This study examines the role of Vocational Training Centers in school-industry cooperation from the perspective of employers. Within the scope of the research, face-to-face interviews were conducted with 12 business owners operating in Ankara Organised Industrial Zone who have cooperated with Vocational Training Centers. The research reveals that vocational education centers in Turkey are of great importance in terms of training graduates in line with the needs of the business world. However, employers have serious difficulties in recruiting staff and mostly meet their labour force needs by employing foreign workers. Furthermore, school-industry cooperation is essential so that the education curriculum can better meet the needs of the business world and provide students with workplace experience.Employers value the "certificate of mastery" obtained at the end of training to increase employability. The study also underlines the need for effective school-industry co-operation mechanisms. A strong partnership between business and educational institutions can improve the vocational education system in Turkey and prepare the future workforce.
Education School-Industry co-operation Social Policy Employment
Bu çalışma, işverenlerin perspektifinden Mesleki Eğitim Merkezleri'nin okul-sanayi işbirliği içindeki rolünü incelemektedir. Araştırma kapsamında, Mesleki Eğitim Merkezleri ile işbirliği yapmış ve Ankara Organize Sanayi Bölgesi'nde faaliyet gösteren 12 işletme sahibi ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Türkiye'deki mesleki eğitim merkezlerinin, iş dünyasının ihtiyaçlarına uygun mezunlar yetiştirme açısından büyük önem taşıdığını ortaya koyuyor. Ancak işverenler eleman temini konusunda ciddi anlamda zorluk yaşamakta ve işgücü ihtiyacını çoğunlukla yabancı işçi istihdamı ile karşılamaktadır. Ayrıca eğitim müfradatın iş dünyasının ihtiyaçlarını daha iyi karşılamasını sağlamak ve öğrencilere işyeri deneyimi sağlamak için okul-sanayi işbirliği esastır. İşverenler istihdam edilebilirliği artırmak için eğitim sonunda elde edilen "ustalık sertifikasına" değer veriyor. Çalışma aynı zamanda etkili okul-sanayi işbirliği mekanizmalarına olan ihtiyacın altını çiziyor. İş dünyası ile eğitim kurumları arasındaki güçlü bir ortaklık, Türkiye'deki mesleki eğitim sistemini geliştirebilir ve geleceğin işgücünü hazırlayabilir.
Mesleki Eğitim Okul- Sanayi İş Birliği Sosyal Politika İstihdam
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri |
Bölüm | Research Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 20 Sayı: Human Behavior and Social Institutions |