BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination of Coping with Cyber Bullying of Adolescents According To Grade Level and Gender

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 18 - 32, 07.07.2014

Öz

The aim of this study is to examine whether coping with cyber bullying of adolescents differ or not according to grade level and gender. The research was performed according to survey model.  The sample of the study comprises of 314 students studying in province of Erzurum in 2013-2014 education year. In selection of the sample, simple random sampling method was used. As the data collection tool in the study, “Coping With Cyber Bullying Questionnaire” developed by researcher. In the analysis of the obtained data, for gender for independent samples t-test and for grade level one way ANOVA test were made. As a result of the study, difference was found coping with cyber bullying according to gender. When the students’ coping with cyber bullying were analyzed according to their genders. It was seen that female students different a significant level more help exploration, combat, prevention and coping techniques than the males. It has been determined that males students different a significant level more aggression coping behavior than the female students. In the study, of gender and helplessness coping behaviors haven’t been found to be a significant difference. Another result of the study, it was found than students studying in 9,th 10th grade display more helplessness coping behaviors than 11th grade students. It was seen that 11th grade students different a significant level more aggression coping behavior than the 9th grade students. Research results shows that according to grade level isn’t a meaningful difference in dimensions coping behavior help exploration, combat, prevention and coping techniques.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Arıcak, O. T., Siyahhan, S., Uzunhasanoglu, A., Sarıbeyoglu, S., Cıplak, S., Yılmaz, N. & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Ayas, T. (2011, Ekim). Lise öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma yaygınlığı. 11. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulmuş bildiri. İzmir, Türkiye.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11 (2), 369-380.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2010). Sanal zorba/kurban ölçek geliştirme çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 19, 1-17.
  • Bargh, J. A. & McKenna, K. Y. A. (2004). The internet and social life. Annual Review of Psychology, 55, 573-590.
  • Batmaz, M. ve Ayas, T. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorbalık düzeylerinin yordanması. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 43-53.
  • Bayar, Y. (2010). Okul sosyal iklimi ile geleneksel ve sanal zorbalık arasındaki ilişkiler: Genellenmiş akran algısının arıcı rolü. Yayınlanmamış yüksek lisan tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Belsey, B. (2007). Cyberbullying: A realand growing threat. ATA Magazine, 88(1), 14-21.
  • Camodeca, M. & Goossens, F. A. (2005). Children’s opinions on effective strategiesto cope with bullying: The Importance of Bullying Role and Perspective. Educational Research, 47, 93-105.
  • Çelik, S, Atak, H. ve Erguzen, A. (2012). Kişilik özelliklerinin siber zorbalık üzerindeki etkisi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER) 49, 129-150.
  • Çetin, B., Eroğlu, Y., Peker, A., Akbaba, S. ve Pepsoy, S. (2012). Ergenlerde ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu, siber zorbalık ve psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 637-653.
  • Çetin, B., Peker, A. ve Eroğlu, Y. (2010). Kız öğrencilerde siber zorba ve kurban olmanın yordayıcıları olarak internet bağımlılığı ve yaşam doyumu. Keser, N., Baytekin, B. (Eds). 1.Uluslararası Kadın ve Sağlık Kongresi, (ss.181-186). Sakarya.
  • Çetin, B., Peker, A., Eroğlu, Y. ve Çitemel, N. (2011). Siber zorbalığın bir yordayıcısı olarak ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar: Ergenler için bir ön çalışma. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1064-1080.
  • Çetinkaya, B. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde siber zorbalığın yaygınlığı. Yayınlanmamış yüksek lisan tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dehue, F., Bolman, C. & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsters‘ experiences and parental perception. CyberPsychology & Behavior, 11(2), 217-223.
  • Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Educational Sciences: Theory & Practice 9(3), 1291-1325.
  • Dilber, Y. (2013). Ergenlerde görülen siber zorba/mağdur yaşantılarının utanç/suçluluk ve intikam duyguları çerçevesinde incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Erdur-Baker, Ö. & Kavşut, F. (2007). A new face of peer bullying: Cyber bullying. Journal of Euroasian Educational Research, 28,31-42.
