Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 16 Sayı: 63, 1496 - 1513, 31.07.2021
https://doi.org/10.19168/jyasar.892087

Öz

Teknolojik gelişmelerin hızla yayıldığı bir dünyada yenilikçi bir anlayışı benimseyen ve risk alabilen kişiler, oluşan yeni yapıya uyum sağlamada ve başarıyı yakalamada daha fazla şansı olacaktır. Teknolojik gelişmelerle birlikte hızlı değişimlerin yaşanması bireylerin yeni durumlara uyum sağlamasını gerekli kılmıştır. Bu düşünceden hareketle yenilik kapasitesine önemli etkileri olduğu düşünülen bireysel yenilikçilik ile risk alma davranışı arasındaki ilişkinin analizi oldukça önemlidir. Bu bağlamda çalışmada, üniversite öğrencilerinin yenilikçilik ile kendine güven ve risk alma davranışları arasındaki ilişkilerin incelenmesine karar verilmiştir. Çalışma için gerekli olan verileri elde etmek için Fırat Üniversitesi’nde öğrenim gören ve rastgele seçilen 504 öğrenciye yüz yüze görüşme yöntemiyle bir anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen verilerle gerekli istatistiksel analizler yapılarak bulgular yorumlanmış, üniversite öğrencilerinin yenilikçilik ile kendine güven ve risk alma davranışları arasındaki ilişki sorgulanmış, öğrenciler arasında yenilikçilik ve kendine güven ve risk alma seviyelerinin artırılabilmesi için yapılması gerekenler belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, yenilikçilik düzeyi ile kendine güven ve risk alma düzeyleri arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiş ve bu sonuca göre öğrencilerin kendine güven ve risk alma düzeyleri arttıkça, yenilikçilik düzleri de artmaktadır yorumu yapılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, D.T., Yıldız, E. ve Akın, Y. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Yalova Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 8, s.108-122.
  • Basım, H. Nejat, Korkmazyürek, H. ve Tokat, O. (2008). Çalışanların Öz Yeterlilik Algılamasının Yenilikçilik ve Risk Alma Üzerine Etkisi: Kamu Sektöründe Bir Araştırma. Selçuk Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008; 19: 121-130.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Girişimci Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimindeki Etkisi: Potansiyel Girişimciler Üzerinde Bir Araştırma, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi Cilt 8, Sayı2, s.57-78.
  • Brindley, C. (2005). Barriers to Women Achieving Their Entrepreneurial Potential: Women and Risk. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(2): 144-161.
  • Bülbül Tuncer (2012) Okullarda yenilik yönetimi ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması 12(1) ss:157-175.
  • Davidsson, M. (2010). Risk Management in A Pure Unit Root. The Journal of Risk Finance, 11(2): 224-234.
  • Demiralay, Remziye; Bayır, Esma Aybike; Gelibolu, Mehmet Fikret (2016). Öğrencilerin Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Çevrimiçi Öğrenmeye Hazır Bulunuşlukları İlişkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:5, Sayı:1 Makale.18.
  • Işık Cem ve Türkmendağ Tuba (2016). Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Algılarının Belirlenmesi. Turizm Fakültesi Dergisi :70-99.
  • İrmiş Ayşe ve Özdemir Lütfiye (2011). Girişimcilik ve Yenilik İlişkisi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), s.136-161.
  • Karahan, M. (2019). Teknoloji ve Yenilik Yönetimi, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Karahan, M. ve Patır, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Kapasitelerinin Belirlenmesi. Siirt Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, s.42-58.
  • Kasapoğlu, Hülya (2018). Üniversite Yöneticilerinin Yenilikçilik ve Risk Alma Davranışlarına İlişkin Yönetici ve Öğretim Elemanlarının Görüşleri. Yüksek Öğretim Dergisi. Cilt:8 Sayı:1, s.45-54.
  • Korucu, A.T. ve Olpak, Y.Z. (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, Cilt:5 Sayı:1, s.111.
  • Norton, J.R., William, I. ve William, M.T. (2006). The Influence of Entrepreneurial Risk Assessment on Venture Launch or Growth Decisions. Small Business Economics, 26: 215–226.
  • Örün, Özgür, Orhan, Derya, Dönmez, Pelin ve Kurt, Adile Aşkım (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s.65-76.
  • Özdemir Aydın, Saygılı, Metin ve Yıldırım, Kadir (2016). Risk Alma Eğilimi ve Başarma İhtiyacının Girişimcilik Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İşletme Bilimi Dergisi, 4(2): 121-140.
  • Özden, K. Temurlenk, M.S. ve Başar, S. (2008). Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri üzerine bir Araştırma, Review of Social, Economic, 2008-kenanozden.com http://kenanozden.com/docs/yazi/yazi_1_0000.pdf, Erişim Tarihi: 27.02.2021.
  • Türkoğlu, T., Tetik, S., Açıkgöz, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyo-Demografik Özellikleri İle Girişimci Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Journal of Yasar University, 2017, 12/45, 1-13.
  • Ünal Hakan (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Kategorilerinin Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor, Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. Sayı:11 Cilt:4, s.68-74.
  • Üstün Ferda ve Kılıç Kemal (2017). Örgüte duyulan güvenin, örgütsel yenilik yönetimi ve risk alma davranışı üzerine etkisi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 10(2) ss:228-238.
  • Wakkee, I., Elfring, T., ve Monaghan, S. (2010). Creating Entrepreneurial Employees in Traditional Service Sectors The Role of Coaching and Self Efficacy. International Entrepreneurship Management, 6: 1–21.
  • Yıldız, D. Ve Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, Sayı: 1, s.14-28.
  • Yılmaz, Ramazan ve Beşkaya, Yaşar Murat (2018). Eğitim Yöneticilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:51, Sayı:1, s.159-181.
  • Yılmaz, Taşkın; Feride, Tiryaki Şen, Hanife (2014). Başhemşirelerin Yenilikçilik ve Risk Alma Davranışının Belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. Cilt 3, Sayı 3, s.147-154.

