Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 28, 180 - 201, 25.05.2023
https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1276504

Öz

Bu araştırmanın amacı, PKK terör örgütünün, değişen çevresel koşullara eylemlerini ve içyapılarına etkili bir şekilde adapte edebilen örgütler olarak nitelendirilen, öğrenen örgüt özellikleri taşıyıp taşımadığı sorusuna yanıt aramaktır.

Kaynakça

  • Aktaş, M. ve Şener, İ. (2012). Koşul Bağımlılık Kuramı. H. C. Sözen ve H. N. Basım, (Ed.) Örgüt Kuramları (1) içinde. İstanbul: Beta Basım ve Yayım Dağıtım.
  • Argyris,C. ve Schon, D.A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Reading, MA: Addison-Wesley.
  • Bayer, E. (2007). Terörist Örgütlerde Örgütsel Öğrenme (Yayın No. 220690) [Yüksek Lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Beren, F. (2012). The action profile of PKK/KCK terrorist organization. Rev. Int'l L. & Pol., 8, 87. https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/rinlp8&div=8&id=&page=
  • Bilgiç, S. (2014). Dünden bugüne Kürt sorunu ve PKK. İstanbul: Bilgesam Yayınları. https://serdargunes.files.wordpress.com/2015/08/dunden_bugune_kurt_sorunu_ve_pkk_2014.pdf
  • Anadolu Ajansı (2021, Ocak 14) Bombalar Irak'tan Giriyor, Milliyet, 25 Mayıs 2007, http://www.milliyet.com.tr/2007/05/25/guncel/ axgun02.html.
  • Bui, H. ve Baruch, Y. (2010). Creating learning organizations: a systems perspective. The Learning Organization. 17(3), 208-227. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/09696471011034919/full/html
  • Candan, K., ve Bilgin, M. (2011). Sivil itaatsizlik. Yasama Dergisi, (19), 57-94. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1121063
  • Cantenar, Ö. F. ve Tümlü, F. (2016). PKK terör örgütünün eylemlerinin güvenlik güçleri zaiyatı açısından analizi. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 26(1), 1-22. https://dergipark.org.tr/en/pub/khobilim/issue/34219/378223
  • Clauset, A., ve Gleditsch, K. S. (2012). The developmental dynamics of terrorist organizations. PloS one, 7(11), 48633. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0048633
  • Combs, C. C., Cragin, R. K., Gunaratna, R., Jackson, B. A., Kenney, M., Ortiz, R. D., ve Weimann, G. (2006). Teaching terror: Strategic and tactical learning in the terrorist world. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Crenshaw, M. (1991). How terrorism declines. Terrorism and political violence, 3(1), 69-87. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09546559108427093
  • Cronin, A. K. (2009). How Terrorism Ends: Understanding the Decline and Demise of Terrorist Campaigns. Princeton. Princeton University Press
  • Cuel, R., ve Manfredi, F. (2006). Toward a project learning organization: A multifaceted view. Journal of Universal Knowledge Management, 1(3), 255-270. https://www.researchgate.net/profile/Roberta-Cuel/publication/228909462_Toward_a_Project_Learning_Organization_a_Multifaceted_View/links/09e41511177a7ed50c000000/Toward-a-Project-Learning-Organization-a-Multifaceted-View.pdf
  • Della Porta, D., ve LaFree, G. (2012). Processes of radicalization and de-radicalization. International Journal of Conflict and Violence, 6 (1), 4-10. https://doi.org/10.4119/ijcv-2926
  • Demir, C. K. (2008). Öğrenen Örgütler ve Terör Örgütleri Bağlamında PKK. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 5(19), 57-88. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/539888
  • DiMaggio, P. J., ve Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American sociological review, 147-160.
  • Edmondson, A., ve Moingeon, B. (1998). From organizational learning to the learning organization. Management learning, 29(1), 5-20.
  • Fayganoğlu, K. (2015). Örgütler arası güç ve bağımlılık ilişkilerinde sosyal ağların rolü üzerine bir incelenme: suriye'deki muhalif hareketler örneği. (Yayın No. 395308) [Doktora tezi, Başkent Üniversitesi) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Fidan, I., & Özgür, E. (2021). Kamu Düzeni Ve Güvenliğinin Sağlanmasında Güvenlik Ve Köy Korucusu Paradigması. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 129-161. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.767027
  • Garavan, T. (1997). The Learning Organization: A Review And Evaluation. The Learning Organization, 4 (1), 18-29.