  • Eroğlu, Y. (2011). Koşullu öz-değer riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eroğlu, Y., Çetin, B., Güler, N., Peker, A. & Pepsoy, S. (2011). From cyber victimization to coping ways of stress: Gender as moderator. Chova, L.G.,Belenguer, D.M. & Martinez, A.L. (Eds.) Proceedings of EDULEARN11 Conference (pp. 2699-2707). Barcelona, Spain.
  • Eroğlu, Y. ve Peker, A. (2011). Aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve siber mağduriyet: Yapısal eşitlik modeliyle bir inceleme. Akademik Bakış Dergisi, 27,1-20.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School Psychology International, 27, 157-170.
  • Mark, L.K. (2009). Student, educator, and parent perceptions of cyber bullying in three Hawai’i middle schools. Unpublished thesis. University of Hawai‟i Educational Psychology.
  • Monks, C.P., Robinson, S. & Worlidge, P. (2012). The emergence of cyberbullying: A survey of primary school pupils’ perceptions and experiences. School Psychology International, 33(5), 477-491
  • Özdemir, M. ve Akar, F. (2011). Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 17(4), 605-626.
  • Patchin, J.W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the school yard: A preliminary look at cyber bullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
  • Peker, A. ve Eroğlu, Y. (2010). Erkek öğrencilerde siber zorba ve kurban olmanın yordayıcısı olarak internet bağımlılığı. Sünbül, A.M. ve Şahin, İ. (Eds.) 4. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Kitabı (ss. 862-867). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Peker, A., Eroğlu Y. ve Çitemel, N. (2012). Boyun eğici davranışlar ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkide cinsiyetin aracılığının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9 (1), 205-221.
  • Peker, A., Eroğlu, Y. ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 185-206.
  • Piotrowski, C. (2012). From work place bullying to cyberbullying: The enigma of harassment in modern organizatons. Organization Development Journal, 30(4), 43-52.
  • Raskauskas, J. & Stoltz, A.D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Developmental Psychology, 43, 564-575.
  • Schenk, A. M. & Fremouw, W. J. (2012). Prevalence, psychological impact, and coping of cyberbully victims among college students. Journal of School Violence, 11, 21-37.
  • Syts, Y. (2004). Beyond the schoolyard: Examining electronic bullying among Canadian youth. Unpublished Master Thesis, Carleton University, Ottawa, Ontario
  • Şahin, M., Sarı, S.V., Özer, Ö. ve Er, S.H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarında bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Topçu, Ç. (2008). The relationship of cyber bullying to empathy, gender, traditional bullying, internet use and adult monitoring. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Topçu, Ç., Erdur-Baker, Ö. & Çapa-Aydın, Y. (2008). Examination of cyberbullying experiences among Turkish students from different school types. CyberPsychology & Behavior, 11(6), 643-648.
  • Türkoğlu, S. (2013). Ergenlerin problemli internet kullanımları ile siber zorbalık eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, anddistress. Illionis: Champaign Research Press.
  • Williams, K.R. & Guerra, N.G. (2007). Prevalence and predictors of internet bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
  • Wolak, J., Mitchell, K.J. & Finkelhor, D. (2007). Does online harassment constitute bullying? An exploration of online harassment by known peersand online-only contacts. Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
  • Yaman, E. ve Peker, A. (2012). Ergenlerin siber zorbalık ve siber mağduriyete ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819 -833.
  • Ybarra, M. (2004). Linkages between depressive symptomatology and internet harassment among young regular internet users. CyberPsychology& Behavior, 7(2), 247-257.

Ergenlerin Siber Zorbalıkla Başa Çıkma Davranışlarının Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Açısından İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 1, 18 - 32, 07.07.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, ergenlerin siber zorbalıkla başa çıkma davranışlarının cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 öğretim yılında Erzurum ilinde öğrenim görmekte olan 314 ortaöğretim öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Siber Zorbalıkla Başa Çıkma Anketi” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde cinsiyet için ilişkisiz örneklemler için t-testi; sınıf düzeyi için tek yönlü ANOVA testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda yardım arama,  mücadele, önleme ve teknik başa çıkma boyutlarında kızların erkeklere göre, saldırganlık alt boyutunda ise erkeklerin kızlara oranla anlamlı bir düzeyde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Araştırma da çaresizlik başa çıkma davranışı ile cinsiyet arasında da anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Araştırmanın diğer bir sonucunda 9. ve 10. sınıftaki öğrencilerin çaresizlik başa çıkma davranışları, 11. sınıftaki öğrencilerinden anlamlı bir oranda daha fazla olduğu saptanmıştır. Araştırmada 11. sınıftaki öğrencilerin saldırganlık başa çıkma davranışları, 9. sınıftaki öğrencilere göre anlamlı bir düzeyde daha fazla olduğu belirlenmiştir. Yardım arama, mücadele, önleme ve teknik başa çıkma boyutlarında ise sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Arıcak, O. T. (2009). Psychiatric symptomatology as a predictor of cyberbullying among university students. Eurasian Journal of Educational Research, 34, 167-184.
