Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Yapay Zeka ve Yenilikçi Uygulamalar: Türkiye Örneği

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 14 - 26, 30.06.2021

Öz

Yapay zeka, bilgisayarların insan davranışını taklit etmesini sağlayan bir dizi teknik olarak tanımlanabilir. 1950'li yıllarda kullanılmaya başlanan yapay zeka kavramı, her geçen gün daha önemli gelişmelerle günümüz hayatının pek çok evresinde kullanılmaktadır. Finanstan sağlığa, otomotivden üretime, spordan eğitime pek çok alanda aktif uygulamaları vardır. Teknolojik alanlardaki yenilik ve gelişmelerin eğitim ve öğretim ortamlarına eş zamanlı aktarılması, ülkelerin eğitim ve gelişim düzeylerini doğrudan etkilemektedir. Yapay zeka algoritmaları oluşturmanın en temel şartı, yeterli miktarda veri sağlamaktır. Eğitimde bu süreçte; Öğrenciler, öğretmenler, veliler, okul çalışanları, yöneticiler ve işverenler gibi birçok eğitim paydaşından veri toplamak mümkün olacaktır. Kapsamlı bir şekilde toplanan bu veriler, hem eğitim politikaları için genel olarak verilere dayalı politikalar yapma imkanı sağlayacak hem de öğrenme süreci ve kalıpları ile ilgili yapay zeka ile geliştirilecek yazılımların temelini oluşturacaktır. Bu çalışmada yapay zeka kavramı ve kullanım alanları anlatılmış, eğitim ve öğretim faaliyetlerindeki uygulama alanları, avantajları ve faydaları açıklanmıştır. Ülkemizde yapay zeka stratejileri tartışılmış ve eğitimdeki uygulamaları için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • [1] C. Sönmez, “Yapay zeka nedir?,” Shift Delete.Net, 30 Aug. 2015. [Online]. Available: https://shiftdelete.net/yapay-zeka-nedir-62428. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [2] S. Savaş, “Karotis arter intima media kalınlığının derin öğrenme ile sınıflandırılması.” Ph.D. dissertation, Gazi Univ., Ankara, Turkey, 2019.
  • [3] N. Singh, “How to get started as a developer in AI,” Intel Software Developer Zone, 28 Dec. 2017. [Online]. Available: https://software.intel.com/en-us/articles/how-to-get-started-as-a-developer-in-ai. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [4] Bukrek, “Finans sektöründe yapay zeka kullanılabilecek 10 fırsat alanı,” bukrek.com, 01 March 2018. [Online]. Available: https://www.bukrek.com/finans-yapay-zeka-firsatlari. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [5] Codevist, “Finansal teknoloji ve yapay zeka,” Codevist, 26 Jan. 2019. [Online]. Available: https://blog.codevist.com/finansal-teknoloji-ve-yapay-zeka-592e1fe95301. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [6] B. Marr, “How AI and deep learning are now used to diagnose cancer,” Forbes, 16 May 2017. [Online]. Available: https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2017/05/16/how-ai-and-deep-learning-is-now-used-to-diagnose-cancer. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [7] M. K. Saraf, and P. Mike, “Artificial intelligence and healthcare data,” Intel AI Academy, 05 March 2018. [Online]. Available: https://software.intel.com/en-us/articles/artificial-intelligence-and-healthcare-data. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [8] F. Sullivan, “From $600 M to $6 Billion, artificial intelligence systems poised for dramatic market expansion in healthcare,” Frost & Sullivan, 05 Jan. 2016. [Online]. Available: https://ww2.frost.com/news/press-releases/600-m-6-billion-artificial-intelligence-systems-poised-dramatic-market-expansion-healthcare. