Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 55, 264 - 275, 02.05.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin önceledikleri üç değeri belirleyip, demografik özelliklerine göre incelemektir. Araştırma Isparta il merkezinde çalışan sınıf öğretmenleri ile yürütülmüştür. Veriler, uygun örneklem yöntemi ile 165 sınıf öğretmeninden gönüllük esasına dayalı olarak toplanmıştır. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulmuş “Öncelenen Değerler Anketi” aracılığı ile elde edilmiştir. Toplanan verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin öncelediği ilk üç değer; adalet, dürüstlük ve saygı olarak belirlenmiştir. İlk üç değer cinsiyet, yaş, kıdem yılı, eğitim durumu ve mezun olunan okul türüne göre incelenmiştir. Yapılan analizde cinsiyete göre ilk üç değerde anlamlı farklılık bulunamamıştır. Yaşa ve kıdem yılına göre saygı değerinde, eğitim durumuna göre adalet değerinde, mezun olunan okul türene göre dürüstlük değerinde anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • Albayrak F. (2015). İlkokul sosyal bilgiler dersinde kazandırılan değerlerle ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum
  • Altunal B. (2015). İlkokul 4. Sınıf İngilizce ders kitaplarının Türk kültürüne ait değerler açısından incelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya
  • Arslan, S. ve Aybek, B. (2019). Uygulama örnekleriyle çokkültürlü eğitim ve değerler eğitimi. Ankara: Anı yayıncılık
  • Atilla Y. (2018). En”leri -varlık ve değer hiyerarşisi üzerine bir araştırma (Yayımlanmış doktora tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri
  • Bayırlı H. (2018). Hayat bilgisi dersi bağlamında değerler eğitimi: aile birliğine önem verme (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya
  • Delice A. (2018). Değerler hiyerarşisi olarak temel norm: anayasa. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi - 2018/2
  • Dilmaç B. (1999). İlköğretim öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölçeği ile eğitimin sınanması(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Eryılmaz M.A. (2016). Sınıf öğretmenlerinin üçüncü sınıf hayat bilgisi derslerinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Güney S. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sorumluluk değerine yönelik geliştirdikleri metaforların incelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur
  • Gürbüz S. Ve Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz (5. Baskı).Ankara: Seçkin Yayınları
  • Harmanşa T. (2017). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde dürüstlük değerini kazandırmada edebi ürünlerin kullanımı (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize
  • Kale M. (2015). Hayat bilgisi ders kitaplarında yer alan değerlerin içerik analizi(1948-2012)(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Karababa A.(2019). Kuramsal temelde değerler. Dilmaç B. ve Bircan H.H.(ed), Değerler ve Değerler Psikolojisi (1-19) içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Karatekin K., Gençtürk E. ve Kılıçoğlu G. (2013). Öğrenci, sosyal bilgiler öğretmen adayı ve öğretmenlerinin değer hiyerarşisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, yıl 6, sayı 14
  • Kolaç E. ve Karadağ R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777, 2012
  • Özdemir S. ve Sezgin F. (2011). Öğretmen adaylarının bireysel ve örgütsel değerler ile öğrencilerde görmek istedikleri değerlere ilişkin önem sırası algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (2011) 4/2, 1-21
  • Sönmez V.(Ed) 2020. Eğitim bilimine giriş (15. Baskı ). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şahin N. (2015). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Metinlerinin Kültürel Değerler Açısından İncelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Tefek A. F. (2016). Hayat bilgisi dersindeki değerlere yönelik öğrenci görüşleri ve edinim durumları (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir
  • Tuğral S. (2005). Kur'an'da değerler sistemi (Yayımlanmış doktora tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Ulu Kalın Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değer hiyerarşisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 14,sayı 38
  • Uzunkol S. ve Yel S. (2016). Hayat bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim.Sayı 183, 267-292 (s. 267)
  • Yıldırım T. (2018). Tarih Öğretmen Adaylarının Programdaki Değerlere İlişkin Değer Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches ISSN:2528-9527 E-ISSN : 2528-9535. Sayı 14
  • Yiğittir S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 8, No. 19, 207-223
  • Zengin M. (2017). Herkes için geçerli uygun değerleri belirlemek ve öğretmek mümkün mü? Değer eğitimi yaklaşımları bağlamında bir değerlendirme. Özgün Araştırma Doi: 10.19126/suje.307128
  • https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasiprogram.pdf(MEB, Basın Açıklaması, 2017 Temmuz). Er. Tar. 13 Şubat 2019
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf

Examination of Three Values Prioritized by Elementary School Teachers in Terms of Demographic Characteristics

Yıl 2022, Sayı: 55, 264 - 275, 02.05.2022

Öz

The aim of this study is to determine the three values that elementary school teachers prioritize and to examine them in terms of their demographic characteristics. The research has been carried out with elementary school teachers actively working in the city center, Isparta. Data have been collected from 165 classroom teachers with the appropriate sampling method, on a voluntary basis. The data have been obtained through the "Prioritized Values Questionnaire" which has been created by the researcher. All the data collected have been analyzed with the SPSS program. The first three values that elementary school teachers prioritize have been determined as justice, honesty and respect. The first three values have been examined in terms of gender, age, seniority, education level and the type of school graduated. In the analysis having been made, no significant difference has been found in the first three values in terms of gender. A significant difference has been found in the value of respect in terms of age and seniority, in the value of justice in terms of education level and in the value of honesty in terms of the type of school graduated.

