Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 1, 36 - 44, 17.01.2020

Öz

İnsan, kendini geliştirme ve gerçekleştirme potansiyeline
sahip bir canlıdır. İnsan doğası gereği en iyiyi yapmaya, yetkinleşmeye çaba
gösterir ve bu yolla mevcut potansiyelini gerçekleştirmeye çalışır.
Literatürde, bu kavram pozitif psikoloji yaklaşımı ile açıklanmaya
çalışılmaktadır. Pozitif psikoloji zayıflıkların giderilmesinden ziyade
bireylerin güçlü yanlarının geliştirilmesinin daha etkili olduğunu vurgular.
Bireyin yaşam süresi boyunca meydana gelen beklenen yaşam olayları gelişimsel
krizleri, bireyin yaşamında ani değişikliklere yol açarak farklı sorunlara
neden olan durumsal krizleri ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmanın amacı pozitif
psikoloji yaklaşımının sınırlı bir uygulama alanına sahip olmadığını, birçok
alanda pozitif psikoloji yaklaşımından, onun ilkelerinden faydalanılabileceğini
ve böylece durumsal/yaşamsal krizlerle baş etmede de pozitif psikolojiden
yararlanılabileceğini ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • [1] Aydın, A., Yılmaz, K. ve Altınkurt, Y., (2013). Eğitim Yönetiminde Pozitif Psikoloji. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1):1470-1490.
  • [2] Aydoğdu, A., Kocaman-Yıldırım, N., Özkan, M. ve Özkan, S., (2013). Gelişimsel ve Durumsal Krize Müdahale: Olgu Sunumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 3(2):92-97.
  • [3] Berksun, O.E., Oral, A., Ergin, G.N. ve Azizoğlu, S., (1993). Krize Müdahale ve Yas Olgu Sunusu. Kriz Dergisi, 1(2).
  • [4] Bolier, L., Haverman, M., Westerhof,GJ., Riper, H., Smit, F., and Bohlmeijer, E., (2013). Positive Psychology Interventions: a Meta-analysis of Randomized Controlled Studies. BMC Public Health, 13:119.
  • [5] Canat, S., Uçan, Ö. ve Yazar, H., (2009). Kriz Yaşantısı Olarak Ergenlik Dönemi Ve Ergenlik Döneminde Kriz Yaşantısı. Kriz Dergisi, 17(3):1-8.
  • [6] Caplan, G., (1961). An Approach to Community Mental Health. New York: Grunne & Stratton.
  • [7] Caplan, G., (1964). Principles of Preventive Psychiatry. New York: Basic Books.
  • [8] Carver, C.S., Scheier, M.F., Miller, C.J., and Fulford, D., (2009). Optimism. In S.J. Lopez & C.R. Snyder (Eds.), Oxford Library of Psychology. Oxford Handbook of Positive Psychology (pp:303-311). New York, NY, US: Oxford University Press.
  • [9] Ceyhun, B., Ergin, G. ve Duran, A., (1993). Krize Müdahale Merkezine Başvurularda Yaşam Olaylarının Değerlendirilmesi. Kriz Dergisi, 1(2).
  • [10] Ceylan, M.E., (2014). Bugünün Zail Olan İnsanı ve Bir Sanat Dili Olarak Pozitif Psikoloji. Pozitif Psikoloji Anlayışı (Ed. Uğur Can Bolat). İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • [11] Demirsoy, Ç., (2014). Aile Hayatı ve Pozitif Psikoloji. Pozitif Psikoloji Anlayışı (Ed. Uğur Can Bolat). İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • [12] Duyan, V., (2018). Ailede Kriz Yönetimi. Aile Yaşam Döngüsü (Ed. Kezban Tepeli ve Ender Durualp). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • [13] Emmons, R.A. and Stern, R., (2013). Gratitude as a Psychotherapeutic Intervention. J Clin Psychol, 69(8):846-55.
