Amaç: Bu araştırma, ebelik öğrencilerinin COVID-19 kontrolü algıları ile COVID-19 aşısına yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Toplam 225 öğrenci katılmıştır. Kişisel bilgi formu ile COVID-19 kontrolü algısı ve COVID-19 aşısına yönelik tutum ölçekleri kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin COVID-19 ile ilgili en yüksek bilgiyi %39,6 ile sağlık bakanlığı ve resmi kurumlardan aldıkları, %37,8'inin COVID-19 ile enfekte olduğu ve %92'sinin COVID-19 ile enfekte olduğu görüldü. COVID-19 aşısı oldular. Öğrencinin COVID-19 kontrolü algısının ve COVID-19 aşısına yönelik tutumlarının sınıf ve COVID-19 aşısı olma durumundan etkilendiği ve aralarında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (p<0,05). . Ayrıca COVID-19 aşısına yönelik tutumun COVID-19 aşısından korkma ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir (p<0,05).
Sonuç: COVID-19 aşısından korkmayan öğrencilerin aşıya karşı olumlu tutum sergiledikleri görülmüştür. Yaptığımız araştırmada aşılanma oranının yüksek olduğu gözlemlendi. Aşıdan korkmayan öğrencilerin olumlu tutuma sahip olduğu ve aşıya karşı tutumlarının yüksek olduğu dikkat çekiyor. COVID-19 aşısının yeni bir aşı olduğu ve etkilerinin anlaşılmasının zaman aldığı düşünüldüğünde bu sonuçlar literatürle uyumludur.
COVID-19 Algı COVID-19 aşısı Kontrol algısı Ebelik öğrencileri kesitsel çalışma
Aims:This research was carried out to determine the relationship between midwifery students' perception of COVID-19 control and their attitudes toward the COVID-19 vaccine.
Methods: A total of 225 students participated. The personal information form and the perception of COVID-19 control and attitude scales toward the COVID-19 vaccine were used.
Results: It was observed that the students participating in the study received the highest rate of information about COVID-19 from the ministry of health and official institutions with 39.6%, 37.8% of them were infected with the COVID-19, and 92% of them had COVID-19 vaccine. It was observed that the student's perception of COVID-19 control and their attitudes towards the COVID-19 vaccine were affected by the class and the situation of getting the COVID-19 vaccine, and there was a significant relationship between them (p<0.05). Also, it was determined that the attitude towards the COVID-19 vaccine was related to the fear of the COVID-19 vaccine (p<0.05).
Conclusion: It has been observed that students who are not afraid of the COVID-19 vaccine have a positive attitude towards the vaccine. In our research, it was observed that there was a high rate of vaccination. It is remarked that the students who are not scared of the vaccine have a positive attitude and their attitudes towards the vaccine are high. Considering that the COVID-19 vaccine is a new vaccine and it takes time to understand its effects, these results are compatible with the literature.
COVID-19 Perception COVID-19 vaccine Control perception Midwifery students cross-sectional study
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 3 |
SAĞLIK PROFESYONELLERİ ARAŞTIRMA DERGİSİ / JOURNAL OF HEALTH PROFESSIONALS RESEARCH /J HEALTH PRO RES