Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İPEK YOLU’NUN CANLANMASI BAĞLAMINDA ULUSLARARASI TİCARETİN YENİDEN DİZAYNI

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 5, 1 - 19, 31.12.2020

Öz

İpek Yolu, iktisadi, ticari, sosyal ve kültürel alanlarda doğu ile batıyı birbirine bağla-yan bir köprü görevi görmüştür. Ticaretin akım yönü doğudan batıya, teknolojik ürünlerin ihracatı ile artmıştır. Birçok merkezin birleşmesiyle genişleyen İpek Yolu 17. yüzyıldan itibaren batının alternatif bir yol bulması ile dünya ticareti içindeki ağırlı-ğını kaybetmiştir. Günümüzde İpek Yolu, Çin’in teknolojik ürün üretme ve dünya tica-retinde payının artmasıyla tekrar canlanmaya başlamıştır. Ticaret yollarının çeşit-lenmesi ile İpek Yolu üzerindeki ülkelerin nüfusları, üretimleri ve yatırımlarının art-ması, doğunun artık kendi teknolojisini ve sanayi ürünlerini üretme başlaması, bölge ticaretinin tekrar canlanması açısından önemli faktörlerdir. Bu çalışmada tarihi İpek Yolu ticareti değerlendirilerek, günümüz İpek Yolu koridorundaki ülkelerin üretim, rekabet ve dünya ticareti içinde payları çeşitli verileri kullanarak tablolar üzerinde analiz edilmektedir. Sonuçta; Çin’ in ekonomik açıdan itici gücü, ticaret koridor üze-rinde bulunan ülkelerin dinamik ekonomik yapıları, diğer ticaret yollarına yakınlıkla-rı ve taşıma maliyeti avantajları gibi nedenler İpek Yolu’nun yeniden canlandırılma-sında önemli rol oynayacaktır.

Kaynakça

  • Alpay, Yalın (2009). “Çin Afrika’da Ne Yapıyor?”. Stratejik Araştırmalar Dergisi. 14:3-18
  • Atasoy, Fahri (2010). “Küreselleşme Çağında Yeniden İpek Yolu”. Bir Kültür Kori-doru Olarak İpek Yolu Sempozyumu. Antalya
  • Bahadır, Tural (2017). “ABD’nin Asya-Pasifik Ekseninde Büyük Stratejisi ve Çin’in Dengelenmesi”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4.11:614-642
  • Barisitz, Stephan (2017). Central Asia and The Silk Road Economic Rise and Decline Over Several Millenia. Cham:Springer
  • Brown, Peter. (2014). The Silk Road in Late Antıquity. Reconfiguring The Silk Road New Research on East-West Exchange in Antiquity. Ed. Victor H. Mair ve Jane Hickman
  • Brynjolfsson, Erik ve Andrew McAfee (2015). The Second Machine Age Akıllı Tek-nolojiler Devrinde Çalışma, İlerleme ve Ferah. Çev. XXX YYY. İstanbul: Türk Hava Yolları Yayınları
  • Çapan, Fatma ve Baran Güvenç (2017). “Kavimler Göçü ve Batı Roma İmparatorlu-ğu’nun Çöküşü”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. 6.18: 629-640
  • Çotur, Özlem Koçtaş ve F.Onur Uysal (2015). “Building Blocks of Iron Silk Road and Suggestions for Turkey”. XIII. International Logistics and Supply Chain Congress.