  • [14] Erdur-Baker, Ö. ve Doğan, T., (2016). Kriz Danışmanlığı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • [15] Ergüner-Tekinalp, B. ve Terzi, Ş., (2015). Eğitimde Pozitif Psikoloji Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • [16] Eryılmaz, A., (2017). Pozitif Psikoterapiler. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry; 9(3):346-362.
  • [17] Fredrickson, B.L., (2001). The Role of Positive Emotions in Positive Psychology. Am Psychol., 56(3):218–226.
  • [18] Fernandez-Martnez, B., Preto-Flores, M.E., Forjaz, M.J., Fernández-Mayoralas, G., Rojo-Pérez, F., and Martínez-Martín, P., (2012). Self-perceved Health Status in Older Adults: Regional and Sociodemographic Inequalities in Spain. Rev Saúde Pública, 46(2):310-9.
  • [19] Güney, S., (2012). Travma ve Krizi Gözden Geçirme. Hayatın Yalın Hali Kriz. (Ed. Ceylan Özge Kunduz). İstanbul: Therapia.
  • [20] Güngör, A., (2017). Eğitimde Pozitif Psikolojiyi Anlamak. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2):154-166.
  • [21] Grinstead, D., (2007). Positive Psychology. A Science of Prevention and Wellness Psychology Department, NorthCentral University.
  • [22] Hassija, C.M., Luterek, J.A., Gainey, K., Moore, S.A., and Simpson, T., (2012). Impact of Emotional Approach Coping and Hope on PTSD and Depression Symptoms in a Trauma Exposed Sample of Veterans Receiving Outpatient VA Mental Health Care Services. Anxiety Stress Coping, 25(5):559-73.
  • [23] Karaırmak, Ö. ve Siviş, R., (2008). Modernizmden Postmodernizme Geçiş Ve Pozitif Psikoloji. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30):102-115.
  • [24] Kwok, S.Y., Gu, M., and Kit, K.T.K., (2016). Positive psychology Intervention to Alleviate Child Depression and Increase Life Satisfaction: A Randomized Clinical Trial. Research on social work practice, 26(4):350-361.
  • [25] Lambert, L., Passmore, H.A., and Joshanloo, M., (2019). A Positive Psychology Intervention Program in a Culturally-diverse University: Boosting Happiness and Reducing Fear. Journal of Happiness Studies, 20(4):1141-1162.
  • [26] Layous, K., Lyubomirsky, S., Şansölye, J., Wang, L., and Doraiswamy, P.M., (2011). Delivering Happiness: Translating Positive Psychology Intervention Research for Treating Major and Minor Depressive Disorders. J Altern Complement Med., 17(8):675-83.
  • [27] Lipez ve Synder, (2002). Handbook of positive psychology. Newyork: Oxford University Press.
  • [28] Lotfi, E. ve Akbarzadeh, M.R., (2014). Practical Emotional Neural Networks. Neural Netw, 59:61-72.
  • [29] Mete-Otlu, B., (2011). Okul Psikolojik Danışmanlarının Krize Müdahalede Kullandıkları Başa Çıkma Stratejilerinin İncelenmesi: İzmir İl Örneği. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • [30] Metin, Ş., (2018). Kriz ve Aile. Aile Yaşam Döngüsü (Ed. Kezban Tepeli ve Ender Durualp). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • [31] Özden, A., (1993). Krize Müdahalenin Psikiyatrideki Yeri. Kriz Dergisi, 1(3):158-165.
  • [32] Özen-Kutanis, R. ve Yıldız, E., (2014). Pozitif Psikoloji İle Pozitif Örgütsel Davranış İlişkisi Ve Pozitif Örgütsel Davranış Boyutları Üzerine Bir Değerleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5(11):135-154.
  • [33] Özgüngör, S. ve Acun Kapıkıran, N., (2011). Erikson’un Psikososyal Gelişim Dönemleri Ölçeklerinin Türk Kültürüne Uygunluğunun Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi: Ön Bulgular. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(36).