  • Arıcak, O. T., Siyahhan, S., Uzunhasanoglu, A., Sarıbeyoglu, S., Cıplak, S., Yılmaz, N. & Memmedov, C. (2008). Cyberbullying among Turkish adolescents. Cyberpsychology & Behavior, 11(3), 253-261.
  • Ayas, T. (2011, Ekim). Lise öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma yaygınlığı. 11. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulmuş bildiri. İzmir, Türkiye.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11 (2), 369-380.
  • Ayas, T. ve Horzum, M. B. (2010). Sanal zorba/kurban ölçek geliştirme çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 19, 1-17.
  • Bargh, J. A. & McKenna, K. Y. A. (2004). The internet and social life. Annual Review of Psychology, 55, 573-590.
  • Batmaz, M. ve Ayas, T. (2013). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerin psikolojik belirtilere göre sanal zorbalık düzeylerinin yordanması. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 43-53.
  • Bayar, Y. (2010). Okul sosyal iklimi ile geleneksel ve sanal zorbalık arasındaki ilişkiler: Genellenmiş akran algısının arıcı rolü. Yayınlanmamış yüksek lisan tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Belsey, B. (2007). Cyberbullying: A realand growing threat. ATA Magazine, 88(1), 14-21.
  • Camodeca, M. & Goossens, F. A. (2005). Children’s opinions on effective strategiesto cope with bullying: The Importance of Bullying Role and Perspective. Educational Research, 47, 93-105.
  • Çelik, S, Atak, H. ve Erguzen, A. (2012). Kişilik özelliklerinin siber zorbalık üzerindeki etkisi. Eurasian Journal of Educational Research (EJER) 49, 129-150.
  • Çetin, B., Eroğlu, Y., Peker, A., Akbaba, S. ve Pepsoy, S. (2012). Ergenlerde ilişkisel-karşılıklı bağımlı benlik kurgusu, siber zorbalık ve psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 637-653.
  • Çetin, B., Peker, A. ve Eroğlu, Y. (2010). Kız öğrencilerde siber zorba ve kurban olmanın yordayıcıları olarak internet bağımlılığı ve yaşam doyumu. Keser, N., Baytekin, B. (Eds). 1.Uluslararası Kadın ve Sağlık Kongresi, (ss.181-186). Sakarya.
  • Çetin, B., Peker, A., Eroğlu, Y. ve Çitemel, N. (2011). Siber zorbalığın bir yordayıcısı olarak ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar: Ergenler için bir ön çalışma. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1064-1080.
  • Çetinkaya, B. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde siber zorbalığın yaygınlığı. Yayınlanmamış yüksek lisan tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Dehue, F., Bolman, C. & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsters‘ experiences and parental perception. CyberPsychology & Behavior, 11(2), 217-223.
  • Dilmaç, B. (2009). Sanal zorbalığı yordayan psikolojik ihtiyaçlar: Lisans öğrencileri için bir ön çalışma. Educational Sciences: Theory & Practice 9(3), 1291-1325.
  • Dilber, Y. (2013). Ergenlerde görülen siber zorba/mağdur yaşantılarının utanç/suçluluk ve intikam duyguları çerçevesinde incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Erdur-Baker, Ö. & Kavşut, F. (2007). A new face of peer bullying: Cyber bullying. Journal of Euroasian Educational Research, 28,31-42.
