Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yüksek Lisans Öğrencilerinin Demokrasiye İlişkin Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 28, 26.04.2020
https://doi.org/10.32960/uead.656650

Öz

Bu araştırma ile; bir devlet üniversitesinde yüksek lisans eğitimi alan öğretmenlerin demokrasiye ilişkin algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden “olgu bilim” deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinin “Eğitim Programları ve Öğretim” ile “Eğitim Yönetimi” yüksek lisans programlarından seçmeli “Demokrasi ve İnsan Hakları” dersini alan 14 katılımcı oluşturmaktadır. Veriler, “cümle tamamlama tekniği” ve “görüşme” yöntemi ile toplanmıştır. 27 tamamlanmamış cümleden oluşan “cümle tamamlama formu” ile dört açık uçlu sorudan oluşan “görüşme formu” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucu araştırma bulguları; 1. Temel Haklara Yönelik Algılar, 2. Demokrasiye Yönelik Algılar, 2. Demokrasinin Unsurlarına Yönelik Algılar, 4. Demokratik Toplum Özelliklerine Yönelik Algılar olmak üzere dört ana başlık altında toplanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda çeşitli öneriler geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Akbal, İ. (2015). Farabi siyasi düşüncesinde toplum, devlet yönetimi ve siyasal rejim sorunu. Türk İslam Siyasi Düşüncesi Kongresi, Aksaray.
  • Akseki, A. H. (2006). Ahlak ilmi ve İslam ahlakı. İstanbul: Yasin Yayınları.
  • Aktan, C. C. (2015). İdeal devlet ve iyi yönetim: Temel ilkeler, kurallar ve kurumlar. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 7(1), 50-60.
  • Aktan, C. C. (2016). İdeal bir siyasal yönetim arayişi ve anayasal demokrasi. Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 8(2), 1-20.
  • Aktaş, M. (2015). Demokrasi kavramına eleştirel bir bakış. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 87-105.
  • Aliefendioğlu, Y. (2005). Temsili demokrasinin “seçim” ayağı. TBB Dergisi, 60, 71-96.
  • Arat, R. R. (1985). Yusuf Has Hacib. Kutadgu Bilig II. Ankara: AKDTYK Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Ateş, (2017). İslam ve demokrasi üzerine. TESAM Akademi Dergisi, 215-224.
  • Bagi, S. K. (2009). Democracy and human well-being. Northeast Business & Economics Association Proceedings, 29-32.
  • Bakioğlu, A., & Kurt, T. (2009). Öğretmenlerin demokrasi vatandaşlık ve vatanseverlik algılarının nitel olarak incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29, 19-39.
  • Bal, M. S., & Yiğittir, S. (2013). İlköğretim ve ortaöğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 195-220.
  • Berzeg, K. (1997). Liberal demokrasilerde insan algılaması ve uygulaması. Uluslararası Demokrasi, Hukuk ve İnsan Hakları Konferansı, Diyarbakır.
  • Bilge, M. (2011). Türkiye’de demokrasi kültürü: Siyaset ve toplum. TSA, 15(3), 49-60.
  • Bülbül, S. (1989). Demokrasi Eğitiminde Öneriler (Panel II). Demokrasi İçin Eğitim. Ankara: TED Yayınları.
  • Büyükkaragöz, S. (1989). Ortaöğretimde demokrasi eğitimi. Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Catterall, M., & Ibbotson, P. (2000). Using projective techniques in education research. British Educational Research Journal, 26(2), 245-256.
  • Conn, P. H. (1973). Social pluralism and democracy. American Journal of Political Science, 17(2), 237-254.
  • Cresswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach. USA: Sage Publication.
  • Çal, (2010). Demokrasi ve hukuk üzerine. Dr. Yahya Zabunoğlu'na Armağan, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, 221-313.
  • Dahl, R. A. (2001). Demokrasi üstüne (Çev. B. Kadıoğlu). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Dewey, J. (2001). Democracy and education. USA: The Pennsylvania State University.
  • Duman, B. (2008). Öğrenme-öğretme sürecindeki entelektüel şizofrenizm. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 287-321.
  • Engin, Z. Ö. Ü. (2014). Birey kavramının gelişimi ve insan hakları. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 72(1), 201-218.
  • Ersoy, A. F., & Öztürk, F. (2015). Bir vatandaşlık değeri olarak yurtseverlik: Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının algısı. İlköğretim Online, 14(3), 974-992.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. (2000). How to design and evaluate research in education. (4th ed.). NY: McGraw-Hill.
  • Gilbert, P. (2005). Compassion and cruelty: A biopsychosocial approach. In (Ed. P. Gilbert), Compassion: Conceptualisations, research and use in psychotherapy (pp. 9-74). England: Routledge.
  • Gülmez, M. (2009). İnsan hakları olarak sosyal haklar ve sosyal haksızlıklar. Akdeniz Üniversitesi Uluslararası Sosyal Haklar Sempozyumu, Antalya.
  • Hökelekli, H.(2011). Ailede, okulda, toplumda değerler psikolojisi ve eğitimi. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Karakoç, A. (2006). Demokrasi. 22.06.2018 tarihinde https://www.antoloji.com/demokrasi-14-siiri/ adresinden elde edilmiştir.
  • Karatekin, K., & Elvan, Ö. (2016). 8. sınıf öğrencilerinin demokrasi kavramına ilişkin bilişsel yapıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 1405-1431.