  • Garvin, D. A. (2003). Learning in action: A guide to putting the learning organization to work. Harvard Business Review Press. https://hbswk.hbs.edu/item/learning-in-action
  • Gill, P., Horgan, J., Hunter, S. T., & D. Cushenbery, L. (2013). Malevolent creativity in terrorist organizations. The Journal of Creative Behavior, 47(2), 125-151. https://doi.org/10.1002/jocb.28
  • Griego, O.V., Geroy, G.D. and Wright, P.C. (2000), Predictors of learning organizations: a human resource development practitioner’s perspective, The Learning Organization, 7(1) 5-12. https://doi.org/10.1108/09696470010313632
  • Gvineria, G. (2009). How Does Terrorism End?. P. K. Davis ve K. Cragin (Ed.). Social Science for Counterterrorism: Putting the Pieces Together içinde. Santa Monica: RAND, 257-298.
  • Gunes, C. (2020). The Transformation of Turkey’s Pro-Kurdish Democratic Movement. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 22(6), 746-761. https://doi.org/10.1080/19448953.2020.1801245
  • Gunter, M. (2013). An historical overview to the Kurdish problem. The Copernicus Journal of Political Studies, 4(2), 159-182
  • Gupta, D. K. (2005). Exploring Roots of Terrorism. Tore Bjorgo, (Ed.) Root Causes of Terrorism: Myths, Reality, and Ways Forward (1) içinde. Londra. Routledge.
  • Harrison, M. (2005). What Makes al-Qaeda a Global Learning Network?., Foresight, 7(2), 4–10. https://doi.org/10.1108/14636680510581286
  • Huber, G. P. (1991). Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization science, 2(1), 88-115. https://dl.acm.org/doi/abs/10.1287/orsc.2.1.88
  • Hürriyet. (1999). Apo’ya İdam İstemi. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/apoyaidam-istemi-39076421 (02 Mayıs 2023).
  • İmset, İ. (1993). PKK ayrılıkçı şiddetin 20. yılı 1973-1992.: Turkish Daily News Yayınları.
  • Jackson, B. A., Baker, J. C., Cragin, K., Parachini, J., Trujillo, H. R., ve Chalk, P. (2005). Aptitude for destruction : organizational learning in terrorist groups and its implications for combating terrorism / Vol-1, Vol-2. Rand Corporation, Santa. https://www.rand.org/pubs/monographs/MG332.html
  • Jackson, B. A. (2009). Social Science for Counterterrorism: Putting the Pieces Together. Santa Monica, CA: RAND Corporation. https://www.rand.org/pubs/monographs/MG849.html.
  • Jones, A. M., ve Hendry, C. (1994). The learning organization: adult learning and organizational transformation. British Journal of Management, 5(2), 153-162.
  • Jones, C. (2006). Al-Qaeda’s Innovative Improvisers: Learning in a Diffuse Transnational Network, Cambridge Review of International Affairs, 19(4), 555–569. https://doi.org/10.1080/09557570601003205
  • Jongerden, J. ve Akkaya, A. H. (2012). The Kurdistan Workers Party and a New Left in Turkey: Analysis of the Revolutionary Movement in Turkey Through the PKK’s Memorial Text on Haki Karer. European Journal of Turkish Studies. (14), 1-20. https://doi.org/10.4000/ejts.4613
  • Karaağaç, Y. (2023). Asimetrik savaş kapsamında PKK’nın yapısal dönüşümü: Şehir terörizmi ve hendek olayları. İstanbul. Orion Akademi.
  • Kardaş, T., ve Balcı, A. (2019). Understanding the July 2016 Military Coup: The Contemporary Security Dilemma in Turkey. Digest of Middle East Studies, 28(1), 144-163. https://doi.org/10.1111/dome.12174
  • Kenney, M. (2010). Organizational learning and islamic militancy. NIJ Journal, 265, 18-21. https://www.ojp.gov/library/publications/organizational-learning-and-islamic-militancy
  • Kongar, E. (2005). Küresel Terör ve Türkiye, İstanbul, Remzi Kitapevi.
  • Korkmaz, S. C. (2022). Terör Örgütlerinin Hayatta Kalmasını Sağlayan Nedenler: Terör Örgütü PKK Odaklı Bir İnceleme, 1978-2022 . Terörizm ve Radikalleşme Araştırmaları Dergisi , 1 (2) , 278-309 . https://dergipark.org.tr/en/pub/traddergi/issue/72257/1165683
  • Liao, S. H., ve Wu, C. C. (2010). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation. Expert systems with Applications, 37(2), 1096-1103. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2009.06.109.