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [9] M. Collier, R. Fu, L. Yin, and P. Christiansen, “Artificial intelligence,” Healthcare’s New Nervous System. Accenture, 2017. [Online]. Available: https://www.accenture.com/t20171215T032059Z__w__/us-en/_acnmedia/PDF-49/Accenture-Health-Artificial-Intelligence.pdf. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [10] G.E, “Tıpta yapay zekâ devrimi,” GE Türkiye Blog, 07 Feb. 2019. [Online]. Available: https://geturkiyeblog.com/tipta-yapay-zeka-devrimi. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [11] Cloudnames, “Yapay zeka sistemli otomobiller,” cloudnames, 2019. [Online]. Available: https://cloudnames.com.tr/teknoloji/yapay-zeka-sistemli-otomobiller. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [12] WHO, “Dead on the roads,” World Health Organization, 2020. [Online]. Available: https://extranet.who.int/roadsafety/death-on-the-roads. [Accessed: Dec. 01, 2020].
  • [13] M. Kartal, A. Kutlar, and A. Beğen, “Logistik regresyon tekniği ile trafik kazalarını etkileyen risk faktörlerinin incelenmesi: Sivas, Kayseri, Yozgat örneği” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 7 no 2, pp. 45-68, 2011.
  • [14] Magg4, “Yapay zeka ve endüstri 4.0” magg4, 15 Apr. 2019. [Online]. Available: https://magg4.com/yapay-zeka-ve-endustri-4-0. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [15] Hürriyet, “Sıfır hatayla üretim yapay zeka ile mümkün,” Hürriyet Teknoloji, 23 Sept. 2019. [Online]. Available: http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/sifir-hatayla-uretim-yapay-zeka-ile-mumkun-41335993. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [16] SpeedGate, “This is SpeedGate,” Speedgate, 2020. [Online]. Available: https://playspeedgate.org. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [17] S. Tunalı, “Eğitimde yapay zekâ çalıştayı,” Eğitim, Sanayi ve Teknoloji Enstitüsü, İstanbul, 2018.
  • [18] Teachtought, “10 roles for artificial intelligence in education,” teachtought, 16 Sept. 2018. [Online]. Available: https://www.teachthought.com/the-future-of-learning/10-roles-for-artificial-intelligence-in-education. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [19] İstanbul İşletme Enstitüsü, “Yapay zeka eğitimde fark yaratacak,” İstanbul İşletme Enstitüsü, 8 Nov. 2018. [Online]. Available: https://www.iienstitu.com/blog/yapay-zeka-egitimde-fark-yaratacak. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [20] MEB, “2023 Eğitim vizyonu belgesi,” Milli Eğitim Bakanlığı, 2019. [Online]. Available: https://2023vizyonu.meb.gov.tr. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [21] İTÜ, “‘Eğitimde yapay zeka uygulamaları’ için MEB ile İTÜ el sıkıştı,” İstanbul Teknik Üniversitesi, 2019. [Online]. Available: http://www2.itu.edu.tr/itu-hakkinda/haberler/2019/05/27/meb-egitimde-yapay-zeka-uygulamalari-icin-itu-ile-el-sikisti. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [22] AA, “MEB'den 'yapay zeka' atağı,” Anadolu Ajansı, 27 March 2019. [Online]. Available: https://www.aa.com.tr/tr/egitim/mebden-yapay-zeka-atagi-/1431442. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [23] MEB, “Yapay zeka temalı 13. Uluslararası robot yarışması başladı,” Milli Eğitim Bakanlığı, 10 Apr. 2019. [Online]. Available: https://www.meb.gov.tr/yapay-zek-temali-13-uluslararasi-robot-yarismasi-basladi/haber/18390/tr. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [24] AA, “BİLSEM'ler ‘yapay zeka atölyeleri’ ile donatılacak,” Anadolu Ajansı, 31 July 2019. Online]. Available: https://www.aa.com.tr/tr/egitim/bilsemler-yapay-zeka-atolyeleri-ile-donatilacak/1545835. [Accessed: Jan. 01, 2021].