Kaynakça

  • Albayrak F. (2015). İlkokul sosyal bilgiler dersinde kazandırılan değerlerle ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum
  • Altunal B. (2015). İlkokul 4. Sınıf İngilizce ders kitaplarının Türk kültürüne ait değerler açısından incelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya
  • Arslan, S. ve Aybek, B. (2019). Uygulama örnekleriyle çokkültürlü eğitim ve değerler eğitimi. Ankara: Anı yayıncılık
  • Atilla Y. (2018). En”leri -varlık ve değer hiyerarşisi üzerine bir araştırma (Yayımlanmış doktora tezi), Erciyes Üniversitesi, Kayseri
  • Bayırlı H. (2018). Hayat bilgisi dersi bağlamında değerler eğitimi: aile birliğine önem verme (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya
  • Delice A. (2018). Değerler hiyerarşisi olarak temel norm: anayasa. Galatasaray Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi - 2018/2
  • Dilmaç B. (1999). İlköğretim öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölçeği ile eğitimin sınanması(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul
  • Eryılmaz M.A. (2016). Sınıf öğretmenlerinin üçüncü sınıf hayat bilgisi derslerinde değerler eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşleri (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Güney S. (2017). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin sorumluluk değerine yönelik geliştirdikleri metaforların incelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur
  • Gürbüz S. Ve Şahin F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz (5. Baskı).Ankara: Seçkin Yayınları
  • Harmanşa T. (2017). 4. Sınıf sosyal bilgiler dersinde dürüstlük değerini kazandırmada edebi ürünlerin kullanımı (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize
  • Kale M. (2015). Hayat bilgisi ders kitaplarında yer alan değerlerin içerik analizi(1948-2012)(Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Karababa A.(2019). Kuramsal temelde değerler. Dilmaç B. ve Bircan H.H.(ed), Değerler ve Değerler Psikolojisi (1-19) içinde. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Karatekin K., Gençtürk E. ve Kılıçoğlu G. (2013). Öğrenci, sosyal bilgiler öğretmen adayı ve öğretmenlerinin değer hiyerarşisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, yıl 6, sayı 14
  • Kolaç E. ve Karadağ R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının "değer" kavramına yükledikleri anlamlar ve değer sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777, 2012
  • Özdemir S. ve Sezgin F. (2011). Öğretmen adaylarının bireysel ve örgütsel değerler ile öğrencilerde görmek istedikleri değerlere ilişkin önem sırası algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (2011) 4/2, 1-21
  • Sönmez V.(Ed) 2020. Eğitim bilimine giriş (15. Baskı ). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şahin N. (2015). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Metinlerinin Kültürel Değerler Açısından İncelenmesi (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya
  • Tefek A. F. (2016). Hayat bilgisi dersindeki değerlere yönelik öğrenci görüşleri ve edinim durumları (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir
  • Tuğral S. (2005). Kur'an'da değerler sistemi (Yayımlanmış doktora tezi), Ankara Üniversitesi, Ankara
  • Ulu Kalın Ö. (2017). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değer hiyerarşisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 14,sayı 38
  • Uzunkol S. ve Yel S. (2016). Hayat bilgisi dersinde uygulanan değer eğitimi programının özsaygı, sosyal problem çözme becerisi ve empati üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim.Sayı 183, 267-292 (s. 267)
  • Yıldırım T. (2018). Tarih Öğretmen Adaylarının Programdaki Değerlere İlişkin Değer Hiyerarşileri, Gerekçeleri ve Önerileri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi-International Journal of Society Researches ISSN:2528-9527 E-ISSN : 2528-9535. Sayı 14
  • Yiğittir S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okullarda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi. Cilt 8, No. 19, 207-223
  • Zengin M. (2017). Herkes için geçerli uygun değerleri belirlemek ve öğretmek mümkün mü? Değer eğitimi yaklaşımları bağlamında bir değerlendirme. Özgün Araştırma Doi: 10.19126/suje.307128
  • https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasiprogram.pdf(MEB, Basın Açıklaması, 2017 Temmuz). Er. Tar. 13 Şubat 2019
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_degerleregitimi.pdf
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İdari bilimler
Yazarlar

Sultan Doğan Geysoğlu 0000-0002-1613-8317

Mustafa Koç 0000-0002-3276-7172

Yayımlanma Tarihi 2 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Doğan Geysoğlu, S., & Koç, M. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi(55), 264-275.
AMA Doğan Geysoğlu S, Koç M. Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mayıs 2022;(55):264-275.
Chicago Doğan Geysoğlu, Sultan, ve Mustafa Koç. “Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 55 (Mayıs 2022): 264-75.
EndNote Doğan Geysoğlu S, Koç M (01 Mayıs 2022) Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 55 264–275.
IEEE S. Doğan Geysoğlu ve M. Koç, “Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 55, ss. 264–275, Mayıs 2022.
ISNAD Doğan Geysoğlu, Sultan - Koç, Mustafa. “Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 55 (Mayıs 2022), 264-275.
JAMA Doğan Geysoğlu S, Koç M. Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022;:264–275.
MLA Doğan Geysoğlu, Sultan ve Mustafa Koç. “Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 55, 2022, ss. 264-75.
Vancouver Doğan Geysoğlu S, Koç M. Sınıf Öğretmenlerinin Önceledikleri Üç Değerin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022(55):264-75.

Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi