Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜZYILIN FELAKETİNDE 112 ACİL ÇAĞRI MERKEZİNİN ÖNEMİ: OSMANİYE ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 12 - 28, 31.12.2023

Öz

Ulusal Acil Çağrı Numaralarının tek numarada toplanması ve bunun '112' olarak bilinmesi, ülkemizde meydana gelen birçok acil duruma zamanında müdahale edilebilmesine imkan sağlamıştır. Kurulduktan sonra dünya çapında yaşanan virüs salgını ve bu salgının istenmeyen getirileri 112 Acil Çağrı Merkezi'nin bilinirliğini artırdı. Aynı şekilde 2023 yılı Şubat ayında meydana gelen ve "yüzyılın felaketi" olarak adlandırılan deprem felaketi, 112 Acil Çağrı Merkezi'nin gerekliliğini bir kez daha ortaya koydu. Bu çalışmada, deprem sonrası Afet ve Acil Durumlar Departmanı (AFAD), Sağlık Departmanı , Emniyet Departmanı, Jandarma Departmanı ve İtfaiye Departmanının çağrı yoğunluğu ve iş yükündeki artışa neden olan çağrıları alan112 Acil Çağrı Merkezinde görevli 'Çağrı Karşılama' personelinin durumu incelendi. yüzyılın felaketinde 112 Acil Çağrı Merkezi personelinin iş yükü ve Çağrı Merkezlerinin gerekliliğini belgeleyen çağrı istatistikleri incelenmiştir.

Kaynakça

  • AB. (2023). No Title. Https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/112, (Erişim tarihi: 11/06/2023). Retrieved from https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/112
  • Aydamak, M. Y. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Sanal Organizasyon, E-Sağlık ve Teletıp: Avrupa Referans Ağları. Journal of Healthcare Management and Leadership, (1), 15–35. http://doi.org/10.35345/johmal.821598
  • Bahadır, T. (2020). No Title. Http://www.tid.web.tr/idarecinin-Sesi-Dergisi-195sayi-Mayis---Haziran-2020, (Erişim Tarihi: 16/06/2023). Retrieved from http://www.tid.web.tr/idarecinin-sesi-dergisi-195sayi-mayis---haziran-2020
  • Biçer, S., & Kızmaz, S. (2014). Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi Personellerinin Hedef Kitle İle İletişim Sürecinde Yaşadıkları Problemler: Nitel Bir Araştırma. Atatürk İletişim Dergisi, (Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiletisim/issue/34005/359432), 231–260.
  • Caro, D. (2016). The nexus of transformational leadership of emergency services systems. International Journal of Emergency Services, 5(1), 18–33. http://doi.org/10.1108/IJES-11-2015-0024
  • Çakmak, Z. (2016). Sanal Organizasyonların Yönetim Fonksiyonları Açısından Geleneksel Organizasyonlardan Farklılıkları. Florya Chronicles of Political Economy, (Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/fcpe/issue/42311/509096), 2 (2), 35-58.
  • Çelik, D., Atak Çobanoğlu, Ş., & Görün, M. (2022). Çanakkale 112 Acil Çağrı Merkezinin COVID-19 Sürecindeki Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(4), 1467–1483. http://doi.org/10.32709/akusosbil.1033581
  • Eksi, A., & Torlak, S. E. (2011). Utilization of Emergency Services During the Single European Emergency Call Number Pilot. Turkish Journal of Emergency Medicine, 11(4), 149–154. http://doi.org/10.5505/1304.7361.2011.04834
  • İçişleri Bakanlığı. (2023a). İçişleri Bakanlığı. Https://www.icisleri.gov.tr/tum-Acil-Numaralar- 112de-Toplandi, (Erişim tarihi: 10/06/2023). http://doi.org/https://www.icisleri.gov.tr/tum-acil-numaralar- 112de-toplandi
  • İçişleri Bakanlığı. (2023b). No Title. https://www.icisleri.gov.tr/illeridaresi/112-Acil-Agri-Merkezleri-Projesi, (Erişim tarihi: 10/06/2023). Retrieved from https://www.icisleri.gov.tr/illeridaresi/112-acil-agri-merkezleri-projesi
  • Kaya, Z., & Öcal, H. (2023). Sanal Örgütlerde Dönüştürücü Liderliğin Örgütsel Güven Üzerine Etkisi-112 Acil Çağrı Merkezlerinde Bir Araştırma. Hastane Öncesi Dergisi, 8(1), 13–29. http://doi.org/10.54409/hod.1246247
  • Memiş, L., & Babaoğlu, C. (2020). Acil durum ve afet yönetiminde süreç yaklaşımı ve teknoloji. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 776–791. http://doi.org/10.25287/ohuiibf.731103
  • Mevzuat.gov.tr. (2023). No Title. Https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=5442&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=3, (Erişim tarihi: 07/06/2023). Retrieved from https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5442&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=3
  • ReGa. (2023a). No Title. Https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140516-5.htm, (Erişim tarihi: 07/06/2023). Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140516-5.htm
  • ReGa. (2023b). No Title. Https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180709M3.htm, (Erişim tarihi: 08/06/2023). Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180709M3.htm
  • TÜİK. (2023). No Title. Https://www.tuik.gov.tr/#osmaniye-80, (Erişim tarihi: 10/06/2023). Retrieved from https://www.tuik.gov.tr/#osmaniye-80

THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE 'DISASTER OF THE CENTURY': THE CASE OF OSMANİYE

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 12 - 28, 31.12.2023

Öz

Collecting the National Emergency Call Numbers in a single number and knowing this as '112' has enabled timely intervention to many emergencies that occur in our country. After its establishment, the worldwide virus epidemic and the undesirable returns of this epidemic increased the awareness of the 112 Emergency Call Centre. Likewise, the earthquake disaster that occurred in February 2023 and called the "disaster of the century" once again revealed the necessity of the 112 Emergency Call Centre. In this study, the situation of the 'Call Responder' personnel working in the 112 Emergency Call Centre after the earthquake, which caused the increase in the call density and workload of the Disaster and Emergency Department (AFAD), Health Department, Police Department, Gendarmerie Department and Fire Department, was examined. In the disaster of the century, the workload of 112 Emergency Call Centre personnel and call statistics documenting the necessity of Call Centres were examined.

