Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

The Phenomenon of Jealousy and Its Reflection on Academic Organizations

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 30, 652 - 676, 20.05.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.806859

Öz

Jealousy is an emotion that is at the heart of being human, is unpleasant, undesirable, and also has negative consequences. Jealousy is simply the fear of losing what people have. Because feelings of jealousy and envy are used interchangeably, they can often be confused. We can summarize the difference between envy and jealousy as follows; when it comes to obtaining it is envy, when it comes to preservation, it is jealousy. Therefore, in the study, both emotions are discussed separately. Because emotions are an integral part of workplaces, jealousy is addressed in an organizational context. The aim of the study is to examine the phenomenon of jealousy and its reflection on academic organizations. It is inevitable that there are negative feelings especially among the academicians working in an institutional structure where competition, promotion and hierarchical order are strictly applied. In the study, it is aimed to make an evaluation in order to draw the conceptual and theoretical framework of the phenomenon of jealousy in academic organizations. As a result of the study, it is seen that the issue of jealousy is addressed in general, but not in the context of jealousy in organizations. As a result, the theoretical infrastructure of jealousy in academic organizations and a perspective on the field of jealousy in organizations are discussed.

Kaynakça

  • Adler, A. (2010). İnsanı tanıma sanatı. K. Şipal (Çev.), İstanbul: Say Yayınları.
  • Ahmed, M. R. (2016). Jealousy hurts in the workplace. Erişim adresi: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2795854, (25.10.2020).
  • Aksoy, T. (2009). İş yerinde duyguya yer var mı?. Erişim adresi: http://www.temelaksoy.com/is-yerinde-duyguya-yer-var-mi/ ?, (02.01.2018).
  • Anderson, R. E. (2002). Envy and jealousy. American Journal of Psychotherapy, 56(4), 455-480.
  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1995). Emotions in the workplace: A Reappraisal. Human Relations, 48, 97-125.
  • Aslan, Ş. (2008). Kariyer yönetiminde duyguların ve duysal zekânın rolü. M. Ş. Şimşek ve A. Çelik (Ed.), Çağdaş yönetim ve örgütsel başarım-seçme yazılar içinde(205-223), Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Aslan, Z., Özkoç, A. G. ve Çalışan, N. (2015). Örgütsel ortamda haset. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, 28-30 Mayıs 2015, Konya.
  • Ateş, M. F. (2017). Eşitlik teorisi. Ö. Turunç ve H. Turgut (Ed.), Yönetim ve strateji 101 teori ve yaklaşım içinde (138-139), Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Bacon, F. (2013). Denemeler. A. Göktürk(Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baran, S. B.. (2017). Kıskançlığın nedeni aşk değil özgüven eksikliği. Erişim adresi: http://mood.ist/basin-ve-medya/kiskancligin-nedeni-ask-degil/, (02.10.2018).
  • Barelds, D. P. H. ve Barelds-Dijkstra, P. (2007). Relations between different types of jealousy and self and partner perceptions of relationship quality. Clinical Psychology & Psychotherapy, 14(3), 176-188.
  • Bedeian, A. G. (1995). Workplace envy. Organizational Dynamics, 23(4), 49-56.
  • Blevis, M. (2010). Kıskançlık. I. Aydın (Çev.), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Buunk B. ve Bringle, R. G. (1997). Jealousy in love relationships. D. Perlman and S. Duck (Ed), Intimate relationships: Development, dynamics, and deterioration In, (s. 123-147). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Büken, N. Ö. (2006). Türkiye örneğinde akademik dünya ve akademik etik. Hacettepe Tıp Dergisi, 37(3), 164-170.
  • Büyükuslu, A. R. (2010). Akademik kapitalizm ve küresel üniversitelerin yükseliş. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Cabra, J.F., Talbot. R.J. ve Joniak, A.J. (2007). Potential explanations of climate factors that help and hinder workplace creativity: a case from selected colombian companies. Cuadernos de Administracion, 20(33), 273-301.
  • Cebecioglu, E. (2003). Bir akademisyen modeli olarak Annemarie Schimmel. İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, 11, 583-586.
  • Crowford J. R. ve Henry J. D. (2004). The positive and negative affect schudule (panas): construct validity, measurement properties and normative data in a large non-clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 43, 245-265.
  • Çelik, H. H. (2008). Bilimsel haset ve kıskançlık. Erişim adresi: https://www.medimagazin.com.tr/authors/hakan-hamdi-celik/tr-bilimsel-haset-ve-kiskanclik-72-74-1840.html, (25.10.2020).
  • Çelik, Y. (2010). Genç ve yetişkin evlilerde kıskançlığın din pskolojik tahlili. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çelikten, M. (2003). Akademisyenlerin mesleki yardımlaşması: Erciyes üniversitesi örneği. Amme idaresi Dergisi, 36(1), 101-111.
  • Çınkır, Ş., Yıldız, S. ve Kurum, G. (2016). Öğretim elemanları arasında kıskançlık ve kişilik özellikleri ile ilişkisi. III. Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress, 31 Mayıs-3 Haziran 2016, Muğla.
