Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 112 - 126, 31.12.2017

Öz

Turizm işletmelerinin konuklarına sundukları özgün
değerler, eğlence, huzur ve memnuniyeti sağlamaya yönelik “deneyim yaşa
tma” temelindeki hizmetlerdir. Bu özellikteki hizmetler
ise çalışmayı eğlenceli bulan, işletmeyi huzurlu bir ortam olarak gören, iş
tatmini, moral ve motivasyonu yüksek işgörenler ile yerine getirilebilir. Konuk
memnuniyetine ulaşan yoldaki işgören memnuniyetinde en önemli faktörler maddi
ve moral fonksiyonlarla sağlanan motivasyon araçlarıdır. Bu çalışmada, Uludağ
kış otellerinde işgören motivasyonunda kullanılan içsel ve dışsal motivasyon
araçlarının, işgörenler üzerindeki önem ve etkileri araştırılmıştır. Anket
yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırma sonucunda, farklı özellikler,
farklı ihtiyaç ve beklentilere sahip işgörenlerin farklı seviyelerde,
motivasyon araçlarına önem verdikleri belirlenmiştir. İşgörenler psikolojik ve
sosyal, örgütsel ve yönetsel ile ekonomik motivasyon araçlarına büyük önem
vermektedirler. Erkek işgörenler, evli işgörenler ve lisans eğitimi almış
işgörenler motivasyon araçlarına, kadın işgörenler, bekar işgörenler ve lise ve
önlisans eğitimi almış işgörenlere göre daha fazla önem vermektedirler. Sonuçta
yöneticilerin, işgörenleri yakından tanıyarak uygun motivasyon araçlarını
kullanmalarına yönelik önerilere yer verilmiştir. 

Kaynakça

  • Akçadağ, S. ve Özdemir, E. (2005). İnsan Kaynaklan Kapsamında 4 Ve 5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde İş Tatmini, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (10) / 2,ss: 167-193.
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: 5 Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, “Akdeniz İ.İ.B.F.Dergisi”, Sayı:4.
  • Ali, R. ve Ahmed, M.S., (2009). The Impact Of Reward And Recognition Programs On Employee’s Motivation And Satisfaction: An Empirical Study, International Review of Business Research Papers Vol. 5 No. 4 June 2009 Pp.270-279
  • Amabile, T. M. (1993). Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of TheIntrinsic and Extrinsic Motivation in The Workplace, Human Resource Management Review, Volume 3, Number 3, pages 185-201 by JAI Press, Inc.
  • Ayan, A.(2015), Etik Liderlik Tarzının İş Performansı, İçsel Motivasyon ve Duyarsızlaşma Üzerine Etkisi: Kamu Kuruluşunda Bir Uygulama, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık, 10(3),ss: 117-141
  • Baltaş, A. (2005). Ekip Çalışması ve Liderlik, Remzi Kitabevi, 6. Baskı, İstanbul.
  • Beer, M., Spector, B., Lawrence, P.R., Mills, D.Q., & Walton, R.E. 1984. Managing human assets. New York: The Free Press.
  • Doğanlı, B. ve Demirci, Ç. (2014), Sağlık Kuruluşu Çalışanlarının (Hemşire) Motivasyonlarını Belirleyici Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:21, Sayı:1,ss:47-60.
  • Garih, Ü. (2000). İş Hayatında Motivasyon, Hayat Yayınları: 96, İstanbul.
  • Genç, N.(1994). Zirveye Götüren Yol, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Hagemann, G. (1997). Motivasyon El Kitabı, Rota Yayınları, Bireysel Yatırım Dizisi, İstanbul.
  • Huang Z,. Haggkvist C, (2003), Motivation Of Front- Line Workers a Study at Grona Lund’s Tivoli, Department of Tourism and Hospitalty management, Unpublished Master Thesis.
  • Keser, A. (2006). Çalışma Yaşamında Motivasyon, Alfa Aktüel, Bursa.
  • Lawler, E. E. (2003). Treat people right. How Organizations and Employees can Create a Win Win Relationship to Achieve High Performance at All Levels, San Francisco/CA.
  • Memiş, K., Hoşgör,H., Boz,C., Gün,İ., Hoşgör, D.G., (2015), İş Yaşam Kalitesi ve Motivasyon İlişkisi: Metin Sabancı Baltalimanı Kemik Hastalıkları Hastanesi Örneği, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt: 5, Sayı: 4, ss.220-230.
  • Pouliakas, K. ve Theodossiou,I. (2012). Rewarding Carrots and Crippling Sticks: Eliciting Employee Preferences for the Optimal Incentive Design, Journal of Economic Psychology 33 (2012) 1247–1265.
  • Robbins S., Judge T., (2012), Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: İnci Erdem, Nobel Yayınları, İstanbul.
  • Saracel, N., Taşseven,Ö. ve Kaynak,E. (2016), Türkiye’de Çalışan Y Kuşağında İş Tatmini-Motivasyon İlişkisi, Social Sciences Research Journal, Volume 5, Issue 1,March, ss: 50-79.
  • Sökmen, A., Boylu Y. (2001). Otel İşletmeleri ve Yöneticileri Açısından Etik Kavramı ve Uygulamaları: Ankara'da Ampirik Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, Ankara.
  • Siu V. N., Tsang ve S. Wong, (1997), What Motivates Hong Kong’s Hotel Employees? Cornell Hotel and Restaurant Administration, 44-49
  • Şener, B. (1997). Modern Otel İşletmelerinde Yönetim Ve Organizasyon, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Tanke, L. T. (1990), Human Resources management For Hospitality Industry, First Edition, Delmar Publisher: New York.
  • Tarakçıoğlu,S., Sökmen,A. ve Boylu,Y. (2010). Motivasyon Araçlarının Değerlendirilmesi: Ankara’da Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi 2/1 (2010) 3-20
  • Taşpınar, F. (2006). Motivasyon Araçlarının İşgören Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlindeki Termal Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Tetik D., Pala T. (2009), Turizm İşletmelerinde Örgütsel Davranış, Editör:Zeyyat Sabuncuoglu, MKM Yayıncılık, Bursa.
  • Tınaz, P. (2005). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar. İstanbul: Beta Basım.
  • Tomer, J. F. (1981). Worker Motivation: A Neglected Element in Micro- Micro Theory. Journal of Economic Issues, 15 (2), 351-362.
  • Turan, A. (2014). Sosyal Sermayenin Bilgi Paylaşma Tutumuna Etkisinde Motivasyonun Rolü: Telekomünikasyon Sektöründe Bir Araştırma, İşletme İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, (76), 204.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi: SPSS 10.0-12.0 for Windows. Detay Yayıncılık.
  • Usta, I. ve Küçükaltan, D. (2012). Ödüllendirmenin örgütsel Bağlılığa Etkisi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Ekonomi ve Yönetim Arastırmaları Dergisi / Cilt:1 / Sayı:2 / Aralık, ss.71-89.
  • Yıldız, S., Savcı, G., ve Kapu, H. (2014), Motive Edici Faktörlerin Çalışanların İş Performansına ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:21, Sayı:1,ss:233-249.

