Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemdeki
çocukların benlik kavramları ile ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırmada genel
tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubuna, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Afyonkarahisar İl
Merkezindeki İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okul öncesi eğitim kurumları
arasından basit rastgele örnekleme yöntemi ile 201 okul öncesi çocuğu ve
ebeveynleri dâhil edilmiştir. Araştırmada veri
toplama amacıyla, “Genel Bilgi Formu”, Villa ve Auzmendi (1992)
tarafından geliştirilen ve Karaca ve Aral (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan
“Çocuğun Benlik Kavramını Algılaması (Perception of Child Self-Concept-PCSC)
Ölçme Aracı” ve Karabulut Demir ve Şendil (2008) tarafından geliştirilen
“Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) ”kullanılmıştır. Verilerin analizinde Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonuçlarına göre, benlik kavramı ölçeği puanlarında; ebeveyn tutum
ölçeği alt boyutlarından demokratik tutum alt boyutu puanlarını anlamlı ve
pozitif yönlü yordadığı, aşırı koruyucu tutum alt boyutu puanlarını anlamlı ve
negatif yönlü yordadığı görülmektedir. Diğer alt boyutların ise benlik
üzerindeki yordayıcılığının anlamlı düzeyde olmadığı saptanmıştır. Bu sonuçlara
göre ebeveyn tutumunun çocukların benlik kavramları üzerinde oldukça etkili
olduğu söylenebilir.
Benlik kavramı ebeveyn tutumu okul öncesi eğitimi okul öncesi dönemdeki çocuklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 54 |