Kaynakça

  • AB. (2023). No Title. Https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/112, (Erişim tarihi: 11/06/2023). Retrieved from https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/112
  • Aydamak, M. Y. (2021). Sağlık Hizmetlerinde Sanal Organizasyon, E-Sağlık ve Teletıp: Avrupa Referans Ağları. Journal of Healthcare Management and Leadership, (1), 15–35. http://doi.org/10.35345/johmal.821598
  • Bahadır, T. (2020). No Title. Http://www.tid.web.tr/idarecinin-Sesi-Dergisi-195sayi-Mayis---Haziran-2020, (Erişim Tarihi: 16/06/2023). Retrieved from http://www.tid.web.tr/idarecinin-sesi-dergisi-195sayi-mayis---haziran-2020
  • Biçer, S., & Kızmaz, S. (2014). Antalya 112 Acil Çağrı Merkezi Personellerinin Hedef Kitle İle İletişim Sürecinde Yaşadıkları Problemler: Nitel Bir Araştırma. Atatürk İletişim Dergisi, (Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiletisim/issue/34005/359432), 231–260.
  • Caro, D. (2016). The nexus of transformational leadership of emergency services systems. International Journal of Emergency Services, 5(1), 18–33. http://doi.org/10.1108/IJES-11-2015-0024
  • Çakmak, Z. (2016). Sanal Organizasyonların Yönetim Fonksiyonları Açısından Geleneksel Organizasyonlardan Farklılıkları. Florya Chronicles of Political Economy, (Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/fcpe/issue/42311/509096), 2 (2), 35-58.
  • Çelik, D., Atak Çobanoğlu, Ş., & Görün, M. (2022). Çanakkale 112 Acil Çağrı Merkezinin COVID-19 Sürecindeki Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(4), 1467–1483. http://doi.org/10.32709/akusosbil.1033581
  • Eksi, A., & Torlak, S. E. (2011). Utilization of Emergency Services During the Single European Emergency Call Number Pilot. Turkish Journal of Emergency Medicine, 11(4), 149–154. http://doi.org/10.5505/1304.7361.2011.04834
  • İçişleri Bakanlığı. (2023a). İçişleri Bakanlığı. Https://www.icisleri.gov.tr/tum-Acil-Numaralar- 112de-Toplandi, (Erişim tarihi: 10/06/2023). http://doi.org/https://www.icisleri.gov.tr/tum-acil-numaralar- 112de-toplandi
  • İçişleri Bakanlığı. (2023b). No Title. https://www.icisleri.gov.tr/illeridaresi/112-Acil-Agri-Merkezleri-Projesi, (Erişim tarihi: 10/06/2023). Retrieved from https://www.icisleri.gov.tr/illeridaresi/112-acil-agri-merkezleri-projesi
  • Kaya, Z., & Öcal, H. (2023). Sanal Örgütlerde Dönüştürücü Liderliğin Örgütsel Güven Üzerine Etkisi-112 Acil Çağrı Merkezlerinde Bir Araştırma. Hastane Öncesi Dergisi, 8(1), 13–29. http://doi.org/10.54409/hod.1246247
  • Memiş, L., & Babaoğlu, C. (2020). Acil durum ve afet yönetiminde süreç yaklaşımı ve teknoloji. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(4), 776–791. http://doi.org/10.25287/ohuiibf.731103
  • Mevzuat.gov.tr. (2023). No Title. Https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=5442&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=3, (Erişim tarihi: 07/06/2023). Retrieved from https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=5442&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=3
  • ReGa. (2023a). No Title. Https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140516-5.htm, (Erişim tarihi: 07/06/2023). Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/05/20140516-5.htm
  • ReGa. (2023b). No Title. Https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180709M3.htm, (Erişim tarihi: 08/06/2023). Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180709M3.htm
  • TÜİK. (2023). No Title. Https://www.tuik.gov.tr/#osmaniye-80, (Erişim tarihi: 10/06/2023). Retrieved from https://www.tuik.gov.tr/#osmaniye-80
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Bilgi Sistemleri (Diğer), Politika ve Yönetim (Diğer), Avrupa Birliği, Uluslararası Kuruluşlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Bal 0000-0003-2576-3947

Guddusi Arık 0009-0000-9745-425X

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bal, M., & Arık, G. (2023). THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 12-28.
AMA Bal M, Arık G. THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Aralık 2023;7(2):12-28.
Chicago Bal, Mustafa, ve Guddusi Arık. “THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2023): 12-28.
EndNote Bal M, Arık G (01 Aralık 2023) THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7 2 12–28.
IEEE M. Bal ve G. Arık, “THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 12–28, 2023.
ISNAD Bal, Mustafa - Arık, Guddusi. “THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7/2 (Aralık 2023), 12-28.
JAMA Bal M, Arık G. THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2023;7:12–28.
MLA Bal, Mustafa ve Guddusi Arık. “THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, 2023, ss. 12-28.
Vancouver Bal M, Arık G. THE IMPORTANCE OF 112 EMERGENCY CALL CENTERS IN THE ’DISASTER OF THE CENTURY’: THE CASE OF OSMANİYE. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2023;7(2):12-28.