Tools Used for Occupational Motivation: A Research in Uludağ Winter Hotels

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 2, 112 - 126, 31.12.2017

Öz

Tourism establishments’ original values that they
present to their guests are services based on “making them experience” towards
providing entertainment, peace and satisfaction. This kind of services can be
carried out with workers who find work fun, see the establishment as a peaceful
environment and who have high work satisfaction, spirits and motivation. The
most important factor in worker satisfaction in order to achieve guest
satisfaction is motivation tools supplied by concrete and spirit functions. In
this study, the importance of internal and external motivation tools used for
worker motivation in Uludağ winter hotels and their effect on workers are
investigated. As a result of this study which is carried out with survey
technique it is determined that workers who have different qualifications,
needs and expectations give importance to the motivation tools in different
levels. Workers give great importance to psychological and social motivation
tools and organizational and administrative motivation tools. Male workers,
married workers and workers who have a bachelor’s degree give more importance
to motivation tools than female workers, single workers and workers who are
high school graduates or who have an assosicate degree. As a conclusion it is
recommended that administrators should know their workers closely and use
suitable motivation tools.

Kaynakça

  • Akçadağ, S. ve Özdemir, E. (2005). İnsan Kaynaklan Kapsamında 4 Ve 5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde İş Tatmini, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (10) / 2,ss: 167-193.
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: 5 Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama, “Akdeniz İ.İ.B.F.Dergisi”, Sayı:4.
  • Ali, R. ve Ahmed, M.S., (2009). The Impact Of Reward And Recognition Programs On Employee’s Motivation And Satisfaction: An Empirical Study, International Review of Business Research Papers Vol. 5 No. 4 June 2009 Pp.270-279
  • Amabile, T. M. (1993). Motivational Synergy: Toward New Conceptualizations of TheIntrinsic and Extrinsic Motivation in The Workplace, Human Resource Management Review, Volume 3, Number 3, pages 185-201 by JAI Press, Inc.
  • Ayan, A.(2015), Etik Liderlik Tarzının İş Performansı, İçsel Motivasyon ve Duyarsızlaşma Üzerine Etkisi: Kamu Kuruluşunda Bir Uygulama, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Aralık, 10(3),ss: 117-141
  • Baltaş, A. (2005). Ekip Çalışması ve Liderlik, Remzi Kitabevi, 6. Baskı, İstanbul.
  • Beer, M., Spector, B., Lawrence, P.R., Mills, D.Q., & Walton, R.E. 1984. Managing human assets. New York: The Free Press.
  • Doğanlı, B. ve Demirci, Ç. (2014), Sağlık Kuruluşu Çalışanlarının (Hemşire) Motivasyonlarını Belirleyici Faktörler Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:21, Sayı:1,ss:47-60.
  • Garih, Ü. (2000). İş Hayatında Motivasyon, Hayat Yayınları: 96, İstanbul.
  • Genç, N.(1994). Zirveye Götüren Yol, Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Hagemann, G. (1997). Motivasyon El Kitabı, Rota Yayınları, Bireysel Yatırım Dizisi, İstanbul.
  • Huang Z,. Haggkvist C, (2003), Motivation Of Front- Line Workers a Study at Grona Lund’s Tivoli, Department of Tourism and Hospitalty management, Unpublished Master Thesis.
  • Keser, A. (2006). Çalışma Yaşamında Motivasyon, Alfa Aktüel, Bursa.
  • Lawler, E. E. (2003). Treat people right. How Organizations and Employees can Create a Win Win Relationship to Achieve High Performance at All Levels, San Francisco/CA.
  • Memiş, K., Hoşgör,H., Boz,C., Gün,İ., Hoşgör, D.G., (2015), İş Yaşam Kalitesi ve Motivasyon İlişkisi: Metin Sabancı Baltalimanı Kemik Hastalıkları Hastanesi Örneği, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi Cilt: 5, Sayı: 4, ss.220-230.
