Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 204 - 214, 23.12.2021

Öz

Bu araştırmada öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerini ortaya konulması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nicel yaklaşımlar kullanılarak, Zonguldak ve Çorum illerinde kamuya bağlı okullarda görev yapan 198 öğretmenden elde edilen veriler ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında 20 maddeden oluşan Bireysel Yenilikçilik Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin bireysel yenilikçilik özelliklerinin cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem ve görev yaptıkları okul kademesi değişkenleri aralarındaki farklar incelenmiştir. Analizlerde betimsel istatistikler, t testi ve ANAVO testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğretmenlerin bireysel yenilikçilik özellikleri %37.4 ile en yüksek Öncü, %.5 ile en düşük Gelenekçi oldukları görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin bireysel yenilikçilik özellikleri ile eğitim durumu ve mesleki kıdemleri arasında anlamlı bir farka rastlanmamıştır. Öğretmenlerin görev yaptıkları okul kademesi ile bireysel yenilikçilik düzeyleri anlamlı bir farka bulunmuştur. İlkokullarda görev yapan öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin bireysel yenilikçilik düzeylerinden daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akgün, F. (2017). Investigation of Instructional Technology Acceptance and Individual Innovativeness of Academicians. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3).
  • Aslan, H. ve Kesik, F. (2018). Lise öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(4), 2215-2228.
  • Atalay, A. (2018). Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüğü çalışanlarının bireysel yenilikçilik düzeyi. Turkish Studies, 13(10), 87-108. doi:10.7827/TurkishStudies.13121
  • Atçı, D., Kale, A. ve Şeker, F. (2017). Otel işletmecilerinin bireysel yenilikçilik profili ve çift yönlülük ambidexterity düzeyi ilişkisi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(3), 47-58.
  • Bitkin, A. (2012). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış doktora tezi). Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Büyükbeşe, T., Direkçi, E. ve Erşahan, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâlarının iletişim becerilerine ve bireysel yenilikçilik seviyelerine etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 221-236.
  • Çoklar, A. N. (2012). Individual innovativeness levels of educational administrators. Digital Education Review, 22, 100-110
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797‐807.
  • Demirsoy, C. (2005). Yeniliğin yayılması modellerinin ve yeniliği benimseyen kategorilerinin internet bankacılığı ürünü üzerinde bir incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirtaş, H. (2012). Primary schools\'openness to change. Elementary Education Online, 11(1).
  • Ertuğ, N. ve Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(3): 192-197
  • Gökbulut, B. (2019). Pedagojik formasyon öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ve eğitim inançları arasındaki ilişki. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 521-533.
  • Gündüz, Ş. (2020). Öğretmenlerin Bireysel Yenilikçilik ile Dijital Yerlilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. Erken Görünüm 1-17.
  • Gür-Erdoğan, D. ve Zafer-Güneş D. (2013). The relationship between individual innovatiness and change readiness conditions of students attending faculty of education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106(10), 3033-3040. doi:10.1016/j.sbspro.2013.12.349
  • Işık, C. ve Tümendağ, T. (2016). Atatürk Üniversitesi turizm fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik algılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 70-99.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (2. Yazım, 32. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayabaşı, Y. ve Özerbaş, M. A. (2019). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmen adaylarının bireysel yenilikçi profillerinin karşılaştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(2), 285-303.
  • Kayasandık, A. E. (2017). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik ve değişime hazır olmalarının algılanan örgütsel destek ile ilişkisi: Samsun’da bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(54), 511-527.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, F., H. (2010). Bireysel yenilikçilik ölçeği (BYÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 150-164.
  • Korucu, T., A. ve Olpak, Z., Y. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1).
  • Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations (Fifth Edition). New York: Free Press.
  • Sun, Y. ve Jeyaraj, A. (2013). Information technology adoption and continuance: A longitudinal study of individuals’ behavioral intentions. Information & Management, 50(7), 457-465.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Teresa, C. (2009). Creative teachers and creative teaching. In: Wilson, Anthony ed. Creativity in Primary Education (2nd ed.). Achieving QTS Cross-Curricular Strand, Exeter: Learning Matters.
  • Turhan, A. (2009). Kültürün tüketici yenilikçiliği üzerindeki etkisi üzerine bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Simplicio, J. S. (2000). Teaching classroom educators how to be more effective and creative teachers. Education, 120, 675–680.
  • Özgür, H. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 409-420.
  • Yenice, N. ve Yavaşoğlu, N. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bireysel yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 14(2), 107-128.
  • Yenice, N. ve Tunç, G. A. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 753-765.
  • Yıldırım, İ., Akan, D., ve Yalçın, S. (2017). The relationship between the job satisfaction and school effectiveness perceptions of classroom teachers.Erzincan University Journal of Faculty of Education, 19(1), 69-81.