  • Çivilidağ, A. (2011). Üniversitelerdeki öğretim elemanlarının psikolojik taciz (mobbing), iş doyumu ve algılanan sosyal destek düzeyleri. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Daft, R.L. (2015). Örgüt kuramları ve tasarımını anlamak. Ö. N. Timurcanday Özmen (Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Davis, K.. (1986). Jealousy and sexual property. G. Clanton ve L. G. Smith (Ed.), Jealousy. Lanham, MD: University Press of America.
  • Deliveli, K. (2013). Üniversitelerde mobbing mağduru kadın yöneticiler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 341-352.
  • Demirel, Y. (2009). Örgütsel bağlılık ve üretkenlik karşıtı davranışlar arasındaki ilişkiye kavramsal yaklaşım. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 115-132.
  • Demirkasımoğlu, N. ve Alkın Şahin, S. (2015). Akademik yaşamda tartışma kültürü: Bir olgubilim araştırması. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 141-163.
  • Demirtaş, H. A. (2004). Yakın ilişkilerde kıskançlık (bireysel, ilişkisel ve durumsal değişkenler). Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DeSteno D. A. ve Salovey, P. (1996). Evolutionary origins of sex differences ın jealousy?: Questioning the "fitness" of the model. Psychological Science, 7,367-372.
  • Dogan, K. ve Vecchio, R.P. (2001). Managing envy and jealousy in the workplace, Compensation and Benefits Review, 32(2), 57-64.
  • Doğan, D. M. (1996). Büyük Türkçe sözlük. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Doğan, Ö. (2017). İdeoloji: Bedensel rejimler toplamı. Erişim adresi: http://www.birikimdergisi.com/guncel-yazilar/8482/ideoloji-bedensel-rejimler toplami#.W0zZqdIzbct, (25.10.2020).
  • el-İsfahânî, R. (2009). Erdemli Yol: ez-Zerî'a ilâ mekârimi'ş-şerîa. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Enç, M. (1974). Ruhbilim terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu.
  • Erdem, A.R. (2008). Öğretim üyesi akademisyen midir? Bilim adamı mıdır?. Akademik Dizayn, 2(2), 83-85.
  • Erdem, H. (2002). Gıpta, Erişim adresi: https://islamansiklopedisi.org.tr/gipta, (25 10.2020).
  • Eren Gümüştekin, G. ve Öztemiz, A. B. (2005). Örgütlerde stresin verimlilik ve performansla etkileşimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 271-288.
  • Etimoloji Türkçe. (2020). Etimoloji Türkçe Sözlük. Erişim adresi: https://www.etimolojiturkce.com/arama/k%C4%B1skan%C3%A7l%C4%B1k, (25.11.2020).
  • Farrington, E. L. (2010). Bullying on campus: How to identify, prevent, resolve İt. Women in Higher Education, 19(3), 8-9.
  • Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117-140.
  • Fisher, G. A. ve Chon, K. K. (1989). Durkheim and the social construction of emotions. Social Psychology Quarterly, 52(1), 1-9.
  • Foster, G. M. (1972). The anatomy of envy: A study in symbolic behavior. Current Anthropology,13(2), 165-202.
  • Gazzâlî, İ. (1985). İhyâu ulûmi’d-din, I-IV. A. Serdaroğlu(Çev), Bedir Yayınevi, İstanbul.
  • Goleman, D., Boyatsiz, R. ve McKee, A. (2006). Yeni liderler. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gökalp, N. (2010). Duygu ve etik. Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Greenberg, J. ve Pyszczynski, T. (1985). Compensatory self-inflation: A response to the threat to self-regard of public failure. Journal of Personality and Social Psychology, 49(1), 273.
  • Günalan, M. (2016). Kıskançlık, güvencesizlik ve algıların ayrılma niyeti ve performans üzerindeki etkileri: Sağlık sektöründe bir araştırma. Doktora Tezi, Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Herman, N. (2003). İş yaşamında bütünsel beyin. M. Öner (Çev.), İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Karatuna I. ve Gök, S. (2012). Yükseköğretimde psikolojik taciz konulu araştırmalar üzerine bir inceleme. Uluslararası İşyerinde Psikolojik Taciz Kongresi, 8 Mayıs 2015, İzmir.
  • Kasalak, G. ve Bilgin Aksu, M. (2016). Örgütler nasıl zehirlenir? Öğretim elemanlarının örgütsel toksisite algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 676-694.
  • Kaya, R. (2012). Shakespeare’in othello oyunundaki Iago karakterinin incelenmesi. Doctoral dissertation, Bahçeşehir University.
  • Kılıç, M. (2016). Akademinin duygu-durumsal esareti. Erişim adresi: http://www.muharremkilic.com/index.php?route=information/information&information_id=32, (25.10.2020).
  • Kilborne, B. (2014). Utanç ve haset görünüm kaygısı ve kem göz. B. Erdal(Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Klein, M. (2014). Haset ve şükran. O. Koçak ve Y. Erten (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği. Ankara: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Larousse, B. (1986). Büyük larousse sözlük ve ansiklopedisi. İstanbul: Gelişim Yayınları AŞ.
  • Lubit, R. H. (2003). Coping with toxic managers, subordinates and other difficult people: Using emotional intelligence to survive and prosper. NJ: Financial Times Prentice Hall.
  • Mathes, E. W. (1986). Jealousy and romantic love: A longitudinal study. Psychological Reports, 58, 885-886.