  • Lim, D. H., ve Nowell, B. (2014). Integration for training transfer: Learning, knowledge, organizational culture, and technology. In Transfer of learning in organizations (81-98). Springer, Cham. ttps://doi.org/1 10.1007/978-3-319-02093-8_6
  • Lutes, C. (2021, 10 22). Al-Qaida in Action and Learning: A Systems Approach, ,http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/readings/al_qaida2htm,.
  • Lyon A. J. ve Uçarer, E. M. (2001). Mobilizing Ethnic Conflict: Kurdish Separatism in Germany and the PKK. Ethnic and Racial Studies, 24 (6), 925-948. https://doi.org/10.1080/713766482
  • Maskaly, J., ve Donner, C. M. (2015). A theoretical integration of social learning theory with terror management theory: Towards an explanation of police shootings of unarmed suspects. American Journal of Criminal Justice, 40(2), 205-224. https://doi.org/10.1007/s12103-015-9293-
  • Marquardt, M. J. (1996). Building the learning organization: A systems approach to quantum improvement and global success. McGraw-Hill Companies.
  • Mills, D. Q., ve Friesen, B. (1992). The learning organization. European Management Journal, 10(2), 146-156.
  • Odor, H. O. (2018). A literature review on organizational learning and learning organizations. International Journal of Economics & Management Sciences, 7(1), 1-6. https://doi.org/10.4172/2162-6359.1000494
  • Oots, K. L. (1989). Organizational perspectives on the formation and disintegration of terrorist groups. Studies in Conflict & Terrorism, 12(3), 139-152. https://doi.org/10.1080/10576108908435783
  • Öcalan, A. (2004). Kürdistan’da Halk Kahramanlığı. İstanbul: Çetin Yayınları.
  • Ördek, H. (2014). PKK terör örgütünün çocukları kullanma usul ve yöntemlerinin analizi. (Yayın No. 383504) [Yüksek Lisans tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Örtenblad, A. (2002). A typology of the idea of learning organization. Management learning, 33(2), 213-230. https://doi.org/10.1177/1350507602332004
  • Östman K ve Lindberg P. (1999). Establishing participation: organizational learning through co-ordinated action. Systemist 3: 138-145.
  • Özcan, N. A. (1999). PKK (Kürdistan İşçi Partisi) tarihi, ideolojisi, ve yöntemi. Avrasya Stratejik Araştırmalar Merkezi Yayınları. https://www.tepav.org.tr/upload/files/1556263371-9.PKK_KURDISTAN_ISCI_PARTISI__TARIHI__IDEOLOJISI_VE_YONTEMI.pdf
  • Özeren, S., Sözer, M. A., ve O, Başıbüyük, O. (2012). Bireylerin terör örgütüne katılmasına etki eden faktörler üzerine bir alan çalışması: PKK/KCK örneği. Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Dergisi, 3(2), 57-83.
  • Özdağ, Ü. (2007). Türk Ordusunun PKK Operasyonları (1984-2007). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Pekmezci, N. (2011). Apo, Pilot ve Derin Devlet. Ankara: Kripto Basım Yayın.
  • Palabıyık, A. (2015). Toplumsal Hareketler Bağlamında PKK Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme. Journal of International Social Research, 8(39), 511-538.
  • Price, B. C. (2012). Targeting top terrorists: How leadership decapitation contributes to counterterrorism. International Security, 36(4), 9-46. https://doi.org/10.1162/ISEC_a_00075
  • Rapoport, D. C. (2004). The Four Waves of Modern Terrorism. Audrey Kurth Cronin vd. (Ed.) Attacking Terrorism içinde, Washington, Georgetown University Press.
  • Rifkin, W. and Fulop, L. (1997), A review and case study on learning organizations, The Learning Organization, 4 (4) 135-148. https://doi.org/10.1108/09696479710170833
  • Sarı, B. (2019). Vekillikten Çatışmaya, Çatışmadan Ortaklığı: PKK-Suriye İlişkilerinin Değişen Karakteristiği. Güvenlik Bilimleri Dergisi , 8 (1) , 107-132. https://doi.org/10.28956/gbd.562981
  • Senge, P. (1990) The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Doubleday.