  • Donou-Adansou, Ficawoyi ve Sokchea Lim (2018). “On The Importance of Chinese Investment in Africa”. Review of Development Finance. 8:63-73
  • Eğilmez, Savaş (2002). “Hun-Alan Mücadelesi ve Yeni Bir Çağın Başlangıcı”. Sosyal Bilimler Dergisi. 2.28-29:191-199
  • Erol, Burak Gani (2013). “Coğrafi Keşifler ve Memlûkler ile Portekizliler Arasındaki Mücadeleler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6.24:109-122
  • Findlay, Rolan ve Kevin H. O’Rourke (2007). Power and Plenty Trade War and The World Economy in The Second Millennium. Princeton: Princeton University Press
  • Frank, Andre Gunder (2010). Yeniden Doğu: Asya Çağında Küresel Ekonomi. Çev. Kâmil Kurtul. Ankara: İmge Yayınları
  • Guan, Kwa Chong (2016). The Maritime Silk Road History of An Idea. Nalanda –Sriwıjaya Centre, Working Paper Series No.23
  • Haksöz, Çağrı vd. (2012). Managing Supply Chains on The Silk Road Strategy Per-formance and Risk. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group
  • Hanilçe, Murat (2010). “Coğrafi Keşiflerin Nedenlerine Yeniden Bakmak”. Tarih Okulu. 7:47-70
  • Kurşun, Arzu ve Cemil Rakıcı (2016). “Sosyal Refah Devletinin Tarihi Süreci ve Gü-nümüz Bazı Refah Devletlerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi. 2.2: 135-156
  • Kuzmina, Elena Efimovna (2008). The Prehistory of The Silk Road. Philadelphia: University of Pennsylvania Press
  • Liu, Xinri (2010). The Silk Road in World History. New York: Oxford University Press
  • Maddison, Angus (2006). The World Economy. OECD
  • Miksic, John Norman (2013). Singapore and The Silk Road of The Sea 1300 – 1800. Singapore: National University of Singapore Press
  • Millward, James A. (2013). The Silk Road A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press
  • More, Charles (2014). Understanding The Industrial Revolution. New York: Routled-ge
  • Özcan, Ufuk (2013). “1492, Coğrafi Keşifler ve Günümüze Yansımaları Küresel İs-panyol Hâkimiyetinin Yükselişi ve Çöküşü”. Tarih ve Uygarlık İstanbul Dergisi. 3:101-110
  • Özpay, Gülpınar Akbulut (2018). Bakü Tiflis Kars Demiryolu ve Türkiye Açısından Jeopolitik Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi. 37:103-111
  • Price Water House Coopers (2017). The Long View: How Will The Global Economic Order Change by 2050 – Summary Report
  • Üzümcü, Adem ve Sıdıka Akdeniz (2004). “Yeni İpek Yolu TRACECA ve Bakü Tiflis Kars Demiryolu Projesi”. Avrasya Etütleri. 45:171-199
  • Waugh, Daniel C. (2010). “The Silk Roads in History”. Expedition. 52.3: 9-22
  • UNCTAD (2009). Investment Guide to the Silk Road
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 5, 1 - 19, 31.12.2020