  • Merkle, R. (2006). Kıskançlık. Ç. Gök (Çev.), İstanbul: Sağlık Yayınları.
  • Mete, Y. A. (2013). Yükseköğretim kurumlarında psikolojik yıldırma (terör): Uygulayanlar, mağdurlar ve seyirciler. International Journal of Social Science, 6(2), 977-993.
  • Miner, F.C. Jr. (1990). Jealousy of jop. Workforce Management, 69(4), 88-95.
  • Mintzberg, H. (2015). Örgüt ve yapıları. A. Apay(Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Muchınsky, P. M. (2000). Emotions in the workplace: The neglect of organizational behavior. Journal of Organizational Behavior 21, 801-805.
  • Mullen, P. E. (1993). The crime of passion and the changing cultural construction of jealousy. Criminal Behaviour and Mental Health, 3,1-11.
  • Mumford, M. D. (1983). Social comparison theory and the evaluation of peer evaluations: A review and some applied implications. Personnel Psychology, 36, 867-881.
  • Mutçalı, S., (1995). Arapça-Türkçe Sözlük, İstanbul: Dağarcık Yayınları.
  • Naci, M. (2009). Lügati Naci. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Neu, J. (2012). Gözyaşı entelektüel bir şeydir duygunun anlamı. C. Cengiz Çevik-Melike Çakan (Çev.), İstanbul: Kabalcı yayıncılık.
  • Nişanyan, S. (2009). Sözcüklerin soyağacı çağdaş Türkçenin etimolojik sözlüğü. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Ocak, G., Ocak, İ., Yamaç, A. ve Yazicioğlu, A. (2013). Yaşayan bilim insanlarının akademik hayat hikâyelerine yönelik görüşleri. e-International Journal of Educational Research, 4(4), 35-54.
  • Oral, B., Avcı, Y. E. ve Testen, R. (2017). Öğretim elemanlarının mesleki hayatlarında karşılaştıkları etik olmayan davranışlar: Dicle Üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1230-1241.
  • Ortaş, İ. (2004). Öğretim üyesi ya da bilim insanı kimdir?. Pivolka Dergisi, 3(12), 11-16.
  • Öz-Alp, Ş. (1995). Türkiye’de üniversitelerin yönetiminde ve organizasyonunda karşılaşılan sorunlar. Açıköğretim Fakültesi Dergisi, 1(2), 29-50.
  • Özçelik, B. (2017). İş’te kıskançlık nedenleri. Erişim adresi: http://www.dbe.com.tr/Kurumsal/tr/news/iste-kiskanclik-nedenleri/, (25.10.2020).
  • Özdemir, M. Ç., Ünsal, H., Yüksel, G. ve Cemaloğlu, N. (2010). Türkiye’deki öğretim elemanlarının çocuklarına, öğrencilerine ve meslektaşlarına ilişkin değer tercihleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 1071-1112.
  • Özkalp, E. (2013). Duygular, tutumlar ve iş tatmini. A. Ç. Kırel ve O. Ağlargöz (Ed.), Örgütsel davranış içinde (65-78), Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2011). Örgütsel davranış. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Özkoç, A. G. ve Çalışkan, N. (2015). The ımpact of organisational envy on organisational climate created among employees: An application in accommodation enterprises. International Journal of Business and Management, 10(1), 40-49.
  • Öztürk, M. A. (2011). W.Shakespeare'in “Othello”su ile G.Verdi'nin “Othello”sunun metinsel yönden karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Parrot, W. G. ve Smith, R. H. (1993). Distinguishing the experience of jealousy and envy. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 906-920.
  • Partridge, E. (1966). Origins: An etymological dictionary of modern english. New York: Routledge.
  • Pfeiffer, S. M. ve Wong, P. T. (1989). Multidimensional jealousy. Journal of Social and Personal Relationships. 6, 181-196.
  • Pines, A. M. (2003). Aşk ve kıskançlık. C. Yonsel (Çev.), İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Pines, A. M. ve Bowes, C. F. (1992). Romantic jealousy. Psychology Today, 25(2), 48-56.
  • Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2013). Örgütsel davranış. İ. Erdem (Çev.), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Salovey, P. ve Mayer J. D. (1990). Emotıonal intelligence, imagination. Cognıtıon and Personalıty, 9(3), 185-211.
  • Salovey, P. ve Rodin, J. (1986). Differentiation of social-comparison jealousy and romantic jealousy. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 1100-1112.
  • Sami, Ş. (2010). Kamus-ı Türki. Ankara: Türk Dil Kurumları Yayınları.
  • Sanders, E. (2014). Envy and jealousy in classical athens a socıo-psychologıcal approach. New York: Oxford University Press.
  • Schoeck, H. (1969). Envy: A theory of social behaviour. Indiana: Liberty Fund.
  • Schopenhauer, A. (2008). Yaşam bilgeliği üzerine aforizmalar. Ankara: Kabalcı Yayıncılık.
  • Smith, R. H. ve Kim, S. H. (2007). Comprehending envy. Psychological Bulletin,133(1), 46-64.
  • Smith, R. H., Kim, S., ve Parrott, W. G. (1988). Envy and jealousy semantic problems and experiential distinctions. Personality and Social Psychology Bulletin, 14(2), 401-409.
  • Soyşekerci, S. (2007). Örgütlerde profesyonellerin yönetimi sorunu ve Türkiye’de akademisyenlere yönelik nitel bir araştırma, Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Şahbudak, E. ve Öztürk, M. (2015). İş yerinde psikolojik taciz: Cumhuriyet Üniversitesinde çalışan akademisyenler üzerine bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(15), 146-160.
  • Teközel, İ. M. (2007). Gerçekliği inşa etkinliği olarak sosyal karşılaştırma sosyal karşılaştırma süreçlerinde gerçekçi ve kurgusal karşılaştırma enformasyonu kullanma eğilimlerinin incelenmesi, Doktora Tezi. Eğe Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, İzmir.
  • Toohey, P. (2014). Edebiyatta sanatta ve popüler kültürde kıskançlık. B. Kovulmaz (Çev.), İstanbul: Doğan Kitap.
  • Torun, E. (2011). Üniversite (yükseköğretim) ve mobbing. Adli Bilimciler Derneği, TOBB Etü Hukuk Fakültesi, Mobbingle Mücadele Sempozyumu, 8 Ocak 2011, İstanbul.
  • Torun, G. (2012). Sosyal kimliğin kıskançlık ve başkasının üzüntüsüne sevinme üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Töremen, F. ve Çankaya, İ. (2008). Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu yönetimi. Kurumsal Eğitimbilim, 1(1), 33-47.
  • Tutar, H. (2004). İşyerinde psikolojik şiddet sarmalı: Nedenleri ve sonuçları. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 101-128.
  • Tutar, H. (2005). Örgütlerde psikolojik şiddet. İstanbul: Platin Yayınlar.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2020). Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/, (27.10.2020).
  • Türkiye Diyanet Vakfı (TDV). (1996). Türkiye diyanet vakfı İslam ansiklopedi: Gelibolu-Haddesena. Ankara. Erişim adresi: http://www.islamansiklopedisi.info/, (25.10.2020).
  • Urgan, M. (1984). Shakespeare ve Hamlet. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Usta, I. ve Akova, O. (2015). Örgütlerde duygusal emek. D. Küçükaltan, Ş. Aydın Tükeltürk, ve G. Ç. Gürkan (Ed.), Örgütsel davranışta güncel konular içinde(33-52), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ülken, H. Z. (1969). Sosyoloji sözlüğü. Milli Eğitim.
  • Van de Ven, N., Zeelenberg, M., ve Pieters, R. (2011). Why envy outperforms admiration. Personality and social psychology bulletin, 37(6), 784-795.
  • Vecchio, R. P. (1995). It’s not easy being green: Jealousy and envy ın the workplace. Research in Personnel and Human Resources Management, 13, 201-244.
  • Vecchio, R. P. (2000). Negative emotion ın the workplace: Employee jealousy and envy. International Journal of Stress Management, 7, 161-179.
  • Vecchio, R. P. (2005). Explorations ın employee envy: feeling envious and feeling envied. Cognition and Emotion, 19(1), 69-81.
  • Vijayalakshmi, V. ve Bhattacharyya, S. (2012). Emotional contagion and ıts relevance to ındividual behavior and organizational processes: A position paper. Journal of Business Psychology, 27, 363-374.
  • Walster, E., Berscheid, E. ve Walster, G. W. (1973). New directions in equity research. Journal of Personality and Social Psychology, 25(2), 151.
  • Weis, H. M. ve Cropanzano, R. (1996). Affectice events theory: A theoretical discussion of the structure, causes and consequences of affective experiences at work. Research in Orgnizational Behavior, 18, 1-74.
  • White, G. L. (1981). Relative ınvolvement, ınadequacy, and jealousy: A test of a causal model. Alternative Lifestyles, 4, 291-309.
  • White, G. L. ve Mullen, P. E. (1989). Jealousy: Theory, research, and clinical strategies. New York, NY: Guilford.
  • Yazçiçek, R. (2014). Haset. İstanbul: Ekin Yayınları.
  • Yumşak, Ç. (2016), Örgütsel adaletsizlik ve üretkenlik karşıtı iş davranışları. Erişim adresi: https://tr.linkedin.com/pulse/örgütsel-adaletsizlik-ve-üretkenlik-karşıtı-iş-çağrı-yumşak, (27.10.2020).