  • Eroğlu, Y. (2011). Koşullu öz-değer riskli internet davranışları ve siber zorbalık/mağduriyet arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eroğlu, Y., Çetin, B., Güler, N., Peker, A. & Pepsoy, S. (2011). From cyber victimization to coping ways of stress: Gender as moderator. Chova, L.G.,Belenguer, D.M. & Martinez, A.L. (Eds.) Proceedings of EDULEARN11 Conference (pp. 2699-2707). Barcelona, Spain.
  • Eroğlu, Y. ve Peker, A. (2011). Aileden ve arkadaştan algılanan sosyal destek ve siber mağduriyet: Yapısal eşitlik modeliyle bir inceleme. Akademik Bakış Dergisi, 27,1-20.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School Psychology International, 27, 157-170.
  • Mark, L.K. (2009). Student, educator, and parent perceptions of cyber bullying in three Hawai’i middle schools. Unpublished thesis. University of Hawai‟i Educational Psychology.
  • Monks, C.P., Robinson, S. & Worlidge, P. (2012). The emergence of cyberbullying: A survey of primary school pupils’ perceptions and experiences. School Psychology International, 33(5), 477-491
  • Özdemir, M. ve Akar, F. (2011). Lise öğrencilerinin siber-zorbalığa ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler bakımından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (Educational Administration: Theory and Practice), 17(4), 605-626.
  • Patchin, J.W. & Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the school yard: A preliminary look at cyber bullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
  • Peker, A. ve Eroğlu, Y. (2010). Erkek öğrencilerde siber zorba ve kurban olmanın yordayıcısı olarak internet bağımlılığı. Sünbül, A.M. ve Şahin, İ. (Eds.) 4. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu Kitabı (ss. 862-867). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Peker, A., Eroğlu Y. ve Çitemel, N. (2012). Boyun eğici davranışlar ile siber zorbalık ve siber mağduriyet arasındaki ilişkide cinsiyetin aracılığının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 9 (1), 205-221.
  • Peker, A., Eroğlu, Y. ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 185-206.
  • Piotrowski, C. (2012). From work place bullying to cyberbullying: The enigma of harassment in modern organizatons. Organization Development Journal, 30(4), 43-52.
  • Raskauskas, J. & Stoltz, A.D. (2007). Involvement in traditional and electronic bullying among adolescents. Developmental Psychology, 43, 564-575.
  • Schenk, A. M. & Fremouw, W. J. (2012). Prevalence, psychological impact, and coping of cyberbully victims among college students. Journal of School Violence, 11, 21-37.
  • Syts, Y. (2004). Beyond the schoolyard: Examining electronic bullying among Canadian youth. Unpublished Master Thesis, Carleton University, Ottawa, Ontario
  • Şahin, M., Sarı, S.V., Özer, Ö. ve Er, S.H. (2010). Lise öğrencilerinin siber zorba davranışlarında bulunma ve maruz kalma durumlarına ilişkin görüşleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 257-270.
  • Topçu, Ç. (2008). The relationship of cyber bullying to empathy, gender, traditional bullying, internet use and adult monitoring. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Topçu, Ç., Erdur-Baker, Ö. & Çapa-Aydın, Y. (2008). Examination of cyberbullying experiences among Turkish students from different school types. CyberPsychology & Behavior, 11(6), 643-648.
  • Türkoğlu, S. (2013). Ergenlerin problemli internet kullanımları ile siber zorbalık eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Willard, N. (2007). Cyberbullying and cyberthreats: Responding to the challenge of online social aggression, threats, anddistress. Illionis: Champaign Research Press.
  • Williams, K.R. & Guerra, N.G. (2007). Prevalence and predictors of internet bullying. Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
  • Wolak, J., Mitchell, K.J. & Finkelhor, D. (2007). Does online harassment constitute bullying? An exploration of online harassment by known peersand online-only contacts. Journal of Adolescent Health, 41, 51-58.
  • Yaman, E. ve Peker, A. (2012). Ergenlerin siber zorbalık ve siber mağduriyete ilişkin algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 819 -833.
  • Ybarra, M. (2004). Linkages between depressive symptomatology and internet harassment among young regular internet users. CyberPsychology& Behavior, 7(2), 247-257.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Peker

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Peker, A. (2014). Ergenlerin Siber Zorbalıkla Başa Çıkma Davranışlarının Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi Açısından İncelenmesi. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 1(1), 18-32.