Öz

The Silk Road acted as a bridge that connected east and west in economics, commer-cial, social and cultural fields. As the direction of the stream, coming from east to west, increased with the export of technological goods. The Silk Road that enlarged by joining many centers lost its weight in the world trade in 17 th century with which west found an alternative way. Nowadays The Silk Road has started to vitalize by reason that the share of China in producing technological goods and the rise in world trade. As well as the diversification of trade routes, the populations of the co-untries on The Silk Road, the rise of production and investment, the onset of produ-cing of industrial goods and its own technology of east are important factors for the vitalization of the trade of the region. In this paper, by evaluating the trade of the historical Silk Road, it is analyzed using various datas with the tables of production, competition and the share in world trade of the economies on the corridor of today’s Silk Road. In conclusion, the factors such as the pushing economic power of China, the dynamic economic structures of the countries on the corridor of The Silk Road, closeness to the other trade routes and the advantages of transportation costs will play an important role to vitalize The Silk Road.

Kaynakça

  • Alpay, Yalın (2009). “Çin Afrika’da Ne Yapıyor?”. Stratejik Araştırmalar Dergisi. 14:3-18
  • Atasoy, Fahri (2010). “Küreselleşme Çağında Yeniden İpek Yolu”. Bir Kültür Kori-doru Olarak İpek Yolu Sempozyumu. Antalya
  • Bahadır, Tural (2017). “ABD’nin Asya-Pasifik Ekseninde Büyük Stratejisi ve Çin’in Dengelenmesi”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4.11:614-642
  • Barisitz, Stephan (2017). Central Asia and The Silk Road Economic Rise and Decline Over Several Millenia. Cham:Springer
  • Brown, Peter. (2014). The Silk Road in Late Antıquity. Reconfiguring The Silk Road New Research on East-West Exchange in Antiquity. Ed. Victor H. Mair ve Jane Hickman
  • Brynjolfsson, Erik ve Andrew McAfee (2015). The Second Machine Age Akıllı Tek-nolojiler Devrinde Çalışma, İlerleme ve Ferah. Çev. XXX YYY. İstanbul: Türk Hava Yolları Yayınları
  • Çapan, Fatma ve Baran Güvenç (2017). “Kavimler Göçü ve Batı Roma İmparatorlu-ğu’nun Çöküşü”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. 6.18: 629-640
  • Çotur, Özlem Koçtaş ve F.Onur Uysal (2015). “Building Blocks of Iron Silk Road and Suggestions for Turkey”. XIII. International Logistics and Supply Chain Congress.
  • Donou-Adansou, Ficawoyi ve Sokchea Lim (2018). “On The Importance of Chinese Investment in Africa”. Review of Development Finance. 8:63-73
  • Eğilmez, Savaş (2002). “Hun-Alan Mücadelesi ve Yeni Bir Çağın Başlangıcı”. Sosyal Bilimler Dergisi. 2.28-29:191-199
  • Erol, Burak Gani (2013). “Coğrafi Keşifler ve Memlûkler ile Portekizliler Arasındaki Mücadeleler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6.24:109-122
  • Findlay, Rolan ve Kevin H. O’Rourke (2007). Power and Plenty Trade War and The World Economy in The Second Millennium. Princeton: Princeton University Press
  • Frank, Andre Gunder (2010). Yeniden Doğu: Asya Çağında Küresel Ekonomi. Çev. Kâmil Kurtul. Ankara: İmge Yayınları
  • Guan, Kwa Chong (2016). The Maritime Silk Road History of An Idea. Nalanda –Sriwıjaya Centre, Working Paper Series No.23
  • Haksöz, Çağrı vd. (2012). Managing Supply Chains on The Silk Road Strategy Per-formance and Risk. Boca Raton: CRC Press Taylor & Francis Group
  • Hanilçe, Murat (2010). “Coğrafi Keşiflerin Nedenlerine Yeniden Bakmak”. Tarih Okulu. 7:47-70
  • Kurşun, Arzu ve Cemil Rakıcı (2016). “Sosyal Refah Devletinin Tarihi Süreci ve Gü-nümüz Bazı Refah Devletlerinin Değerlendirilmesi”. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi. 2.2: 135-156
  • Kuzmina, Elena Efimovna (2008). The Prehistory of The Silk Road. Philadelphia: University of Pennsylvania Press
  • Liu, Xinri (2010). The Silk Road in World History. New York: Oxford University Press
  • Maddison, Angus (2006). The World Economy. OECD
  • Miksic, John Norman (2013). Singapore and The Silk Road of The Sea 1300 – 1800. Singapore: National University of Singapore Press
  • Millward, James A. (2013). The Silk Road A Very Short Introduction. New York: Oxford University Press
  • More, Charles (2014). Understanding The Industrial Revolution. New York: Routled-ge
  • Özcan, Ufuk (2013). “1492, Coğrafi Keşifler ve Günümüze Yansımaları Küresel İs-panyol Hâkimiyetinin Yükselişi ve Çöküşü”. Tarih ve Uygarlık İstanbul Dergisi. 3:101-110
  • Özpay, Gülpınar Akbulut (2018). Bakü Tiflis Kars Demiryolu ve Türkiye Açısından Jeopolitik Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi. 37:103-111
  • Price Water House Coopers (2017). The Long View: How Will The Global Economic Order Change by 2050 – Summary Report
  • Üzümcü, Adem ve Sıdıka Akdeniz (2004). “Yeni İpek Yolu TRACECA ve Bakü Tiflis Kars Demiryolu Projesi”. Avrasya Etütleri. 45:171-199
  • Waugh, Daniel C. (2010). “The Silk Roads in History”. Expedition. 52.3: 9-22
  • UNCTAD (2009). Investment Guide to the Silk Road
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selim İnançlı

Barış Ayhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA İnançlı, S., & Ayhan, B. (2020). İPEK YOLU’NUN CANLANMASI BAĞLAMINDA ULUSLARARASI TİCARETİN YENİDEN DİZAYNI. Sakarya İktisat Dergisi, 9(5), 1-19.