Kıskançlık Olgusu ve Akademik Örgütlere Yansıması

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 30, 652 - 676, 20.05.2021
https://doi.org/10.21076/vizyoner.806859

Öz

Kıskançlık, insan olmanın temelinde olan, hoşa gitmeyen, istenmeyen ve aynı zamanda da olumsuz sonuçları olan bir duygudur. Kıskançlık kısaca insanların elindekileri kaybetme korkusudur. Kıskançlık ve haset duyguları birbirinin yerine kullanıldığı için sıklıkla karıştırılabilmektedir. Haset ve kıskançlık arasındaki farkı şöyle özetleyebiliriz; elde etme söz konusu olursa haset, muhafaza etme söz konusuysa kıskançlıktır. O yüzden bu çalışmada her iki duygu ayrı ayrı ele alınmıştır. Duygular işyerlerinin ayrılmaz bir parçası olduğundan dolayı kıskançlık örgütsel bağlamda ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı, kıskançlık olgusunu ve kıskançlığın akademik örgütlere yansımasını ele almaktadır. Kıskançlığın akademik örgütlerde araştırılmasının değerli olduğu düşünülmektedir. Özellikle rekabetin, yükselmenin ve hiyerarşik düzenin sıkı sıkıya uygulandığı bir kurumsal yapıda çalışan akademisyenler arasında olumsuz duyguların var olması kaçınılmaz durmaktadır. Bu çalışmada, akademik örgütlerde kıskançlık olgusunun kavramsal ve kuramsal çerçevesinin çizilebilmesi için bir değerlendirme yapılması amaçlanmıştır. Yapılan çalışma sonucunda kıskançlık konusunun genel anlamda ele alındığı, fakat örgütlerde kıskançlık bağlamında ele alınmadığı görülmüştür. Sonuç olarak, akademik örgütlerde kıskançlığın teorik alt yapısı ve örgütlerde kıskançlıkla ilgili alana bir bakış açısı sunulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Adler, A. (2010). İnsanı tanıma sanatı. K. Şipal (Çev.), İstanbul: Say Yayınları.
  • Ahmed, M. R. (2016). Jealousy hurts in the workplace. Erişim adresi: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2795854, (25.10.2020).
  • Aksoy, T. (2009). İş yerinde duyguya yer var mı?. Erişim adresi: http://www.temelaksoy.com/is-yerinde-duyguya-yer-var-mi/ ?, (02.01.2018).
  • Anderson, R. E. (2002). Envy and jealousy. American Journal of Psychotherapy, 56(4), 455-480.
  • Ashforth, B. E. ve Humphrey, R. H. (1995). Emotions in the workplace: A Reappraisal. Human Relations, 48, 97-125.
  • Aslan, Ş. (2008). Kariyer yönetiminde duyguların ve duysal zekânın rolü. M. Ş. Şimşek ve A. Çelik (Ed.), Çağdaş yönetim ve örgütsel başarım-seçme yazılar içinde(205-223), Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Aslan, Z., Özkoç, A. G. ve Çalışan, N. (2015). Örgütsel ortamda haset. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, 28-30 Mayıs 2015, Konya.
  • Ateş, M. F. (2017). Eşitlik teorisi. Ö. Turunç ve H. Turgut (Ed.), Yönetim ve strateji 101 teori ve yaklaşım içinde (138-139), Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Bacon, F. (2013). Denemeler. A. Göktürk(Çev.), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Baran, S. B.. (2017). Kıskançlığın nedeni aşk değil özgüven eksikliği. Erişim adresi: http://mood.ist/basin-ve-medya/kiskancligin-nedeni-ask-degil/, (02.10.2018).
  • Barelds, D. P. H. ve Barelds-Dijkstra, P. (2007). Relations between different types of jealousy and self and partner perceptions of relationship quality. Clinical Psychology & Psychotherapy, 14(3), 176-188.
  • Bedeian, A. G. (1995). Workplace envy. Organizational Dynamics, 23(4), 49-56.
  • Blevis, M. (2010). Kıskançlık. I. Aydın (Çev.), İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Buunk B. ve Bringle, R. G. (1997). Jealousy in love relationships. D. Perlman and S. Duck (Ed), Intimate relationships: Development, dynamics, and deterioration In, (s. 123-147). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Büken, N. Ö. (2006). Türkiye örneğinde akademik dünya ve akademik etik. Hacettepe Tıp Dergisi, 37(3), 164-170.
  • Büyükuslu, A. R. (2010). Akademik kapitalizm ve küresel üniversitelerin yükseliş. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Cabra, J.F., Talbot. R.J. ve Joniak, A.J. (2007). Potential explanations of climate factors that help and hinder workplace creativity: a case from selected colombian companies. Cuadernos de Administracion, 20(33), 273-301.
  • Cebecioglu, E. (2003). Bir akademisyen modeli olarak Annemarie Schimmel. İlmi ve Akademik Araştırma Dergisi, 11, 583-586.
  • Crowford J. R. ve Henry J. D. (2004). The positive and negative affect schudule (panas): construct validity, measurement properties and normative data in a large non-clinical sample. British Journal of Clinical Psychology, 43, 245-265.
  • Çelik, H. H. (2008). Bilimsel haset ve kıskançlık. Erişim adresi: https://www.medimagazin.com.tr/authors/hakan-hamdi-celik/tr-bilimsel-haset-ve-kiskanclik-72-74-1840.html, (25.10.2020).
  • Çelik, Y. (2010). Genç ve yetişkin evlilerde kıskançlığın din pskolojik tahlili. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çelikten, M. (2003). Akademisyenlerin mesleki yardımlaşması: Erciyes üniversitesi örneği. Amme idaresi Dergisi, 36(1), 101-111.
  • Çınkır, Ş., Yıldız, S. ve Kurum, G. (2016). Öğretim elemanları arasında kıskançlık ve kişilik özellikleri ile ilişkisi. III. Internatıonal Eurasıan Educatıonal Research Congress, 31 Mayıs-3 Haziran 2016, Muğla.