Artificial Intelligence And Innovative Applications In Education: The Case Of Turkey

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 1, 14 - 26, 30.06.2021

Öz

Artificial intelligence can be defined as the set of techniques that enable computers to imitate human behavior. The concept of artificial intelligence, which started to be used in the 1950s, has been used in many stages of life today, with more important developments every day. It has active applications in many areas from finance to health, from automotive to production and from sports to education. Simultaneous transfer of innovations and developments in technological fields to education and training environments directly affects the educational and development levels of the countries. The most basic requirement in creating artificial intelligence algorithms is to provide sufficient amount of data. In this process in education; It will be possible to collect data from many education stakeholders such as students, teachers, parents, school employees, administrators and employers. These data, which are gathered comprehensively, will both provide the opportunity to make policies based on data in general for education policies and will form the basis of the software to be developed with artificial intelligence regarding the learning process and patterns. In this study, the concept of artificial intelligence and its areas of use are explained, its application areas in education and training activities and its advantages and benefits are explained. Artificial intelligence strategies in our country were discussed and suggestions were made for their applications in education.

Kaynakça

  • [1] C. Sönmez, “Yapay zeka nedir?,” Shift Delete.Net, 30 Aug. 2015. [Online]. Available: https://shiftdelete.net/yapay-zeka-nedir-62428. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [2] S. Savaş, “Karotis arter intima media kalınlığının derin öğrenme ile sınıflandırılması.” Ph.D. dissertation, Gazi Univ., Ankara, Turkey, 2019.
  • [3] N. Singh, “How to get started as a developer in AI,” Intel Software Developer Zone, 28 Dec. 2017. [Online]. Available: https://software.intel.com/en-us/articles/how-to-get-started-as-a-developer-in-ai. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [4] Bukrek, “Finans sektöründe yapay zeka kullanılabilecek 10 fırsat alanı,” bukrek.com, 01 March 2018. [Online]. Available: https://www.bukrek.com/finans-yapay-zeka-firsatlari. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [5] Codevist, “Finansal teknoloji ve yapay zeka,” Codevist, 26 Jan. 2019. [Online]. Available: https://blog.codevist.com/finansal-teknoloji-ve-yapay-zeka-592e1fe95301. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [6] B. Marr, “How AI and deep learning are now used to diagnose cancer,” Forbes, 16 May 2017. [Online]. Available: https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2017/05/16/how-ai-and-deep-learning-is-now-used-to-diagnose-cancer. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [7] M. K. Saraf, and P. Mike, “Artificial intelligence and healthcare data,” Intel AI Academy, 05 March 2018. [Online]. Available: https://software.intel.com/en-us/articles/artificial-intelligence-and-healthcare-data. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [8] F. Sullivan, “From $600 M to $6 Billion, artificial intelligence systems poised for dramatic market expansion in healthcare,” Frost & Sullivan, 05 Jan. 2016. [Online]. Available: https://ww2.frost.com/news/press-releases/600-m-6-billion-artificial-intelligence-systems-poised-dramatic-market-expansion-healthcare. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [9] M. Collier, R. Fu, L. Yin, and P. Christiansen, “Artificial intelligence,” Healthcare’s New Nervous System. Accenture, 2017. [Online]. Available: https://www.accenture.com/t20171215T032059Z__w__/us-en/_acnmedia/PDF-49/Accenture-Health-Artificial-Intelligence.pdf. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [10] G.E, “Tıpta yapay zekâ devrimi,” GE Türkiye Blog, 07 Feb. 2019. [Online]. Available: https://geturkiyeblog.com/tipta-yapay-zeka-devrimi. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [11] Cloudnames, “Yapay zeka sistemli otomobiller,” cloudnames, 2019. [Online]. Available: https://cloudnames.com.tr/teknoloji/yapay-zeka-sistemli-otomobiller. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [12] WHO, “Dead on the roads,” World Health Organization, 2020. [Online]. Available: https://extranet.who.int/roadsafety/death-on-the-roads. [Accessed: Dec. 01, 2020].
  • [13] M. Kartal, A. Kutlar, and A. Beğen, “Logistik regresyon tekniği ile trafik kazalarını etkileyen risk faktörlerinin incelenmesi: Sivas, Kayseri, Yozgat örneği” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 7 no 2, pp. 45-68, 2011.
  • [14] Magg4, “Yapay zeka ve endüstri 4.0” magg4, 15 Apr. 2019. [Online]. Available: https://magg4.com/yapay-zeka-ve-endustri-4-0. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [15] Hürriyet, “Sıfır hatayla üretim yapay zeka ile mümkün,” Hürriyet Teknoloji, 23 Sept. 2019. [Online]. Available: http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/sifir-hatayla-uretim-yapay-zeka-ile-mumkun-41335993. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [16] SpeedGate, “This is SpeedGate,” Speedgate, 2020. [Online]. Available: https://playspeedgate.org. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [17] S. Tunalı, “Eğitimde yapay zekâ çalıştayı,” Eğitim, Sanayi ve Teknoloji Enstitüsü, İstanbul, 2018.
  • [18] Teachtought, “10 roles for artificial intelligence in education,” teachtought, 16 Sept. 2018. [Online]. Available: https://www.teachthought.com/the-future-of-learning/10-roles-for-artificial-intelligence-in-education. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [19] İstanbul İşletme Enstitüsü, “Yapay zeka eğitimde fark yaratacak,” İstanbul İşletme Enstitüsü, 8 Nov. 2018. [Online]. Available: https://www.iienstitu.com/blog/yapay-zeka-egitimde-fark-yaratacak. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [20] MEB, “2023 Eğitim vizyonu belgesi,” Milli Eğitim Bakanlığı, 2019. [Online]. Available: https://2023vizyonu.meb.gov.tr. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [21] İTÜ, “‘Eğitimde yapay zeka uygulamaları’ için MEB ile İTÜ el sıkıştı,” İstanbul Teknik Üniversitesi, 2019. [Online]. Available: http://www2.itu.edu.tr/itu-hakkinda/haberler/2019/05/27/meb-egitimde-yapay-zeka-uygulamalari-icin-itu-ile-el-sikisti. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [22] AA, “MEB'den 'yapay zeka' atağı,” Anadolu Ajansı, 27 March 2019. [Online]. Available: https://www.aa.com.tr/tr/egitim/mebden-yapay-zeka-atagi-/1431442. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [23] MEB, “Yapay zeka temalı 13. Uluslararası robot yarışması başladı,” Milli Eğitim Bakanlığı, 10 Apr. 2019. [Online]. Available: https://www.meb.gov.tr/yapay-zek-temali-13-uluslararasi-robot-yarismasi-basladi/haber/18390/tr. [Accessed: Jan. 01, 2021].
  • [24] AA, “BİLSEM'ler ‘yapay zeka atölyeleri’ ile donatılacak,” Anadolu Ajansı, 31 July 2019. Online]. Available: https://www.aa.com.tr/tr/egitim/bilsemler-yapay-zeka-atolyeleri-ile-donatilacak/1545835. [Accessed: Jan. 01, 2021].
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Bilgisayar Yazılımı
Bölüm Cilt: 3 - Sayı: 1 - 30 Haziran 2021
Yazarlar

Serkan Savaş 0000-0003-3440-6271

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Savaş, S. (2021). Artificial Intelligence And Innovative Applications In Education: The Case Of Turkey. Journal of Information Systems and Management Research, 3(1), 14-26.