation]. Lappeenranta Univesity of Technology.
  • Geray, C. (2002). Halk Eğitmi. Ankara: İmaj Yayınevi
  • Hatipoğlu, A. (2014). Osmanlı saray mutfağı’nın gastronomi turizmi çerçevesinde incelenmesi, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Karaman, U. (2023). Bir yetişkin eğitimi kurumu olarak Altındağ halk eğitimi merkezi. [Yayımlanmamış doktora tezi] Ankara Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Knox, A. B. (2002). Evaluation for continuing education a comprehensive guide to success, Jossey-Bass.
  • Keleş, Y. (2018). Neden turizm eğitimi? lisans düzeyinde turizm öğrencilerine yönelik bir araştırma. Journal Of Tourism And Gastronomy Studies, 6(4), 219-236.
  • Milli Eğitim Kanunu (1739 S.K), T.C. Resmi gazete, 27587, 21 Mayıs 2010. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/05/20100521-4.htm
  • Ngaka, W., Openjuru, G., Mazur, R.E. (2012). Exploring formal and non-formal education practices for ıntegrated and diverse learning environments in uganda. The International Journal of Diversity in Organizations, Communities and Nations, 11(6), 109-121.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Meb) https://meslegimhayatim.meb.gov.tr/egitim/yaygin-egitim#:~:text=Yayg%C4%B1n%20e%C4%9Fitim%2C%20toplumun%20ihtiya%C3%A7lar%C4%B1%20%C4%B1%C5%9F%C4%B1%C4%9F%C4%B1nda,kar%C5%9F%C4%B1l%C4%B1%C4%9F%C4%B1nda%20sertifika%20ald%C4%B1klar%C4%B1%20e%C4%9Fitim%20s%C3%BCrecidir. Erişim tarihi: 01.09.2023
  • Milli Eğitim Bakanlığı (Meb). https://www.meb.gov.tr/halk-egitimi-kurslarindan-yararlanan-vatandas-sayisi-4-ayda-38-milyona-ulasti/haber/26093/tr Erişim Tarihi: 02.08.2023.
  • Öney H. (2016). Gastronomi eğitimi üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (35), 193-203.
  • Özdemir, G. Dülger Altıner, D. (2019). Gastronomi kavramları ve gastronomi turizmi üzerine bir inceleme. ESBDER 12(1), 1-14.
  • Peker, D. (2023). Türkiye’de halk eğitimi merkezi programlarının beşeri sermayenin geliştirilmesi ve yoksullukla mücadele açısından etkinliği: Antalya, Muğla, Van ve Hatay örnekleri, [Yayımlanmamış doktora tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Samancı, O. ve Ocakcı, E. (2017). Hayat boyu öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, (24), 711-722.
  • Schee, B. A. V. (2011). Changing general education perceptions through perspectives and the ınterdisciplinary first-year seminar. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23,(3), 382-387.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). https://sozluk.gov.tr/ Erişim tarihi: 01.08.2023
  • Türkoğlu A. ve Uça, S. (2011). Türkiye’de halk eğitimi: tarihsel gelişimi, sorunları ve çözüm önerileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 48-62.
  • Url-1 https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx Erişim Tarihi: 05.08.2023.
  • Url-2 https://e-yaygin.meb.gov.tr/download.ashx?fileID=4646 Erişim Tarihi: 07.08.2023.
  • Url-3 https://demirci.meb.gov.tr/www/halk-egitimi-merkezlerinde-hangi-tur-kurslar-acilir/icerik/1408#:~:text=Milli%20E%C4%9Fitim%20Bakanl%C4%B1%C4%9F%C4%B1%20%C3%87%C4%B1rakl%C4%B1k%20ve,sa%C4%9Flayan%20birer%20yayg%C4%B1n%20e%C4%9Fitim%20kurumudur. Erişim Tarihi: 02.09.2023.
  • Url-4 https://www.siirt.edu.tr/dosya/personel/ata-aof-sosyal-hizmette-gorusme-ilke-ve teknikleri-siirt-201992695248413.pdf Erişim tarihi: 05.08.2023.
  • Yıldırım, M. (2009). Hayat boyu öğrenme kapsamında yaygın eğitim ve halk eğitimi merkezleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kaan Berk Dalahmetoglu 0000-0003-2477-7183

Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2023
Kabul Tarihi 2 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dalahmetoglu, K. B. (2024). HALK EĞİTİMİ MERKEZLERİNDE AŞÇILIK EĞİTİMİ ALAN KURSİYERLERİN GASTRONOMİ TURİZMİNE KARŞI BAKIŞ AÇILARI VE GASTRONOMİ TURİZMİ KAPSAMINDA ÇALIŞMA NİYETLERİ: KASTAMONU ÖRNEĞİ. Journal of Applied Tourism Research, 4(2), 75-86.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720