  • Çivilidağ, A. (2011). Üniversitelerdeki öğretim elemanlarının psikolojik taciz (mobbing), iş doyumu ve algılanan sosyal destek düzeyleri. Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Daft, R.L. (2015). Örgüt kuramları ve tasarımını anlamak. Ö. N. Timurcanday Özmen (Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Davis, K.. (1986). Jealousy and sexual property. G. Clanton ve L. G. Smith (Ed.), Jealousy. Lanham, MD: University Press of America.
  • Deliveli, K. (2013). Üniversitelerde mobbing mağduru kadın yöneticiler. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 341-352.
  • Demirel, Y. (2009). Örgütsel bağlılık ve üretkenlik karşıtı davranışlar arasındaki ilişkiye kavramsal yaklaşım. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 115-132.
  • Demirkasımoğlu, N. ve Alkın Şahin, S. (2015). Akademik yaşamda tartışma kültürü: Bir olgubilim araştırması. Route Educational and Social Science Journal, 2(4), 141-163.
  • Demirtaş, H. A. (2004). Yakın ilişkilerde kıskançlık (bireysel, ilişkisel ve durumsal değişkenler). Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • DeSteno D. A. ve Salovey, P. (1996). Evolutionary origins of sex differences ın jealousy?: Questioning the "fitness" of the model. Psychological Science, 7,367-372.
  • Dogan, K. ve Vecchio, R.P. (2001). Managing envy and jealousy in the workplace, Compensation and Benefits Review, 32(2), 57-64.
  • Doğan, D. M. (1996). Büyük Türkçe sözlük. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Doğan, Ö. (2017). İdeoloji: Bedensel rejimler toplamı. Erişim adresi: http://www.birikimdergisi.com/guncel-yazilar/8482/ideoloji-bedensel-rejimler toplami#.W0zZqdIzbct, (25.10.2020).
  • el-İsfahânî, R. (2009). Erdemli Yol: ez-Zerî'a ilâ mekârimi'ş-şerîa. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Enç, M. (1974). Ruhbilim terimleri sözlüğü. Türk Dil Kurumu.
  • Erdem, A.R. (2008). Öğretim üyesi akademisyen midir? Bilim adamı mıdır?. Akademik Dizayn, 2(2), 83-85.
  • Erdem, H. (2002). Gıpta, Erişim adresi: https://islamansiklopedisi.org.tr/gipta, (25 10.2020).
  • Eren Gümüştekin, G. ve Öztemiz, A. B. (2005). Örgütlerde stresin verimlilik ve performansla etkileşimi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 271-288.
  • Etimoloji Türkçe. (2020). Etimoloji Türkçe Sözlük. Erişim adresi: https://www.etimolojiturkce.com/arama/k%C4%B1skan%C3%A7l%C4%B1k, (25.11.2020).
  • Farrington, E. L. (2010). Bullying on campus: How to identify, prevent, resolve İt. Women in Higher Education, 19(3), 8-9.
  • Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7, 117-140.
  • Fisher, G. A. ve Chon, K. K. (1989). Durkheim and the social construction of emotions. Social Psychology Quarterly, 52(1), 1-9.
  • Foster, G. M. (1972). The anatomy of envy: A study in symbolic behavior. Current Anthropology,13(2), 165-202.
  • Gazzâlî, İ. (1985). İhyâu ulûmi’d-din, I-IV. A. Serdaroğlu(Çev), Bedir Yayınevi, İstanbul.
  • Goleman, D., Boyatsiz, R. ve McKee, A. (2006). Yeni liderler. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gökalp, N. (2010). Duygu ve etik. Ankara: Ebabil Yayınları.
  • Greenberg, J. ve Pyszczynski, T. (1985). Compensatory self-inflation: A response to the threat to self-regard of public failure. Journal of Personality and Social Psychology, 49(1), 273.
  • Günalan, M. (2016). Kıskançlık, güvencesizlik ve algıların ayrılma niyeti ve performans üzerindeki etkileri: Sağlık sektöründe bir araştırma. Doktora Tezi, Gebze Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Herman, N. (2003). İş yaşamında bütünsel beyin. M. Öner (Çev.), İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Karatuna I. ve Gök, S. (2012). Yükseköğretimde psikolojik taciz konulu araştırmalar üzerine bir inceleme. Uluslararası İşyerinde Psikolojik Taciz Kongresi, 8 Mayıs 2015, İzmir.
  • Kasalak, G. ve Bilgin Aksu, M. (2016). Örgütler nasıl zehirlenir? Öğretim elemanlarının örgütsel toksisite algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(4), 676-694.
  • Kaya, R. (2012). Shakespeare’in othello oyunundaki Iago karakterinin incelenmesi. Doctoral dissertation, Bahçeşehir University.
  • Kılıç, M. (2016). Akademinin duygu-durumsal esareti. Erişim adresi: http://www.muharremkilic.com/index.php?route=information/information&information_id=32, (25.10.2020).
  • Kilborne, B. (2014). Utanç ve haset görünüm kaygısı ve kem göz. B. Erdal(Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Klein, M. (2014). Haset ve şükran. O. Koçak ve Y. Erten (Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği. Ankara: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Larousse, B. (1986). Büyük larousse sözlük ve ansiklopedisi. İstanbul: Gelişim Yayınları AŞ.