Examining the Relationships Between University Students' Self-Confidence and Risk-Taking Behaviours and Their Innovativeness Levels

Yıl 2021, Cilt: 16 Sayı: 63, 1496 - 1513, 31.07.2021
https://doi.org/10.19168/jyasar.892087

Öz

In a world where technological developments are spreading rapidly, people who adopt an innovative understanding and can take risks will have more chances to adapt to the new structure and achieve success. Experiencing rapid changes along with technological developments made it necessary for individuals to adapt to new situations. With this in mind, it is very important to analyse the relationship between individual innovativeness and risk-taking behaviour, which is thought to have significant effects on innovation capacity. In this context, it was decided to examine the relationship between innovativeness, self-confidence and risk-taking behaviours of university students. In order to obtain the data required for the study, a questionnaire study was conducted using face-to-face interview method with randomly selected 504 students studying at Firat University. The findings were interpreted by performing necessary statistical analyses with the obtained data, and the relationship between innovativeness and self-confidence and risk-taking behaviours of university students was questioned. It was tried to determine what needs to be done in order to increase the level of innovation and self-confidence and risk taking among the students. According to the results obtained from the study, it was determined that there is a positive and significant relationship between innovativeness level and self-confidence and risk-taking levels and according to this result, it is commented that as students' self-confidence and risk-taking levels increase, their level of innovation also increases.