  • Kartal, A., Öksüz, Y., Öztürk, M. B., & Demir, E. G. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının demokrasi algısı: Polonya-Türkiye karşılaştırması. İlköğretim Online, 17(2), 562-579.
  • Khare, N. (2017). Separation of power and rule of law in india, unswerving deepening of democracy. International Journal of Recent Research Aspects, 4(8), 114-117.
  • Koyuncu, A. A. (2015). Dört farklı perspektiften İslam demokrasi tartışmaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(3), 705-727.
  • Kurt, H. (2007). Mevlana’da insanliğin birliği ve diyalog. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18, 167-176.
  • Kvale, S. (2006). Dominance through interviews and dialogues. Qualitative Inquiry, 12(3), 480-500.
  • Lai, B., & Melkonian-Hoover, R. (2005). Democratic progress and regress: The effect of parties on the transitions of states to and away from democracy. Political Research Quarterly, 58(4), 551-564.
  • Locke, J. (2004). Hükümet üzerine ikinci inceleme (Çev. Fahri Bakırcı). Ankara: Liberte Yayınları.
  • Nicolescu-Waggonner, C. (2016). No rule of law, no democracy: Conflicts of interest, corruption, and elections as democratic deficits. USA: State University of New York Press.
  • Nielsen, K. (1979). Radical egalitarian justice: Justice as equality. Social Theory and Practice, 5(2), 209-226.
  • Novak, J. M. (1994). Democratic teacher education: Programs, processes, problems, and prospects. Albany: State University of New York Pres.
  • Olatunji, F. O. (2013). Democracy and the challenge of the rules of law in developing democratic society. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 3(2), 67-79.
  • Osler, A., & Starkey, H. (1994). Fundamental issues in teacher education for human rights: A European perspective. Journal of Moral Education, 23, 349-360.
  • Özdaş, F., Ekinci, A., & Bindak, R. (2014). Analyzing teachers’ attitudes towards democracy in terms of some variables. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 65-81.
  • Özdemir, G. (2013). Farklılıkların kesiştiği coğrafyalar için bir öneri: Radikal demokrasi. Yönetim ve Ekonomi, 20(1), 73-93.
  • Palombella, G., & Morlino, L. (2010). Rule of law and democracy: Inquiries into internal and external issues. Leiden: Brill NV.
  • Post, R. (2005). Commentaries: "thinking about democracy" democracy and equality. Law, Culture and the Humanities, 1, 142-153.
  • Reidy, D. A. (2001). Pluralism, liberal democracy, and compulsory education: Accommodation and assimilation. Journal of Social Philosophy, 32(4), 585-609.
  • Ritchie, J., Lewis, J., & Elam, G. (2003). Designing and selecting sample. (In Qualitative Research Practice: A Guide For Social Science Students and Researchers, Ed. Jane Ritchie & Jane Lewis), 77-108, London: Sage.
  • Rosenfeld, M. (2014). Hukukun üstünlüğü ve anayasal demokrasinin meşruiyeti, (Çev.: V. Aslan). Hukuk Kuramı, 1(2), 30-61.
  • Sadık, F., & Sarı, M. (2012). Çocuk ve demokrasi: İlköğretim öğrencilerinin demokrasi algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Uluslararası Cumhuriyet Eğitim Dergisi, 1(1), 48-62.
  • Sadykova, G., & Tutar, H. (2014). Örgütsel demokrasi ve örgütsel muhalefet arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. İşletme Bilimi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • Sarı, M., & Sadık, F. (2011). Öğretmen adaylarının demokrasi algıları (Çukurova Üniversitesi örneği). Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 67-82.
  • Sartori, G. (2011). Demokrasi teorisine geri dönüş. (Çev: T. Karamustafaoğlu & M. Turhan). Liberal Düşünce, 16(61-62), 39-48.
  • Schmidh, M. (2002). Demokrasi kuramına giriş. (Çeviren: M. E. Köktaş). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Tosun, C. M. (2015). John Rawsl’un sosyal hakların taşıyıcısı ve demokratik toplumun temeli olan “etik kişi”si. VII. Sosyal İnsan Hakları Uluslararası Sempozyumu, Denizli.
  • Tunç, H. (2008). Demokrasi türleri ve müzakereci demokrasi kavramı. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 12(1-2), 1113-1132.
  • Turner, B. (1986). Equality. USA: Tavistock Publication.
  • Vander Hook, S. (2011). Democracy. USA: Abdo Consulting Group, Inc.
  • Westheimer, J., & Kahne, J. (2004). What kind of citizen? The politics of educating for democracy. American Educational Research Journal, 41(2), 237-269.
  • Yargıcı, A. (2007). Kur'an'a göre şura ve demokrasi. Dini Araştırmalar, 9(27), 171-183.
  • Yüce, S. G., & Demir, Ö. (2011). Polis adaylarının “demokrasi” kavramına ilişkin algılarının metaforlar aracılığıyla incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 13(2), 147-178.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şeyma Şahin 0000-0003-1727-4772

Burcu Ökmen 0000-0002-0296-0078

Abdurrahman Kılıç 0000-0002-2704-2951

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2020
Kabul Tarihi 2 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahin, Ş., Ökmen, B., & Kılıç, A. (2020). Yüksek Lisans Öğrencilerinin Demokrasiye İlişkin Görüşleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 4(1), 1-28. https://doi.org/10.32960/uead.656650

Cited By