  • Lubit, R. H. (2003). Coping with toxic managers, subordinates and other difficult people: Using emotional intelligence to survive and prosper. NJ: Financial Times Prentice Hall.
  • Mathes, E. W. (1986). Jealousy and romantic love: A longitudinal study. Psychological Reports, 58, 885-886.
  • Merkle, R. (2006). Kıskançlık. Ç. Gök (Çev.), İstanbul: Sağlık Yayınları.
  • Mete, Y. A. (2013). Yükseköğretim kurumlarında psikolojik yıldırma (terör): Uygulayanlar, mağdurlar ve seyirciler. International Journal of Social Science, 6(2), 977-993.
  • Miner, F.C. Jr. (1990). Jealousy of jop. Workforce Management, 69(4), 88-95.
  • Mintzberg, H. (2015). Örgüt ve yapıları. A. Apay(Çev.), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Muchınsky, P. M. (2000). Emotions in the workplace: The neglect of organizational behavior. Journal of Organizational Behavior 21, 801-805.
  • Mullen, P. E. (1993). The crime of passion and the changing cultural construction of jealousy. Criminal Behaviour and Mental Health, 3,1-11.
  • Mumford, M. D. (1983). Social comparison theory and the evaluation of peer evaluations: A review and some applied implications. Personnel Psychology, 36, 867-881.
  • Mutçalı, S., (1995). Arapça-Türkçe Sözlük, İstanbul: Dağarcık Yayınları.
  • Naci, M. (2009). Lügati Naci. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Neu, J. (2012). Gözyaşı entelektüel bir şeydir duygunun anlamı. C. Cengiz Çevik-Melike Çakan (Çev.), İstanbul: Kabalcı yayıncılık.
  • Nişanyan, S. (2009). Sözcüklerin soyağacı çağdaş Türkçenin etimolojik sözlüğü. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Ocak, G., Ocak, İ., Yamaç, A. ve Yazicioğlu, A. (2013). Yaşayan bilim insanlarının akademik hayat hikâyelerine yönelik görüşleri. e-International Journal of Educational Research, 4(4), 35-54.
  • Oral, B., Avcı, Y. E. ve Testen, R. (2017). Öğretim elemanlarının mesleki hayatlarında karşılaştıkları etik olmayan davranışlar: Dicle Üniversitesi örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1230-1241.
  • Ortaş, İ. (2004). Öğretim üyesi ya da bilim insanı kimdir?. Pivolka Dergisi, 3(12), 11-16.
  • Öz-Alp, Ş. (1995). Türkiye’de üniversitelerin yönetiminde ve organizasyonunda karşılaşılan sorunlar. Açıköğretim Fakültesi Dergisi, 1(2), 29-50.
  • Özçelik, B. (2017). İş’te kıskançlık nedenleri. Erişim adresi: http://www.dbe.com.tr/Kurumsal/tr/news/iste-kiskanclik-nedenleri/, (25.10.2020).
  • Özdemir, M. Ç., Ünsal, H., Yüksel, G. ve Cemaloğlu, N. (2010). Türkiye’deki öğretim elemanlarının çocuklarına, öğrencilerine ve meslektaşlarına ilişkin değer tercihleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(2), 1071-1112.
  • Özkalp, E. (2013). Duygular, tutumlar ve iş tatmini. A. Ç. Kırel ve O. Ağlargöz (Ed.), Örgütsel davranış içinde (65-78), Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2011). Örgütsel davranış. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Özkoç, A. G. ve Çalışkan, N. (2015). The ımpact of organisational envy on organisational climate created among employees: An application in accommodation enterprises. International Journal of Business and Management, 10(1), 40-49.
  • Öztürk, M. A. (2011). W.Shakespeare'in “Othello”su ile G.Verdi'nin “Othello”sunun metinsel yönden karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Parrot, W. G. ve Smith, R. H. (1993). Distinguishing the experience of jealousy and envy. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 906-920.
  • Partridge, E. (1966). Origins: An etymological dictionary of modern english. New York: Routledge.
  • Pfeiffer, S. M. ve Wong, P. T. (1989). Multidimensional jealousy. Journal of Social and Personal Relationships. 6, 181-196.
  • Pines, A. M. (2003). Aşk ve kıskançlık. C. Yonsel (Çev.), İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Pines, A. M. ve Bowes, C. F. (1992). Romantic jealousy. Psychology Today, 25(2), 48-56.
  • Robbins, S. P. ve Judge, T. A. (2013). Örgütsel davranış. İ. Erdem (Çev.), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Salovey, P. ve Mayer J. D. (1990). Emotıonal intelligence, imagination. Cognıtıon and Personalıty, 9(3), 185-211.
  • Salovey, P. ve Rodin, J. (1986). Differentiation of social-comparison jealousy and romantic jealousy. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 1100-1112.
  • Sami, Ş. (2010). Kamus-ı Türki. Ankara: Türk Dil Kurumları Yayınları.
  • Sanders, E. (2014). Envy and jealousy in classical athens a socıo-psychologıcal approach. New York: Oxford University Press.
  • Schoeck, H. (1969). Envy: A theory of social behaviour. Indiana: Liberty Fund.
  • Schopenhauer, A. (2008). Yaşam bilgeliği üzerine aforizmalar. Ankara: Kabalcı Yayıncılık.