  • Senge, P. M. (1996). Leading learning organizations: The bold, the powerful, and the invisible. Cambridge, MA: Center for Organizational Learning, Massachusetts Institute of Technology. https://people.potsdam.edu/betrusak/648/Leading%20Learning%20Organizations_Senge.pdf
  • Sezer, T. (2012). Manifesto’dan KCK Sözleşmesi’ne PKK/KCK’da Söylem. Uluslararası Güvenlik ve Terörizm Dergisi. 3(1), 41-65. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/143299
  • Taş, D. (2014). Türkiye'de terörle mücadelede Türk kamu yönetiminin işlevleri üzerine genel bir değerlendirme: PKK örneği. (Yayın No. 358504) [Yüksek Lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Tekin, B. (2018). Yakın Tarihte Kürt Sorunu: 40’lardan PKK’ye(1940-Günümüz). Ankara. DelalYayınları.
  • Tuggle, F.D. (2016), Gaps and progress in our knowledge of learning organizations, The Learning Organization, 23 (6) 444-457. https://doi.org/10.1108/TLO-09-2016-0059
  • Watkins, K. E., ve Kim, K. (2018). Current status and promising directions for research on the learning organization. Human Resource Development Quarterly, 29(1), 15-29. https://doi.org/10.1002/hrdq.21293
  • Yang, B., Watkins, K. E. ve Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human resource development quarterly, 15(1), 31-55. https://doi.org/10.1002/hrdq.1086
  • Yegen, M. (2016). Armed struggle to peace negotiations: Independent Kurdistan to democratic autonomy, or the PKK in context. Middle East Critique, 25(4), 365-383 https://doi.org/10.1080/19436149.2016.1218162
  • Yeo, R.K. (2005), Revisiting the roots of learning organization: A synthesis of the learning organization literature, The Learning Organization, 12(4) 368-382. https://doi.org/10.1108/09696470510599145
  • Yıldırımoğlu, A. (2019) Terörün dönemsellik bağlamında trendleri: PKK örneği . (Yayın No.553631) (Yüksek Lisans tezi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü). Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yılmaz, H. (2006). Irak’taki Silahlı Direniş Hareketinin Düşük Yoğunlukta Çatışma Kavramı Çerçevesinde İncelenmesi. (Yayın No. 219997) [Yüksek Lisans tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yurduseven, İ. (2005). Kendi Kaynaklarına Göre PKK/Kongra-Gel Terör Örgütü (Yayın No. 161402) [Yüksek Lisans tezi, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Yücel, M. (2015). Amara’dan İmralı’ya Abdullah Öcalan. İstanbul: Alfa Basım Yayın.
  • Yüksel, M. (2019). Kentleşme ve asimetrik askeri mücadele: PKK terör örgütünün Silopi'de" Şehir savaşı" denemesi ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin mücadelesi (Yayın No.548542) (Yüksek Lisans tezi, TOBB Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü) Yüksek Öğretim Kurumu Tez Merkezi https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Koruhan Fayganoğlu 0000-0002-1572-5552

Pınar Fayganoğlu 0000-0001-9447-4896

Yayımlanma Tarihi 25 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Fayganoğlu, K., & Fayganoğlu, P. (2023). Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 15(28), 180-201. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1276504
AMA Fayganoğlu K, Fayganoğlu P. Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). Mayıs 2023;15(28):180-201. doi:10.20990/kilisiibfakademik.1276504
Chicago Fayganoğlu, Koruhan, ve Pınar Fayganoğlu. “Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 15, sy. 28 (Mayıs 2023): 180-201. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1276504.
EndNote Fayganoğlu K, Fayganoğlu P (01 Mayıs 2023) Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 15 28 180–201.
IEEE K. Fayganoğlu ve P. Fayganoğlu, “Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği”, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), c. 15, sy. 28, ss. 180–201, 2023, doi: 10.20990/kilisiibfakademik.1276504.
ISNAD Fayganoğlu, Koruhan - Fayganoğlu, Pınar. “Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) 15/28 (Mayıs 2023), 180-201. https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.1276504.
JAMA Fayganoğlu K, Fayganoğlu P. Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2023;15:180–201.
MLA Fayganoğlu, Koruhan ve Pınar Fayganoğlu. “Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği”. Akademik Araştırmalar Ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), c. 15, sy. 28, 2023, ss. 180-01, doi:10.20990/kilisiibfakademik.1276504.
Vancouver Fayganoğlu K, Fayganoğlu P. Terör Örgütlerinde Öğrenme Ve Değişim: Pkk Örneği. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD). 2023;15(28):180-201.