  • [34] Özyürek, A., (2018). Gelişimsel Yaşam Krizleri. Aile Yaşam Döngüsü (Ed. Kezban Tepeli ve Ender Durualp). Ankara: Hedef Yayıncılık.
  • [35] Sayıl, I., (1992). Olağanüstü Koşullarda Krize Müdahalenin Yeri ve Önemi. Kriz Dergisi, 1(1):4-7.
  • [36] Sayıl, I, Palabıyıkoğlu, R., ve Berksun, O., (1996). Kriz ve Krize Müdahale Kurs Notları. Kriz Merkezi Yayınları, Ofset Basımevi.
  • [37] Palabıyıkoğlu, R., (1999). Durumsal Krizler, Kriz Ve Krize Müdahale. A.Ü. Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi. Ankara.
  • [38] Peterson, C., (2000). The Future of Optimism. American Psychologist, 1(55):44–55.
  • [39] Scarpa, A., Haden, S., and Hurley, J., (2006). Community Violence Victimization and Symptoms of Posttraumatic Stress Disorder: The moderating Effects of Coping and Social Support. J Interpers Violence, 21(4):446-69.
  • [40] Seligman, M.E.P., (2002). Positive Psychology, Positive Prevention and Positive Therapy. In CR Snyder, & SJ Lopez (Eds.), Handbook of Positive Psychology (pp:3-7). New York, NY: Oxford University Press.
  • [41] Sonneck, G., (1985). Krisenintervention und Suizidverdhûtung. Facultasverlag: Wien.
  • [42] Sözer, Y., (1992). Psikiyatride Kriz Kavramı ve Krize Müdahale. Kriz Dergisi, 7(1).
  • [43] Trawick-Swith, J., (2013). Early Childhood Development. (Çeviren: Berrin Akman). Ankara. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • [44] Yalçın, H., (2010). Çocuk Gelişimi. Ankara: Nobel Yayınevi, 211-249.
  • [45] Yılmaz, A.T., (1999). Basel Üniversitesi Psikiyatrik Krize Müdahale Servisinde Tedavi Gören Hastaların Sosyo Demografik ve Psikiyatrik Açıdan Değerlendirilmesi. Kriz Dergisi, 7(1):15-19.
  • [46] Yüzügüldü, O. ve Bildik, T., (2018). Ergenlerde Travma ve Krize Müdahale. Bildik, T., Editör. Ergenlik Dönemi ve Ruhsal Bozukluklar. Ankara: Türkiye Klinikleri.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Apaydın Demirci 0000-0001-9788-1585

Sevinç Mersin 0000-0001-8130-6017

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Apaydın Demirci, Z., & Mersin, S. (2020). Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi. Humanities Sciences, 15(1), 36-44.
AMA Apaydın Demirci Z, Mersin S. Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi. Humanities Sciences. Ocak 2020;15(1):36-44.
Chicago Apaydın Demirci, Zeynep, ve Sevinç Mersin. “Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi”. Humanities Sciences 15, sy. 1 (Ocak 2020): 36-44.
EndNote Apaydın Demirci Z, Mersin S (01 Ocak 2020) Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi. Humanities Sciences 15 1 36–44.
IEEE Z. Apaydın Demirci ve S. Mersin, “Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi”, Humanities Sciences, c. 15, sy. 1, ss. 36–44, 2020.
ISNAD Apaydın Demirci, Zeynep - Mersin, Sevinç. “Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi”. Humanities Sciences 15/1 (Ocak 2020), 36-44.
JAMA Apaydın Demirci Z, Mersin S. Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi. Humanities Sciences. 2020;15:36–44.
MLA Apaydın Demirci, Zeynep ve Sevinç Mersin. “Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi”. Humanities Sciences, c. 15, sy. 1, 2020, ss. 36-44.
Vancouver Apaydın Demirci Z, Mersin S. Pozitif Psikolojinin Krizle Baş Etmede Önemi. Humanities Sciences. 2020;15(1):36-44.