The aim of this study was to find out the correlation between teachers’ self-efficacy and
their teaching-learning conceptions. The study was designed as relational survey model. The
sampling of the study consists of 357 primary and secondary teachers in 2015-2016 academic
year in Afyonkarahisar. The “Teacher Efficacy Scale” and “Teaching-Learning Conceptions
Scale” were used for data collection. . In the analysis of the data, descriptive statistics, Pearson Product-Moment Correlation Coefficients and multiple regression were employed. Pearson’s
moments correlation analysis indicated that there was a significant positive correlation
between teachers’ individual factors self-efficacy and their constructivist teaching-learning
conception. Also, it was found that there wasn’t correlation between teachers’ individual factors
self-efficacy and their traditional teaching-learning conception. And, it was found out that there
was a significant negative correlation between teachers’ external factors self-efficacy and their
constructivist teaching-learning conception. Also, it was found that there was a significant
negative correlation between teachers’ external factors self-efficacy and their traditional
teaching-learning conception. Regression analysis showed that teachers’ teaching-learning
conceptions predicted their self-efficacy significantly.
Bu araştırmanın amacı, öz-yeterlilik algıları ile öğretmenlerin öğretme-öğrenme
anlayışları arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. İlişkisel tarama modelinde desenlenen
araştırmanın örneklemi, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar ilinde görev yapan
357 ilkokul ve ortaokul öğretmenleri oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama araçları olarak
“Öğretmen yeterlilik ölçeği” ile “öğretme-öğrenme anlayışları ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistikler, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve çoklu
regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan araştırmada Pearson momentler çarpımı korelasyon
analizi sonucunda, öğretmenlerin bireysel faktörler öz- yeterlilik algıları ile yapılandırmacı
öğretme-öğrenme anlayışı arasında pozitif yönde anlamlı ilişki, geleneksel öğretme-öğrenme
anlayışı arasında ilişki olmadığı; dışsal faktörler öz- yeterlilik algıları ile yapılandırmacı
öğretme-öğrenme anlayışı arasında negatif yönde anlamlı ilişki, geleneksel öğretme-öğrenme
anlayışı arasında negatif yönde anlamlı ilişki görülmüştür. Çoklu regresyon analizi sonucunda
da öğretme-öğrenme anlayışlarının öz-yeterlilik algılarının anlamlı birer yordayıcısı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 5 |