Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMENLERİN İLETİŞİM KAYGISIYLA, SINIF İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİSİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 12, 86 - 96, 31.12.2023
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1385647

Öz

Bu çalışma öğretmenlerin iletişim kaygısıyla, sınıf içi etkili iletişim becerileri arasındaki ilişkiyi öğretmen görüşlerine göre incelemek maksadıyla yapılmıştır. Nicel bir çalışma olan bu araştırma, betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini 2019-2020 eğitim-öğretim yılında görev yapan MEB’e bağlı anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “İletişim Kaygısı Ölçeği (İKÖ-24)” ile “Sınıf İçi Etkili İletişim Becerileri Algı Ölçeği (SEİBÖ-23)” ve “Kişisel Bilgi Formu (araştırmacılar tarafından hazırlanan)” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin iletişim kaygılarıyla sınıf içi etkili iletişim becerileri arasındaki ilişkinin “negatif yönde r=-.39 (orta düzey) olduğu görülmüştür. Demografik değişkenlerde ise herhangi bir anlamlı farklılık tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Bilim ve Sanat Terimleri Ana Sözlüğü (2013, Eylül 15). https://tdk.gov.tr/
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sınavlar üzerine düşünceler. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), (345-356).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Claydon, L. S. (2015). Rigour in quantitative research. Nursing Standard, 29(47), 43. doi:http://dx.doi.org/10.7748/ns.29.47.43.e8820
  • Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Psikolojinin Temel Kavramları. 28.basım. İstanbul: Remzi Kitapevi. Çakmak, V. (2018). İletişim Kaygısı ve Sosyal Medya. Eğitim Yayınevi. https://www.academia.edu/35985426/%C4%B0leti%C5%9Fim_Kayg%C4%B1s%C4%B1_ve_Sosyal_Medya
  • Çetinkaya, Ö., & Alparslan, A. M. (2011). Duygusal zekânın iletişim becerileri üzerine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 363- 377. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/20825/222980
  • Dilber, F. & Akhan, O. (2019). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri düzeylerinin incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(17), 473-493. https://doi.org/10.33692/avrasyad.590721
  • Freud, S. (1994). Psikanaliz Üzerine. (7. Bs.). (A. A. Öneş, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Gencer, Z. T. (2018). Sosyal medya kullanımının iletişim kaygısı bağlamında değerlendirilmesi. Selçuk İletişim, 11(2), 21-34. https://doi.org/10.18094/josc.412915
  • Genç, Z., ve Kalafat, T., (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Kurumsal Eğitimbilim, 3(2), 135-147. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/304145
  • Gülbahar, B., & Aksungur, G. (2019). Sınıf içi etkili iletişim becerileri algı ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, 437-462. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/39596/338287
  • Gürgen, H. (1977). Örgütlerde iletişim kalitesi. İstanbul: Der Yayınları .
  • Işık, M., & Biber, L. (2010). İletişim, iletişim süreci ve iletişim çeşitleri, genel ve teknik iletişim. Ed. M. Işık. Konya: Eğitim Akademi.
  • Lasswell, H.D. (2007). The structure and function of communication in society. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 24, 215-228. https://marketing-course.ru/wp-content/uploads/2018/11/Lasswell.pdf
  • Karagöz, Y. (2010). Nonparametrik tekniklerin güç ve etkinlikleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9(33), 18-40. https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6147/82524
  • McCroskey, J. (1977). Classroom Consequences of Communication Apprehension. Communication Education, https://www.jamescmccroskey.com/publications/073.pdf
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Sofos Yayınları.27-33.
  • Tabachnıck, B. G., Fıdell, L. S. & Ullman, J. B. (2007). Using Multivariate Statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson. https://www.scirp.org/(S(lz5mqp453edsnp55rrgjct55.))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=2683053
  • Sim, J., & Wright, C. (2000). Research in healthcare: Concepts, Designs and Methods. Andover: Cengage Learning.
  • Taşdemir, İ., & Taşdemir, H. (2020). Öğretmenlerin sınıf içi iletişim algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 110-131. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/mkuefder/issue/58700/781835
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Etkileşimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Taşdemir 0000-0003-0935-8933

Ömer Ünal 0009-0006-6213-9528

Hasan Purtaş 0000-0002-1713-4780

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2023
Kabul Tarihi 20 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Taşdemir, İ., Ünal, Ö., & Purtaş, H. (2023). ÖĞRETMENLERİN İLETİŞİM KAYGISIYLA, SINIF İÇİ ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİSİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 86-96. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1385647

14951                     19255                   21232                    19256                     20381                       20535   

   21505                           22473                        22506                        22655           22742                              22870