  • Smith, R. H. ve Kim, S. H. (2007). Comprehending envy. Psychological Bulletin,133(1), 46-64.
  • Smith, R. H., Kim, S., ve Parrott, W. G. (1988). Envy and jealousy semantic problems and experiential distinctions. Personality and Social Psychology Bulletin, 14(2), 401-409.
  • Soyşekerci, S. (2007). Örgütlerde profesyonellerin yönetimi sorunu ve Türkiye’de akademisyenlere yönelik nitel bir araştırma, Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Şahbudak, E. ve Öztürk, M. (2015). İş yerinde psikolojik taciz: Cumhuriyet Üniversitesinde çalışan akademisyenler üzerine bir çalışma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(15), 146-160.
  • Teközel, İ. M. (2007). Gerçekliği inşa etkinliği olarak sosyal karşılaştırma sosyal karşılaştırma süreçlerinde gerçekçi ve kurgusal karşılaştırma enformasyonu kullanma eğilimlerinin incelenmesi, Doktora Tezi. Eğe Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, İzmir.
  • Toohey, P. (2014). Edebiyatta sanatta ve popüler kültürde kıskançlık. B. Kovulmaz (Çev.), İstanbul: Doğan Kitap.
  • Torun, E. (2011). Üniversite (yükseköğretim) ve mobbing. Adli Bilimciler Derneği, TOBB Etü Hukuk Fakültesi, Mobbingle Mücadele Sempozyumu, 8 Ocak 2011, İstanbul.
  • Torun, G. (2012). Sosyal kimliğin kıskançlık ve başkasının üzüntüsüne sevinme üzerindeki etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Töremen, F. ve Çankaya, İ. (2008). Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu yönetimi. Kurumsal Eğitimbilim, 1(1), 33-47.
  • Tutar, H. (2004). İşyerinde psikolojik şiddet sarmalı: Nedenleri ve sonuçları. Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2), 101-128.
  • Tutar, H. (2005). Örgütlerde psikolojik şiddet. İstanbul: Platin Yayınlar.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2020). Güncel Türkçe Sözlük. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr/, (27.10.2020).
  • Türkiye Diyanet Vakfı (TDV). (1996). Türkiye diyanet vakfı İslam ansiklopedi: Gelibolu-Haddesena. Ankara. Erişim adresi: http://www.islamansiklopedisi.info/, (25.10.2020).
  • Urgan, M. (1984). Shakespeare ve Hamlet. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Usta, I. ve Akova, O. (2015). Örgütlerde duygusal emek. D. Küçükaltan, Ş. Aydın Tükeltürk, ve G. Ç. Gürkan (Ed.), Örgütsel davranışta güncel konular içinde(33-52), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ülken, H. Z. (1969). Sosyoloji sözlüğü. Milli Eğitim.
  • Van de Ven, N., Zeelenberg, M., ve Pieters, R. (2011). Why envy outperforms admiration. Personality and social psychology bulletin, 37(6), 784-795.
  • Vecchio, R. P. (1995). It’s not easy being green: Jealousy and envy ın the workplace. Research in Personnel and Human Resources Management, 13, 201-244.
  • Vecchio, R. P. (2000). Negative emotion ın the workplace: Employee jealousy and envy. International Journal of Stress Management, 7, 161-179.
  • Vecchio, R. P. (2005). Explorations ın employee envy: feeling envious and feeling envied. Cognition and Emotion, 19(1), 69-81.
  • Vijayalakshmi, V. ve Bhattacharyya, S. (2012). Emotional contagion and ıts relevance to ındividual behavior and organizational processes: A position paper. Journal of Business Psychology, 27, 363-374.
  • Walster, E., Berscheid, E. ve Walster, G. W. (1973). New directions in equity research. Journal of Personality and Social Psychology, 25(2), 151.
  • Weis, H. M. ve Cropanzano, R. (1996). Affectice events theory: A theoretical discussion of the structure, causes and consequences of affective experiences at work. Research in Orgnizational Behavior, 18, 1-74.
  • White, G. L. (1981). Relative ınvolvement, ınadequacy, and jealousy: A test of a causal model. Alternative Lifestyles, 4, 291-309.
  • White, G. L. ve Mullen, P. E. (1989). Jealousy: Theory, research, and clinical strategies. New York, NY: Guilford.
  • Yazçiçek, R. (2014). Haset. İstanbul: Ekin Yayınları.
  • Yumşak, Ç. (2016), Örgütsel adaletsizlik ve üretkenlik karşıtı iş davranışları. Erişim adresi: https://tr.linkedin.com/pulse/örgütsel-adaletsizlik-ve-üretkenlik-karşıtı-iş-çağrı-yumşak, (27.10.2020).
Toplam 120 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Seyhan Özdemir 0000-0002-3530-6689

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 7 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Özdemir, S. (2021). Kıskançlık Olgusu ve Akademik Örgütlere Yansıması. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(30), 652-676. https://doi.org/10.21076/vizyoner.806859

570ceb1545981.jpglogo.pngmiar.pnglogo.pnglogo-minik.pngdownloadimageedit_26_6265761829.pngacarlogoTR.png5bd95eb5f3a21.jpg26784img.pngoaji.gifdownloadlogo.pngLogo-png-768x897.png26838