Kaynakça

  • Akkaya, D.T., Yıldız, E. ve Akın, Y. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Girişimci Kişilik Özelliklerinin Değerlendirilmesi: Yalova Meslek Yüksekokulu Öğrencilerine Yönelik Bir Uygulama, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 4, Sayı 8, s.108-122.
  • Basım, H. Nejat, Korkmazyürek, H. ve Tokat, O. (2008). Çalışanların Öz Yeterlilik Algılamasının Yenilikçilik ve Risk Alma Üzerine Etkisi: Kamu Sektöründe Bir Araştırma. Selçuk Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008; 19: 121-130.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Girişimci Kişilik Özelliklerinin Girişimcilik Eğilimindeki Etkisi: Potansiyel Girişimciler Üzerinde Bir Araştırma, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi Cilt 8, Sayı2, s.57-78.
  • Brindley, C. (2005). Barriers to Women Achieving Their Entrepreneurial Potential: Women and Risk. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(2): 144-161.
  • Bülbül Tuncer (2012) Okullarda yenilik yönetimi ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması 12(1) ss:157-175.
  • Davidsson, M. (2010). Risk Management in A Pure Unit Root. The Journal of Risk Finance, 11(2): 224-234.
  • Demiralay, Remziye; Bayır, Esma Aybike; Gelibolu, Mehmet Fikret (2016). Öğrencilerin Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Çevrimiçi Öğrenmeye Hazır Bulunuşlukları İlişkisinin İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt:5, Sayı:1 Makale.18.
  • Işık Cem ve Türkmendağ Tuba (2016). Atatürk Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Algılarının Belirlenmesi. Turizm Fakültesi Dergisi :70-99.
  • İrmiş Ayşe ve Özdemir Lütfiye (2011). Girişimcilik ve Yenilik İlişkisi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1), s.136-161.
  • Karahan, M. (2019). Teknoloji ve Yenilik Yönetimi, Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • Karahan, M. ve Patır, S. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Kapasitelerinin Belirlenmesi. Siirt Ünv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 7, Sayı 13, s.42-58.
  • Kasapoğlu, Hülya (2018). Üniversite Yöneticilerinin Yenilikçilik ve Risk Alma Davranışlarına İlişkin Yönetici ve Öğretim Elemanlarının Görüşleri. Yüksek Öğretim Dergisi. Cilt:8 Sayı:1, s.45-54.
  • Korucu, A.T. ve Olpak, Y.Z. (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özelliklerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, Cilt:5 Sayı:1, s.111.
  • Norton, J.R., William, I. ve William, M.T. (2006). The Influence of Entrepreneurial Risk Assessment on Venture Launch or Growth Decisions. Small Business Economics, 26: 215–226.
  • Örün, Özgür, Orhan, Derya, Dönmez, Pelin ve Kurt, Adile Aşkım (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s.65-76.
  • Özdemir Aydın, Saygılı, Metin ve Yıldırım, Kadir (2016). Risk Alma Eğilimi ve Başarma İhtiyacının Girişimcilik Potansiyeline Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İşletme Bilimi Dergisi, 4(2): 121-140.
  • Özden, K. Temurlenk, M.S. ve Başar, S. (2008). Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri üzerine bir Araştırma, Review of Social, Economic, 2008-kenanozden.com http://kenanozden.com/docs/yazi/yazi_1_0000.pdf, Erişim Tarihi: 27.02.2021.
  • Türkoğlu, T., Tetik, S., Açıkgöz, A. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Sosyo-Demografik Özellikleri İle Girişimci Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Araştırılması, Journal of Yasar University, 2017, 12/45, 1-13.
  • Ünal Hakan (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Kategorilerinin Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor, Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi. Sayı:11 Cilt:4, s.68-74.
  • Üstün Ferda ve Kılıç Kemal (2017). Örgüte duyulan güvenin, örgütsel yenilik yönetimi ve risk alma davranışı üzerine etkisi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 10(2) ss:228-238.
  • Wakkee, I., Elfring, T., ve Monaghan, S. (2010). Creating Entrepreneurial Employees in Traditional Service Sectors The Role of Coaching and Self Efficacy. International Entrepreneurship Management, 6: 1–21.
  • Yıldız, D. Ve Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2018, Sayı: 1, s.14-28.
  • Yılmaz, Ramazan ve Beşkaya, Yaşar Murat (2018). Eğitim Yöneticilerinin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Cilt:51, Sayı:1, s.159-181.
  • Yılmaz, Taşkın; Feride, Tiryaki Şen, Hanife (2014). Başhemşirelerin Yenilikçilik ve Risk Alma Davranışının Belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi. Cilt 3, Sayı 3, s.147-154.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Karahan 0000-0002-0402-0020

Sait Patır 0000-0002-1592-1094

Yeliz Gedik 0000-0003-2795-9302

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 16 Sayı: 63

Kaynak Göster

APA Karahan, M., Patır, S., & Gedik, Y. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 16(63), 1496-1513. https://doi.org/10.19168/jyasar.892087
AMA Karahan M, Patır S, Gedik Y. Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. Temmuz 2021;16(63):1496-1513. doi:10.19168/jyasar.892087
Chicago Karahan, Mehmet, Sait Patır, ve Yeliz Gedik. “Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven Ve Risk Alma Davranışları Ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 16, sy. 63 (Temmuz 2021): 1496-1513. https://doi.org/10.19168/jyasar.892087.
EndNote Karahan M, Patır S, Gedik Y (01 Temmuz 2021) Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 16 63 1496–1513.
IEEE M. Karahan, S. Patır, ve Y. Gedik, “Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 16, sy. 63, ss. 1496–1513, 2021, doi: 10.19168/jyasar.892087.
ISNAD Karahan, Mehmet vd. “Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven Ve Risk Alma Davranışları Ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi 16/63 (Temmuz 2021), 1496-1513. https://doi.org/10.19168/jyasar.892087.
JAMA Karahan M, Patır S, Gedik Y. Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2021;16:1496–1513.
MLA Karahan, Mehmet vd. “Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven Ve Risk Alma Davranışları Ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, c. 16, sy. 63, 2021, ss. 1496-13, doi:10.19168/jyasar.892087.
Vancouver Karahan M, Patır S, Gedik Y. Üniversite Öğrencilerinin Kendine Güven ve Risk Alma Davranışları ile Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi. 2021;16(63):1496-513.