  • Pouliakas, K. ve Theodossiou,I. (2012). Rewarding Carrots and Crippling Sticks: Eliciting Employee Preferences for the Optimal Incentive Design, Journal of Economic Psychology 33 (2012) 1247–1265.
  • Robbins S., Judge T., (2012), Örgütsel Davranış, Çeviri Editörü: İnci Erdem, Nobel Yayınları, İstanbul.
  • Saracel, N., Taşseven,Ö. ve Kaynak,E. (2016), Türkiye’de Çalışan Y Kuşağında İş Tatmini-Motivasyon İlişkisi, Social Sciences Research Journal, Volume 5, Issue 1,March, ss: 50-79.
  • Sökmen, A., Boylu Y. (2001). Otel İşletmeleri ve Yöneticileri Açısından Etik Kavramı ve Uygulamaları: Ankara'da Ampirik Bir Araştırma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 5, Ankara.
  • Siu V. N., Tsang ve S. Wong, (1997), What Motivates Hong Kong’s Hotel Employees? Cornell Hotel and Restaurant Administration, 44-49
  • Şener, B. (1997). Modern Otel İşletmelerinde Yönetim Ve Organizasyon, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Tanke, L. T. (1990), Human Resources management For Hospitality Industry, First Edition, Delmar Publisher: New York.
  • Tarakçıoğlu,S., Sökmen,A. ve Boylu,Y. (2010). Motivasyon Araçlarının Değerlendirilmesi: Ankara’da Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi 2/1 (2010) 3-20
  • Taşpınar, F. (2006). Motivasyon Araçlarının İşgören Motivasyonu Üzerindeki Etkisi: Afyonkarahisar İlindeki Termal Otel İşletmelerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
  • Tetik D., Pala T. (2009), Turizm İşletmelerinde Örgütsel Davranış, Editör:Zeyyat Sabuncuoglu, MKM Yayıncılık, Bursa.
  • Tınaz, P. (2005). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar. İstanbul: Beta Basım.
  • Tomer, J. F. (1981). Worker Motivation: A Neglected Element in Micro- Micro Theory. Journal of Economic Issues, 15 (2), 351-362.
  • Turan, A. (2014). Sosyal Sermayenin Bilgi Paylaşma Tutumuna Etkisinde Motivasyonun Rolü: Telekomünikasyon Sektöründe Bir Araştırma, İşletme İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, (76), 204.
  • Ural, A., & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi: SPSS 10.0-12.0 for Windows. Detay Yayıncılık.
  • Usta, I. ve Küçükaltan, D. (2012). Ödüllendirmenin örgütsel Bağlılığa Etkisi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Ekonomi ve Yönetim Arastırmaları Dergisi / Cilt:1 / Sayı:2 / Aralık, ss.71-89.
  • Yıldız, S., Savcı, G., ve Kapu, H. (2014), Motive Edici Faktörlerin Çalışanların İş Performansına ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi, Yönetim ve Ekonomi, Cilt:21, Sayı:1,ss:233-249.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemal İnce

İbrahim Cemal Gençay

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnce, C., & Gençay, İ. C. (2017). İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(2), 112-126.
AMA İnce C, Gençay İC. İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. Aralık 2017;2(2):112-126.
Chicago İnce, Cemal, ve İbrahim Cemal Gençay. “İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2, sy. 2 (Aralık 2017): 112-26.
EndNote İnce C, Gençay İC (01 Aralık 2017) İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2 2 112–126.
IEEE C. İnce ve İ. C. Gençay, “İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 2, ss. 112–126, 2017.
ISNAD İnce, Cemal - Gençay, İbrahim Cemal. “İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2/2 (Aralık 2017), 112-126.
JAMA İnce C, Gençay İC. İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;2:112–126.
MLA İnce, Cemal ve İbrahim Cemal Gençay. “İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 2, 2017, ss. 112-26.
Vancouver İnce C, Gençay İC. İşgören Motivasyonu Sağlamada Kullanılan Araçlar: Uludağ Kış Otellerinde Bir Araştırma. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;2(2):112-26.