Individual Innovativeness Levels of Teachers

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 2, 204 - 214, 23.12.2021

Öz

This research was carried out in order to reveal the individual innovativeness levels of teachers. The study, in which the quantitative research method was used, was carried out with the data obtained from 198 teachers working in public schools in the provinces of Zonguldak and Çorum. Individual Innovation Scale consisting of 20 items was used to collect data. In the study, the differences between the variables of individual innovativeness of teachers, gender, educational status, professional seniority and the school level they work in were examined. Descriptive statistics, t-test and ANAVO test were used in the analysis. As a result of the analyzes, it was seen that the individual innovative characteristics of the teachers were the highest with 37.4% and the lowest with the Traditionalist with .5%. In the study, no significant difference was found between the individual innovativeness characteristics of teachers, their educational status and professional seniority. There was a significant difference between the school level of the teachers and their individual innovativeness levels. It has been concluded that the individual innovativeness levels of the teachers working in primary schools are higher than the individual innovativeness levels of the teachers working in secondary schools.

Kaynakça

  • Akgün, F. (2017). Investigation of Instructional Technology Acceptance and Individual Innovativeness of Academicians. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(3).
  • Aslan, H. ve Kesik, F. (2018). Lise öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik özelliklerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Human Sciences, 15(4), 2215-2228.
  • Atalay, A. (2018). Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüğü çalışanlarının bireysel yenilikçilik düzeyi. Turkish Studies, 13(10), 87-108. doi:10.7827/TurkishStudies.13121
  • Atçı, D., Kale, A. ve Şeker, F. (2017). Otel işletmecilerinin bireysel yenilikçilik profili ve çift yönlülük ambidexterity düzeyi ilişkisi. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(3), 47-58.
  • Bitkin, A. (2012). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış doktora tezi). Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Şanlıurfa.
  • Büyükbeşe, T., Direkçi, E. ve Erşahan, B. (2017). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâlarının iletişim becerilerine ve bireysel yenilikçilik seviyelerine etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 221-236.
  • Çoklar, A. N. (2012). Individual innovativeness levels of educational administrators. Digital Education Review, 22, 100-110
  • Çuhadar, C., Bülbül, T. ve Ilgaz, G. (2013). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özellikleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 797‐807.
  • Demirsoy, C. (2005). Yeniliğin yayılması modellerinin ve yeniliği benimseyen kategorilerinin internet bankacılığı ürünü üzerinde bir incelemesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Demirtaş, H. (2012). Primary schools\'openness to change. Elementary Education Online, 11(1).
  • Ertuğ, N. ve Kaya, H. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel yenilikçilik profilleri ve yenilikçiliğin önündeki engellerin incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 14(3): 192-197
  • Gökbulut, B. (2019). Pedagojik formasyon öğrencilerinin bireysel yenilikçilik özellikleri ve eğitim inançları arasındaki ilişki. Milli Eğitim Dergisi, 48(1), 521-533.
  • Gündüz, Ş. (2020). Öğretmenlerin Bireysel Yenilikçilik ile Dijital Yerlilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. Erken Görünüm 1-17.
  • Gür-Erdoğan, D. ve Zafer-Güneş D. (2013). The relationship between individual innovatiness and change readiness conditions of students attending faculty of education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 106(10), 3033-3040. doi:10.1016/j.sbspro.2013.12.349
  • Işık, C. ve Tümendağ, T. (2016). Atatürk Üniversitesi turizm fakültesi öğrencilerinin bireysel yenilikçilik algılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 1, 70-99.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (2. Yazım, 32. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kayabaşı, Y. ve Özerbaş, M. A. (2019). Sınıf öğretmenleri ve sınıf öğretmen adaylarının bireysel yenilikçi profillerinin karşılaştırması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 17(2), 285-303.
  • Kayasandık, A. E. (2017). Öğretmenlerin bireysel yenilikçilik ve değişime hazır olmalarının algılanan örgütsel destek ile ilişkisi: Samsun’da bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(54), 511-527.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, F., H. (2010). Bireysel yenilikçilik ölçeği (BYÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38: 150-164.
  • Korucu, T., A. ve Olpak, Z., Y. (2015). Öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik özelliklerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1).
  • Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations (Fifth Edition). New York: Free Press.
  • Sun, Y. ve Jeyaraj, A. (2013). Information technology adoption and continuance: A longitudinal study of individuals’ behavioral intentions. Information & Management, 50(7), 457-465.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Teresa, C. (2009). Creative teachers and creative teaching. In: Wilson, Anthony ed. Creativity in Primary Education (2nd ed.). Achieving QTS Cross-Curricular Strand, Exeter: Learning Matters.
  • Turhan, A. (2009). Kültürün tüketici yenilikçiliği üzerindeki etkisi üzerine bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Simplicio, J. S. (2000). Teaching classroom educators how to be more effective and creative teachers. Education, 120, 675–680.
  • Özgür, H. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik özellikleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 409-420.
  • Yenice, N. ve Yavaşoğlu, N. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bireysel yenilikçilik düzeyleri ile bireysel yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama. 14(2), 107-128.
  • Yenice, N. ve Tunç, G. A. (2019). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 753-765.
  • Yıldırım, İ., Akan, D., ve Yalçın, S. (2017). The relationship between the job satisfaction and school effectiveness perceptions of classroom teachers.Erzincan University Journal of Faculty of Education, 19(1), 69-81.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bayram Gökbulut 0000-0002-7218-5900

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 204-214.